Studieprogram BYGG- OG MILJØTEKNIKK Studieretninger kompetanseprofiler MARKED 1 BEHOV FOR ENDRING / UTVIKLING 05.02.2004
StudieprogramM Studieprogram Bygg- og miljøteknikk Institutt for bygg, anlegg og transport Institutt for konstruksjonsteknikk Institutt for vann og miljøteknikk
Studieprogram Bygg- og miljøteknikk STUDIERETNINGER Bygg og anlegg Geomatikk Industriell økologi Konstruksjon Logistikk Vann og miljø Veg, transport og areal
Studieprogram BYGG- OG MILJØTEKNIKK Studiets oppbygging: 4
Studieprogram BYGG- OG MILJØTEKNIKK Emnevalg innen kompetanseprofil: 5
Studieretning Bygg og anlegg Gir grunnlag for svært mange yrker og arbeidssituasjoner ! Prosjekteier, prosjektleder, prosjekterende, utførende, kontrollerende, leverandør, forvalter/driver/utvikler (privat og offentlig)
Kompetanseprofil Anleggsteknikk Emner innen anleggsteknikk kombinert med geologi-/geoteknikkemner, og emner innen vegbygging, eller vann- og miljøteknikk Anleggsteknikk – Ingeniørgeologi Fokuserer mot tyngre anleggsarbeider og spes. anlegg i fjell Anleggsteknikk – Infrastruktur Design og utførelse av lettere anlegg spes. innen samferdsel og kommunal- tekniske anlegg
Kompetanseprofil: Bygnings- og materialteknikk Emner innen bygningsfysikk, bygningsteknikk, bygningsmateriallære og/eller bygningsforvaltning i kombinasjon med f.eks. konstruksjons-/materialfag, energibruk/inneklima, brannteknikk, geoteknikk el.l. Prosjektering/konstruksjon Produksjon/utførelse Forvaltning/drift/utvikling
Kompetanseprofil Geoteknikk Bygg- og anleggs Geoteknisk prosjektering av bygg og anlegg i, på eller av jord (bygninger, tunneler, dammer, veger etc.) Konstruksjon Geoteknisk analyse av byggverk og konstruksjoner (samvirket mellom jord og konstruksjon, spes. fundament- løsninger, spes. konstruksjoner etc.)
Kompetanseprofil Marin byggteknikk Kyst og havn Planlegging, prosjektering og utførelse av byggverk i kystsonen og i havner Bølger, is, strøm, vind Arktisk teknologi og konstruksjoner Utvikling og prosjektering av marine konstruksjoner Utvinning/transport av olje og gass i kaldt klima Samarbeid med UNIS
Kompetanseprofil Ledelse av BA-prosjekter Emner innen prosjektstyring, økonomi og administrasjon kombineres med ett eller flere anvendte bygg-fag Gir spesiell kompetanse innen teknikker og metoder knyttet til prosjektledelse, organisering og gjennomføring av bygge- og anleggsprosjekter
Studieretning GEOMATIKK
Studieretning GEOMATIKK Kompetanseprofiler: Planlegging Geografisk informasjonsvitenskap Fotogrammetri/fjernmåling Geodesi
Studieretning INDUSTRIELL ØKOLOGI Kompetanseprofiler: Ind.øk - Bygg og anlegg Ind.øk – Vann og miljø Ind.øk – Veg,transport og areal
Studieretning Konstruksjonsteknikk
Fagprofiler Prosjektering av konstruksjoner Beregningsmekanikk Betongteknologi/Forvaltning-drift-vedlikehold Institutt for konstruksjonsteknikk, Materialteknisk institutt
Studieretning LOGISTIKK Kompetanseprofil: Logistikk- veg, transport og areal
Studieretning: Prosjektledelse Multifakultært studieprogram (samarb. IVT – SVT) Gjennomføring av prosjekter Industriselskaper Eiendomsselskaper Entreprenører Prosjekt-/bygelederfirmaer Offentlige bedrifter/etater osv.
