Ideer og inspirasjon til undervisningen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forside/oversikt Fag / tema Samfunnsfag, Norsk, Engelsk Trinn 5. trinn
Advertisements

På kryss og tvers i historien
Refleksjoner og tanker rundt bruk av C-map i skolen
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Fag / tema Matematikk og teknologi Trinn Fra 8-10.klasse
Hvordan intervjue en forsker?
 Bedriftens oppstart  Produkter  Leverandører  Eksport.
Vurdering av nettstedet ”Paper online” Et midt på treet greit nettsted om resirkulering av papir!
”Bygg i tre-tre i bygg” Mål for landsby
Hva er teknologi & design?
Historiefaget i skolen
Nasjonal digital læringsarena
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
TEKSTIL TEKSTIL DESIGN & HÅNDVERK.
Overnatting i Slottsparken De bostedsløse Av Birthe D.N.
Oslo kommune Utdanningsetaten Stovner videregående skole BRUK AV IKT I LÆRINGSARBEIDET Hvordan fungerer IKT som pedagogisk verktøy/hjelpemiddel ved Stovner.
Den industrielle revolusjonen
IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Forelesning for A04 Hanne Christensen Vibeke Bjarnø.
PBL nr.1 Gruppe 16 Ida, Torhild, Lars Wilhelm og Eivind.
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
CASE VÅRE ELEVER: Umotiverte elever Dårlige lese- og skriveferdigheter
Forside/oversikt Fag / tema Forming, matematikk, symmetri, geometri
"Det beste med hele itslearning er planleggeren!"
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
TIDSLINJER nettsted.
Nettverk for miljølære Et samarbeid mellom skoler, forskning og forvaltning En moderende møteplass for å praktisere miljøundervisning i eget lokalmiljø.
Prosjektklassen IKT og nye læreprosesser
Den digitale leken -bare utenfor eller også innenfor barnehagen?
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
Vurdering Vg2 Design og trearbeid
Av Dan-Christian og Stein Jørgen Yrke: Produksjonsleder på Helseth Vi var på Helseth As. Helseth AS lager propeller til båter. De fleste kjøperne er.
MÅL FOR UNDERVISNINGEN. Overordnet mål. Utdanne maskiningeniører med en bred teknologisk kompetanse med høy faglig kvalitet av internasjonal standard.
Velkommen til Godlia skole Skolestart Skolens visjon: "Et trygt sted å være og et godt sted å lære"
Valgfag på Kastellet skole
Workshop Wiki/ Blogg Wiki. Hva er en wiki? wiki betyr fort, rask, hurtig, hastig (Hawaii) et personlig publiseringsverktøy gratis, åpent for.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Studenthjemmeside- etikk Noen tanker og ideer om studenthjemmeside-produksjon.
انتہائی کشش اور حوصلہ افزائی تعلیمی پروگرام Undervisningsopplegg for 4. klasse Årstid :Høst Hva : samfunnsfag Tid: ca 5 timer Tema: avfall og avfallsbehandling.
EN ARENA FOR DIGITAL UTVIKLING
Utvikling av apper til naturfagundervisning
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ? Anders Kluge Stipendiat og forsker Institutt for Informatikk og Norsk Regnesentral.
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Lindhøy Skole Tjøme Matematikk i L97 Matematikk Matematikk er vitenskap, kunst, håndverk, språk og verktøy Arbeidet med matematikk i grunnskolen skal.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Den industrielle revolusjon Læreplanen sier du skal kunne: gjere greie for teknologiske og samfunnsmessige endringar som følgje av den industrielle revolusjonen.
Teknologi og design Høgs 3. – 6. september 2007 Runar Baune Fra til.
Fuelcells Kevin Stenli Elektriker Undervannsbåtvåpenet.
UNICEF-RUNDEN UNICEF-runden er en kjempedugnad som skoleelever over hele Norge og mange andre land er med på. I 2016 var det ca påmeldte i Norge.
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 9. trinn:
Engebråten tilbyr følgende valgfag på 10. trinn:
Økt 3 Lyspæra.
Økt 3 Lyspæra.
Historiske minnesmerker Bilde inn To ulike eksempler fra
DIGITALE MÅLEVERKTØY I BYGGE OG ANLEGGS BRANSJEN
Hvordan nærme seg de store spørsmålene?
Economic growth around the world
TEKNOLOGI, RESSURSER OG UTVIKLING UNDERVEIS GEOGRAFI KAP. 3.
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
Oversikt over skolens bruk av plattformen
Valgfaget design og redesign
LegoDacta i naturfagundervisningen
Nasjoners velstand (og fattigdom)
Forfattere (liten skrift) Introduksjon
Bibelen er klar: Et ENTYDIG budskap:
Modul 2 – Undersøke skolens vurderings- og oppfølgingspraksis
Utskrift av presentasjonen:

Ideer og inspirasjon til undervisningen Leketøyhistorie Ideer og inspirasjon til undervisningen

Ressurser I heftet På nettsidene til NNV Teknologisk leketøyhistorie Lekenes tidslinje, om enkeltleker Inndeling av leketøykategorier På nettsidene til NNV Leketøyhistorie (bildesamling som ppt)

Hvorfor leketøyteknologi? Vekke elevenes interesse Lekenes teknologiske utvikling har gått parallelt med teknologiutviklingen forøvrig Leker som verktøy for å lære teknologi Konstruksjon Mekanikk Elektronikk

Vekke elevenes interesse

Belyse tidsaspektet Den teknologiske utviklingen går raskere og raskere – hva gjør det med mennesket? I steinalderen I middelalderen Etter den industrielle revolusjonen Etter 2. verdenskrig De siste 20 årene

Hvor gamle er disse? Plassere leker på tidslinje

Tidslinje i bilder (på NNVnett)

Belyse teknologihistorien Materialbruk fra tre, via metall til plast Utvikling av verktøy fra håndverk til robotiserte maskiner Ny leke, men fortsatt den samme Fra strikkmotor, via klokkeverk til batteri og elektronikk

Nye materialer

Nye verktøy

Samme leke, ny teknologi

Flere eksempler

Gammel og ny bamse

Gamle og nye dukker

Gamle og nye byggeklosser

Bruke leker i undervisningen Ta med mekaniske leker hjemmefra og studer virkemåten. Lag en leketøysutstilling i klassen. Still ut leketøyet sammen med en kort oversikt over leketøyets historie. Lag et intervju med en voksen om leketøy.