IKT-konsulent Anne Mette Havaas 13. desember 2011

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
IT-Ledelse , 4.februar Dagens: forts. “Dagens Situasjon” i Y-modellen
Advertisements

MEDLEM AV SKOLENS SAMARBEIDSUTVALG
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
IKT-konsulent Anne Mette Lorentzen 29. august 2011
Søknadsprosedyre barnehagebarn
Innkjøpsseksjonen Innkjøpssystemet - historikk •Forprosjekt 1999 •Konkurranse 2000 •Pilotprosjekt •Implementering på alle skolene
Bruk av IKT i kommunal toppledelse
1 KvalitetsLosen: Prioriteringer og framdrift innenfor fellesfunksjoner / adm.funksjoner  Utarbeidet: Inneholder 3 sider inkl. denne.  Det.
E-handel.
Strategisk ledelse og IKT
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Levanger formannskap – Ola Stene, rådmann – Levanger kommune Det Digitale Trøndelag (DDT) er et prosjektsamarbeid på digitale tjenester. Deltakere:
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Strategi -og system workshop HiL Tor Holmen, Gunnar Bøe HiL,
Integrasjon med fagsystem i sikra sone sett fra leverandørståstad
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
Anbefalt modell for administrasjonsenheten i nye Harstad kommune
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Felles anskaffelse av LMS
Agenda 10 min. Bakteppe, Alf Hansen
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
Digital plandialog i 12-kommunesamarbeidet i Vestfold Prosjektleder Jon Arne Trollvik Hva er problemet? Hva er digital plandialog?
Skolen – en kommunal virksomhet
Prosjekt- og porteføljestyring i Telenor Nett
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Organisering av IKT området
Effektivisering av ansettelsesprosessen
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
Rådmann Evy-Anni Evensen Lyngdal kommune Værnes Fremtidens helse- og omsorgstjeneste i kommunene. Oppfølging av Hagen-utvalget – hva nå?
Lyngdal Vi vil – vi våger
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Prosjektavslutning og sluttrapport
HeV-prosjektet Helhetlig virksomhetsstyring
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Felles sak/arkiv til 9-k 1 v/ kommuneelsker konsulent Lars Fremstad, LarvikIT as.
Catherine Janson daVinci Consulting AS
Informasjonsmøte i Ytrebygda barnehage
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
FULL BARNEHAGEDEKNING I FJELL KOMMUNE. INNHALD INNHALD TRE SUKSESSFAKTORAR POLITISK STYRING POLITISK STYRING ADMINISTRATIV KOMPETANSE ADMINISTRATIV KOMPETANSE.
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
Direktørnettverket 2. desember 2015: Årsplan for USIT for – Strategisk retning og prioriteringer IT-direktør Lars Oftedal.
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 6 – Prosessbeskrivelse Aktivitetsskolen.
Fellesnemnda 8.des 2015 Orientering fra møte i ansettelsesutvalget Prosjektleders orientering.
Vestnes offentlege servicekontor Tilsette: 7,3 stillingar Type arbeidsoppgåver: Skranke Post- /arkiv Politisk sekretariat Sentralbord Saksbehandling Interne.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Dialogkonferanse Behovene
Den gode skoleeier I Nes.
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Regional koordinering eHelse og velferdsteknologi i Agder
Oversikt som danner grunnlag for et felles målbilde på kompetansebehov
Årshjul Idrettsrådet i Trondheim
Utskrift av presentasjonen:

IKT-konsulent Anne Mette Havaas 13. desember 2011 Gevinstrealisering ”Lyngdalsmodellen” IKT-konsulent Anne Mette Havaas 13. desember 2011

Gevinstrealisering Utprøving av metodikk fra KSeF – eGevinst i videreutviklingssammenheng og i prosjektsammenheng. Høykom prosjekt: Kommunale tjenester på nett Oppgradering av Agresso (lønn/personal og økonomisystem) Dette arbeidet lagt grunnlaget for ”Lyngdalsmodellen” – metodisk arbeid med eGevinst i både store og små prosjekter.

Gevinst og strategi Vår måte å se på gevinster og strategi En gevinst er et positivt resultat av en endring Et positivt resultat bidrar til måloppnåelse i forhold til virksomhetsstrategien 3

Endring og gevinst Organisasjonsutvikling gjennom endringer i Styringsform Arbeidsprosesser Kompetanse En strukturert organisasjonsutvikling kan resultere i Økt Kvalitet Styrket effektivisering 4

5

Endringsledelse Ledelsens håndtering av potensialet som ligger i økt kvalitet og styrket effektivisering fører til at gevinstene blir realisert i forhold til virksomhetsstrategiens måloppnåelse Endring → potensiell gevinst → håndtering → strategisk måloppnåelse 6

Gevinstrealisering Gevinstrealisering i Lyngdal kommune 1 Skape et potensial for gevinster gjennom strukturerte endringer 2 Håndtere potensialet fra gevinster ved å fordele resursene som gevinstene representerer i henhold til virksomhetsstrategiens målsetninger 7

LYNGDALSMODELLEN eGevinst 8

Barnehageopptak og SFO Fra analysearbeidet i 2008 og til d.d.

