Problemstillinger (1) Hvilke funn kom du fram til i din masteroppgave som er relevant for denne konferansen? (2) Hvilke synspunkter har trenere innenfor.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MIF Toppfotball Elitelag 2014
Advertisements

Frafall og rekruttering av kvinnelige trenere, ledere og dommere Hege Leirfall Forbundsstyret NFF.
”Spillerutvikling i fokus”
Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
Alkohol | SVØMMING.
VELKOMMEN TIL BARNEFOTBALLKVELD HOMMELVIK 11.MARS.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
MIF Toppfotball Elitelagene 2012.
Trenerforum 23.jan 2014 Gruppe: Førstelagstrenere.
DFI fotball gutter 2000 Spillermøte 30. oktober 2013
Alkohol | fotball.
- Hovedrolle eller birolle
TRENEKURS Del 1.
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
AFK Sportslig Plan ”Sånn gjør vi det i AFK” Sportsplan AFK.
Stormøte 02.november Klubbesøk 26.august 2009.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Smålagsspill – Hvorfor smålagsspill? • Barn lærer på en progressiv og sekvensiell måte. Dette medfører. • Barn lærer gjennom handlinger og handlingsvalg.
Velkommen til presentasjon av Tankesmia 14.mai 2009 NIH.
Samarbeid toppavdeling og breddeavdeling (11-19 år) med utgangspunkt i spillerutvikling Prinsipper og retningslinjer på trenernivå Tor Johan Haugland Sportssjef.
MIF Toppfotball Elitelag 2013 Presentasjon. Grupper og lag • Lag: G16 elite, G19 elite og rekrutt(3 divisjon) • Treningsgrupper: G16 og G19\rekrutt.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Lørenskog Idrettsforening
Sesongen • Hvem er vi Hvem er vi • Hvordan fungerer treningene så langt i høst? • Hva er Ready Fotball • Hverdagen som Readytrener • Pizza • Hvordan.
Vår aktivitet bygger på vårt verdigrunnlag  Idrettsglede  Samhold  Samarbeid  Dugnadsvilje.
Sonemodell AFK.
Klubblisens v2.0 Introduksjon Per-Mathias Høgmo. Introduksjon Klubblisens introdusert i Norge 2003 Delvis videreutvikling av den da 10 år gamle ”profflisensen”
Kvalitetsklubbprosjektet
Sonemodell AFK.
Har vi et verdifullt verdigrunnlag? Valg, mål og drømmer. Akershus Fotballkrets
Trenerforum 16.jan Agenda Hvor står Ready i sin utviklingstrapp? Hva er neste steg for klubben og våre trenere? Informasjon og diskusjon rundt videoanalyse.
Treningsplanlegging Kompetansetiltak SFYA MG/MJ & LG/LJ C.Haugen
Kvalitetsklubb – NFF regi
Velkommen til Ready Fotball
Skedsmo Fotballklubb Treneren og klubbens filosofi
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Trenerforum 12.nov 2014 Introduksjon til spillerutvikling.
Spiller-/foreldremøte høst -14 Med blikk for de beste og rom for alle.
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Informasjonsmøte om ungdomsfotball
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Spillermøte 7 mai G2000. Agenda Spillestil i Nordstrand Fotball Personlig utvikling og lagquiz G2000 kultur Seriestart.
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Jentefotballkveld Utvikling av jentefotballen i Ski.
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
Velkommen til infomøte «Prosjekt 1.div kvinner». 17:00 – 17:10 Orientering om prosjektet 17:10 – 17:30Hva bidrar AFK med? 17:30 – 17.50Hva bidrar LSK.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Kvalitet i Trener – spiller relasjonen. Erfaringsbasert Fagleder Utviklingsavdelingen TFK(2014) Spillerutvikler 13 – 16 år TFK(2011) Spiller og trenerutvikler.
Fotballglede, muligheter og utfordringer for alle!
1 Stavanger Tennisklubb Et av Rogalands største og sterkest voksende idrettslag Sportslig utvikling 2008.
TRØNDELAG FOTBALLKRETS Norges ledende fotballkrets
SPILLERUTVIKLING VARHAUG, )Hva kan Varhaug`s trenere gjøre for å utvikle spillere best mulig (7-19år)? Hvilke ferdigheter bør vektlegges på treningene?
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
FAIR PLAY. Fair Play - et ansvar for hele fotballfamilien - spillere, trenere, ledere, foreldre, publikum og media Troms Fotballkrets er blant Nord-Norges.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Hospitering i barnefotballen.. Hospiterings modellen i ungdomsfotballen. Tekst her. A-lag U22 U17 U15 G19 Utf. G16 Utf. G14 Utf. = Hospitering = Kamper.
Barnefotballen trinn for trinn mot ungdom i Hinna Fotball
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
SogndalAkademiet 2017 SOGNDAL FOTBALL G/J G/J Akademi
Hva skal til for å bli god i tennis
Sportslig Plan Fossum Fotball 11er fotball.
Konkurranse grupper Januar 2017
Klubben for alle.
Spiller-/foreldremøte høst
Treninger 2017 G2006 Årsklassen G11/12 er fortsatt definert som barnefotball etter NFFs regler. Treningsinnholdet er ganske likt det som gjaldt for siste.
Barnefotballen trinn for trinn mot ungdom i Hinna Fotball
Sportsplan med KLUBBEN SOM SJEF
Utskrift av presentasjonen:

