ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Undervisnings ressurs i «Form og volum gjennom bretteteknikker i papir
Advertisements

Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset fremvisning i PowerPoint
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Prosessarbeid med collage, tekstur og formlikhet
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
FOLKEHELSE OG YRKET MITT Bok: Om helse Kap: 2 side 48-71
Praktisk info til prosjektkunder
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Kva konsekvensar har Kunnskapsløftet for norskfaget i lærarutdanninga ved HSF? Utgangspunkt i nye emne i Kunnskapsløftet.
Hva skal vi lære? TEMA: Sør Amerika Hvilke hav omgis verdensdelen av
Geografiprosjekt Uke Innlevering 20.mars kl
LÆREPLANEN Sosiologi og sosialantropologi – hovedprinsipper.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
ARKITEKTENS PLAN Hva må arkitekter ta hensyn til?
Velkommen til Minde skole
Lærlinger på v/Rune Løberg Markedssjef i BK Gruppen.
Undervisningsopplegg Uke
Innføring i PowerPoint
Den digitale skole av Anna, Solveig, Hege, Carina og Regine fra Olsvikåsen vgs.
Nye utfordringer Læringsstiler Taksonomi Læringsstrategier.
Muntlige presentasjoner
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Dette er SMART.
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Work shop mars 08 ide utvikling
Oppgavens tema: Forandring med personanalyse av varme og kalde farger.
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
Borre ungdomsskole
Studiespesialisering med formgivingsfag
i:SEE Conceptual Learning DA
SKRIVERAMMER SOM METODE I FREMMEDSPRÅK- UNDERVISNINGEN
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Studiespesialisering med formgivingsfag
STUDER SMARTERE Kurs i studiestrategi Modul 1 Bli en bedre student Lene Røsok Dahl Karriereveileder, BI Karriereservice Velkommen på kurs Presentere.
Øving 1 - Forretningsideen
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
Easy answer Hovedprosjekt nr 56 våren 2001: ”web  interface  MobilSvar” - grensesnitt for innlegging av personlig velkomstmelding.
Smarte energiløsninger ved oppussing Lavenergiprogrammet presenterer ulike måter samarbeidspartnere kan benytte seg av materiellet Hvordan selge energitiltak.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Brukerveiledning for kloning i GIMP
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øving 2 – Markedsplanen I
Gautesete SKOLE Kunst og Håndverk skoleåret Trinn.
L ÆRINGSMILJØUTVIKLING ETTER RENDALSMODELLEN Praktisk arbeid og entreprenørskap.
Oppstart IKT2B Våren 2005 Faglærere: Birgit E.O. Bratseth & Elen Instefjord LÆRINGSMILJØ & DIDAKTIKK.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Hvordan lage passepartout
Kunst og Håndverk Gautesete Skole Skoleåret Trinn.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret Oppgaven: Lage et Graffiti arbeid (en piece) Lag et Graffiti (A3) arbeid (piece) av et motiv i tekstform.
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
Produktnavn Tittel på presentasjon. Oversikt Gi en kort beskrivelse av produktet eller tjenesten, brukerproblemene som løses, og brukerne produktet eller.
NY VRI Nina og Ingvild.
Digital kunst, kultur og kommunikasjon Arbeidskrav 2b, Hioa høst 2016 WORKSHOP: FOTOGRAFI I SOSIALE MEDIER Elisabeth og Anne Gro.
Om arbeidet med bacheloroppgave, DRI3001
MinJobbCV.no PRESENTASJON FOR FIA.
PRESENTASJON FOR ARRANGØRER
Overgang ungdomstrinn – videregående skole
T Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
V Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven, og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Klikk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Valgfaget design og redesign
Sett inn bilde av produkt her
G Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
B Tilpass dette banneret med din egen melding. Merk bokstaven og legg til egen tekst. Bruk ett tegn per lysbilde.
Undertittel (type produkt)
Utskrift av presentasjonen:

ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER TEKNOLOGI OG DESIGN Kommunikasjonsprodukt ELEKTRONISKE KOMMUNIKASJONSSYSTEMER Designoppgave i Teknologi og design 07.011.2011

