Studieprogram BYGG- OG MILJØTEKNIKK Studieretninger kompetanseprofiler

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utfordringer på norsk sokkel sett fra arbeidstakersiden Norsk Offshoredag Sonja D. Tinnesand forbundssekretær NOPEF.
Advertisements

Hvilken industri •Industriteknikk ingeniøren kan arbeid innen en rekke ulike områder. •Mulighetene for å velge arbeidssted er store. •Mange dører åpner.
HVOR MYE TJENER EN TØMRER ?
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Kompetanseheving VA • Hvorfor •Ønsker å bidra til generell kompetanseheving •Vanskelig å rekruttere fagpersoner innen VA •Ønsker å øke muligheten for avansement.
Geofag Fra himmel til jord – fra jordens indre til ytterst i atmosfæren. Geofagene er studiene av planeten Jorden; atmosfæren, hydrosfæren inkludert hav,
Teknologi for et bedre samfunn SINTEF Byggforsk på 3 minutter Byggematerialer og konstruksjoner Energi og arkitekt ur Infrastruktu r Kunnskapssyste mer.
UTDANNINGSTILBUD VED IMT 2010/2011
Multifakultært studium i Geomatikk. Hva er Geomatikk? l Geomatikk er en vitenskapelig betegnelse som omfatter innsamling, prosessering, analyse, lagring,
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
Institutt for landskapsplanlegging ILP
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
STUDIEPROGRAMMET ENERGI OG MILJØ Olav Bolland Leder for programrådet for studieprogram Energi og Miljø febr.
Studieretning Bygg og anlegg
Strategiske satsinger
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Strategisk Kompetanse
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
V eg T ransport A real G eomatikk. Eksempler på geomatikk Posisjoner og bilder fra satellitter Bestemmelse av Jordens form Måling på 1/100 mm.
Dokumentasjon i ht Plan- og bygningsloven Forelesning Høgskolelektor Fred Johansen.
Arne Tronsmo UU-leder IKBM
UDs Topplederkonferanse 2007 Fornybar energi: Verdensbildet og Norges plass i dette Divisjonsdirektør Anne Kjersti Fahlvik.
STRATEGISKE UTFORDRINGER - SETT FRA UMB FELLES STYRESEMINAR 4. SEPTEMBER 2008 KNUT HOVE REKTOR.
REGION NORD : 1.Sterk økning i FoU 2.EU-medlemsskap 3.Arktisk tiltakssone (risikokapital) 4.Utbygging av petroleums- virksomheten 5.Samferdsel – øst/vest-
Miljønytten ved fjernvarmesystemene i Trondheim
Felleseiendom til salgs? Innledning ved Velferdskonferansen 2010 Hans Olav Felix EL & IT Forbundet © EL & IT forbundet, søndag, 13. juli 2014 Lysbilde.
Fremtidsrettet kompetanseutvikling i Statens vegvesen Bidrag til BA – bransjen Bodø Torbjørn Naimak.
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Oslo kommune Vann- og avløpsetaten Næringens (VAVs) behov og forventninger til framtidens byggstudent Seminar i regi av Næringslivsringen februar.
Hvorfor ønsker rambøll samarbeidsavtale med ntnu?
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
1 21. februar 2007 Fagvalgsorientering Fagvalgsorientering – Institutt for bygg, anlegg og transport Kort orientering om Instituttet Studieretning Bygg.
Studieretning Industriell Mekanikk
Studieprogram for Ingeniørvitenskap og IKT (I&IKT)
Senter for operativ virksomhet i nord NMI Årskonferanse 22.okt.2008 Kristine Lind-Olsen, senterleder Møte mellom forskning og næringsliv.
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Agenda Kort orientering om valgsituasjonen og de valgbare studieretningene Spørsmål og diskusjon.
Akvakultur og ny teknologi Florø 24 og
1 Teknisk regelverk Vedlikehold Felles bestemmelser Magne Nordgård, Jernbaneverket Infrastruktur teknikk, Elkraft September 2003.
Norges miljø- og biovitenskapelige universitet Møte med rådgivere Akershus 1 Master i landskapsarkitektur- 5årig Bachelor i landskapsingeniør Møte med.
Våre studier Fakultet for veterinærmedisin og biovitenskap.
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Fremtiden starter med dine spørsmål!.
Nytt MATprogram (2006 – 11) i Forskningsrådet Fokus på næringsutvikling og innovasjon innenfor: Fiskeri- og jordbruksbasert matproduksjon og foredlings-
Noen erfaringer fra NTNU ?
Polarsirkelen videregående skole. Utdanningsprogram Studieforberedende Idrettsfag Musikk, dans og drama Studiespesialisering Medier og kommunikasjon Kunst,
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Bygg- og Anleggsteknikk Liker du å arbeide med hendene? Har du lyst til å jobbe med noe interessant? Vil du ha muligheten til å kunne sette spor etter.
Nye studiemodeller på Drift av datasystemer, Informasjonsbehandling og IT-støttet bedriftsutvikling Geir Ove Rosvold Svend Andreas Horgen Greta Hjertø.
Kunnskap for en bedre verden Sommerjobb 2015 ? Tore Hoven Studieprogramleder bygg- og miljøteknikk.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
VA –teknikk. Samarbeid Organisering Av Samarbeid mellom HIN og VA - bransjen Årsmøte i Driftsassistanse Nordre Nordland Andenes 26 – 27 mars Ved Førstelektor.
1 Prosjekt- og masteroppgave ved BA Rekrutteringsseminar 2013/ Introduksjon og generell orientering 2.Byggherren, Rådgiveren, Entreprenøren og Forskeren.
Resultater fra delprosjekt 1:
TEKNISK ENHET Andøy kommune ANTALL BRUKERE/KUNDER: > 5000
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
NTNUs organisasjon NTNUs organisasjon.
STUDIERENTNINGER PÅ MINA
Studieprogrammet Bygg- og miljøteknikk FUS-møte den 31
Vannkraftstudier på NTNU
Institutt for vann-og miljøteknikk
INSTITUTT FOR VANN- OG MILJØTEKNIKK
INSTITUTT FOR VANN- OG MILJØTEKNIKK
Status opptak NMBU Ramme og poenggrenser Oppdatert
Fakultetet for Miljøvitenskap & Naturforvaltning
REALTEK Fakultet for realfag og teknologi
Kortreist Stein Workshop om Samfunnsnyttig massedisponering, Bergen,
Resultat fra hovedopptaket for NTNU Samordna opptak 2019
Utskrift av presentasjonen:

