Offentlig sektor krever Ehandel Hva krever dette av leverandøren?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Slik bruker du vår nettbutikk!
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Min måte å få ut agresjonen på...
Kjøpte produkter - Rabatter - Budsjett 3 moduler som er integrert i SuperOffice Påfølgende bilder vil vise en enkel forklaring og noen skjermdumper om.
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Hvordan bruke Lions medlemsregister?
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Hvordan vinne på auksjonene? Ingen fasit, men mange gode triks.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
1 Brukerveiledning for løpssøknad på internett. 2 Hvem skal søke via elektronisk løpssøknadsskjema ? Alle o-grupper som skal arrangere kretsløp, skal.
HVA ER ?.
Sommervikar i Blend.
Skifteplan mobil en ny brikke i det teknologiske landbruket
Kommunestyre og Hovet utvalg
Last ned apper fra Google Play (Android) Åpne Internett på din enhet og søk deg inn på siden trykk på Play, som du finner på menylinjen.
Salg og markedsføring på internett – muligheter for Vekstbedriftene 22. okt 2009, Nina Furu.
Velkommen til CarbonPro & Wealth Master
Salgsteknikker & Sosial media
CV Curriculum Vitae.
Go`Supervisor 2010.
B IBLIOTEKSKURS 2 INFORMASJONSSØK KILDEKRITIKK. ATEKST Du finner ATEKST i Fronter eller på bibliotekets forside. Kun datamaskiner på skolen har tilgang.
Visma KGV (Konkurranse Gjennomføring Verktøy)
KSYS-KURS MØTEPLASSEN 2013
Intern informasjon 1 En mulighet til å få direkte fordel av selskapets fortjeneste.
Kvalifikasjonsordning
Er du synlig der dine kunder forventer å finne deg?
Enkel forklaring av hvordan bygge nettverk i euroSMART!
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
1 Arbeidsgruppens forslag til klassifikasjon av læringsobjekter Berit Rolandsen, 2003.
Sekretærens oppgaver i Rotary Distriktssamling 2009 Arendal 7. mars Langesund 21. mars.
Velkommen til Aktivitetsskolen Rosenholm 2013
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Mål og forventninger for Ehandel i Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Forutsetninger for elektronisk samhandling med Universitets- og høgskolesektoren Leverandørsamling – Pulje Mars 2008.
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
Sponsor og Annonser.
Publisering på verdensveven Kursdag 2 VÅFF, våren 2002.
1 Hvordan lage websider Med Interkodex AS. 2 Innledende Å lage profesjonelle webløsninger kan gjøres veldig enkelt og rimelig. Du trenger ikke kunne webdesign.
Basware Purchase Management
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Sekretærens oppgaver i Rotary Distriktssamling 2013 Fevik 16. mars.
Leverandøraktivering
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 10 1 Arbeid på PC Fortrolighet i arbeidet med PC Skikk og bruk IT-kontrakten Spørsmål?
Finne og gå til et chatterom Bruk søk i Lync til å finne rom som du har tilgang til. 1.I hovedvinduet i Lync klikker du kategorien Chatterom. 2.I søkeboksen.
TIPS OM SØKING PÅ INTERNETT
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Rekvisisjonsblokka forsvinner
Katalog med tjenester n Masse tjenester, men det er ikke lett å finne de. n Tjeneste tilbyder må selv kunne oppdatere. n Tjenesten selv forteller hva den.
123 Data - Førstehjelp Krokelvdalen Skole. Hva skal vi lære Slå på/av datamaskinen Hva som må til for å komme på internett Hvilke typer kommunikasjonsformer.
1 Alarmer til demente personer Pilotprosjekt Nasjonalt program for leverandørutvikling Dialogkonferanse 11 jan 2011 Bergen Spes rådgiver Per Waardal USHT.
ADR & SCANNERKORT. Automatic Delivery Rewards (ADR) Den enkle måten å handle produkter på, med levering hver måned. Du har fordelen av en rabatt på 5.
Online løpssøknad via ”Klubben Online” For O-sesongen 2006 skal alle orienteringsgrupper søke om sine arrangementer via elektronisk søknadsskjema i ”Klubben.
PETS – Oppdal april 2010 HOVEDMENY  Hjem  Opplæring  Mål  Mål og status  Websider 2280  Smart på web  Tips  Sosial medier  Demo webwiz.
Wieland GroupBuilding Installationgesis gesisPLAN EFA Elektro as Dine utfordringer er vårt ansvar Grunnkurs gesisPLAN - Del 2 09:00 Presentasjon av gesisPLAN.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Otra Web-Shop - Quick Guide
1 Copyright © Capgemini All Rights Reserved Presentation Title | Date.
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Otra Web-Shop - Quick Guide
Lær å opprette den elektroniske ID-en MinID
Tips for bruk av sosiale medier
Utskrift av presentasjonen:

