Jonny Nersveen Førsteamanuensis HIG/NBF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Astrofysikk Fysikk 1.
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
hva betyr universell utforming i utvikling av gode lokalsamfunn?
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Nytt fra IF Innhold • Justeringer på • Messer • Aftenposten-bilag • Studentum • Studiestart • Folkehøgskolekatalogen.
Kommunal- og regionaldepartementet Norsk mal: Startside Tips engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk. Eller velg DEPMAL– engelsk.
1 Sannsynlighetsregning Gjenfinningssystemer og verktøy II Jon Anjer.
Astrofysikk & Strålingslovene
Unge & Rus.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Layout - utforming - design i
•MXI, Xocai, sunne sjokoladeprodukter •Eier og grunnlegger. Diabetes 2, før og etter sjokoladen…. •Bivirkning: komme i balanse.
Kulturnett som arena for arkivformidling
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Godt i dag, godt i framtiden Universell utforming Husbanken rundt
Et menneskeligere internett Susanna Laurin
Hva er aktivitet og deltakelse?
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Synsvansker hos hørselhemmede
Diabetes - utbredelse og utfordringer
En lærevanske for Læringsakademinettverket??
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
LÆRING Grunnleggende prosesser
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Medarbeiderskap HMS grunnkurs Lise Reierskog
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Brukergrensesnitt og design av skjermbilder
Hørsel og bevegelse Hvis målet er deltakelse og aktivitet og barnet er
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
EIDSKOG KOMMUNE Vi tør å handle annerledes Eidskog skal være en løsningsorientert foregangskommune som viser vei. Visjon.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
Synsproblematikk og ADL-hjelpemidler
VISTA UTREDNING AS Økonomisk gevinst ved universell utforming Fokus på enkle tiltak Finn Aslaksen.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Bjørnar Allgot generalsekretær
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Arkitektur vår 2012 Av Anne Marie Høghaug-Western
RGB •RGB fargemodellen er en fargemodell, der rødt, grønt og blått lys er lagt sammen på ulike måter og gjenskaper et bredt spekter av farger. Navnet på.
Lys-mørk kontrast Dersom vi bruker farger som er veldig lyse mot farger som er mørke, oppstår det en stor kontrast. Øyet trekkes mot de stedene der kontrastene.
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Bibliotek i forandring Oppsummert spørreundersøkelse Gjennomført i desember 2010.
Befolkningsundersøkelse juni 2014 For Skatteetaten.
100 lure ord å lære.
100 høyfrekvente ord Trykk F5 for å starte, deretter klikker du på ønsket hastighet 2 sekunder 1 sekund Blink Randi Orten og Thomas Melby, Stenbråten skole.
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker
STØY OG HØRSEL: Noen råd for å bevare god hørsel – hele livet! 1.
Brukerundersøkelse gjennomført for Bergen kommune Foresattes tilfredshet med kommunens barnehager © TNS Gallup – Politikk & samfunn Avdelingsleder.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Aldring med funksjonshemning i lokal kontekst Hege Gjertsen, Nordlandsforskning Problemstilling: Hvordan oppleves det å aldres med en medfødt eller tidlig.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Jonny Nersveen Førsteamanuensis HIG
SCANNERSCORE OG VARIABILITET. SKIN CAROTENOID SCORE.
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Brukerveiledning for kloning i GIMP
Syns- og hørselstap hos eldre Konsekvenser og kompenserende tiltak PSYK-IT tirsdag 12.oktober 2010 Lise Øverland psykiatrisk sykepleier / fagkonsulent.
Hva handler det om?. Synet og det å se er et komplekst samspill mellom sanseorganet øyet og prosesser i hjernen. Vi må lære å se! Du er synshemmet når.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
© 2012 Ipsos. All rights reserved. Contains Ipsos' Confidential and Proprietary information and may not be disclosed or reproduced without the prior written.
Øyets ulike deler og deres funksjon
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Øyets ulike deler og deres funksjoner
Utskrift av presentasjonen:

Jonny Nersveen Førsteamanuensis HIG/NBF Universel utforming – fra visjon til praktisk handling Synets betydning for Universel utforming Jonny Nersveen Førsteamanuensis HIG/NBF

Innhold Tønna mi Synet for svaksynte (er det bare disse som trenger lys?) Skadestatistikk (ikke bare for svaksynte) Hvilken rolle spiller synet i livet vårt Grunnleggende behov (balanse, hormoner, å kunne lese, gå, mental stimulering) Døve Nedsatt funksjonsevne Hva er viktig (kontraster, farger, tilpasning)

Tønna mi For mennesket er lys kommunikasjon: Visuelt handler det om å se Hormonelt handler det om naturens livgivende rytme Kilde: J. Nersveen

Noen synlige sammenhenger

Synsprosessen Kilde: J. Nersveen, Dr.ing.avhandling. Kvalitetskriterier og helhetlig planlegging av innendørs belysningsanlegg. NTH 1991.

Synsprosessen trinnvis Lysstimuli i form av luminanser, kontraster og farger Klassifisering av synsinntrykk _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ Affeksjon Kilde: J. Nersveen, Dr.ing.avhandling. Kvalitetskriterier og helhetlig planlegging av innendørs belysningsanlegg. NTH 1991.

