Forskning på læringseffekter informasjonsteknologien

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Når matematikk blir magisk
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
”Hvis vi får tid!” Naturfaglig allmenndanning som lærerens utfordring Stein Dankert Kolstø Institutt for praktisk pedagogikk Universitetet i Bergen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Universell utforming Kirsten Ribu HiO Evaluering av datasystemer Analyse av systemegenskaper Kirsten Ribu
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Teori og Praksis Hvordan kobler vi pedagogikk, fagdidaktikk og fag med erfaringer fra og virkeligheten i skolen?
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
FORMATIV VURDERING.
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan august - desember 2012
JORD JORDLÆRE - Introduksjon
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Elevers læring av sannsynlighet i et IKT-miljø
Klinisk skjema nyrebiopsiregisteret
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
11 IKT-baserte læremidler Arne Ketil Eidsvik Avd. for lærerutdanning.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Velkommen! 4/4/2017.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Avlevering i praksis KDRS-samling
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Forelesning Diskursanalyse
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
2-IT Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Letizia Jaccheri (inst.leder) Trond Aalberg (SPR) Guttorm Sindre.
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Title: «How to use different tools and/or machines in the workshop»
Relevant questions for the Reference Group
The Scoutmaster guides the boy in the spirit of another brother.
Studenters læring "The greatest obstacle to discovery is not ignorance – it is the illusion of knowledge." Daniel Boorstin Elaine Munthe UiS.
Fra idé til forskningsprosjekt Hilde Afdal & Odd Tore Kaufmann
Miljø for Masteroppgaven?
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
Utskrift av presentasjonen:

Forskning på læringseffekter informasjonsteknologien av, med og gjennom informasjonsteknologien Lars Vavik

Masterstudie ved HSH i e-læring Tar opp problemstillinger uten å være kjent med at de samme problemstillingene har vært reist før.

I. Ulike e-lærings systemer Databasert treningsprogram (CAI) Databasert veiledning (ITS) Pedagogiske verktøy (MindTools) Databasert kommunikasjon (CSCL)

1. Databasert trening program Introduksjon Presentasjon Spørsmål Tilbakemelding Svaranalyse Avslutning

1.Forskning på databasert trening program Human activity can not be described sufficiently beforehand Plans and Situated Actions (1986) by Suchman, Lucy A (http://jupiter.informatik.umu.se/~mjson/hcipd/suchman.html) It is important to understand how much tactic knowledge underlies good instruction performing by human instructors and how difficult it is to make that tacit knowledge explicit”. (Hollan, Hutchins and Weitzman (1982)

2. Databasert veiledning (ITS)                                                                   

Minimalism in Guided Discovery, Mark, Elsom-Cook Limitations of generative tutoring Models, Diana Laurillard Man over Machine, Dreyfus 1988

3. Pedagogiske verktøy (Mind Tools)   Better learning will not come from finding better ways for the teacher to instruct, but from giving the learner better opportunities to construct (1985)

3. Forskning på pedagogiske verktøy (Mind Tools) Pea, R. D. (1987). Programming and problem-solving: Student's experiences with Logo.

3. Forskning på pedagogiske verktøy og prosjektarbeid PBL

4. Databasert kommunikasjon (CSCL) The future holds many promises for education. Soon it seems that actually going to class will not be necessary. All of the knowledge needed to succeed in a particular course may be stored on a web page, and tests, homework and teacher aid may all be administered as well. There will be no need for traditional classroom-style teaching since all of it could be done on-line.

”Most actual instruction applications have fallen far short of his promise. We have argued that one primary reason is that perhaps it is to easy to see the potential of the technology for instruction application. It is important to understand how much tactic knowledge underlies good instruction performing by human instructors and how difficult it is to make that tacit knowledge explicit”. (Hollan, Hutchins and Weitzman (1987) On Board University Lars Vavik (1993)

Cognition in the Wild

Nettbasert undervisning ANALOG DIGITAL Fysiske møter Nettmøter Læremateriell Nettbasert undervisning Skole/praksis basert Målsettingen Simple picture - across section of a school

A meta-Analysis to Compare ICT with Classroom Instruction (157 studies, 40,495 students) R.M. Bernard, Y. Lou, & P. C. Abrami, Concordia and Louisiana State Universities 2004 http://concordia.ca/cslp

Forholdet mellom læringsutbytte og arbeidsmetoden Forskjellige arbeidsformer gir forskjellig resultat. Dess større metodeforskjellen er, dess tydeligere blir det at vi får et ulikt læringsresultat.