Offentlig sektor krever Ehandel Hva krever dette av leverandøren? Hilde Heggelund, Ehandelsansvarlig Klubben AS

Klubben AS Klubben AS ble startet i 1976, og er i dag en ledende leverandør av utstyr til svømme- og idrettshaller, treningssenter, skoler, barnehager, institusjoner, butikker, idrettslaglag og privatpersoner. Vi er 34 ansatte på vårt hovedkontor på Flisa og har filialer i Sverige, Finland og Polen. Vi er blant Norges største nettbutikker med rundt 20.000 varer i vårt produktsortiment. Våre mest kjente merkevarer er Speedo, Airex, Reebok og Stiga.

Ehandel Ehandel står for (Elektronisk handel) Ehandlsplatformen er en plattform som knytter offentlige kjøpere og deres leverandører sammen elektronisk. Ehandelsplattformen driftes av Cap Gemini på vegne av Difi (Direktoratet for forvaltning og IKT). Platformen heter IBX.

Ehandel i Norge nøkkeltall per april 2013 Antall abonnenter: 204 Antall leverandører: 447 Omsetting siste 12 måneder: 6 273 207 461 Ordre siste 12 måneder: 538 346 Kilde: www.anskaffelser.no

Ulike måter å handle elektronisk på for det offentlige: Brukerdefinert fritekstordre Leverandørskjema -fritekst Enkel strukturert forespørsel, RFX Innkjøpsrekvisisjon Katalog med eFormular Ehandelskatalog Ekstern webshop via IBX Search Engine/Punch Out

Ehandelskatalog En ehandelskatalog er en «intern nettbutikk» for en kommune eller et fylke. Denne interne nettbutikken brukes av de som har innkjøpsbevilgning på skoler, barnehager etc. Det stilles ofte krav om ehandelskatalog i offentlige anbud

Fordeler med ehandelskatalog for leverandør Dersom kunden «låser» alle tjenestestedene til å bruke Ehandel unngår man lekkasje Reduserte markedsførings- og salgskostnader?

Ulemper med ehandelskatalog for leverandør Det er relativt krevende å lage en ehandelskatalog for første gang. Det er mye informasjon som må inn i katalogen. E-handel krever gode Excel kunnskaper Arbeid med vedlikehold

Ulemper med ehandelskatalog for leverandør Leverandøren får ikke tilgang til å teste katalogene. Dette vanskeliggjør arbeidet med katalogkvaliteten Dette blir som å være websjef for en web man ikke ser og ikke kan teste.

Fra inngått avtale til ferdig ehandelskatalog Avtale inngått Signer samhandlingsavtale Kunden sender IBX et trigger dokument Leverandør arbeider med ehandelskatalogen Send ehandelskatalog, bilde og dokumentasjon til IBX

1. Avtale inngått I dette eksempelet tar jeg utgangspunkt i at Klubben AS har vunnet en rammeavtale på idrettsutstyr med en kommune eller et fylke.

2. Signer samhandlingsavtale En samhandlingsavtale er en standardisert avtale, der kjøper fyller inn sine krav ifht. e-handelskatalogen: Når e-handelskatalogen skal være ferdig Hvor ofte katalogen skal oppdateres Fritekstkjøp eller ikke Hvor mye informasjon som kreves pr. produkt Krav til kvalitet på e-handelskatalogen

Hvor mye informasjon kreves pr. produkt E-handelskatalogen – Hvor mye informasjon kreves pr. produkt Leverandørens artikkelnummer Produktnavn Produktbeskrivelse Enhet Ledetid UNSPSC klassifisering Minste ordrestørrelse Bestillingsintervall Pris Valuta MVA sats

Hvor mye informasjon kreves pr. produkt E-handelskatalogen – Hvor mye informasjon kreves pr. produkt Miljømerkenavn / kode , (miljø,sosialt ansvar, økologisk, andre) Miljøtekst / link Synonymer / nøkkelord Produsent Produsentens artikkelnummer En enhet består av Relaterte produkter – tilbehør Medfølgende produkter GTIN(Global Trade Item Number) Risikoprodukt HMS blad

Hvor mye informasjon kreves pr. produkt E-handelskatalogen – Hvor mye informasjon kreves pr. produkt Bilde (link eller filnavn) Link (spesifiser hvis viktig) Linknavn (spesifiser hvis viktig) Eformsreferanse Standard/bransjespesifikt nummer Standard/bransjespesifikt navn Volumpris, pris Volumpris, minstekvantum Sortiment Kontraktsnummer