Klassifiseringsprosessen Innkommende stimuli til øyet fører til en form for sortering eller klassifisering. I dette tilfeller klassifiseres bildet som en stjerne _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ Kilde: J. Nersveen

Dette bildet klassifiseres som en gruppe av stjerner Dette bildet klassifiseres som en gruppe av stjerner. Fordi antallet er så stort, så oppfatter vi ikke antallet uten å telle. _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ Kilde: J. Nersveen

Dette bildet kan bli klassifisert som en ring med stjerner, eller som EU-flagget. _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ _________________________________________________________ Kilde: J. Nersveen

Noen synslidelser

Macula degenerasjon Visuell oppfattelse uten synsskade Visuell oppfattelse med macula degenerasjon Kilde: Norges blindeforbund

Kilde: www.Blindeforbund.no

Diabetes retinopati Blødninger kan oppstå på netthinna og framkommer som mørke flekker i synsfeltet. Størrelsen på flekkene kan variere og kan komme og gå. Kilde: Alt du bør vite om synet ditt, Norges blindeforbund

Kilde: www.Blindeforbund.no

Kilde: www.Blindeforbund.no

Albinisme Ved albinisme mangler fotopigmentet melanin. Dette fører til at iris rundt pupillen lekker lys inn i øyet, og at øyets evne til å tilpasse seg lys er redusert. Dette gir såkalt kraftig synsnedsettende blending. Både mennesker, dyr og planter kan mangle fotopigmentet. Kilde: nordinho.com , grandpacliff.com og Albinism, Wikipedia.com

Bortfall av deler av synsfeltet grunnet skader i synssenteret i hjernen etter slag Bollefatet kan bli borte, hvis synsskaden sammenfaller med fatets plassering i synsfeltet. Det vil se ut som et tomt bord. Kilde: Bildet til venstre er fra Skeidars produktkatalog. Bildet til høyre er samme bildet, men manipulert

Normal alderssvekkelse av synet Kilde: Lys=å se eller ikke se, Norges blindeforbund Synsrest 100% Synsrest 40% Synsrest 21%

Utbredelse av øyelidelser Type synslidelse Utbredelse i Norge Albinisme 200-300 Glaukom (grønn stær) Ca 1,7% av befolkningen over 40 år (ca 40.000) Diabetes retinopati Ca 1/3 av alle med diabetes Katarakt (grå stær) Så godt som alle over 70 år (ca 500.000) Retinitis pigmentosa (tunnelsyn) Ca 1.500 Aldersrelatert maculadegenerasjon (AMD) Ca 10% av alle over 70 år (ca 50.000) Aldersrelatert normal synssvekkelse Så godt som alle over 60 år. (Ca 970.000) Kilde: J.Nersveen

Kroppsskader relatert til det bygde miljø i Norge, fra mai 2007 til april 2008 Synovate, 2008 1,2 millioner uhell eller farlige situasjoner generelt. 650 tusen uhell eller farlige situasjoner grunnet trapper eller avsatser 574 tusen uhell eller farlige situasjoner grunnet ujevnheter eller hull i gangareal 160 tusen uhell eller farlige situasjoner grunnet glassflater. Synovate. Befolkningsundersøkelse. Uhell og farlige situasjoner på grunn av bygningsmessige forhold, 2008.

Av disse fikk: 120 tusen personer ryggskader 95 tusen personer kneskader 90 tusen personer brudd 75 tusen personer hodeskader Sum 377 Regner vi et snitt på kr 5000 per behandling, blir dette 1,9 milliarder kroner per år. Synovate. Befolkningsundersøkelse. Uhell og farlige situasjoner på grunn av bygningsmessige forhold, 2008.

Hvorfor kommer skadene? To hovedgrunner til skader: Forventningen stemmer ikke med virkeligheten Kan påvirkes med bedre kontraster, bedre fargesyn og tydeligere merking Dårlig belysning gir dårlig balanse Kan påvirkes med bedre kontraster og mer lys

Hvem har nytte av bedre belysning? Alle grupper, inklusiv handikappede, har nytte av bedre belysning

Hørselshemmede er avhengig av tydelig kroppspråk, spesielt mimikk i ansiktet. Tegnspråk forutsetter godt lys og gode lys-/skyggeforhold i ansiktet. Kilde: Aftenposten.no Wikipedia.org

Synet er et korrelat til balanseorganet i øret Synet er et korrelat til balanseorganet i øret. Dårlig belysning gir derfor mer ustøhet, spesielt for dem som allerede har dette som problem. Økt modellering, kontraster og lysnivåer gir bedre balanse. + = god balanse Kilde: Bilder fra Trondheim øyelegesenter og Den norske legeforening

Svaksynte har endrede terskler for fargesyn og svekket evne til å oppfatte kontraster Kraftigere kontraster, godt avblendet belysning og økt lysnivå er den beste resepten. Dimming gir mulighet for individuell tilpasning, og bør deles ut på blå resept. For den som ser dårlig er dimmere, hvor du kan føle dimmetilstanden med fingrene, å foretrekke.

Generelt Generelt gjelder at behovet for lys er svært individuelt. Økte kontraster er positivt for alle, uavhengig av handikap. God modellering er også positivt for alle. Inntakt fargesyn er positivt for alle. Kraftig belysning kan være en plage for noen. Derfor trenger vi fleksible løsninger, med dimmemuligheter. I områder med kraftig lys, bør denne skjermes for dem som ikke trenger stor lysmengde.

Oppsummering Samlet ser vi at uansett handikap har belysning betydning for deres funksjonsevne. Belysning som virkemiddel i Universell utforming, er derfor ikke spesielt for svaksynte. Det gjelder for alle.