Endringer i FSI-løsningen ved oppgradering av SAP

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Blogg En blogg kan sammenlignes med en nettbasert dagbok. Her kan du publisere tekst, bilder, videoer. Leserne kan kommentere det du har skrevet i din.
Advertisements

Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
GoOnline XP publisering Hvordan komme i gang med GoOnline XP. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline.
Hvordan bruke Lions medlemsregister?
Personlig pålogging – samme Bruker og Passord som på internett
Bygg web på Opplæring Presentasjon Idium AS Bygg web på Opplæring.
Ebus Management Center En liten bruksanvisning for de enkleste funksjonene.
Antalis-HQ BRUKERVEILEDNING FOR BESTILLINGER. Antalis, Europas ledende distributør av papir, emballasjeløsninger og dekor & display produkter, presenterer.
Registrering 1.åpne din Galaxy. 2.trykk på Programmer som du finner oppe til høyre på skjermen. 3.trykk på ikonet Samsung App. 4.når du kommer inn på siden.
Nye Olweus dataweb en bruksanvisning Generell norsk (Q68T)
ESS – opplæring av sluttbrukere
Hvordan etablere nettbutikk med GoOnline Commerce
GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
BraWeb Bestilling.
Portal ansatt selvbetjening
Brukerveiledning for gruppeledere
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
1 Brukerveiledning for løpssøknad på internett. 2 Hvem skal søke via elektronisk løpssøknadsskjema ? Alle o-grupper som skal arrangere kretsløp, skal.
Kontoinnstillinger Slik kommer du til «Kontoinnstillinger»:
Hvordan lager du en konto?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
ESS – opplæring av sluttbrukere
Brukerveiledning Basware
Lage e-post med bilde som vedlegg
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
BraWeb Bestilling. Bravida tilbyr nå BraWeb Bestilling.Dette er et web-basert system for arbeidsbestilling. Systemet er interaktivt og dynamisk, og gir.
Åpne prinsippskissen for å se sammenhengen i avviksbehandlingen. Som fellesbruker har du kun mulighet til å registrere (ikke behandle) avviksmeldinger.
Visma Enterprise introduksjonspresentasjon Hvordan bruke ny meny i Visma Enterprise HELHETLIG LØSNING FOR NORSKE VIRKSOMHETER Moderne og effektiv tjenesteproduksjon.
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
Søknad om utstyrsmidler for grupper. Finn ”verktøykassa til gruppa Klikk på ”søknad om midler” Du får opp bilde for innlegging av brukernavn og passord.
Gerica på ny plattform Oppdatert
OPP2011 Agresso 5.5 tirsdag Kl. 09:00-11:00 Oslo kommune
Nytt HR-system  Info lederforum
Unio Min side Oppdatering av e-post og mobil
Innføring i bruk av Dashboard
Pålogging i portal Alle ansatte må fra 20. april logge seg på portalen. Tittel på presentasjonen
Tittel på presentasjonenSide Portal for leder En leder vil finne sine oppgaver fordelt på 2 mappekort Mappekortet Leder selvbetjening tilsvarer.
Presentasjon av ROS PP Trykk pil for neste bilde.
1 Brukerveiledning for Klubben onlines medlemsarkiv – en enkel innføring.
Side 1 © Senter for statlig økonomistyring© Senter for statlig økonomistyring |Selvbetjening og arbeidsflyt Tillegg for ledere.
Andre funksjoner. Her kommer en beskrivelse av søkefunksjoner, knapper og annen funksjonalitet. 2.
Basware Purchase Management
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Funksjoner og Innstillinger i
Finne og gå til et chatterom Bruk søk i Lync til å finne rom som du har tilgang til. 1.I hovedvinduet i Lync klikker du kategorien Chatterom. 2.I søkeboksen.
KONFIDENSIELT. Distribusjon bare til partnere i henhold til avtalen om taushetsplikt. Microsoft gir ingen uttrykte eller underforståtte garantier. © 2012.
BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell:
Pålogging i portal 1/4 Påloggingsbildet hentes fra
Tittel på presentasjonenSide Pålogging i portal 1/4 Påloggingsbildet hentes fra Fordi bruker er.
Hurtigreferanse for © 2013 Microsoft Corporation. Med enerett. Startskjermen i Lync Startskjermen i Lync inneholder fliser i huben til venstre, som du.
