VIRCLASS prosjektet The Virtual Classroom for Social Work in Europe Ide – innhold – søkeprosesser – samarbeid med mediesenteret Presentasjon på Seminaret:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Seniorrådgiver Katrine Rese Shadidi, Forskningsrådet
Erfaringer fra internasjonal utveksling
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Høgskolen i Sør-Trøndelag Evalueringen sett fra de evaluertes side.
ROM-prosjektet: Erfaringer og resultater fra et samarbeid mellom UiS og kommuner i Nord-Rogaland Øystein Lund Johannessen og Dag Husebø.
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,13. April 2007 Bergen,13. April 2007 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Digital kompetanse – nettbasert Tonje H. Giæver Louise Mifsud.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Norsk Ergonomiforenings handlingsplan Knut Inge Fostervold Leder NEF.
NRØA møte Oslo november 2008 Mona Majgaard / Theo Schewe Kandidatundersøkelser NRØA.
1 Seminar om samarbeid mellom høgre utdanning og arbeidslivet Norgesuniversitetet, NUV, Tromsø Prosjekt: Integrert kunnskapsutvikling mellom.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
VIRCLASS The Virtual Classroom for Social Work in Europe NVU-konferanse mars 2007 i BERGEN Digitale utfordringer – hvordan fremme læring gjennom.
ENTREPRENØRSKAP FOR LÆRERE OG SKOLELEDERE Videreutdanning 30 studiepoeng Entreprenørskap i skolen Entreprenørskap er et utdanningsmål og en opplæringsstrategi.
NVHs kvalitetssystem Oslo: 2. mai NVHs sentrale prinsipper for kvalitetssystemet •Kvalitetssystemet skal inngå som integrert del av NVHs ledelses-,
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Pedagogikk og veiledning for bibliotekansatte NFK / Høgskolen i Bodø Merete Hassel, Bodin vgs.
Copyright Mercell AS 1 Oslo,24. Oktober 2006 Bergen,25. Oktober 2006 Skandinavias største møteplass for innkjøpere og leverandører !
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Studietilbudet til Høgskolen i Østfold
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Ingjerd, Beate, Kristin, Arne Olav
IA-nettverk Samarbeid mellom. Målsetting for IA-nettverk Gi økt kompetanse til nøkkelpersoner i bedrifter som vil forbedre sin praksis knyttet til Inkluderende.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
24. mars 2009Stokmarkneswww.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G Lærende nettverk og nasjonale.
Satsning på Entreprenørskap Hibu, avd. Hønefoss Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap som valgfag Entreprenørskap for lærere i videregående skole.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Organisering og arbeidet i kommunene
Anne Karin Larsen, Høgskolen i Bergen INTERNASJONALT SAMARBEID Utvikling av et deltidsstudie om sosialt arbeid i Europa.
VIRCLASS PROSJEKTET Anne Karin Larsen, HIB
Høgskolen i Bergen’s arbeid for læring og deltakelse av språklige minoriteter i barnehager og skoler Innlegg ved førstelektor Ida M. Knudsen på Fylkesmannens.
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
VIRCLASS partnere Parma Universitet,ItaliaNYE PARTNERE KOM MED I 2005 Høgskolen i Jønkøping,Sverige Institutt Miguel Torga, PortugalINHOLLAND universitet,
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Lærerutdanning ved Universitetet i Agder
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
1 Anne Karin Larsen VIRCLASS Virtual Classroom for Social Work in Europe Workshop at the 21st Nordic Conference for Schools of Social Work Workshop at.
Ingeborg Amundrud og Åshild Vassend Holm
Rekruttering til lærerutdanningene Akademisk kvalitet Profesjonskvalitet.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Høgskolelektor Anne Karin Larsen Høgskolen i Bergen 1 VIRCLASS The Virtual Classroom for social work in Europe Kunnskapsutvikling i sosialt arbeid ved.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
2010 Velkommen til Gründerskolens forkurs! (ENT4000, ENT4000i og Sosialt entreprenørskap)
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
NetCom kutter surfeprisene i Europa
Prosjekt - studenttett post av Kirsten Halse. Hensikten med presentasjonen... å informere om hvordan prosjektet er utviklet og spesielt å gi en forståelse.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Internasjonal spesialisering i komparativt sosialt arbeid. En presentasjon av SW-VirCamp prosjektet.
Økt læringstrykk gjennom praksisnærhet, fleksibilitet og kvalitet Team BA idrett.
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
1.
Status internasjonalisering vår 2019
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

VIRCLASS prosjektet The Virtual Classroom for Social Work in Europe Ide – innhold – søkeprosesser – samarbeid med mediesenteret Presentasjon på Seminaret: Fleksibel utdanning ved HiB v/ Høgskolelektor Anne Karin Larsen

Prosjektets mål •VIRCLASS skal: •utvikle et fleksibelt og brukervennlig virtuelt læringsmiljø for internasjonale komparative studier innen sosialt arbeid. •vektlegge samarbeid mellom studenter og profesjonelle sosialarbeidere •gi et åpent e-læringsbasert studietilbud til studenter og fagfolk fra praksisfeltet i hele Europa.