4. Forskning på Databasert kommunikasjon (CSCL)

University of California A model of Teaching Expertise Novice Advanced Beginner Competent Proficient Expert A model of Teaching Expertise David Berliner Arizona State University Lee Shulman Stanford University Skill models

II. Integrasjon ? IKT ? CSCL MindTools ITS CAI Tid 1975 1985 1995 2005

1. Undervisnings metodisk integrasjon

2. Institusjonell integrasjon ANALOG DIGITAL Målsettingen Fysiske møter Nettmøter Læremateriell Simple picture - across section of a school

Fleksibel læring Elementene fra tradisjonell undervisning : Muntlig kommunikasjon og samtalekultur (arven fra Grundtvig) Synkront eller samtidig arbeid og læring (teambasert læring) Dialogpreget læring (arven fra Sokrates) Utforskning (arven fra Rousseau) Sosialt samvær (arven fra folkehøyskolebevegelsen). Elementene fra e-læring: Skriftlig kommunikasjon (via e-mail og elektroniske konferanser) Fleksibilitet (studentene har relativt stor "fleksitid" ) · Selvstendighet (det krever at studentene arbeider mer selvstendig) Veiledning (studentene arbeider prosessorientert og får løpende respons på skriftlige arbeider)

3. Forskningsmetodisk integrasjon Kampen mellom de to forskningstradisjonen synes å være over (Johnson & Onwuegbuzie, 2005) Konstruktivistisk hypotesegenerering Positivistisk Hypotesetesting

IKT og læringseffekter Forståelse av oppgaven Motivasjon Holdninger til medie Persepsjon av det ultimate mål Umiddelbare læringsutbytte Kvaliteten av interaksjonen Utholdenhet Holdninger til faget

3. Forskningsmetodisk integrasjon

4. Teoretisk integrasjon

III. Hvilke problemstillinger ? ANALOG DIGITAL Målsettingen Fysiske møter Nettmøter Læremateriell Skoleutvikling Læringsdialogen Læremidlene Simple picture - across section of a school Effekten av med og gjennom IKT

Effects “with” technology: The power of partnership Salomon, G., Perkins, D. N., & Globerson, T. (1991). Partners in cognition: Extending human intelligence with intelligent technologies. Educational Researcher, 20, 2-9.

Effects “of” technology: The cognitive residue left as a consequence of working with technology

Effekten av og med

Effekten med teknologien JKNSTEN DEVAR SEPEGEG. VISPISTEKAKE.. JEKATAITRENE. DEVARSEPEGØJ DE VAR EN GANG EN MAN SOM HADE DOLI TI HAN MOTE SKYNDTE SEG HAN TOK HATEN SIN OG HAN KJØRTE BIL SNIP SNAP SNUTE

I dynamisk modellering er fokuset på å forstå "hvorfor" ting skjer, ikke bare hva "svaret" er. Uten en systemmessig forståelse, blir bruken av en simuleringsmodell bare et spill der brukeren gjetter seg frem til svaret... Ved å systematisk fokusere på sammenhengene, tidsforsinkelsene og dynamikken, må brukeren sette seg inn i de "kreftene" som driver (dynamisk) modellen. Dette skaper en grunnforståelse som er langt bedre enn en "tallmessig" forståelse, som f.eks. Excel gir... Notes For insight a model must not be too complicated. In particular, the tendency to make models as “realistic as possible” by attempting to map reality one-to-one lead to models that are nearly as complex as reality, with very little insight as consequence. The term “memory of the future” was coined by the Swedish neurobiologist D.H. Ingvar (“Memory of the Future: An Essay on the Temporal Organization of Conscious Awareness,” Human Neurobiology 4:127:36, 1985).

Deltar sammen med studenten Hjelper til å holde fokus på viktige faglige elementer Brukes som guide, veileder, samarbeidspartner Engasjert i undervisningsdialogen

Effekten av IKT Den vedvarer selv om ikke teknologien er tilgjengelig Viser seg etter at den har vært i bruk en periode. Kan være positive eller negative.

Effekten av There is no consistent relation between the average amount of ICT reported for any subject at a given key stage and its apparent effectiveness in raising standards. Prof Angela McFarlane 2004

”Writing to Read” M1>M2, p>.01

Hyperdokumenter LEARNING WITH HYPERTEXT LEARNING ENVIRONMENTS: THEORY, DESIGN, AND RESEARCH [1] Michael J. Jacobson Learning Technology Center, Vanderbilt University Nashville, TN 37240, USA

Kalkulator While the students identified ways in which the graphic calculator enhanced their conceptual understanding, some were concerned about de-skilling effects of calculator use. ”The Graphic Calculator as a Thinking Tool”   Susie Grove College of Science and Technology, Deakin University (2003)

ET FORSØK MED FORSKJELLIGE PRESENTASJONSFORMER OG SYMBOLSYSTEMER I ELEKTROFAGET VED VIDEREGÅENDE SKOLE Henry Olsen, 2004 Læreboktekst med illustrasjoner IKT animasjoner med forklaringer Koblingstavle 2D REPREESENTASJONER AV 3D PRAKSIS 3D REPREESENTASJONER

Lite veiledning fra lærer Med IKT hjelp Bare Lærebok Mye veiledning fra lærer Evner: 3D rom-oppfatning

Effekten av ?

Effekten av med og gjennom GJENNOM IKT MED IKT AV IKT AV IKT Komplekse ferdigheter Enkle ferdigheter

Forskning på effekter av med og gjennom MED-effekter studeres best gjennom en kvalitativ analyse av hvordan aktiviteten endrer seg når teknologien blir brukt. (her kommer aktivitetsteori inn ) AV-effekten kan studeres gjennom et pretest og utsatt posttest design for å sammenlikne de som brukte teknologien i stor grad med de som ikke har brukt den. GJENNOM-effekten åpner for kvalitative sammenlignende av aktivitetssystemer