Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Traumebevisst skole i Grimstad
Advertisements

Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Ullevål univ. sykehus, Psykiatrisk div. / Universitetet i Oslo, Inst. for psykiatri Psykiatriforskning i Norge – status og satsing Ole A. Andreassen Inst.
Konsekvenser av vold i nære relasjoner
Traumebevisst omsorg Forstå hvilken del av hjernen som er aktiv, hos den rammede og hos seg selv Ha et «hele hjernen» perspektiv Kontroll til Kapteinen.
- felles forståelse av hva dialogen handler om - det vi samarbeider om er håndterbart for alle parter - dialogen er meningsfull for alle parter Samarbeidets.
Hvor kritisk er innholdet av omega-3 hos oss mennesker? Livar Frøyland Forskningsdirektør NIFES 8. Maring FagDag 29. november
Traumebevisst flerfamiliearbeid Barn som har levd med vold i familien
Google Confidential and Proprietary 1 1 Hva kan Google fortelle deg om kundene dine? Siri G. Børsum Industry Leader Google Norway Hva kan Google fortelle.
Traumebevisst praksis
Siri Eldevik Håberg MD PhD I4C, Lyon, November 12, 2012.
Hva mener vi når vi sier: ”Hun trenger traumebehandling”?
«Brain Based Parenting»
Smart Langsom «Dum» Rask. Smart Langsom «Dum» Rask.
Seniorforsker Dagfinn Moe
Ung på hybel, en utfordring for psykisk helse? Helsesøsterkongressen Wenche Wannebo Helsesøster og stipendiat, HiNT.
Snuoperasjoner Bedre psykisk helse
Å samtale så barn lytter, og snakker Haldor Øvreeide
Å møte barn og unge i krise - fokus på traumebevisst omsorg
Å møte unge som lever i frykt
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Konseptuell modell Hvordan skal dette se ut ifra brukeren?
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Atferdsanalyse Sosial læringsteori
Hvorfor motstand mot teknologi? Voksnes motstand mot teknologi, redsel for å miste kontroll? –I kontroll ligger makt og den vil også barnet ha. (Frode.
Link er viktigere enn matte,
Å forstå det uforståelige
1 p.nr / des : profilundersøkelse 2010 Profilundersøkelse 2010 : 15 år+ oljeindustriens landsforening utarbeidet av Synovate Norge (tidligere.
Fosterforeldre & beredskapshjem Helhetlig barnevern Vestfold
Jakten på den umulige brukeren…
FELLES MISSIONSFORSTÅELSE
Natalya Fridman Noy and Carole D. Hafner The State of the Art in Ontology Design Av Ida Kokkersvold.
Relasjoner – en beskyttelsesfaktor for sårbare barn og unge
Er jeg min kropp. Er jeg mine tanker. Er jeg mine følelser
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Kulturskolene: har de noen verdi? Nina Scott Frisch KS-Nordland -årsmøte Bodø 19. Oktober 2010.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Regresjonsanalyse Korrelasjon
Inger Lise Andersen og Wibeke Hansteensen
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
Traumebevisst omsorg Trinn 3, dag 2 Omsorgspartner 11. September, 2014
Emosjoner Espen Røysamb.
Livskvalitet og positiv psykologi. L i v s k v a l i t e t T i l f r e d s h e t Positiv affekt Optimisme Håp L y k k e Flyt Self-efficacy Resiliens.
Personlighetspsykologi - PSY 2600
Rosa parks  Mother of The Civil Rights Movement.
Moderne forståelse av psykisk lidelse= Dimensjonell forståelse av psykiske lidelser - Kristiansand Professor Jan Olav Johannessen, Stavanger Universitetssjukehus.
Jeg Bygge VerdiSett Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
TBO Trinn 3 dag april 2016 Iveland Aud Ørnes og Ruben Gausdal.
Vold, voldsutøvelse og vold i relasjoner Per Isdal, psykolog/psykoterapeut Alternativ til Vold Elverum
Vi Bygge VerdiSett Ledersamling 2 Pål Solhaug og Ruben Gausdal Kristiansand
TBO Trinn 3 dag mai 2016 Iveland Aud Ørnes, Øyvind Dåsvatn og Ruben Gausdal.
Mennesker med nedsatt funksjonsevne En funksjonshemning oppstår når en person har nedsatt funksjonsevne i forhold til de krav som omgivelsene stiller Hva.
Hva skjer når hjernen svikter? Demens, psykiatri og atferd v/ Trine Dalen Bergersen psykologspesialist.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
Å forstå traumatiserte barn Omsorgssvikt og overgrep Traumatiserende, og ødeleggende for normal tilknytning.
Tilknytningsorientert miljøterapi som behandlingsform ved komplekse traumer hos barn og unge. Institusjonskonferansen
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Kampen om virkeligheten og frykten for nå-øyeblikket.
NPI Bruk i diagnostikk og behandling
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Handlekraft Handlekraft: Implementering av traumesensitiv praksis – erfaringer og resultater i Bufetat region Vest Fredrik Melander Prosjektleder Bufetat.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
IA3112 Automatiseringsteknikk Høstsemesteret 2018 Kaskaderegulering
Å bygge selvfølelse hos ungdom ved å lytte til dem
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Split-range control
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Split-range control
Emosjoner Espen Røysamb.
Den tredelte hjernen Læring for livet 9.trinn.
Institusjonskonferansen 10 og 11 oktober 2016
Utskrift av presentasjonen:

Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D. Adverse Childhood Experiences (ACE’S) “Krenkede barn blir syke voksne” Å gjøre gull til bly (V. Felitti) The ACE Study is about how we get from here to here. How do we go from a newborn with extraordinary potential to the man lying on the street whom we overlook? Addressing this relates directly and in unexpected ways to difficult problems of medical practice, public health, and social functioning that we each run into every day. Kaiser Permanente and the Centers for Disease Control Robert F. Anda, M.D. Vincent J. Felitti, M.D. 1

Prevalence of Adverse Childhood Experiences Abuse, by Category Psychological (by parents) 11% Physical (by parents) 28% Sexual (anyone) 22% Neglect, by Category Emotional 15% Physical 10% Household Dysfunction, by Category Alcoholism or drug use in home 27% Loss of biological parent < age 18 23% Depression or mental illness in home 17% Mother treated violently 13% Imprisoned household member 5% Prevalence (%) Rather startling prevalence findings. Of course, nice people would never ask such questions routinely, so no one would ever know. Interestingly, these categories turned out to be essentially co-equal in their long-term damage.

Et eksempel på sammenheng mellom barndomstraumer og senere vansker Selvmordsforsøk Denne sammenhengen finner vi på alle parametre; psykiske plager, atferdsvansker, rus, kriminialitet, somatiske lidelser osv

Barndomserfaringer har sammenheng med selvmordsforsøk Well-being Barndomserfaringer har sammenheng med selvmordsforsøk 4+ 3 Some of you may be interested in suicide. At ACE Score 6 and higher, there is a 30-51 fold increase in the likelihood of later suicide attempts. These are numbers of extraordinary magnitude in epidemiology. The exponential progression indicates a complex, internally self-worsening situation. 2 1

Adverse Childhood Experiences, ACE-studien

Psykologiske traumer Opplevelser som er overveldende, og utenfor det ”vanlige mestringsapparatet” ”Single-event trauma” Utviklingstraume, relasjonstraume, komplekse traumer, type 1/type 2 traume Traumereaksjoner og dissosiasjon Krenkelser

Gjenopplevelse av traumet Single-event traume Komplekse traumer Gjenopplevelse av traumet Hjernens organisering og utvikling Unngåelse, og Nummenhet, følelsesmessig avflatning, distanse til andre mennesker Økt kroppslig aktivering; søvnvansker, irritabilitet, Sinneutbrudd, konsentrasjonsvansker, overdreven Vaktsomhet, skvettenhet, økt reaksjonsberedskap