Lync-møter Bli med i Lync-møte Planlegge et Lync-møte
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Online løpssøknad via ”Klubben Online” For O-sesongen 2006 skal alle orienteringsgrupper søke om sine arrangementer via elektronisk søknadsskjema i ”Klubben.
1 BasWare PM bestillingssystem - selvstudiemateriell: 1.Opprette anmodning/bestilling (denne presentasjon) 2.Godkjenne bestilling (egen presentasjon) 3.Utføre.
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Komme i gang med Windows Store-appen Lync Lync 2013.
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Registrering av testresultater Trinnene i prosessen Logg deg inn på Admin-sidene Opprett en ny test Legg til testresultater Registrer.
Min Tid Tekn/adm ansatte
Min Tid Tekn/adm ansatte
Opplæring SAP Portalen
Min Tid Tekn/adm ansatte
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Utgiftsrefusjoner Høgskolen i Østfold
Utgiftsrefusjon Hver dag sendes det ut en e-post til de godkjennere som har nye oppgaver i sin innkurv. Du bruker utgiftsrefusjon når du har hatt utlegg.
Utskrift av presentasjonen:

Endringer i FSI-løsningen ved oppgradering av SAP 8. April 2010 © Senter for statlig økonomistyring | Tittel på presentasjonen 03.04.2017 © Senter for statlig økonomistyring | Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Agenda 1. Foilpresentasjon som inneholder - Generelt om oppgraderingen - Endringer for alle ansatte (tidligere ESS) - Endringer for ledere (godkjenning av reise, fravær og overtid + tidligere MSS) ESS/MSS tas ned fra 14.4, ref kundenotat av 7.4. Forslag til sluttbrukerinformasjon, PDF-fil lagt ut på kundenettet 7. april. Pålogging på testsystem som ansatt - Enkel demonstrasjon 5. Spørsmål og kommentarer Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Målsetting med presentasjonen Gjøre 1. linje brukerstøtte klar over hvilke endringer som sluttbrukerne vil møte. Gjøre 1. linje brukerstøtte bedre i stand til å svare på en del av de spørsmål brukerne vil ha de første dagene. Fokus er på endringer. Presentasjonen er ikke en brukerdokumentasjon, men en hjelp til å komme i gang. Alle navn på ansatte i denne presentasjonen er fiktive Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Endringer i ny versjon? Oppgradering til ERP 6.0 er i utgangspunktet bare en endring av teknologi. Oppgradering til ny teknologi gir muligheter for bedre løsninger på flere områder innenfor FSI. Kun endringer som må gjennomføres nå tas som del av selve oppgraderingen. Å vurdere nye muligheter i FSI vil fortløpende bli gjort og i den rekkefølge SSØ finne det mest hensiktsmessig. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Pålogging for saksbehandlere Påloggingsmåte er uendret og går fortsatt gjennom Citrix Brukeridentitet og passord er uendret Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Pålogging for saksbehandlere Menyer og skjermbilder er uendret Favoritter ligger der fortsatt. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Pålogging i portal Alle ansatte må fra 20. april logge seg på portalen. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Bruker og passord Påloggingsbildet hentes fra http://fsi.lp.sfso.no Portalbruker er ”ny bruker”, men brukeridentitet er uendret. Fordi bruker er nyopprettet, ligger alle portalbrukere uten passord. Alle må be om passord til sin portalbruker før første gangs pålogging. Dette gjøres ved hjelp av Glemt passord? Fagbrukere som både skal ha tilgang til SAP og til portalen vil ha 2 brukere med 2 passord. Brukeridentene vil være identiske. Ved pålogging QOA vil passord være uendret fra før oppgradering. For den nye portalbrukeren er det aldri satt noe passord og her må fagbruker benytte Glemt passord? som alle andre. Det anbefales at nytt passord i portalen settes likt det passord man har i QOA 6xx. Passord må være i tråd med gjeldende passordregler (Passord må være på totalt 8 karakterer og inneholde både bokstaver og tall + minst ett spesialtegn) Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Endringer v/innføring av portal Ansatt selvbetjening flyttes inn i portalen, sammen med leder selvbetjening. Leder får kun ett sted å logge seg på. Både ansatt og leder blir portalbrukere. Begrepene ESS og MSS utgår. Det er ingen endringer i arbeidsmåte, ingen endring i hvem som skal registrere hva. Skjermbildene er noe endret. Portalen støtter Internet Explorer 8.0. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Bruk av portal, alle ansatte Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Pålogging portal – Oversikt Skjermbildet er nytt, men innholdet er kjent. Tre mappekort + Hjelp (generell hjelp + kundespesifikk hjelp) Leder selvbetjening er kun tilgjengelig for tidligere MSS-brukere. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Pålogging portal - Oversikt Menyen Oversikt er et alternativ til menyene. Det er flere inngangspunkter til samme sted. I tillegg til å velge Reiseregning direkte kan du gå via menyen Reiseadministrasjon eller linken Reiseadministrasjon. Også ikonet er klikkbart. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Sammenligning portal/gammel ESS Innkurv blir eget mappekort Oversikt er nytt menypunkt i tillegg til Kontor, Arbeidstid, Betaling etc. 2 menypunkt endrer navn. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Innkurv Innkurven har 3 mappekort: Oppgaver, Varslinger og Meldinger. Merk: Hjelp til Innkurv OBS! Du kan oppdatere innkurven ved å klikke på Oppdater. (Greit å vite fordi automatisk oppdatering kan ta ca 10 min.) Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Innkurv Mappekortene i innkurven Oppgaver: Her ligger oppgaver som skal behandles. Ansatt vil finne aviste fraværssøknader som må endres eller slettes. Leder og ansatt med godkjenningsoppgaver vil motta fraværssøknader, reiseregninger og overtidsposter til godkjenning. Varslinger: Viser eventuelle varsel fra tidevaluering og beskjed om at overtid er avslått (Begge krever registrering av frammøte i SAP). Meldinger: Viser eventuelle purringer dersom arbeidsflytoppgaver ikke er utført. Gjelder kun brukere som er godkjennere av enten tid, reise eller overtid. Automatiske varsler som er satt opp i virksom- heten kommer også inn her. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Innkurv Mappekort Oppgaver Merk ikonet bak oppdater. Her kan ansatt med godkjen- ningsoppgaver administrere sin stedfortreder Ved å klikke på selve oppgaven kan du behandle den. En oppgave videresendes ved hjelp av det lille ikonet bak oppgaven For mer informasjon, se Hjelp til Innkurv. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Reiseadministrasjon Reiseadministrasjon har to menypunkter Klikk på Opprett reiseregning for å velge skjema. Klikk deretter på Start. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Opprett reiseregning Bildet for reiseregistrering. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Opprett reiseregning Flere registreringsbilder har en veiviser på toppen. Veiviseren forteller hvor mange trinn som inngår i prosessen og hvor langt i prosessen du har kommet. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Opprett reiseregning Generelle data: Legg inn dato og klokkeslett Merk knapp for å registrere flere reisemål Et nytt felt for kommentarer er lagt til. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Opprett reiseregning Har klikket på knappen Registrer flere reisemål. Kalender gir oversikt, men kan ikke benyttes for registrering Bruk knappen Godkjenn for å lagre. Du får deretter opp et nytt bilde. Du må klikke på Godkjenn også i neste bilde. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Opprett reiseregning Kryss av for kostgodtgjørelse og/eller nattillegg. Knapper for fradrag blir tilgjengelige. Klikk på knappen Registrer utgiftsbilag for å gå til neste trinn. Lagre betyr lagre. Man går ikke ut av bildet om man lagrer. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Opprett reiseregning Registrer utgiftsbilag ligger også på toppen av bildet. Alternativt kan du klikke på Kontroll og send i veiviseren dersom du ikke har utgiftsbilag. Den ansatte får ikke lenger feilaktig opprette reiseforskudd. Knappen ligger der, men feltene bak er ikke lenger tilgjengelig for endring. For ytterligere informasjon, se brukerdokumentasjonen. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Arbeidstid Samme menypunkter som før, men noen navneendringer. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Fraværssøknad Registreringsbildet har kalender på toppen. Kalender kan slås på/av. Denne kalenderen kan ikke benyttes for registrering, den har kun visfunksjonalitet. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Fraværssøknad Slå av kalender og registreringsbildet er nesten som før. Merk overgangene til Kvoteoversikt og Fraværsoversikt. Det lille ikonet bak datofeltene gir tilgang til kalenderregistrering Fyll ut søknaden og klikk på knappen Kontroller. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Fraværssøknad Når du har klikket på Kontroller kommer du over i et nytt bilde. Sjekk at registrering er korrekt. Klikk deretter på Send. