Endringsledelse i kommunesektoren KS’ policy for god ledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Advertisements

Lederutvikling og skreddersøm
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
INNOVASJONS- MILJØER Tommy Hernes og Sten Celius, KS Kritiske suksessfaktorer i kommunalt næringsarbeid.
KS BTV, felles samling for fagutvalg helse og omsorg, Oslo, 19. og 20
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Navn, Tittel, Workshop helse og omsorg KONGSVINGER KOMMUNE.
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
ERFARINGER FRA HAMAR Å kunne – ville – tørre!
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Hvordan kan vi vite at denne store helsereformen virker i henhold til mål og intensjoner, for pasientene og kommunen som tjenesteyter? Nasjonal helsekonferanse.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
STATUS PR Innherred samkommune
Innherred samkommune 1 Dialogseminar Åre 15. og 16. februar 2006 Innherred samkommune Status Administrasjonssjef Rudolf Holmvik.
Fusjon HiO/HiAk - utfordringer og erfaringer
Samhandlingskonferanse Geiranger 5.mai 2011 John Harry Kvalshaug Styreleder Helse Møre og Romsdal HF.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Forventninger til samhandlingsreformens betydning for funksjonshemmede Hva er, hvem har behov for koordinerte tjenester?
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Etikk i pedagogisk arbeid
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Effektive lederteam og dialogkompetanse
1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen.
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
Tilbakeblikk på Arendalskonferansen - og hvor er vi egentlig nå? Innovasjonsalliansen 8. september 2010.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
Strategi- og aktivitetsplan
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
Roller og spilleregler. Du skal representere innbyggerne Du har en styringsrolle Du har en folkevalgt lederrolle Du har en arbeidsgiverrolle Du er en.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Fra ”helvete” til himmelen - eksempel på oppstart og prosess Arbeidsgiverstrategi Grue kommune v/ Anne Berit Gullikstad Kommunalsjef oppvekst (tidligere.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Involvering av barn og unge. Hva er involvering? 15. november 2012 Ikke informasjon – bare en forutsetning for å få til involvering Se Forstå Akseptere.
Mandal kommune Utkast til nye etiske regler For ansatte og folkevalgte i Mandal kommune Vilhelm Lunde Holme –økonomi.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Tema: endringsledelse Verktøykasse for ledere på NTNU.
Du och jag, Alfred! «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en Alfred for noen barn?» «Hvordan er DU som voksen i barnehagen? Er du en «Alfred» for.
Drammen 30. september 2016 Bjørg Th. Landmark Velferdsteknologiens plass i helsetjenesten Hvilke refleksjoner gjør du deg i forhold til ordet velferdsteknologi?
Kommunal planlegging.
Elin Stoermann-Næss, spesialrådgiver Kreftforeningen
Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør SHP-konferansen, Hamar
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Å veve sammen et samfunn: sosialøkologi i nærmiljøet
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Endringsledelse i kommunesektoren KS’ policy for god ledelse Seniorrådgiver John H. Jakobsen Norsk Ergoterapeutforbund – 23. sept. 2011 KS Omstilling og konkurranse

En selvstendig og nyskapende kommunesektor KS’ visjon En selvstendig og nyskapende kommunesektor KS Omstilling og konkurranse

Ledelse i et skapende spenningsfelt KS har utformet 10 punkter for god ledelse i kommunesektoren og de kan anvendes uavhengig av den enkelte kommunes særpreg og ledernivå. De er relevante både for strategisk ledelse og ledelse på linjenivå. I tillegg er det utformet 10 punkter som kjennetegn på lederatferd, og som viser retning for lederskap gjennom å stille krav, gi støtte og utfordre. Dette er veivisere for god lederatferd KS Omstilling og konkurranse

10 punkter som kjennetegn for god ledelse skape forståelse for oppdraget som er å ha ansvar for en helhetlig utvikling av lokalsamfunn og velferdstjenester skape forståelse og aksept for folkevalgtes oppgave og demokratiske prosesser formidle sektorens egenart og kvaliteter og å utvikle positivt omdømme skape en virksomhet som er orientert mot utvikling og nyskaping bidra til at medarbeiderne har kunnskaper om brukere, innbyggere og partnere samt deres ressurser, forventninger og krav til medvirkning utvikle dialogarenaer for samhandling involvere og legge til rette for medvirkning og å utløse medarbeidernes kunnskaper, kreativitet og engasjement arbeide for at åpenhet og integritet kjennetegner våre handlinger og holdninger levere resultater i tråd med politiske vedtak akseptere det ansvaret og den myndigheten som følger av lederrollen KS Omstilling og konkurranse

10 punkter som kjennetegn for god lederadferd at vi alltid har brukernes og borgerens behov i fokus at vi engasjerer brukerne i løsningen av egne behov at vi fokuserer på nyorientering og utvikling at vi engasjerer oss i dialogen og den gode samtalen at vi er prestasjons- og resultatorientert at vi tar et aktivt ansvar for helheten i tjenesteyting og samfunnsbygging at vi gir hverdagsmakt til alle at vi er synlige, engasjerte og bryr oss at vi har tillit til og støtter andres vurderinger og beslutninger at vi står for etisk refleksjon og åpenhet KS Omstilling og konkurranse

