SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jan Fridthjof Bernt: Kvalitetsreformen en trussel mot forskningsbasert undervisning? Foredrag på nasjonal konferanse «Forskning i utdanningen» Bergen 3.
Advertisements

Forskning som grunnlag for studiekvalitet Rektor Sigmund Grønmo Nasjonalt seminar – Forskning i utdanningen Bergen 3. april 2008.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
1 Innovasjon og nyskaping April Nyskapingsmål Drivkraft for omstilling og nyskaping. Internasjonalt fremragende innenfor forskningsbasert innovasjon.
Prosesstyring som styringsverktøy
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Sektoranalyse av private høyskoler NPHs nettverkskonferanse, 11. oktober 2007.
Seminar Kvalifikasjonsrammeverket Hva? Hvorfor? Hvordan?
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
1 NTNU og UiO – kommersielle universiteter? Norsk Biotekforum seminar 11.februar 2009 Kathrine Skretting Dekan HF fakultetet, NTNU NTNU og UiO – kommersielle.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Velkommen til TV -konferanse Vrådal og 19. mai 2009.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
Anette Kure Bibliotekar  Hvorfor? ◦ K06 ◦ Høgskolens planverk  Hva? ◦ K06 ◦ Ulike kilder  Hvordan? ◦ Ulike kilder.
University of Tromsø – Institute of Medical Biology Vitenskapelig publisering - forskernes behov og forskernes praksis Bård Smedsrød Instituttleder IMB.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Universitetet i Tromsø Bidrags- og oppdragsfinansiert aktivitet økonomistyring Avdeling for økonomi 15. oktober 2009.
INF111 Innføring i nformasjonsteknologi Praktisk informasjon. Professor Kai A. Olsen, Høgskolen i Molde og Universitetet i Bergen.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Page 1 Utviklingstrekk i høyere utdanning Bjørn Stensaker.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Avd. direktør Joar Nybo, Kunnskapsdepartementet
Jan Fridthjof Bernt: Hvordan kan vi sikre til til forskning? Foredrag på seminar «Etter kvalitetsreformen: har vi tid til å forske?» Universitets- og høgskolerådet.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Naturfagsenteret NRLU Levanger 2. februar 2006
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
Universitetsturne 2013 i Nordland
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
IKT i undervisningen Science camp Halmstad 12. april 2011 Torgeir Selle.
Av Dan Christian og Stein Jørgen
Forskning på fagskole. NUFHS møte Arne Roar Lier Høgskolen i Oslo og Akershus
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
Finansieringssystemet for universiteter og høyskoler
Universitets- og høgskolebibliotekene i kunnskapssamfunnet Randi E. Taxt Bibliotekmøtet på Hamar
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Modernisering av universiteter og høyskoler Kontaktkonferansen 2012 Statsråd Tora Aasland.
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
© 2002 Høgskolen i Sør-Trøndelag Sist oppdatert: Formidling Torunn Klemp, 17.februar 2005.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
Hovedoppgaveforberedende seminar
Studentevaluering av undervisning Gunnar Handal Seminar om kvalitetsvurdering UiO,
ET VELFUNGERENDE FORSKNINGSSYSTEM: NOEN INNSPILL Ole Didrik Lærum Universitetet i Bergen.
Studentparlamentets handlingsplan Prioriteringer for utdanning Marianne Andenæs, leder av Studentparlamentet ved UiO Studiekomiteen
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Avgrensning og definisjon av formidling Resultatbasert finansiering av forskingskomponenten i UH- budsjettet En forskingskomponent – Vitenskapelig Publisering.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
- På vei mot universitet1 ”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering” - implementere nHS i organisasjonen Leif Aage Eilertsen Prosjektledersamling, Oslo.
1 Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS? Prosjektlederforum i Harstad Juni 2003 Ottar Ohren, Høgskolen i Molde.
Hospitering aktuell samarbeidsform i nHS?
Mandat og rammeverk for evalueringen
Kommunikasjonsstrategi
”nHS-fra prosjekt til institusjonalisering”
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Miljø for Masteroppgaven?
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Utskrift av presentasjonen:

SMED8005 Communication of Science/Forskningsformidling 02. juni 2009 av Anne Steenstrup-Duch Presentere meg selv, kommunikasjonsleder ved Det medisinske fakultet Jobber blant annet med kontakt med media, og hjelper forskere å få ut saker

Dagens program 08:30-09:00 Hvorfor driver vi med forskningsformidling? Ved Anne Steenstrup-Duch, kommunikasjonsleder DMF, NTNU 09:00-10:30 Hvordan jobber Shrödingers katt? Ved Eiliv Flakne, prosjektleder NRK 10:30-10:45 Pause 10:45-12:00 Praktiske råd og tips i kontakt med media Christian Fossen, Informasjonssjef NTNU   12:00-12:30 Lunsjpause 12:30-14:50 Praktiske råd og tips i kontakt med media, forts. 14:50-15:00 Informasjon om eksamen og registrering av deltagelse Ved Anne Steenstrup-Duch

Hva er allmenn forskningsformidling? Forskerrettet forskningsformidling: Vitenskapelig publisering - Stephen og Magne sitt kurs Brukerrettet forskningsformidling: Avgrensede grupper som for eksempel kommunikasjon mellom forskere og klinikere Allmennrettet forskningsformidling: Det brede publikum Vitenskapelig publisering har nivåer og er viktig for tellekantene, og gir penger i kassa Brede publikum: pasienter, pårørende, komm. Mellom forskere, massemedier, politikere Forskningsformidling – allmenn forskningsformidling

Hvorfor driver vi med forskningsformidling? Fordi loven krever det Fordi det er lønnsomt Fordi det er gøy! Ethos logos pathos Fra nå av kaller jeg det forskningsformidling!