Oppstart og ide •Et nettverksamarbeid med EUSW-TN •Å utvikle nettbaserte moduler i forkant av en sommerskole •Gi muligheter for internasjonale studier i sosialt arbeid på BA nivå som ga studiepoeng og som hadde en varighet utover korte Intensiv Programmer

Prosjektstart •Ideen til nettbaserte studier ble presentert på møte i Parma i 2002 •Forarbeid i 2003 •Virclass prosjektet startet 2004 – da fikk prosjektet egne midler

nettverksmøter •Utviklingen av prosjektet har foregått gjennom nettverks- møter 3-4 møter i året. Arbeidet har vært konsentrert om utvikling av: •studieplan •felles pensum, •virtuelle læremidler •Finansiering •Administrative ordninger •Opplæring i bruk av It:s Learning og e-pedagogikk EUSW-TN: Italia nov Gruppemøte i Litauen 17. mai 2003

Opplæring i e-pedagogikk •Få lærere hadde benyttet LMS tidligere •Ingen hadde vært lærere i rene nettstudier •En hadde utdanning i nettpedagogikk

Gjennomført 3 møter med opplæring i bruk av its learning •Fokus på muligheter som e- læringsplatformen gir •Fokus på pedagogisk bruk av denne

Finansiering •Arbeidsgruppens arbeidsmøter ble i finansiert av EUSW-TN •Vi søkte MINERVA midler, men fikk ikke •Vi søkte E-Learning midler, men fikk ikke •Søkte SOFF/NUV og fikk midler for 2004 og 2005 og senere for 2006 •Høgskolen i Bergen, ved AHS har bidratt med betydelige beløp •Prosjektleder har 50% av full stilling i prosjektet. •De utenlandske prosjekt deltakerne har dårligere vilkår gjennom sine arbeidsgivere.

Studieplanen •Den første studieplanen (2005) besto av 3 moduler hvorav 2 kunne tas som e-læring •Den andre studieplanen (2006) består av 2 moduler. •Modul 1 gir 5 studiepoeng •Modul 2 gir 10 studiepoeng

Studieplan for 2005 så slik ut: •Modul 1: 5ects •Enten som e-læring •Selv studie •Modul 2: 10ects •5 e-lærings emner •Modul 3: 10 ects •Forberedende del - selv studie (el. e- læring inkludert i M2) •2 uker sommerskole •Eksamen – muntlig og skriftlig oppgave

Studieplan for 2006 ser slik ut

Modul 1 •En generell innføring i sosialt arbeid i Europa og bruk av komparativ metodikk •Studiet er oppgavebasert og samarbeid mellom deltakerne er nødvendig.

Modul 2 •Gir en fordypning i spesielle områder/tema. Studentene velger en blant tre valgbare tema •Til sammen er det utviklet 30 studiepoeng i denne modulen

Studentgruppen i 2005 •64 studenter fra 14 land startet på M1: •Tyskland, Litauen, Norge, Polen, Portugal, Hellas, Tyrkia, Italia, Macedonia, Romania, Island, Ungarn, Sverige, Finland •32 studenter fullførte. •31 studenter startet på 2 og 24 gjennomført •Studenter fra Tyrkia, Romania og Portugal hadde de største problemene med å gjennomføre studiet.

SØKEPROSESSEN •Les søknadsutlysingen godt og finn en måte hvor prosjektet ditt kan møte de mål som ligger i utlysningsteksten •Sørg for at prosjektet ditt er med på å operasjonalisere Høgskolens strategiske mål •Ikke mist din opprinnelige ide

Søknadene •SOFF/NUV søknad •The Virtual Classroom of Social Work in Europe. Comparative Studies of Social Work

Mål for 2004 søknaden •Å utvikle et virtuelt klasserom for studenter fra hele Europa på BA (og MA) nivå, samt profesjonelle sosialarbeidere

I forhold til HiB sine strategiske målområder •VIRCLASS: Et Kinder Egg •Engelskspråklige studietilbud •Internasjonalisering •IKT - Utvikling av digital kompetanse •Avdelingens satsing på sosial marginalisering og kunnskapsbasert praksis

Søknad for 2006 •The Virtual Book for Social Work in Europe. Part of a productive learning environment.

Mål for 2006 søknaden •Prosjektet tar sikte på utvikling av fleksible digitale læringsressurser for et internasjonalt virtuelt klasserom. •Prosjektet skal utvikle: •en VIRTUELL BOK for sosialt arbeid i Europa •en didaktisk modell for det virtuelle klasserom •en administrativ og finansiell modell for internasjonale e- læringsstudier •og utprøving og evaluering av de digitale læringsressursene som utvikles •forskning og formidling av oppnådde erfaringer og resultater

I forhold til HiB’s strategiske målområder •VIRCLASS bidrar til operasjonalisering av 6 målområder i strategiske planer for HiB

SAMARBEID MED MEDIESENTERET •Konsulentvirksomhet •Utforming av profileringsmateriell •Tilrettelegging av ”klasserom” og •Utvikling av Tutorials •Opplæring av lærere i bruk av platformen og e-læringspedagogikk •Utvikling av Virtuell Bok med filmatisert case og triggere

Ideen med en virtuell bok •Å utvikle gjenbrukbare læringsressurser •Å fristille læringsressursene fra et bestemt LMS

VIRTUELL BOK •Skjerm forelesninger •Visuelle/audiovisue lle triggere •Case •Oppgaver •Lærer og studentveiledninger

Status for prosjektet i dag •Den virtuelle boken begynner å ta form (ferdigstilles i løpet av dette året) •Søknader fra studenter begynner å komme inn (frist 1.oktober) •Nytt studie starter 16. oktober •2 møter før året er omme •Et for lærere •Et for ledere for å finne fram til en administrativ og finansiell modell •Premierefest

Prosjektstatus •Prosjektet fortsetter ut 2007 •Evalueringsarbeid •Forskningsoppgaver •Rapportering

Samarbeidspartnere •Høgskole og Universitetslærere fra: •Italia, Sverige, Portugal, GB, Litauen, Belgia, Tyskland, Østerrike, Polen, Spania, Nederland,Norge •Bergen kommune •Mediesenteret ved HiB