Veien til elektronisk opptak Workshop Prosessmodell før og nå IKT konsulent fasilitator Deltakere: Barnehagerådgiver, medarbeider, servicekontor, arkivpersonell 10

Interesse i dette prosjektet Holdning til prosjektet (++,+,-,--) Interessentanalyse Interessent Interesse i dette prosjektet Innflytelse (H,M,L) Holdning til prosjektet (++,+,-,--) Viktighet Tiltak Før Under Etter Administrativ ledelse Korrekt og best mulig tjenestetilbud innenfor budsjett H ++ A C B Forankring gjennom politisk prosess og prosjektinformasjon Barnehagekonsulent Styrke kapasitet for samordnet opptak Involvere gjennom planlegging og fordeling av ansvar i og analyse av prosesser Enhetsledere barnehage Lettere oppfølging av opptak og vedtak. Raskere opptak M + Involvere i analyse av prosesser og valg som direkte påvirker hovedoppgaver Ledere private barnehager Oversiktlig og raskt opptak L Informasjon om påvirkning av tjenesten IKT ansvarlig Innføre aktuelle tekn. hj. midler innen budsjett Gi handlekraft innen budsjett, og informasjon/kontroll over prosjekt prosess 12

Hva skal til for at gevinsten blir realisert? Målanalyse Mål Indikator (KPI) Målemetode Hva skal til for at gevinsten blir realisert? Interessenter Dato for gevinst Godkjente og gode arkiveringsrutiner Grad av oppfylte krav til arkivering, evt. antall avvik Interngodkjenning og kontroll Vurdering av fagsystem sett opp mot papirarkiv og elektronisk sak/arkivsystem Barnehagekonsulent Arkiv Fagsystem-leverandør Høst 2007 Raskere registrering av innkomne søknader Syklustid per søknad Rapport fra fagsys. Innkommen vs registrert Bruk av dialogbasert skjema for opptak integrert med fagystem Servicekontoret IKT ansvarlig IT drift Skjemamotorl-everandør Vår 2008 Bedre oversikt over innkomne søknader Antall henvendelser etter søknadsfrist. Internrapportering Kompetanse navigasjon og søk 13

Avhengighetsanalyse 14

Elektronisk opptak Søknadene direkte inn i fagsystemet Forvaltningsmelding automatisk per epost Rask oversikt over antall søknader og lister til styrerne Samle styrerne og gjennomfører opptaket på 1 dag Rapport til rådmann om venteliste Behov for nye barnehageplasser til politikerne 16

Veien videre i barnehagen Få på plass integrasjon med ePhorte – elektronisk arkiv (noark 5 utfordringer) Videre opplæring i de kommunale barnehagene Tilgang til fagsystemet for private styrere via smartklient Videreutvikling av hjemmesidene til den enkelte barnehage (fri programvare) IKT til barna – utvikle dette videre. 18

Rutine oppfølging Rutine for Oppfølging av gevinstmuligheter skal resultere i godkjent organisasjonsutviklingsplan (oppfølgingsplan) for endringer i arbeidsprosessen 19

Feide – SAS system Nye business case som spinnes videre fra tidligere analyser. 20

En sentral prosess i skoleadministrasjonen: Innskriving av 1 En sentral prosess i skoleadministrasjonen: Innskriving av 1. klassinger: AS IS

TO BE:

Basisfunksjoner Integrasjoner Analyse i forkant av anskaffelsen Bred deltakelse fra kommunene Erfaringer fra barnehage – SFO prosessen Interkommunalt samarbeid IKAVA

God kommunal styring Forprosjekt (pågår) Hovedprosjekt - Implementere elektronisk styringssystem som en del av prosjektet Good Governance 24

Tjenestebasert vurdering «Utvikling» Nasjonal vurdering «Kontroll» Tjenestebasert vurdering «Utvikling» Eksterne målinger Intern kvalitetssikring Kommunalt styringssystem

Visjon og strategiske målsetninger Perspektiver Strategi sett gjennom fire perspektiver Utviklings-perspektivet Tjenestemottaker-perspektivet Interne perspektivet Økonomiperspektivet Kritiske suksessfaktorer Hvordan når vi målsetningene? 1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Måleindikatorer Hvordan vet vi om vi har lykkes? 1 2 3 1 2 3 1 2 3 1 2 3 Porteføljestyring Hvordan henger tiltakene fra de forskjellige perspektivene sammen? Hva må prioriteres først? Porteføljestyring som gir prioriterte prosjekter /tiltak

Styrekort

Lyngdal kommune Våre verdier: Løsningsorientert og handlekraftig Utviklingsorientert og nyskapende Forutsigbare og kvalitetsbevisste Åpne og samspillsorienterte 29 29