Studieprogram BYGG- OG MILJØTEKNIKK Studieretninger kompetanseprofiler MARKED 1 BEHOV FOR ENDRING / UTVIKLING 05.02.2004

StudieprogramM Studieprogram Bygg- og miljøteknikk Institutt for bygg, anlegg og transport Institutt for konstruksjonsteknikk Institutt for vann og miljøteknikk

Studieprogram Bygg- og miljøteknikk STUDIERETNINGER Bygg og anlegg Geomatikk Industriell økologi Konstruksjon Logistikk Vann og miljø Veg, transport og areal

Studieprogram BYGG- OG MILJØTEKNIKK Studiets oppbygging: 4

Studieprogram BYGG- OG MILJØTEKNIKK Emnevalg innen kompetanseprofil: 5

Studieretning Bygg og anlegg Gir grunnlag for svært mange yrker og arbeidssituasjoner ! Prosjekteier, prosjektleder, prosjekterende, utførende, kontrollerende, leverandør, forvalter/driver/utvikler (privat og offentlig)

Kompetanseprofil Anleggsteknikk Emner innen anleggsteknikk kombinert med geologi-/geoteknikkemner, og emner innen vegbygging, eller vann- og miljøteknikk Anleggsteknikk – Ingeniørgeologi Fokuserer mot tyngre anleggsarbeider og spes. anlegg i fjell Anleggsteknikk – Infrastruktur Design og utførelse av lettere anlegg spes. innen samferdsel og kommunal- tekniske anlegg

Kompetanseprofil: Bygnings- og materialteknikk Emner innen bygningsfysikk, bygningsteknikk, bygningsmateriallære og/eller bygningsforvaltning i kombinasjon med f.eks. konstruksjons-/materialfag, energibruk/inneklima, brannteknikk, geoteknikk el.l. Prosjektering/konstruksjon Produksjon/utførelse Forvaltning/drift/utvikling

Kompetanseprofil Geoteknikk Bygg- og anleggs Geoteknisk prosjektering av bygg og anlegg i, på eller av jord (bygninger, tunneler, dammer, veger etc.) Konstruksjon Geoteknisk analyse av byggverk og konstruksjoner (samvirket mellom jord og konstruksjon, spes. fundament- løsninger, spes. konstruksjoner etc.)

Kompetanseprofil Marin byggteknikk Kyst og havn Planlegging, prosjektering og utførelse av byggverk i kystsonen og i havner Bølger, is, strøm, vind Arktisk teknologi og konstruksjoner Utvikling og prosjektering av marine konstruksjoner Utvinning/transport av olje og gass i kaldt klima Samarbeid med UNIS

Kompetanseprofil Ledelse av BA-prosjekter Emner innen prosjektstyring, økonomi og administrasjon kombineres med ett eller flere anvendte bygg-fag Gir spesiell kompetanse innen teknikker og metoder knyttet til prosjektledelse, organisering og gjennomføring av bygge- og anleggsprosjekter

Studieretning GEOMATIKK

Studieretning GEOMATIKK Kompetanseprofiler: Planlegging Geografisk informasjonsvitenskap Fotogrammetri/fjernmåling Geodesi