STUDIERETNING VANN- OG MILJØ (VM) wwwbygg.ntnu.no/ivb/ Vann- og miljøarbeid i samfunnets tjeneste Vannkraft VA-systemer Vassdragsteknikk VA-teknikk Hydrologi Vannrensing Restprodukt teknikk
Vassdragshydraulikk, Konstruksjoner i vassdrag Institutt for vann- og miljøteknikk Vassdragsteknikk Vassdragshydraulikk, Konstruksjoner i vassdrag Vannkraft Damsikkerhet Flomsikring
Hydrologi Avrenninngsstudier, Miljøvirkninger i vassdrag Institutt for vann- og miljøteknikk Hydrologi Avrenninngsstudier, Miljøvirkninger i vassdrag Snømåling Flomanalyse Terskel Vannføringsmåling
VA-TEKNIKK (VA-SYSTEMER) Institutt for vann- og miljøteknikk VA-TEKNIKK (VA-SYSTEMER) Overvannsteknologi Ledningsteknologi Systemanalyse
VA-TEKNIKK (Vannrensing) Institutt for vann- og miljøteknikk VA-TEKNIKK (Vannrensing) Rensing av avløpsvann Behandling av drikkevann Prosess Kjemi Bioteknologi Mikrobologi Hygiene Hydraulikk Energi Slambehandling Vann- og miljø hygiene
RESTPRODUKTTEKNIKK Avfallshåntering Råvare- uttak Øko-design Forbruk Institutt for vann- og miljøteknikk RESTPRODUKTTEKNIKK Avfallshåntering Råvare- uttak Øko-design Forbruk Avfallsdisponering Resirkulering Livsløpsvurdering
Studiretning Veg, transport og areal (VTA)
Studieretning Veg, Transport og Areal (VTA) Planlegging, bygging, drift og vedlikehold av infrastrukturen for samferdsel Optimal bruk av av trafikkanleggene ut fra dagens krav til miljø, sikkerhet og effektivitet Arealplanlegging og utbygging Studiet har en klar miljøprofil og benytter i stor grad anvendt informasjonsteknologi
Studieretning Veg, Transport og Areal (VTA) Kompetanseprofiler: Areal- og transportplanlegging Veg og trafikk Bygging og drift av transportanlegg Kommunalteknisk profil Logistikk og transport
MARKED Hvor stort er markedet for de ulike studieretninger Hvor sterk spesialisering er ønsket Hvordan avhenger markedet av kvaliteten på våre kandidater
- et rekrutteringstiltak til etterfølgelse ?? Eksempler på samarbeid utdanning næringsliv: - et rekrutteringstiltak til etterfølgelse ??
Bakgrunn og hensikt - et rekrutteringstiltak til etterfølgelse Sivilingeniørutdanningen ved NTNU er helt sentral i BAE ( Bygg, Anlegg, Eiendom ) næringen Utdanningen opplevde en dramatisk svikt i søknadsmengden fra midten av 90 tallet. Næringen forsto at det ikke var automatikk i at ungdommen sto i kø for arbeid, og innså at den måtte engasjere seg direkte.
Bygg på utdanningsmesse
Volleyball i Dødens dal Imm.festen Grilling på kjelleren Munkholmen
Nye samarbeidstema mellom studieprogram og Næringslivsringen Kvalitet av våre kandidater med hensyn på riktig kompetanse Tallfesting av behovet for kandidater med ulike kompetanseprofiler DIMENSJONERING AV KAPASITET FOR DE ULIKE STUDIERETNINGER
Studieretningsvalg høsten 2003 Bygg og anlegg 57 (44%) Geomatikk 2 (1,5%) Konstruksjon 33 (26%) Industriell økologi 0 Logistikk 0 Prosjektledelse 9 (7%) Vann og miljø 17 (13%) Veg, transport og areal 11 (8.5%) Total 129 (100%)
Behov for endring / utvikling Mer IVT-synergi innen undervisning Vurdere reduksjon i emneutvalg, men uten å ”legge ned” viktige kompetanseområder Frigjøre forskningstid FORBEDRET KVALITET