Konstruktivisme vs Realisme

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Parsons og Merton Dahrendorf Luhmann, og differensiering
Advertisements

Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Pedagogisk analyse.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Sosiologi i barnehagen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
Master musikkvitenskap
Symbolsk interaksjonisme
Perspektiver på annerledeshet
Kulturbegrepet "Med kultur forstår vi et samfunns normer av alle slag, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets kunnskaper og trosforestillinger, dets.
Forklaringsmodeller i det sosiale feltet
Hvor tidlig? Hvor viktig?
Goffman, Garfinkel og Giddens
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Et sosialsemiotisk perspektiv på multimodalitet
Refleksjoner rundt det flerkulturelle Norge
Språk og samfunn Saussures ”parole” - hva folk faktisk sier.
Forelesning 12: Hume Narve Strand.
Forelesning 10: Hume Narve Strand.
Kulturteori
Kriminalitetsforståelser
Forklaringstyper i historievitenskapen
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Normalitet, identitet - og forvirring
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
"Hva skal vi med samfunnsfaget?”. Bidra til å utdanne en yrkesgruppe som setter barnet i sentrum = utdanne barnepolitiske mennesker = sosialt engasjerte.
Etnisitet i et minoritetsperspektiv. Cultural diversity Its social psychology Xenia Chryssochoou (2004) Sosial psykologiske forklaringsnivåer: Intrapersonlig.
Hafjellseminaret våren 2012
Oppsummering PSY 1000 Våren 2005
Idealisme Sgeo 4001, forelesning Elin Selboe.
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Introduksjon: Kriminalitet og kriminelle
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Forelesning nr. 3 Er emosjoner medfødte og universelle eller sosialt konstruert? Hvordan tilnærme seg et studie av emosjoner?
EXFAC03-MVIT Forelesning 5 Samværstradisjonen Pensum: Carey, Rommetveit, Vagle et al, Ytreberg.
Tidlig psykologisk antropologi:
Idéhistorisk oversikt Kristian Stokke SGO 4401 – H05.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
Forelesning Diskursanalyse
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo ORGANIZATIONS AND KNOWLEDGE TIK ESST Module 4 Jon Vatnaland.
LÆRINGSTEORI Alle lærere har sin egen teori som de bygger sin undervisning på Bygger på erfaringer Trenger en teori for å ta gode avgjørelser til en hver.
Berit Bratholm: Forelesning
Berit Bratholm: Utdrag fra Mattias Øhras forelesning:
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
Barns læring og medvirkning i det fysiske miljø
Hvorfor være sammen? Noen sosiologiske grunnbegreper Dag Østerberg. I: sosiologoske nøkkelbegreper (2002)og samfunnsformasjonen(1991). Og Zygmunt Baumann.
Den samfunnskapte virkelighet (1)
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
The Swan Fortellingen om den grimme (k)ælling. Intervensjonsmetode Intervensjon: måter å relatere midler, mål, subjekter og objekter (Nissen, 2003). Metode.
Sosialkonstruktivisme
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Innføring i pedagogikk Av Emilie. Definisjon av pedagogikk Er vitenskapen om oppdragelse og undervisning. Inneholder kunnskap og erfaring fra flere vitenskaper.
Sosiokulturelle perspektiv på læring Camilla Wiig, onsdag 26. januar 2011.
Kulturminneforskning i et miljøforvaltningsperspektv
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
LÆRING LUT - HIVE Januar 2011.
Institusjonelle omgivelser
12. Organisasjonsutvikling
Praksisnærforskning – perspektiv og metoder
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Konstruktivisme vs Realisme PhD/Forskerkurs i vitenskapsteori Willy Guneriussen Professor Dr.Philos. ISS/UiT Mars 2010

Sosialt konstruert – hva så? 1: Eksempler 2: Den ”kulturelle vendingen” i samf.vit. 3: Teorihistorisk tilbakeblikk (hand-out) 4: Konstruksjoner: Hva, hvem og hvordan 5: A theory of three worlds

Simone de Beauvoir: ”Le deuxième sexe” 1949 Man as subject Woman as object Active Acting Dynamic Freedom Risk-taking Public Reason Power Self-realisation Transcendence Passive Being Static Dependency Security Private Emotion Powerlessness Living for others Immanence ”Happiness”

Den ”kulturelle vendingen” i samfunnsvitenskap Samfunnet som materiell realitet – teknologi, strukturer, arkitektur, (Marx: Økonomisk ”basis”). Kausalitet Samfunnet som symbolsk orden – språk, symbolske felt/strukturer, diskurs (Goffman: Definisjon av situasjoner). Mening

Konstruksjoner – hva, hvem og hvordan Redskaper, ting og teknologi Samfunn, institusjoner, situasjoner, relasjoner Identitet – individuelt og kollektivt Språk, tegn, symboler Vitenskap og kunnskap Begreper og klassifikasjoner er konstruksjoner. Men er også objektene, tingene, referansene, klassene konstruert av våre begrep og klassifikasjoner?

