Innkjøpstjenesten Affærsmöligheter med Norge Seminarium 21 oktober 2009 Östersund Innkjøpssjef Jan Ivar Bjørnli
Nøkkeltall Trondheim kommune 170 000 innbyggere 12.900 ansatte 225 enheter Innkjøp 2,0 mrd kr/år Drift 900 mill kr/år Investeringer 1.100 mill kr/år 220.000 transaksjoner i året 21.10.09 -
Innkjøp i det offentlig reguleres av Lov om offentlige anskaffelser med forskrift. § 1 Formål. ”Loven og tilhørende forskrifter skal bidra til økt verdiskapning i samfunnet ved å sikre mest mulig effektiv ressursbruk ved offentlige anskaffelser basert på forretningsmessighet og likebehandling” 21.10.09 -
Kommunale retningslinjer og veileder for offentlige anskaffelser i Trondheim kommune supplement til lov og forskrift et hjelpemiddel for å forstå anskaffelsesprosessene de ansatte i Trondheim kommune har plikt til å følge kommunale retningslinjer og veileder for offentlige anskaffelser.
Formål med regelverk: - Sikre overholdelse av internasjonale forpliktelser - Sikre effektive anskaffelser - Økt konkurranse - Sikre likebehandling - Sørge for god anbuds- og forretningsskikk forøvrig
Organisering av innkjøp Administrativt ansvar: Gjennomføring av anskaffelser er et administrativt ansvar Desentralisert modell hvor enhetene selv forestår sine anskaffelser Enhetsledere er ansvarlig for at alle anskaffelser i Trondheim kommune skjer i tråd med gjeldende lover og regler Innkjøpstjenesten: Informasjons-/kompetansesenter Utvikle mål og strategier Videreutvikle kommunens innkjøpspolitikk, regelverk, rutiner og kontrollfunksjoner Inngå felles innkjøpsavtaler Bistå enhetene ved større innkjøpssaker Forvalter kommunens forsikringsavtaler
Rammeavtaler En rammeavtale har som formål å fastsette vilkårene for de kontraktene som skal tildeles i en gitt periode, særlig med hensyn til pris og eventuelt planlagte mengder. Rammeavtaler inngås sentralt (Innkjøpstjenesten, Trondheim eiendom, Trondheim bydriftog IT-tjenesten) Rammeavtaler er forpliktende, og det er derfor brudd på regelverket å foreta anskaffelser ”på tvers av” disse. 21.10.09 -
Terskelverdier for anbud: EØS: Varer og tjenester 1,650 millioner eks. mva Bygg og anlegg 41,000 millioner eks. mva Nasjonalt: 500.000 eks mva Trondheim kommune: For anskaffelser mellom 20.000- 500.000 skal anskaffelsen protokollføres da det ikke er avrop på rammeavtale. Et tilstrekkelig antall tilbydere skal forespørres slik at det oppnås reell konkurranse. ( Det skal som hovedregel innhentes tilbud fra 3 eller flere leverandører)
Hvordan bli leverandør? Alle anbudskonkurranser over kr. 500.000 offentliggjøres på Doffin – database for offentlige innkjøp. www.doffin.no Alle tilgjengelige dokumenter vedrørende anskaffelsen offentliggjøres på Doffin
Ved å registrere deg som interessent på Doffin vil du få tilgang til alle tilgjengelige dokumenter. Ved eventuelle spørsmål vedrørende registrering på Doffin kontakt support tlf. 22 11 11 05 http://www.trondheim.kommune.no/tema/handel-og-service/
Innkjøpstjenesten Erling Skakkes gt 14 7004 Trondheim