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Fraværssøknad - endringer Når du oppretter en ny fraværssøknad kontrolleres programmet at: søknaden ikke er i konflikt med allerede godkjent fravær. du har tilstrekkelig restkvote. søknaden ikke er i konflikt med annen søknad under behandling egenmelding ikke er over 8 kalenderdager. fraværstimer beregnes i henhold til din arbeidsplan, inkludert kontroll mot sommer/vintertid. Varsel legger seg inn like under veiviseren, oppe i skjermbildet. Alle situasjonene ovenfor har fram til nå vært mulig, men gått til WF fravær med teknisk feil. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Fraværssøknad - endringer Fraværssøknad: Egenmelding ligger som preutfyllt fraværsårsak, ”Velg fraværsårsak” mangler foreløpig. Bekreftelse om at fraværet er godkjent sendes som e-post. Leder kan godkjenne fraværssøknad mens lønnskjøring pågår, uten at godkjenningen vil gå til fravær med teknisk feil. Dette er fordi overføring til IT 2001 direkte overføres samlet, 1 gang pr. døgn. Oppfølging av fravær med teknisk feil er nå historie! Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Annullering av fraværssøknad Gå inn på fraværssøknad. Klikk på ønsket fravær, i kalender eller i oversikt over fravær. Fraværet legger seg ned i bildets nedre del. Klikk på Slett. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Annullering av fraværssøknad Etter å ha klikket på Slett kommer du over i et nytt bilde. Her klikker du på Kontroller. Hadde du valgt Endre i det forrige bildet ville tekstfeltet vært til- gjengelig. Da må du i dette bildet klikke på Send ny forespørsel. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Registrer arbeidstid Er kun tilgjengelig for ansatte som registrerer frammøte i SAP Registreringsbildet har kalender- registrering. Kalender har på/av funksjon. Bildet har 2 mappe- kort, Ukeperspektiv for oversikt og Dagsperspektiv for registrering. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Registrer arbeidstid Går til Dagsperspektiv for registrering. Bildet er tomt første gang. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Registrer arbeidstid Velg frammøtekoder og Lagre som mal. Mal kan endres. Registrerte timer påvirkes ikke av endring i mal. Klikk på den grå firkanten foran teksten. Klikk deretter på Slett. Lagre ved Lagre som mal. (Oppdater gjelder timer, ikke malen). Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Registrer arbeidstid Mal tas med tilbake til ukeperspektiv. Ukeperspektiv er kun for oppslag. Det er likevel mulig å slette hele rader (alle timene på en rad). Klikk på grå firkant foran rad, deretter Slett rad og så Kontroller. Du får nå opp et nytt bilde hvor du må bekrefte at postene skal slettes. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Registrer arbeidstid Malen ligger der neste gang du logger deg på. Bla til neste dag ved hjelp av piltast bak datofeltet. Dersom du først klikker på Oppdater får du summert timene før du blar til neste dag. Hvis du ikke har opprettet mal, blankes kodene når du blar til neste dag. Gå til neste trinn ved å klikke på Kontroller. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Registrer arbeidstid Når du klikker på Kontroller kommer du over i bildet nedenfor. Her listes alle registreringer. Husk å lagre. Bruk eventuelt Hjelp til Registrerer arbeidstid Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Registrer arbeidstid Status er Ferdigbehandlet. Registrering er avsluttet. Klikk på menypunktet Oversikt eller en av linkene i bildet. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Registrer arbeidstid Kalenderfunksjon og Dagsperspektiv. Klikk på ønsket dag i kalenderen og dato legger seg inn i datofeltet. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Registrer arbeidstid Kalenderfunksjon og Ukeperspektiv. Klikk på ukenummer. Du kan også klikke på en dag i ønsket uke Du kan bare velge hele uker Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Tidsinformasjon (tidslipp) Oppslag på tidsinformasjon (gjelder v/registrering av frammøte i SAP). Velg Arbeidstid og deretter Tidsinformasjon. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Tidsinformasjon (tidslipp) Velg Åpne hvis du bare skal se på tidsinformasjon Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Tidsinformasjon (tidslipp) Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Lønnsslipp Lønnsslipp kan tilsvarende åpnes på flere måter Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Lønnsslipp Får opp en dialogboks og må klikke på Åpne Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Lønnsslipp Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Skifte av passord Persontilpass Nytt vindu Endre passord kommer opp. Klikk på linken Persontilpass Nytt vindu Endre passord kommer opp. Klikk på Endre Felter for å angi gammelt og nytt passord blir tilgjengelige Tittel på presentasjonen 03.04.2017

