1 «Hva sier du etter at du har sagt hallo» - om bruk av kommunikativ etikk i praktisk barnevernsarbeid Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Advertisements

LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Hvem skal bestemme?.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Møteplass for etisk refleksjon
Å forstå seg selv og andre
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
PRESENTASJONSTEKNIKK. FORBEREDELSER PLANLEGG UT I FRA:
Trygge foreldre – trygge barn
Brasil bilde 1 Presentasjon:
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
Fosterbarn, minoritetsbarn, barnevernsbarn, eller barn?
Normativ etikk Fokuserer på konsekvensene av en handling.
En sammensmelting av figurene på side 97 og 128 i boken Kulturanalyse
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Forventninger til oss som skole:
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
RLE UKE 6 I gode og onde dager.
Etikk og moral i lederskap
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Undervisningsopplegget
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Rolle og Etikk Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
VELKOMMEN TIL MADLAMARK SF
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Benny Huser HSH1 I arbeid med mennesker En introduksjon til yrkesetikk og taushetsløftet Kull 2005 høst 2005.
PEL-EKSAMEN Linn Cathrin Arnevik.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Er sm En presentasjon for Gvarv Skole/Sauherad Ungdomsskole.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Som flyktning, for eksempel i Syria, skriv kort hva du selv har som: Egne bidrag i det nye samfunnet Ønsker (hjertet) Forventninger (hjerne)
Vennegrupper. KJENNETEGN PÅ VENNEGRUPPER:  Faste smågrupper som holder sammen over tid  Grupper sammensatt av lærer  Gutter og jenter i samme gruppe.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Velkommen til foreldremøte
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Barns medvirkning i barnevernet – hvordan gjør vi det i praksis?
Utskrift av presentasjonen:

1 «Hva sier du etter at du har sagt hallo» - om bruk av kommunikativ etikk i praktisk barnevernsarbeid Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47) 22 45 35 63 Reference: Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Cappelen 2009, 2. opplag. Araki, HiOA: Bordeaux

Hva starter det hele med? 2 «Det gode møte i barnevernet – refleksjoner om etikk, teori, ferdigheter og praxis i barnevernets hverdag» Hva starter det hele med? + + [P] Meningsutveksling & Delaktighet + ÷ [A] Mye prat & lite delaktighet + + + ÷ ÷ ÷ ÷ + ➛ Tilvenning & Anerkjennelse ➛ Å trives i hverandres selskap og dekke behov ÷ ÷ [K] Hverken MU eller Delaktighet ÷ + [E] Lite prat & mye delaktighet ➛ Disputter & Munnhuggeri ➛ Unngåelse & Friksjon/antipati Mu’ālafah + ṣadāqah (Familiarity & Recognition) Munāzaˤah + Mushājarah: (Dispute & Altercation) Munāfarah-ˤadāwah [Avoidance & Friction] Araki, HiOA: Bordeaux 2

TERTIÆRSOSIALISERING 3 TERTIÆRSOSIALISERING Hva kan jeg som kvinnelig barnevernkonsulent gjøre for å få respekt og bli hørt på, være en diskusjonspartner i forhold til fedre av ungdommer som er ”ute og kjøre”, der hvor fedrene ikke ”ser” at sønnen gjør noe galt, og trenger hjelp og støtte. Hva er årsaken til at foreldre ofte tar barnets ”parti” og nekter å innse at barnet har utført kriminelle handlinger? Forklaringer er ofte at de utsettes for rasisme… Hva må man unngå av fallgruver i en barnevernsak og hva er lurt å gjøre? Mange mener at familien blir utstøtt fra miljøet p.g.a. kontakt med barnevernet. Er det spesielle ting en skal vektlegge når vi undersøker en barnevernsak? PRIMÆRSOIALISERING Hvorfor har storbror bestemmelsesrett over likesøster? Er det en oppdragelsesmetode å slå barn? Hvorfor brytes kommunikasjonen på foreldresamtale når man kommer inn på bleieskifte, hygiene, dogoing osv? Mangler forståelse av funksjonelle klær på barna - de vil heller pynte barna (og da kan de ikke leke). Hvordan få foreldre til å gå med på aktiviteter som bidrar til integrering av barn utenom skoletid? SEKUNDÆRSOSIALISERING Hvorfor prioriterer bil, oppvaskmaskin og videokamera (statussymboler), mens barna ikke får næringsrik mat nok og får mangelsykdommer? Hvorfor mener mange innvandrerforeldre at de ikke har ansvar i fht barnas skolegang? Hvordan skal man nå frem til innvandrer-familier for å få dem til å komme på foreldremøter, dugnader i idrett osv? Hvordan få foreldre mer engasjerte, involverte i deres barn/ungdom som bor på institusjon/fosterhjem?

Tertiærsosialisering 4 Tertiærsosialisering Kognisjon & emosjon Sekundærsosialisering Primærsosialisering Stereotyper og fordommer Roller & rang Alder & modenhet Kjønn & personprofil Slektskapsforhold Etikk & religion Sosiale erfaringer Språkmestring og historie Makt & myndighet Økonomisk resonnement Atferd & ferdigheter Selvstendighet Myter & symboler Klima & naturforhold Redskaper & artefakter Oppfattelsesmodeller Disiplineringspotensialer Sosialt anlegg Stridslyst og selhevdelse Solidaritetsfølelser Iboende predisposisjoner og sosiomotoriske evner Araki, HiOA: Bordeaux 4

Tertiærsosialisering 5 Er-identitet… Ser-identitet2 Gjør-identitet Bør-identitet Integrerende stil Tilpassende stil Beregnende stil Avvisende stil Akkulturasjons- stiler Samhandlings- identiteter Tertiærsosialisering Kognisjon & emosjon I hver sammenheng agerer «magefølelsen» gjennom identiteter og stiler. «Bør»: Det moralske og etiske ligger alltid i møtet med den andre. Forutsetninger for dialog ? «Samarbeid» Sekondærsosialisering Primærsosialisering Araki, HiOA: Bordeaux 5

1. Orientering gjennom ryggsekkviten 6 5. Forståelse 6. Netverksbygging 4. Oppmerksomhet 3. Trygghet 2. Selvaktelse N. Luhmann, G. Kelly, W. Bion, Ibn Khaldun osv 1. Orientering gjennom ryggsekkviten L: Sakens kjerne, involverte parter I: Identifisering S: Lignende saker A: Analyse, råd og anbefalinger Forutsetninger for k-dialog Araki, HiOA: Bordeaux 6

➛ Å trives i hverandres selskap og dekke behov 7 «Anvendt etikk» er om hvordan vi bør forholde oss til hverandre og samarbeide for å skape forpliktelser, særlig mht våre «bør-identiteter». Meningsutveksling Delaktighet ➛ Å trives i hverandres selskap og dekke behov

8 Takk for meg Deciderata Araki, HiOA: Bordeaux