HELSELEDELSE Utviklingstrekk i en ny leder - virkelighet Flere eldre i befolkningen Nye gjennombrudd i medisinsk diagnose og behandling Stadig større forventninger til tjenestetilbudet For få «varme hender», jfr. St.meld. 25 (2005 – 2006) - Omsorgsmeldingen Innvandring vil fortsette som i dag (mange etnisiteter) Stort fokus på spesialisering Mer bruk av teknologi: a) IKT, b) Medisinsk tekn. og c) Velferdsteknologi Større organisasjonsenheter (fusjoner) Den økonomiske veksten vil ikke vokse inn i himmelen Endringer vil skje raskere og mer dramatisk enn tidligere KS Omstilling og konkurranse 7

KS Omstilling og konkurranse

KS Omstilling og konkurranse

KS Omstilling og konkurranse

KS Omstilling og konkurranse

KS Omstilling og konkurranse

HELSELEDELSE Hva vil det si å være i en lederstilling? Personrelatert Kommunikasjon Relasjon Prosess Fellesskap Samhandling Lederstil (væremåte) Sosial intelligens Administrasjon Saksrelatert Rutiner Oppdatere mail Lese dokumenter Sette opp budsjett Sende inn rapporter Arbeidet har tidsfrister Funksjonell dyktighet Ledelse defineres gjerne som «å få jobben gjort gjennom medarbeiderne i henhold til predefinerte mål». Administrasjon er å få «sakene unna». Begge deler er viktige i en lederstilling. KS Omstilling og konkurranse

HELSELEDELSE Ideologiske momenter Ledelse er noe annet enn administrasjon Ledelse er viktigere enn organisasjon Fokus må være på god lederpraksis og ikke «metateori» Behov for lederopplæring er primært knyttet til kompetanse på bachelornivå (økt kompetanse for førstelinjeledere og lavere mellomledernivå) KS Omstilling og konkurranse

HELSELEDELSE Faglig ledelse – en foreldet ledelsesstrategi Beskriver situasjonen på 1970- og 1980-tallet Førstelinjeleder hadde primært fokus på den løpende drifting Begrenset delegert ansvar og myndighet Ikke driftsmessige saker ble «løftet opp» tjenestevei Sterkt avhengig av sentrale stabsfunksjoner Lederrekruttering var basert på a) erfaring, b) ansiennitet og c) personlig egnethet Ingen målrettet og systematisk lederopplæring Aktuell lederopplæring var på «næringslivets premisser» I stor grad var opplæringen spredte kurs i administrasjon Fordel: Ledere kunne konsentrere seg om foretakets hovedformål Ulempe: Sterk fragmentering og avhengighet av andre instanser KS Omstilling og konkurranse

HELSELEDELSE Helhetlig ledelse – ønsket ledelsesstrategi Beskriver ønsket situasjonen på 2000-tallet (jfr. Steine-utvalget, NOU 1997:2) Desentralisering av funksjoner og delegert ansvar og myndighet Utflating av organisasjonsstrukturen Førstelinjeleder har et helhetlig ansvar/myndighet Lederfunksjoner: fag, personal, økonomi, logistikk og kvalitet, lov og avtaleverk Kort avstand fra problem/oppgave til løsning Nytt basishjelpemiddel: Moderne datateknologi Fordel: Ledelse må tas på alvor som eget fag, som viktig suksessfaktor Ulempe: Ledere mister fokus på foretakets hovedformål. Mye tid medgår til administrasjon og for lite tid til ledelse KS Omstilling og konkurranse

HELSELEDELSE KRAV TIL SAMHANDLINGSKOMPETANSE Visjoner, mål og strategier Logistikk, teknologibruk og standardisering Behandlingsideologi- og praksis Geir Lahnstein 2010 KS Omstilling og konkurranse

HELSELEDELEDELSE Hvordan lykkes med ledelse i Samhandlingsreformen? Ledelse må prioriteres Faglig fokus på hva som er Samhandlingsreformens innhold Trekke frem gode eksempler (best practice, evidens-basert) Forskningsprosjekter med normativ overføringsverdi Få tak i ildsjeler som kan gi positiv smitteeffekt (ambassadører) Målrettet og systematisk kompetansebygging (lederopplæring, lederutvikling) Still krav til utdanningsinstitusjoner Skap strategiske allianser (politisk miljø, embetsverk, instanser og enkeltpersoner) Skap en lærende organisasjon (lær av egen suksess og egen fiasko, men lær også av andres suksess og andres fiasko. NB! Det er viktig «å tørre», - litt «galskap» kan smake men ikke for mye HUSK! Gode piloter erfaringsbasert som har normativ effekt er bedre enn en kilometer med utredning. KS Omstilling og konkurranse

Motstand hos profesjonene? Nye arbeidsformer en trussel? Andre yrkesgrupper inn i tjenestene Mer blandet fagsammensetning vanner ut fagmiljøene – eller….? Friksjon gir innovasjon KS Omstilling og konkurranse

Ny kommunal helse- og omsorgslov I all hovedsak skal gjeldende rett videreføres. Likevel må kommunens personell, og særlig de som i dag ivaretar sosiale tjenester, forholde seg til et nytt regelverk. Ved lovfestingen av kommunens ansvar og oppgaver benyttes andre og til dels mer overordnede beskrivelser for å sikre større kommunal frihet til å organisere tjenestene. Profesjonsnøytralitet tilstrebes. KS Omstilling og konkurranse

KS Omstilling og konkurranse

You are lost the moment you know what the result will be Juan Gris Victoriano González-Pérez (1887 – 1927), bedre kjent som Juan Gris, var en spansk maler og skulptør som levde og arbeidet i Frankrike det meste av sitt liv. Hans arbeid er nært knyttet til den innovative sjangeren kubismen. KS Omstilling og konkurranse

Takk for oppmerksomheten KS Omstilling og konkurranse