For ytterligere informasjon om ansattes egen registrering, se brukerdokumentasjonen. Presentasjonen går nå over til å presentere endringer for ledere Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Portal for leder En leder vil finne sine oppgaver fordelt på 2 mappekort Mappekortet Leder selvbetjening tilsvarer tidligere MSS og er bare tilgjengelig for ledere som tidligere hadde tilgang til MSS. Nye virksomheter som ønsker tilgang til denne funksjonaliteten bes ta kontakt med sitt regionkontor. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Portal for leder Mappekort Innkurv inneholder oppgaver som leder skal utføre. Det er små funksjonelle endringer. Leder skal utføre de samme oppgaver som før. Godkjenning av reise og av overtid er uendret. Godkjenning av fravær er endret og gir bedre oversikt. (Også saksbehandlere vil få godkjenning av reise inn som oppgaver i sin innkurv) Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Mappekort Innkurv Innkurv for leder ser ut som innkurv for ansatt Klikk på en oppgave og denne åpnes i et nytt vindu. Klikk på den grå firkanten foran oppgaven og du kan se på oppgaven i nedre del av bildet, forutsatt at forhåndsvisning er på. Videresend oppgave ved å klikke på det lille ikonet bak oppgaven. Innholdet i innboksen oppdateres ved hjelp av linken Oppdater. Ikonet bak linken Oppdater gir tilgang til å sette opp stedfortreder For ytterligere informasjon, se brukerdokumentasjonen Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Innkurv Merk menypunktet Avdelingsoversikt fravær som kun leder har tilgang til. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Ny rapport: Avdelingsoversikt fravær Avdelingsoversikt fravær viser fravær i egen og eventuelle underliggende organisatoriske enheter. Rapporten viser hele inneværende kalendermåned. Velg eventuelt en annen måned og klikk på Start. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Godkjenning av fraværsmelding Godkjenning av fraværsmeldinger gir bedre oversikt enn tidligere Klikk på fraværsmelding som skal behandles Tittel på presentasjonen 03.04.2017 © Senter for statlig økonomistyring | Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Godkjenning av fraværsmelding Fraværsmeldingen kommer opp i nytt skjermbilde. Vis Teamkalender er samme rapport som Avdelingsoversikt fravær i leders innkurv. Vis Arbeidsliste viser oversikt over andre ubehandlede fraværsmeldinger. Knapper for å Godkjenn og Avvis søknad ligger nederst i bildet. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Behandle fraværssøknad Har klikket på Godkjenn. Får tilgang til tekstfelt for kommentarer til søker Hadde søker påført en tekst ville den kommet opp i et eget felt. Klikk på Kontroller for å godkjenne meldingen. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Behandle fraværssøknad Får opp et nytt skjermbilde som viser hva som vil bli godkjent. Klikk på Godkjenn forespørsel nederst i bildet. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Definere stedfortrede for oppgaver Klikk først på ikonet for stedfortreder. Du får opp et nytt vindu. Klikk på Opprett regel Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Definere stedfortreder for oppgaver Skriv inn hele eller del av stedfortreders navn. Klikk på Velg. Du får opp et nytt bilde som bekrefter at personen finnes. Velg Overfør. Velg deretter Fortsett i det første bildet Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Definere stedfortreder for oppgaver Nytt bilde kommer opp. Her kan du angi om stedfortreder skal kobles opp direkte (umiddelbart) eller fra en konkret dato. Husk å lagre. Du kommer tilbake til det første bildet hvor stedfortreder er oppdatert. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Mappekort Leder, ”Generell informasjon” Informasjonsboksene i bildets høyre del kan åpnes og lukkes. Oversikt over underordnede finnes i bildets venstre del. Informasjonsboksene til høyre i bildet inneholder dato om valgt person. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Mappekort Leder, ”Rapporter” Rapportoversikten har endret layout. Tidligere layout Merk at det for rapporter ligger 2 hjelpefiler 1 for Generelt om rapporter (felles for alle) 1 for Hjelp til rapporter (beskrivelse av hver enkelt rapport) Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Rapportbestilling Velg ønsket medarbeider. Hold nede CTRL-tasten for å velge flere. Eventuelt bruk Velg alle Alternativer i nedtrekksmeny Klikk på rapportresultat for å starte rapporten Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Rapportbestilling Filter er en ny mulighet for lettere å kunne finne ønsket medarbeider Klikk på Filter og det legger seg inn en tom linje på toppen. Skriv inn navn eller del av navn. Trykk på Enter. Du kan også filtrere på medarbeidergruppe. Filter er også lagt inn under ”Søk etter medarbeider”, (se side 61) Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Rapportresultat Rapporten åpnes i et nytt vindu, som før Knappene i headingen på rapporten fungere ikke alltid. Se brukerdokumentasjonen for detaljer. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Stedfortreder Oppsett av stedfortreder i mappekort Leders selv- Betjening kan ikke gjøres av leder på samme måte som Stedfortreder for oppgaver i mappekort Innboks. Stedfortreder i mappekort Leder selvbetjening må bestilles av SSØ For ytterligere informasjon om leders muligheter for oppslag og rapporter, se brukerdokumentasjon. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Problemstilling som kan kreve brukerstøtte hos enkelte kunder. Dersom sikkerhetsinnstillingen i Internet Explorer ikke er foretatt i henhold til kundenotat 21/2010 vil brukerne få problemer ved oppslag på lønnsslipp, tidsinformasjon og på mappekort Hjelp. Problemet arter seg slik: Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Tidsinformasjon (tidslipp) I eksempelet forsøker en bruker å gå inn på tidsinformasjon, men kommer ikke lenger enn hit. Merk beskjeden på toppen om blokkert område. Velg last ned fil. (Teksten er på engelsk bos brukere med engelsk versjon av IE) Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Tidsinformasjon (tidslipp) Brukeren hopper tilbake hit og må velge ”Tidsinformasjon” på nytt. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Tidsinformasjon (tidslipp) Ved neste forsøk får bruker opp en dialogboks. Tidsinformasjon (tidslipp) kommer opp Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Tips til 1. linje brukerstøtte Problemet skylder sikkerhetsinnstillingen i Internet Explorer. For noen brukere er det innlysende hva man må gjøre og hva som vil skje, for andre brukere ikke. Antar at brukerstøtten får to hovedtyper av henvendelser: a) Brukere som ”ikke ser” beskjeden om blokkert område på toppen av skjermbildet, men skjønner den når de ser den. b) Brukere som ikke skjønner/godtar at man hopper tilbake til oversiktsbildet fordi de ikke har erfart det i andre programmer før. Viser til kundenotatene 16/2010 og 21/2010. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Foilpresentasjon av ny portal slutt! Endringer i SAP HR Endringer i SAP for lønn og personalmedarbeidere, se brukerdokumentasjonens endringslogg. Foilpresentasjon av ny portal slutt! Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Kundenotat av 7. april Registrering av fraværsmeldinger på ESS stenges 8.4. Ved forsøk på sending gis meldingen: ”Fant ingen gyldig godkjenner” Dagens ESS/MSS-løsning stenges ned onsdag 14. april kl 16:00 Meldinger som ikke er ferdigbehandlet før oppgradering vil gå tapt under oppgradering fordi godkjenningsprosessen endres. Godkjennere må få beskjed om å ferdigbehandle samtlige fraværsmeldinger innen onsdag 14.4. Hvis godkjenner ikke kan sluttbehandle søknaden bør fraværet avvises. Ansatte må få beskjed om å ikke lenger å søke om fravær. Planlagt fravær før 20. april som det ikke er søkt om må søkes om i ettertid og etter oppgradering. Ansatte må få beskjed om at fraværsmeldinger det ikke er svart på innen onsdag 14. april må anses som tapt og må opprettes på nytt. Det er en fordel om alle poster i innboksen godkjennes før oppgradering, men ikke godkjente reiser og overtid vil ikke gå tapt. Tittel på presentasjonen 03.04.2017

Sluttbrukerinformasjon PDF-fil på 4 sider lagt ut på kundenettet 7. 4. Alle ansatte trenger siden 1 og 2. Side 3: Tillegg for ansatte som registrerer frammøte i SAP. Side 4: Tillegg for leder og personer som godkjenner fraværssøknader. Presentasjonen kan skrives ut eller distribueres på fil. Tittel på presentasjonen 03.04.2017