HiT: 11.09.2009 Kl. 1215 – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
I.
Kari Pape Den gode assistenten
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”. ”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut” Galaterne 6.
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
1 «Hva sier du etter at du har sagt hallo» - om bruk av kommunikativ etikk i praktisk barnevernsarbeid Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College.
FAKTA om barn i Norge: mottok tiltak fra barnevernet
Sommervikar i Blend.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hvordan overbevise velgerne? Hvordan vinne de mange og små debattene? Kvinnenettverket Sogn og Fjordane juni 2007.
Forandringsfabrikken
Prosessarbeid: Bion | Kelly
En måte å lese Bibelen på
Frontlinjeserivce
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Taushetsplikt for frivillige
Hva hører du når du lytter? Hvem blir du når du svarer?
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
En sammensmelting av figurene på side 97 og 128 i boken Kulturanalyse
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Om å skrive om litterære tekster
KOMMUNIKASJON Samling 3 Stabsutvikling.
Bokpresentasjon Oslo.
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
Avdeling for sosionomutdanning
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 4 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
”Fra utsiden og inn, og innenfra og ut”
1 Jeg og samfunnet.
Oppgave 44 Preposisjoner og uttrykk.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
mottok tiltak fra barnevernet vokser opp i fattigdom opplevde at foreldrene skilte seg barn vokser opp med alkoholmisbruk.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Og.
Tema: Kommunikasjon i team
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lek og Læring i barnehagen
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Lesing og lesestrategier
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
Livsstilsending - uke 5 -
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Som flyktning, for eksempel i Syria, skriv kort hva du selv har som: Egne bidrag i det nye samfunnet Ønsker (hjertet) Forventninger (hjerne)
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.

Selv-erkjennelse: To figurer settes sammen: side 46 og 128 i boken Kulturanalyse

I hver sammenheng agerer «magefølelser» gjennom Integrerende, Tlpassende, Beregnende og Aavvisende stiler. Figurene på side 46 og 128 Side 97 og 128Side 97 og 128 Samhandlings- identiteter

Figuren på side 46 og 128 N. Luhmann, G. Kelly, W. Bion, Ibn Khaldun osv Side 97 og 128Side 97 og 128

Dumhetens beitemark...  ”Du forvirrer meg”, sier hun.  ”...og du snakker for lavt”, legger hun til.  ”Du er dominerende”, sier han.  ”…og attpåtil kommer du alltid for sent!”, legger han til. ”Dumhetens beitemark er usunn for menneskene”, sier Ibn Khaldun ( )

Jeg er-identitet Når det er nødvendig, må en uttrykke seg på en måte som gir minst mulig spillerom for tolkninger og fantasier fra mottakerens side. Snakk for deg selv og la andre snakke for seg. Unngå å trekke inn andre, særlig i ubehagelige situasjoner: Bruk heller ”vi” eller ”man” osv. JEG BUDSKAP:

Jeg ”ser” deg! Bruk ”Jeg-budskap”, ikke ”Du-budskap”:  ”at du alltid må komme for sent!”  ”Jeg blir irritert når du, som i dag, kommer for sent.” Vær konkret og spesifikk, ikke generell. Unngå aldri, alltid. Beskriv hva du ser og hvordan du blir påvirket. Ikke vurder!  ”Jeg synes du er altfor dominerende” [Du-budskap].  ”Under møtet i dag hadde jeg problemer med å få fram det jeg ville, da du avbrøt meg flere ganger” [Nyttig…]

Jeg har behov for… Snakk direkte til den det gjelder, ikke gå omveier.  Send generelle skriftlige meldinger til alt personale istedenfor til den det gjelder. Gi uttrykk for egne følelser og behov, men ta samtidig ansvar for det du føler og har behov for:  ”Du gjør meg forvirret”, sammenlignet med  ”Jeg føler meg forvirret, for jeg forsår ikke hva du mener. Kan du forklare deg nærmere?”