3. Kunden sender IBX et trigger dokument Et triggerdokument er en godkjennelse av deg som leverandør. Før kunden har sendt dette til IBX kan din ehandelskatalog ikke lastes opp hos IBX Dette er kundens ansvar, men leverandøren kan «minne dem» om dette

4. Leverandør arbeider med ehandelskatalogen E-handelskatalogen er et Excelark der man fyller ut informasjon for 1 produkt pr. linje og sender til IBX. I tillegg må man sende bilder og vedlegg. Vis eksempel. Hvor mye informasjon som kreves pr. produkt står i samhandlingsavtalen. Her står også krav til kvalitet på e-handelskatalogen

E-handelskatalogen – Katalogkvalitet De 7 viktigste punktene for god katalogkvalitet er: 1: Produktnavn 2: Produktbeskrivelse 3: Produktidentitet/Leverandørens artikkelnummer 4: Bilder 5: Kategorisering (UNSPSC) 6: Synonymer/Nøkkelord 7: Vedlegg/Linker

E-handelskatalogen – Tips 1: Produktnavn Sett deg i kundens sted. Du leter etter et bestemt produkt. Hvilket ord ville du da bruke for å søke etter produktet? Eks. Dersom du leter etter Corona gymnastikkmatte fra Airex. Hvilket ord ville du ha brukt for å finne produktet? Corona? Airex? Gymnatsikkmatte? Matter?

E-handelskatalogen – Tips 1: Produktnavn Generelt sett bør produktnavn bygges opp slik: (Type av produkt - merke / modell – nøkkelattributt) Da blir det Gymnastikkmatte Airex Corona rød 185 x 100 x 1,5 cm

E-handelskatalogen – Tips 1: Produktnavn Produktnavnet bør være unikt Ikke bruk forkortelser

E-handelskatalogen – Tips 2: Produktbeskrivelse Bør inneholde viktig produktinformasjon Ikke bruk forkortelser Bruk søkbare attributter/egenskaper. Ingen linjeskift Beskriv produktets formål og egenskaper Ingen unødig reklame eller irrelevant informasjon

E-handelskatalogen – Tips 2: Produktbeskrivelse Har du nettbutikk i dag? Lær deg mer om organiske (ikke betalte) og Google adwords (betalte søk) Benytt kunnskaper fra Google på din ehandelskatalog Fra Google får du kunnskaper om dine viktigste søkeord Dette er så omfattende at det må tas som et eget foredrag Kurs om Google får du hos www.webgruppen.no

E-handelskatalogen – Tips 3: Produktidentitet/Leverandørens artikkelnummer Bør være like i e-handelskatalogen og i leverandørens nettbutikk og trykte kataloger Bør ikke begynne med ‘0000’ Bør ikke ha mellomrom mellom tallene Bør ikke bruke tegn, men tall for å øke søkbarheten Bør ha med produsentens navn og artikkelnummer. (Dette er søkbare felt)

E-handelskatalogen – Tips 4: Bilder Alle produktene bør ha et bilde. Jo bedre bilder jo mer salg.

E-handelskatalogen – Tips 4: Bilder Tillatte filformater er: gif, jpg og jpeg i størrelser opp mot 400x400 piksler. Du kan lage makroer i Photoshop for å få alle bildene i riktig størrelse. Bildene må navnes riktig. Tips. Bruk artikkelnr. Eks. Gymnastikkmatte Airex Corona rød har artikkelnr. 1269521-1 Da bør bildet hete 1269521-1.jpg (ikke glem filformatet i navnet. Her jpg) Dersom ett spesielt bilde brukes om flere produkter, må man laste opp og navngi ett bilde pr. produkt.

E-handelskatalogen – Tips 4: Bilder Bilder behøver bare sendes 1 gang Bilder og vedlegg skal sendes i en separat zip-fil (e-post/FTP) eller per post i form av en CD-ROM til support@ibxplatform.com Nerdetips: For å gi navn til flere hundre produkter. Ta utgpkt i kolonne med art.nr. og benytt formelen =kjede.sammen(A1;».jpg») i Excel.

Ehandelskatalogen – Tips 5: Kategorisering (UNSPSC) UNSPSC er et åpent Internasjonal klassifiseringssystem som gir kjøpere og leverandører mulighet til å bygge opp en ehandelskatalog på lik måte. UNSPSC er et hierarkisk kategoriseringssystem som har fire nivåer. Hvert nivå består av en to-2-sifret numerisk tallkode og en tekstbeskrivelse.