Problemstillinger (1) Hvilke funn kom du fram til i din masteroppgave som er relevant for denne konferansen? (2) Hvilke synspunkter har trenere innenfor fotballen angående bestemmelsene om barneidretten? - Toppklubber (hovedsaklig trenere elitesatsning ungdomsavdelinger) (3) Er dette i samsvar med barnerettighetsbestemmelsene? (4) Finnes det en fasit for hvordan man best mulig kan utvikle talenter i barneidretten? - Case studie, men gjennomgående for mange toppklubber (trenere i ungdomsavdelinger + topptrenere) i Norge (5) Hvilken retning bør norsk idrett gå med tanke på talentutvikling i barneidretten? - Fotball (6) Er bestemmelsene for barneidrett for demokratisk?

1. Hvilke funn kom du fram til i din masteroppgave som er relevant for denne konferansen? Profesjonalisering Bruk av ressurser / ta spillerutvikling på alvor / klubbstyrt Mengde / kvalitet – trening Mentalitet/motivasjon, spilleforståelse og læringsevne sentralt for identifisering Synspunktene på kompetanse i barnefotballen – begynne å forme de nevnte områdene tidligere + antall timer trening Omgivelsene harmoniserer ikke med logikker for drift Likedanning klubblisens (Frankrike – Spania – Uefa - Norge)

2. Hvilke synspunkter har trenere innenfor fotballen angående bestemmelsene om barneidretten? Profesjonalisering 6-16 år (6-12 år) Kompetanse i barnefotball Tilrettelegge for mer og bedre aktivitet “Scoute” & hente spillere tidligere Utarbeidelse av en klar klubbfilosofi Identifisering i fotball: Ant. Timer trening (ref. Ericsson) Ant. Timer KVALITET…24-timersutøveren Holdning/mentalitet (motivasjon, glød) Fysiske & Fysiologiske egenskaper (flytte bein, opp mot rolle, basis) Spilleforståelse

Foreldres påvirkning B.bestemmelsene, breddefilosofien (fra 13 år), kompetanse trenere i barne- og ungdomsfotball, mangel på forståelse for profesjonalisering/prosesser for utvikling fra omgivelsene – anses som problematiske forhold for identifisering, seleksjon og spillerutvikling

Mentalitet / Referanser Undersøkelse egen klubb (satsningsspillere 14-19), Toppfotballsenteret: Ambisjonsnivå (Europa) Minst villig til å legge ned tid for å komme dit 5 timer data/FB/TV-spill Spillersamtaler (ambisjoner / mengde trening, referanser på kvalitet trening etc.) Foreldres referanser