Jeg ber deg om… Unngår spørsmål som er fordekte påstander:  ”Hvorfor må du bestandig snakke så lavt?”.  Et ekte spørsmål stilles av en som vil ha et svar. Formuler negativ kritikk på en måte som gir mottakeren mulighet til å forandre seg. Eksempelet ovenfor gir ingen mulighet for forandring.  ”Vil du vær så snill å snakke litt høyere, jeg hører ikke hva du sier” er langt bedre.

Trygghet Oppmerksomhet

LEAD 1. Orientering gj. ryggsekkviten 2. Selvaktelse 3. Trygghet 4. Oppmerk- somhet 5. Forståelse 6. Kulturmiksarena Og nettverksbygging Niklas Luhmann LEAD Lytte Entusiasme Dirigere Argumentere

MTAK: Bearbeidelse [ingen fasit] Les spørsmålene fortløpende, gjerne flere ganger og skriv følgende foran spørsmålet:  Bokstaven ”M” dersom DU mener at det kan uttrykke en maktsituasjon.  Bokstaven ”T/ V” dersom du mener spørsmålet uttrykker en situasjon av tap eller vinning.  Bokstaven ”A” dersom du mener spørsmålet uttrykker en atferd, aktivitet eller foreteelse.  Bokstaven ”K” dersom du mener spørsmålet uttrykker en type kunnskap eller viten. 1.Vi ser på en del spørsmål. 2.Ser på forståelsen av kulturanalysemodellen? 3. Avtaler case fra boka til neste gang.

HiT_spm_3: • Hvordan var ditt første møte med Norge? • Du har bodd i Norge i over 30 år. Har du merket forskjell i ”nordmenns” holdninger til innvandrere i løpet av denne tiden? Hva har forandret seg, og er det positivt eller negativt? • Hvorfor vil ikke noen innvandrere i Norge omstille seg til norske lover og regler? Eks. Tvangsekteskap eller omskjæring av kvinner. • Hvordan er forholdet mellom far og barn i en innvandrerfamilie? • Hvorfor må barna faste i Ramadan? • Hvordan blir norsk oppdragelse sett på fra utsiden? Og barndom generelt? • Hvorfor er det ofte menn som er deltakende i offentlig liv blant en del innvandrere? • Er det lettere for menn fra ”varme” kulturer å være fysiske med andre menn, enn det er for menn i Norge? Og i så fall hvorfor? • Hvorfor må kvinnene i mange ikke vestlige kulturer være underlagt mannens dominans (og beskyttelse)? • Si noe om fremmedkulturelle gutter sitt forhold til etnisk norske jenter. • Hva synes du om nordmenn? Hvordan har vi påvirket dere? ANONYME SPØRSMÅL SAMLET INN DEN

Gamle spm 1: [MTAK] Hvordan skal man på en institusjon med streng struktur og faste dagsrammer, forholde seg til muslimsk ungdom som i forhold til sin tro er nødt til å gå i moskeen en fast dag i uken? Det skal også legges til at moskeen er et stykke unna og ungdommen er avhengig av sjåfør, noe som gjerne krever ekstra ressurser. 2.[MTAK] Hvilken rolle skal jeg ta når jeg kjenner klientens kultur og språk, når det oppstår det misforståelse mellom tolk og klient? 3.[MTAK] Hvordan formidler vi våre (norske) verdier til muslimske samfunn? Hos oss er vold i oppdragelsen forbudt, men der er det ”OK”  mange muslimske jenter til bvtjeneste her i Norge, siden kulturene krasjer. [A] 4.[MTAK] Hvordan få en 14 år gammel jente fra Somalia eller Etiopia til å forstå at hun må gå til undersøkelse for å finne ut i hvilken grad hun er omskåret?

Case til ettertanke  Tre caser i boka: • Familien Altenborg og slektskapsfølelse, s. 71 • Familien Saure og samfunnsbevissthet. S. 93 • Familien Larsen og tenkning, s.115  Velg én case og diskuterer det med utgangspunkt i kulturmodellen. Tenk på scenarier, iaktagelser og bilder, både positive og negative.