Studieretning INDUSTRIELL ØKOLOGI Kompetanseprofiler: Ind.øk - Bygg og anlegg Ind.øk – Vann og miljø Ind.øk – Veg,transport og areal

Studieretning Konstruksjonsteknikk

Fagprofiler Prosjektering av konstruksjoner Beregningsmekanikk Betongteknologi/Forvaltning-drift-vedlikehold Institutt for konstruksjonsteknikk, Materialteknisk institutt

Studieretning LOGISTIKK Kompetanseprofil: Logistikk- veg, transport og areal

Studieretning: Prosjektledelse Multifakultært studieprogram (samarb. IVT – SVT) Gjennomføring av prosjekter Industriselskaper Eiendomsselskaper Entreprenører Prosjekt-/bygelederfirmaer Offentlige bedrifter/etater osv.

STUDIERETNING VANN- OG MILJØ (VM) wwwbygg.ntnu.no/ivb/ Vann- og miljøarbeid i samfunnets tjeneste Vannkraft VA-systemer Vassdragsteknikk VA-teknikk Hydrologi Vannrensing Restprodukt teknikk

Vassdragshydraulikk, Konstruksjoner i vassdrag Institutt for vann- og miljøteknikk Vassdragsteknikk Vassdragshydraulikk, Konstruksjoner i vassdrag Vannkraft Damsikkerhet Flomsikring

Hydrologi Avrenninngsstudier, Miljøvirkninger i vassdrag Institutt for vann- og miljøteknikk Hydrologi Avrenninngsstudier, Miljøvirkninger i vassdrag Snømåling Flomanalyse Terskel Vannføringsmåling

VA-TEKNIKK (VA-SYSTEMER) Institutt for vann- og miljøteknikk VA-TEKNIKK (VA-SYSTEMER) Overvannsteknologi Ledningsteknologi Systemanalyse

VA-TEKNIKK (Vannrensing) Institutt for vann- og miljøteknikk VA-TEKNIKK (Vannrensing) Rensing av avløpsvann Behandling av drikkevann Prosess Kjemi Bioteknologi Mikrobologi Hygiene Hydraulikk Energi Slambehandling Vann- og miljø hygiene

RESTPRODUKTTEKNIKK Avfallshåntering Råvare- uttak Øko-design Forbruk Institutt for vann- og miljøteknikk RESTPRODUKTTEKNIKK Avfallshåntering Råvare- uttak Øko-design Forbruk Avfallsdisponering Resirkulering Livsløpsvurdering

Studiretning Veg, transport og areal (VTA)

Studieretning Veg, Transport og Areal (VTA) Planlegging, bygging, drift og vedlikehold av infrastrukturen for samferdsel Optimal bruk av av trafikkanleggene ut fra dagens krav til miljø, sikkerhet og effektivitet Arealplanlegging og utbygging Studiet har en klar miljøprofil og benytter i stor grad anvendt informasjonsteknologi

Studieretning Veg, Transport og Areal (VTA) Kompetanseprofiler: Areal- og transportplanlegging Veg og trafikk Bygging og drift av transportanlegg Kommunalteknisk profil Logistikk og transport

MARKED Hvor stort er markedet for de ulike studieretninger Hvor sterk spesialisering er ønsket Hvordan avhenger markedet av kvaliteten på våre kandidater

- et rekrutteringstiltak til etterfølgelse ?? Eksempler på samarbeid utdanning næringsliv: - et rekrutteringstiltak til etterfølgelse ??

Bakgrunn og hensikt - et rekrutteringstiltak til etterfølgelse Sivilingeniørutdanningen ved NTNU er helt sentral i BAE ( Bygg, Anlegg, Eiendom ) næringen Utdanningen opplevde en dramatisk svikt i søknadsmengden fra midten av 90 tallet. Næringen forsto at det ikke var automatikk i at ungdommen sto i kø for arbeid, og innså at den måtte engasjere seg direkte.

Bygg på utdanningsmesse

Volleyball i Dødens dal Imm.festen Grilling på kjelleren Munkholmen

Nye samarbeidstema mellom studieprogram og Næringslivsringen Kvalitet av våre kandidater med hensyn på riktig kompetanse Tallfesting av behovet for kandidater med ulike kompetanseprofiler DIMENSJONERING AV KAPASITET FOR DE ULIKE STUDIERETNINGER

Studieretningsvalg høsten 2003 Bygg og anlegg 57 (44%) Geomatikk 2 (1,5%) Konstruksjon 33 (26%) Industriell økologi 0 Logistikk 0 Prosjektledelse 9 (7%) Vann og miljø 17 (13%) Veg, transport og areal 11 (8.5%) Total 129 (100%)

Behov for endring / utvikling Mer IVT-synergi innen undervisning Vurdere reduksjon i emneutvalg, men uten å ”legge ned” viktige kompetanseområder Frigjøre forskningstid FORBEDRET KVALITET