A theory of three worlds Subjective world Intentions, perceptions, feelings, meaning(1) etc Psychological facts Objective world Things, events, causal processes and laws Natural facts Social world Norms, symbolic fields, institutions, systems, meaning(2) Institutional facts

Willy Guneriussen: Konstruktivisme – Realisme Willy Guneriussen: Konstruktivisme – Realisme. Oppsummering av forelesning. Historisk konstruktivisme: At samfunn og sosiale realiteter er historisk utviklet/betinget er så opplagt av vi ikke behøver å si ”konstruert”. Også sider ved naturen er påvirket/preget av lange historiske prosesser (landskap, materialer, endret flora og fauna, endrede økologiske forhold). Praktisk-materiell konstruktivisme: Lage, bygge, dyrke, konstruere, sette sammen, forme – noe er tilsiktet (redskap, maskin, jordbruksland) og noe er vokst fram som ikke-intender resultat av handling og virksomhet (by-struktur). Skille: Det som er gitt (materialer, naturgitt kausalitet, fysiske landskap og andre naturgitte forhold) vs. det som er laget. Psykologisk-subjektiv konstruktivisme: Sosialisering, internalisering (”oppdragelse”), personlighetsdanning, identitet og identitetsendring, utvikling og forming av følelser, persepsjon og opplevelser, endring utenfra vs selvdrevet endring (selvrealisering). Hva kan forandres? Hvor dypt kan det gå før vi ”støter på” biologiske, genetiske og nevrologiske ”føringer”/faktorer? Sosial-kulturell konstruktivisme: Definisjon av situasjoner og situasjonsmening, generelle kulturelle meningsrammer, utvikling av institusjoner, relasjoner, maktforhold, roller, fellesskap, tilhørighet og normer. Identitetsforming og –endring. Kollektive eller individuelle prosesser? Biologiske og genetiske forutsetninger og føringer? Selv om noe sosialt er ”konstruert” kan det være svært objektivt, tregt og vanskelig å forandre Symbolsk-lingvistisk konstruktivisme: Utvikle/skape og bruke begreper og metaforer innen rammen av diskurser og symbolske mønstre. I hvilken grad skaper begrep, metaforer og diskurser de objekter/realiteter de refererer til? Hva kan forandres? Aktørenes begrep (eller diskurs) om f.eks. ekteskap er opplagt med på å skape den sosiale realiteten. Det er mer problematisk å hevde at forskernes begrep om ekteskapet i samme forstand skaper dette ”objektet”. Vitenskapelig konstruktivisme: Forskere og forskerfelleskap er selvsagt preget av de allerede nevnte former for konstruktivisme. Men det spesielle er her konstruksjon av databaser, metoder, begreper, metaforer, spesialiserte diskurser, modeller og teorier – altså: Systematisk og sosialt organisert vitensproduksjon. Er vitenskapelige begrep, beskrivelser og teorier en fortolkning av en allerede gitt realitet (=oppdage) eller kan man tale om at de skaper de objekter/realiteter de viser til (=oppfinne)? Vitenskapelige oppfinnelser og teknologi påvirker sosiale og naturlige realiteter. Vitenskapelige teorier og begreper kan selvsagt påvirke forestillinger som igjen får praktisk betydning for sosiale forhold (eks: endringer i familieliv, maktforhold, kjønnsrelasjoner). ”Advarsel”: Hvis alt omtales som ”konstruert” blir termen nesten meningsløs. Vi må ikke nødvendigvis si at ”ekteskapet er sosialt konstruert” selv om det et element i en sosial realitet som er vokst fram historisk og som bl.a. eksisterer i kraft av aktørenes egne begreper og diskurser om ekteskap. Poenget med å si ”konstruert” må vel være å få fram at det er menneskeskapt og forandrelig – i situasjoner der noen antar/hevder det motsatte, for eksempel at den gitte ekteskapsformen er den eneste ”naturlige” og riktige.

Types of Objectivity Natural – Causal and structural relations between things, events and processes Social – Patterns of relations between persons, roles, organisations, family- and kin-relations Institutional – Structured relations within a restricted field (art, law, science, economy etc) Cultural – Patterns of symbolic (and linguistic) meaning within various fields (e.g. discourses)

Classical Concepts of Social Objectivity Hegel: ‘Objective Spirit’ Marx: Social and historical laws, Man-made social reality, Alienation, Reification and ‘Second Nature’ Durkheim: Society as emergent reality, ‘Social facts’ Simmel: ‘Objective Culture’, Estrangement Weber: Spheres of Value (law, science etc), Institutions (“The iron cage”)