Fremtidige utfordringer “spissing” fra tidligere alder Økonomiske ressurser Hente spillere fra større geografisk område Hente spillere i tidligere alder Tilrettelegge for mer aktivitet i barnefotballen Tilrettelegge for mer aktivitet, enkeltspilleren – egentrening (skole) Referanser tidlig, matching (utlandet) (ref. egen klubb) Bedre kompetanse barnefotball (6-12år) Utarbeidelse av en tydelig klubbfilosofi = Profesjonalisering

3. Samsvar? Prestasjonsideal Krav i moderne fotball Profesjonalisering toppfotball Barneidrettsbestemmelsene og den demokratiske modellen lite forenlig jmf. Peterson 2007: “Association nurtering”: Samfunnsdemokratisk mål der alle som ønsker å delta skal få lov til det og hvert individ skal få utvikle seg uavhengig av ferdighetsnivå. Sosialisering av borgere, dannelsen av samhold og sosial tilhørighet anses som en sentral målsetting i idrettsorganisasjoner og stat/samfunn “Competition nurtering” Satt av idretten selv Innlæring av ferdigheter Lære å forholde seg til konkurranse: vinne/tape Følge reglene Fokusere for å nå sine mål Klubb (filosofi, vekting av talentutvikling) Trenere / Spillerutviklere Foreldre Tankegangen formes av type involvering (foreldre, klubb – b.bestemmelser/norsk demokratisk modell) (Trenere prestasjonslogikk) (foreldre prestasjonslogikk) Prestasjonsideal (forbedring-tilbakegang / idrettens DNA) ….men; Paradigmeskifte?

4. Finnes det en fasit for hvordan man best mulig kan utvikle talenter i barneidretten? Spillestil Læring vs resultater (progresjon) Kanskje er det bra at vi har de bestemmelsene, hva ville skjedd hvis resultatene hadde betydd mye? Enda mer kynisk spill nedover???? Påstand: ingen steder hvor ”konkurransen” er mer sentral enn i breddeklubber Påstand 2: mer ”edruelig” syn på talentbegrepet i toppfotballen enn i bredden ”jeg synes kynisk fotball er fint jeg…” Manchester United-Lillestrøm G16= 8-0 (taper ikke pga. Kondis/restituering) “hvorfor slår dem ikke mer langt???” “dårlig tempo i matchen…” Mestringsorientering, fokus på arbeidsoppgaven, lojalitet til spillestil (ref.Mats Dæhlie), spillestil i blodet Liverpool- Lillestrøm G16= 1-1 Teknisk repertoar, spilleforståelse, spillestilen i blodet…. Barca video (U8) Tilfeldig spillestil Barcelona, United, Liverpool?

Video Barca U8 ”17 trekk før avslutning – spillestil”

Video Barca U8 ”Corner – Vending keeper”

Video Barca U8 ”Veggspill”

Video Barca U8 ”Romforståelse”

Video Barca U8 ”Frispilling”

5. Hvilken retning bør norsk idrett gå med tanke på talentutvikling i barneidretten? Kompetanse nedover, fra introduksjon 6år (“mestring” & “trivsel” - NFF) Allsidighet / variasjon (eks. Ajax) Variert aktivitet, men opp mot fotball Kontroll på utøver, mulighet til å jobbe systematisert over tid. Kompetansesentre – Toppklubb Toppklubb bør få lov til å drive annerledes - Selektere treningsgrupper (+ scouting), tilby mer trening Scoute spillerne selv (NFA- Avslag) Kreve mer kompetanse nedover – Utvikle mer omfattende trenerkurs, Subsidieres av forbund/klubb. (pengene må gå dit, ikke lures inn i andre poster) Er det å unngå “kø på trening” alt??? (kurs over 3-4 helger nok?) Spesialkompetanse barnefotball, lønnet. - Utbrenthet? Hvor dyktige er vi til å lære spillere spillet, hva skjer ved mestring av det teknisk-taktiske? Tilfeldig satsning, kompetanse/filosofi 6-12år - “Du kan itj lær bort no du itj kan sjøl” N.A.Eggen