Kompetansemålet du skal fordype deg i:  Gjør rede for elektroniske kommunikasjonssystemer på systemnivå og drøft samfunnsmessige utfordringer knyttet til bruk av slike Elektroniske kommunikasjonssystemer 07.11.2011

Utarbeide kravspesifikasjon ut fra: Oppgave: Utarbeide kravspesifikasjon ut fra: - Hvilket kommunikasjonsbehov det skal løse - Hvilken brukergruppe den er beregnet for - Hvilke tjenester den skal inneholde Designe kommunikasjonsproduktet i bilderedigeringsprogrammet GIMP Identifisere positive og negative konsekvenser Presentere produktet i en brosjyre Elektroniske kommunikasjonssystemer 07.11.2011

Kravspesifikasjon hvaforno? Et kravspesifikasjon definerer hva kunden vil ha, en ”behovsanalyse” Kravspesifikasjonen er en ”rettesnor” som setter klare rammer for leverandøren i forhold til hvordan løsningen skal være med hensyn på bedriftens ønsker å krav. Elektroniske kommunikasjonssystemer 07.11.2011

Læringsmål i Kunst og håndverk Lære om designprosess Lære bevissthet rundt form og funksjon tilpasset brukergruppe Lære å kunne tegne skisser ut i fra en kravspesifikasjon Lære å bruke digital programvare Elektroniske kommunikasjonssystemer 07.11.2011

Dag 1 – Gruppearbeid: Idéutvikling Lag og presenter i en PowerPointpresentasjon 3 ulike kommunikasjonsprodukter Finn bilder og informasjon på nett. Plasser bildene på hvert sitt lysbilde i presentasjonen Noter i analyseskjemaet ditt Presentasjonen skal leveres inn sammen med et analyseskjema til hvert produkt Elektroniske kommunikasjonssystemer 07.11.2011

Felles samling i klasserommet kl 12. 30 – 14 Felles samling i klasserommet kl 12.30 – 14.30: Idéutvikling av produktene i gruppene Lag minst 3 skisser, hvor 1 skisse velges ut og bearbeides nøyaktig. Denne skal føres inn i GIMP senere Skriv ned notater om kravspesifikasjon på skissene. Hvem er produktet beregnet for? Størrelse, form, farge, osv. Utstyr: tegneark, blyant, linjal, tusjer… Elektroniske kommunikasjonssystemer 07.11.2011

Dag 2 Stasjon 1: BROSJYRE Klassen deles inn i gruppene Last ned mal til brosjyren på It’s Learning Legg til tekst og bilder i forhold til malen Brosjyren skal inneholde informasjon om både kommunikasjonsproduktet og om nettverk. Bruk gjerne farger som bakgrunnsfarge

Dag 2 Stasjon 2: GIMP Klassen jobber først individuelt: Innføring i hvordan tegne med GIMP Klassen deles inn i gruppene og tegner inn sitt kommunikasjonssystem i GIMP Den grønne t-skjorten har syddd inn lysdioder i en matrise, som et lavoppløselig display. Den har en innebygd infrarod sensor (hva er en infrarød sensor? Korte avstander, bevegelse, varme, i fjernkontroll, i vannkraner uten håndtak…) Kommuniserer med en Palm Pilot. Du skriver inn det du vil skal vises i matrisen. Kjolen: forlengelse av en telefon. Sett simklortet ditt inn i kjolen og den ringer. Skjorten: Hug-skirt, med varmesensor, trykksensor og pulssensor. Kommuniserer via bluetoot. Kan laste ned en app. Jeg kan forkalre om dette…

Dag 3 Gjør ferdig designet i GIMP og ferdigstill brosjyren Produktet skal til slutt presenteres muntlig i gruppene Lykke til!  Takk for samarbeidet!

Vurdering Innlevering: Powerpoint med bilde av tre produkter med analyse Minst tre idéskisser og en tusjtegning av et kommunikasjonsprodukt Brosjyre med tekst og GIMP-tegning

Vurderingskriterier Alle deler i oppgaven skal være besvart Vise at du kan designe et kommunikasjonsprodukt ut i fra en kravspesifikasjon for form og funksjon Vise at du kan lage varierte skisser i design av et produkt ved hjelp av tegneredskaper og digital programvare Vise at du kan bruke ulike funksjoner i et bilderedigeringsprogram