Ehandelskatalogen – Tips 5: Kategorisering (UNSPSC) Eksempel. Gymnastikkmatte Airex Corona 49000000 Utstyr, materiell og tilbehør til sport og fritid 49220000 Sportsutstyr og tilbehør 49221500 Sportstilbehør 49221506 Sportsmatter eller -stopping Kategoriseringen bør være på høyest mulig nivå. Dvs. jo færre 0’er jo bedre. Gir mer presise søk for kjøper. www.anskaffelser.no/e-handel/tjenester-og-verktoy/unspsc

E-handelskatalogen – Tips 6: Synonymer/Nøkkelord Nøkkelinformasjon (synonymer) – ulike varianter av produktnavnet ( eks. gymnastikkmatte, gymmatte, treningsmatte, fitnessmatte) Inkludert dialektiske forskjeller dersom disse finnes (eks. Søppelbøtte/Bosspann, huske/disse, ) Unngå for generelle synonymer. Dette gir irrelevante søketreff. Nerdetips: Bruk Google Adwords traffic estimator for å finne hvilke ord folk flest bruker.

E-handelskatalogen – Tips 7: Vedlegg/Linker til din nettbutikk Vedlegg til tekniske spesifikasjoner, produktblader, hjemmeside osv. bør være supplerende informasjon i forhold til produktet. Kjøpsbeslutningen bør ikke være avhengig av informasjon som legges til her.

E-handelskatalogen – Tips 7: Vedlegg/Linker til din nettbutikk Hvert produkt bør linkes til din nettbutikk. Den oppdateres hver dag. Ehandelskatalogen oppdateres som regel sjeldnere. Søk etter et tilfeldig produkt i din egen nettbutikk. Eks. http://www.klubben.no/Search.aspx?q=1269521-1 Artikkelnummer erstattes for hvert produkt Nerdetips i Excel =kjede.sammen(«http://www.klubben.no/Search.aspx?q=»;A1)

E-handelskatalog – Tips til slutt! Test din e-handelskatalog når du er ferdig Vis eksempel med feil

Ehandelskatalog – Tips til slutt! Ehandelskatalogen er å betrakte som en egen nettbutikk. Den krever vedlikehold og justeringer for å fungere optimalt. Be kunden om du kan komme en dag å gjøre søk slik at du ser hvordan den fungerer. Invester i din ehandelskatalog på samme måte som du investerer i kataloger, nettbutikk og annonser.

E-handelskatalog Tips! Send katalog Zip filen og send den ferdige E-handelskatalog (Excelark) til support@ibxplatform.com Bilder og vedlegg (pdf)må sendes for seg selv Obs! Husk å alltid sende en fullstendig e-handelskatalog med alle produktene (ikke bare de nyeste/siste oppdateringene) Bilder behøver bare sendes en eneste gang uansett hvor mange kataloger du har.

E-handelskatalog – Hva koster det?

E-handelskatalog – Hva koster det? Årlig ordreverdi Årlig avgift «Bronse» Avhenger av antall kjøpere Transaksjonsavgift Sum årlig kostnad NOK 500.000 NOK 5.000 (Hvis bare 1 kjøper) Null NOK 2.000.000 NOK 17.000 (Hvis 5 kjøpere. For første kjøper betales det NOK 5.000. For hver kjøper utover dette betales det NOK 3.000 pr kjøper.) Det betales 0,5% utover de første NOK 500.000. Transaksjonsavgiften blir da: NOK 7500 NOK 24500 NOK 40.000.000 Da ordreverdien er så stor betales det ikke for antall kjøpere. NOK 200.000 NOK 200.000 *) www.anskaffelser.no/filearchive/vedlegg-5-vederlag-og-betingelser_2.pdf

Nyttige nettadresser/Hjelp til å komme i gang www.anskaffelser.no/e-handel/ehandelsplatform /leverandoraktivering/veileder-leverandoraktivering www.anskaffelser.no/e-handel/tjenester-og-verktoy/katalog www.ibxplatform.com/supplier_solutions/ supplier_activation_process/

Tips: Meld deg på gratis kurs Ca. 1 time. Gratis KURS - ORDREMOTTAK (Supplier Order Management) Webinar på Norsk, 10, mai 14:00 Webinar på Norsk, 10, september 14:00 Webinar på Norsk, 4, februar 14:00 Webinar på Norsk, 9, december 14:00 KURS – E-HANDELSKATALOG/INNHOLD/KVALITET/HVORDAN (Content Workbench) Webinar på Norsk, 2, september, 14:00 Webinar på Norsk, 21, januar, 14:00 Webinar på Norsk, 25, november, 14:00 Webinar på Norsk, 6, mai, 14:00 www.ehandelsplattformen.no/leverandor/kurs_ehandelsplattformen/pamelding_kurs/