Fordi loven krever det Universitets- og høyskoleloven § 1-1. Lovens formål Denne lov har som formål å legge til rette for at universiteter og høyskoler a)tilbyr høyere utdanning på høyt internasjonalt nivå. b)utfører forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid på høyt internasjonalt nivå. c)formidler kunnskap om virksomheten og utbrer forståelse for prinsippet om faglig frihet og anvendelse av vitenskapelige og kunstneriske metoder og resultater, både i undervisningen av studenter, i egen virksomhet for øvrig og i offentlig forvaltning, kulturliv og næringsliv. § 1-3. Institusjonenes virksomhet d)bidra til å spre og formidle resultater fra forskning og faglig og kunstnerisk utviklingsarbeid. Vis årsrapport

Fordi det er lønnsomt Fra Publisere & Presentere, Magne Nylenna: Åpenhet fra forskningsmiljøene og god kommunikasjon med allmennheten er nødvendig for forskningens legitimitet (…) og ikke minst for å sikre økonomisk støtte til forskning. Vi har mange ulike målgrupper for vår virksomhet:

Forskerens omverden - kommunikasjonskart De som setter rammer De som er direkte involvert Forskerens omverden - kommunikasjonskart De som har faglig kunnskap De som har ad hoc interesser De som setter rammer: Aktører som har formell myndighet til å direkte vedta politiske og økonomiske mål og rammer for virksomheten, eller gjennom sine vedtak vil påvirke virksomheten indirekte. NTNU sentralt, departement, direktorat, kommune, fylkeskommune, helse og sosialkomitee, datatilsyn, EU, Forskningsrådet, andre finansieringskilder: ERC, Kreftforeningen, Kavli Om man tror "Ida" sin almennformidling ikke hjelper Geologisk museum og UiO så er man mer enn naiv,.... Org. som sanitetskvinner, kreftforening og andre gir penger like mye på omdømme som fagartikler? Direkte involvert: Aktører som er knyttet til den daglige driften og som er sentrale i forhold til å løse virksomhetens oppgaver (interne) eller bruke dens tjenester (eksterne). Det skilles altså mellom interne og eksterne relasjoner. Kollegaer De som har ad hoc interesser Aktører som har interesser knyttet til bestemte saker eller situasjoner i vår virksomhet eller enkelte deler av et sakskompleks. Eksempler på slike aktører er medier, interesseorganisasjoner, aktivistgrupper, enkeltpersoner. Interesseorganisasjoner ”mannen i gata” Aktivister Media, lokale, regionale og internasjonale De som har faglig kunnskap Aktører som påvirker faglige normer som er relevante for virksomheten. Det kan være forskningsinstitusjoner, universitet, internasjonale organisasjoner og profesjonsgrupper. Vi kan også regne med virksomheter som er eller har vært i samme situasjon som oss selv. Andre forskere, legeforeningen, spesialistforeningene, de andre medisinske fakultetene, samarbeidende universiteter Hva har de feller: …  Felles for disse: de leser aviser, surfer på nett, ser på tv, hører på radio etc. stort sett bare de som har faglig kunnskap som leser artiklene dine, kanskje noen av de som setter rammer Som beslutter satsingsområder, utlysninger og hvordan pengene fordeles leser avisa Godt omdømme gir penger i kassa!

HUNT ”Det er viktig for HUNT å være synlig i media først og fremst fordi det bidrar til kunnskapsoverføring mellom forskere og samfunn. Men medieoppslag bygger også omdømme og tillit, noe som er helt grunnleggende for offentlig og politisk støtte til nye helseundersøkelser og videre forskning.” Stein Krokstad, leder HUNT

HUNT

Show me the money! Forskningsmeldingen sier bl.a. Dagens finansieringssystem for universiteter og høgskoler har egne resultatbaserte komponenter for forskning og utdanning, men ikke for den tredje hovedoppgaven, formidling. Innføring av en formidlingskomponent har vært utredet i to omganger men er ikke gjennomført Regjeringen mener det er behov for å stimulere institusjonenes samfunnskontakt (…) og vurdere innføring av en formidlingskomponent på nytt. I mellomtiden: Formidling er viktig anliggende for forskere og ledelse Institusjonen bør sette egne mål for formidlingsaktiviteten og måle og belønne denne Formidlingsaktivitet måles i Frida+ egenregistrering jeg gjør. Plukker opp aviser og web. Ikke radio og TV. Stor grad av underregistrering Vi har 200 000 som fordeles til instituttenes, basert på aktivitet registrert i FRIDA. Vurderer mer direkte insentiv.

Tora Aasland om Kavli instituttet ”Jeg følger spent med på de resultatene senteret kan vise til og registrerer at senteret også vektlegger formidling som en viktig del av sin virksomhet” Hva det betyr? Kanskje det endelig kommer penger til dette? En gang…

Fordi det er gøy! Husk: å registrere mediebidrag i Frida.. Les mer: Magne Nylenna, Publisere og presentere Publisere & Presentere av Magne Nylenna Skrevet spesielt med tanke på helsepersonell Tips til intervjuteknikker Ulykker og katastrofer Hva man kan si/taushetsplikt/sperrefrist

Eksamen http://files.itslearning.com/data/ntnu/open/CO31132/index.html Ikke skriv navnet ditt i besvarelsen Eksamensinnlevering: 12. juni 2009 klokken 12:00 Send eksamensbesvarelse på epost til anne.steenstrup-duch@ntnu.no