Norsk systematisering…. “Det står i sportsplan…” HVA KAN SPILLERNE????!?!?!?!?! Pasning Touch Spilleforståelse Basisferdigheter, dårlig utnyttelse av motoriske gullalderen

Muligheter 2000-3000 økter (innhold, progresjon, spillestil) Fra 6år til senior Begrensninger vs. muligheter U8 Barcelona Innbyggertall Helårsidrett Solskinnshistoriene (kunne vært fler?) Sammenligne vs. plukke elementer (trene med kvalitet, filosofi, bygge en helhetlig struktur på fotballutdannelse) (Barca – holdninger, skole, karakter, folkelighet – alle feirer sammen, spiller hverandre gode, oppnår ting sammen “def/off” – feil en del av læring, kampen en metode for læring, fokus på neste situasjon i spillet) Utbrenthet vs. inspirasjon Gode pedagoger/fotballfaglige sterke og systematisert filosofi/progresjon i trening Undervurdering av barn og unges tilpasningsdyktighet, Tilrettelegge for aktivitet (futsal – vinter), flere kan tilby fotball som helårsidrett

Langsiktig perspektiv (men starter for sent) Paradigmeskifte Ballbesittende stil Relativ alderseffekt Fysikk Langsiktig perspektiv (men starter for sent) Toppfotballsenteret (oppdatert forskning) Toppklubbene mer i sentrum (maktforskyvning?) Aldersbestemte landslag/ A-landslaget former toppklubbenes drift av talentutvikling?

Hvem skal bestemme utformingen? Toppklubber Nederland Serieoppsett, type baner (eksperimentering) Norge Hvilke klubber skal være med? 7-, 9- eller 11er fotball? (spillets prinsipper, offside U8 Spania, 9er fotball Nederland) Modell (Brann, Vif, Lsk, Stabæk, Rosenborg, Viking)

6. Er bestemmelsene for barneidrett for demokratisk? Hva skjer når sønnen tar steget opp på et elitelag / førstelag, med idrett satt i et profesjonalisert system? Etterslep (er fortsatt med når elitedelen starter, forståelse foreldre/spillere for hva som skal til, sommerferie, treningsmengde, kvalitet trening, egentrening etc) Eks. Brann (profesjonalisert fra 13år) (Bjørnebye) NFFs handlingsplan 2008-2011; “ Sikre at unge spillere med ambisjoner får tilrettelagt trenings- og kampmuligheter, med tanke på fremtidig rekruttering til norsk toppfotball” (s.28) 24 timersutøvere (referanse på hva som er god trening, holdning, tilrettelegging rundt idretten, Klubber (trenere) må danne norm for drift og retningslinjer, foreldre/spillere forholder seg til dette, ikke omvendt. (eks. Treningsleir England) Profesjonalisering & konkurransespiralen viktige prosesser som er med å forme tankegangen rundt talentutvikling og står som en motsats til b-bestemmelsene

“Toppe laget” eller langsiktig utvikling Hvilken klubb er det snakk om?? (Skedsmo, Lørenskog, Lillestrøm vs. blaker, sørumsand) Treningsgrupper (potensial, motivasjon) Paradigmeskifte (identifisering, seleksjon, utvikling)

Minstekrav: - Noen klubber bør få drive annerledes (utvise skjønn i forhold til ant.spillere i kull + hente spillere) Kompetansenivået hos trenere barne- og ungdomsfotball må heves NFF/Toppklubbene må ta ansvar for å utvikle en helhetlig filosofi/plan på hvordan spillerutvikling skal driftes Ta til seg hva de beste gjør, legge til de elementene som kan iverksettes

Mission accomplished? Egne erfaringer, res av breddefotball, fortsatt “aktiv” Kan og bør få til begge deler, med mer kompetanse nedover.