Hjernen formes av bruken Use it or loose it! Hjernen formes gjennom det tidlige samspillet med miljøet Første leveår; 250 000 oppkoblinger (kontakt mellom nerveceller) i minuttet ”Windows of opportunities”, åpnes og lukkes i en genetisk styrt prosess

Disrupted neurodevelopment: Når hjernen logger seg på et utrygt, skremmende, uforutsigbart, eller stimulusfattig miljø..

HPA-aksen

Effekter på hjernen Mindre hjerne Undertrykking av aktivitet i venstre frontal cortex; observerende ego,metakognisjon,integrasjon Underutvikling av venstre orbitofrontal cortex; evne til selvregulering Effekt på cerebellum; koordinasjon av bevegelse, balanse

Effekter på nervesystemet av komplekse traumer Direkte effekter av forlenget eksponering til cortisol Skader i hippocampus, mindre volum Manglende integrasjon mellom ulike deler av hjernen Manglende integrasjon mellom hjernehalvdelene Fortrengning av vanlige, nødvendige kroppslige prosesser, effekter på generell utvikling Hypersensitivitet

Vansker med regulering på alle områder! Konsekvenser av komplekse traumer Fellesnevnere (van der Kolk, 2009, Nordanger, 2010) Vansker med regulering på alle områder!

Den tredelte hjerne

tenke føle sanse

(Siegel, 1999) Mentalisering Tilknytning Emosjoner Episodisk Hukommelse System for krisehåndtering, stressrespons (Siegel, 1999)

Top-down Bottom-up

Emosjoner Affekt/emosjonssystemet er et signalsystem Skal gi informasjon om hensiktsmessige måter å møte situasjoner Og signal til andre om vår tilstand, som informasjon til dem om handlingsalternativer

Grunnaffektene Oppmerksomhet/interesse Velbehag/glede Ømhet/kjærlighet Selvtillit/stolthet Engstelse/redsel Vemod/tristhet Irritasjon/sinne Uvilje/vemmelse Overlegenhet/forakt Forlegenhet/skam Savn/misunnelse Skyldfølelse/dårlig samvittighet

Affect display…

Hukommelse Eksplisitt og implisitt Prosedyre, semantisk og episodisk Assosiativ

Semantisk hukommelse Episodisk hukommelse Prosedural (automatisert) hukommelse

Tilknytningsforstyrrelser Utrygg, engstelig/ambivalent Utrygg, engstelig/unnvikende Disorganisert

Kapteinen..

Den logiske følgen: det som er skadet må repareres Stress-respons systemet Tilknytning (relasjon) Følelser (affektregulering og integrering) Integrasjon av hukommelsesmateriale Øke evne til refleksjon (mentalisering)

Dissosiasjon Automatisk aktivering av unngåelsesresponser;tanker, persepsjon, identitet og affekt. Maskinisten handler på egenhånd Betinget unngåelse når traumatiske minner ”truer med å bli husket” (Silberg, 2009) Remember ”not to remember”

De assosiasjonene som utløser forsvarsreaksjoner eller forsvarsskjema, både ytre sanseinntrykk og indre tanker eller følelser kaller vi TRIGGERE Rekkefølgen kan beskrives slik: TRIGGER – ALARM - SYMPTOM (atferd)

Hvordan ser det ut for andre? Atferd Skifter mellom modenhet og svært barnslig Aggressiv og ubehagelig i et øyeblikk, skifter til passiv eller vennlig og omsorgsfull Kan variere stemmeleie Kan ”forsvinne i seg selv” Plutselig og overraskende aggressiv/utagerende Kan finne seg selv på et sted uten å kunne gjøre rede for hvordan kom dit, eller gjøre ting som han/hun ikke kan forklare etterpå

Hvordan ser det ut for andre Emosjon Skifte mellom ulike emosjoner Rolig i det ene øyeblikket, og aggressiv eller redd/panikk i det neste, tilsynelatende uten grunn Kan le av noe som er trist/opprørende, eller blir trist/sint når noe bør være gøy Viser evt ingen emosjoner

Hvordan ser det ut for andre Kognisjon Skjønner skoleoppgaver den ene dagen, og er helt uten peiling den neste God dømmekraft, skifte til dårlig i samme situasjon Vansker med å huske viktige begivenheter Benekter å ha gjort eller opplevd ting Kan ”høre stemmer” Kan ha fantasivenner

Hvordan ser det ut for andre fysisk/kroppslig Kan tisse/bæsje på seg uten å legge merke til det når det skjer Kan skade seg (bevisst eller uten intensjon) uten å oppleve smerte Magesmerter, hodepine, pseudoanfall osv uten medisinsk grunn

hevn Behov for å forstå viktimisering Behov for å bli straffet Mestring gjennom reenactment Gjenta lært atferd Behov for nærhet Behov for kontroll, makt Håndtering av skyld, skam Kontroll tap, traumerelat-ert

De tre pilarene – grunnmuren i god omsorg trygghet relasjon følelsesregulering 1)  Hensikt For deg som arbeider i institusjon, er hensikten med denne luken å gi deg et verktøy du kan bruke når du ønsker å reflektere over hensiktsmessigheten (kvaliteten) på omsorgstilbudet til barnet/ungdommen   For deg som arbeider i fosterhjemstjeneste er hensikten i tillegg å gi deg et verktøy du kan anvende i veiledning av fosterforeldre. Som du kan være bevisst på i utvelgelse av egnede fosterforeldre. 2) Hvorfor God omsorg for volds - og overgrepsutsatte barn og unge øker sjansen for at barnet/ungdommen velger å formidle seg til de voksne. Dette øker muligheten både for avdekking av overgrep og for forebygging av nye overgrep. I tillegg er god omsorg utviklingsfremmende og støttende i seg selv for barnet. For barnets vei til helhet og mestring. 48 48

Forutsetninger for hjelp, De tre pillarene Trygghet Tilknytning/ god relasjon Regulering av affekt og aktivering Stabilisering, evne til å tåle følelser, evne til å regulere aktivering Gi Kapteinen mulighet til å forstå og ”overstyre” Maskinist og fyrbøter

Kasus; Ida Ida er 14 år. Fosterfar går ut for å hente henne hjem om kvelden. Han finner henne på stranden sammen med en del eldre ”ugreie” ungdommer. Ida er motvillig til å bli med. Fosterfar tar et grep rundt armen hennes og trekker henne med. Idet de passerer ”familiestranden” begynner Ida og rope mens hun ”snubler” etter fosterfar: ”Ikke slå mer, jeg orker ikke mer, slutt…”jeg lover å å være snill, bare ikke slå..” ”Jeg skal suge deg, det er greit, men bare ikke slå”. Alle stirrer! På fosterfar. (fra ”Handlekraft”)

Eksempler på traumebevisst omsorg Atferdsvansker som «smerteuttrykk» Den tredelte hjerne og toleransevinduet Samregulering/co-regulering Time-in Jakten på triggerne Hjernebyggende aktiviteter

Toleransevindu

Trigger Behov, smerte Atferdsuttrykk

Bottoms-up Bruce Perry, CTA

Relasjon, tillit, godhet, nærvær, følelsesbevissthet Kaptein Fornuft Forståelse, refleksjon, kontroll Maskinist Følelser Fyrbøter Sanser/akt Rytme, balanse, respirasjon, kroppsbevissthet, koordinasjon

Grunnleggende behov Trygghet Tilhørighet Anerkjennelse, bli elsket Hjelp til regulering Forutsigbarhet Sammenheng Kontinuitet