IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Barnesoldater: Ikke alle barn leker krig
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Makt og Global Styring Ole Jacob Sending NUPI. Globalisering –Globalisering: • Verden blir ”mindre” (tid/rom) • Spredning av ideer og problemer • Ofte.
15 En urolig verden.
Er alt tillatt i krig og kjærlighet?
Varsling om kritikkverdige forhold
7 Demokrati.
Frivilligheten en ressurs i folkehelsearbeidet, men til hva og hvordan? • Det offentlige og frivilligheten i et mangeårig og skiftende fellesskap • Veksten.
Olje for Utvikling Petter Nore Arbeiderpartiets Internasjonale Seminar Gardermoen
Scenarioer i forsvarsplanleggingen
DEMOKRATI - UENDRET STRUKTUR FORDELER _____ ULEMPER
Datatilsynet og tilgang på langs Helge Veum, overingeniør Tilgang på langs (TTec) Tromsø 13. juni 2007.
Skandinavisk næringsliv og CSR
Frivilligsentralen mellom stat, kommune og lokalsamfunn Håkon Lorentzen Institutt for samfunnsforskning.
Samordning av IKT-utviklingen i kommunesektoren
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Ungdomstrinn i utvikling
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Brannsjefkonferansen 2005, Levanger – Orienteringer - Hans Kr. Madsen Brannsjefkonferansen Nytt.
Kommunikasjon mellom nødetatene under krisehåndtering – Hva er gjort?
Opplevelsessenteret Hvite Busser
13 En verden uten grenser.
14 Samarbeid over grenser
Ungdomsbevegelsen til Kirkens Nødhjelp
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Kommunen som arbeidsgiver
Regional kapital i en global verden Noen innspill til lokaliseringsvalg.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Aktørenes roller i planprosessene
Samvirke innen offentlige tjenester Pleie- og omsorg FoU-prosjekt nr
Erik Oddvar Eriksen ARENA Senter for europaforskning, UiO Er post-nasjonalt demokrati mulig?
Hva er et prosjekt? Nylen 2.. Hva er et prosjekt DefinisjonTrekk ved oppgaven Oppgaven er unik. Den skiller seg fra det rutinemessige. Mål og rammer kan.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Lokal tjenesteyting og kommunale omstillingstiltak Statssekretær Frank Jensen Solstrand oktober 2003.
Sjømilitære Samfund (SMS) Orientering for Stortingets Forsvarskomite - 21 Mars 2001 SKJOLD-Klasse MTB i Nye Forsvarsstruktur Ketil Olsen Medlem.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Bø hotell, Anders Stang Lund Senior kommunikasjonsrådgiver
Case 1 Makt og demokrati i Norge
KONFLIKTER ER EN NATURLIG SIDE VED MENNESKELIG KONTAKT
Samhandlingsreformen
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
Forholdet mellom stat og org. I Norge er det lang tradisjon for at de som blir berørt også skal bli hørt før myndighetene gjør viktige vedtak. De store.
Tema: sikkerhetspolitikk. Hva er sikkerhetspolitikk? ulike måter å sikre et lands suverenitet og handlefrihet overfor andre land ved bruk av forsvars-
TISA OG TTIP FARVEL TIL DET ORGANISERTE ARBEIDESLIVET ?
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
1 Innledning på plankonferansen Utbygging av IC-triangelet innen sammen om bedre og mer effektive planprosesser.
NVF-seminar Forvaltningsreformen og samferdsel Plan- og beslutningsprosesser KVU/KS1-prosesser og planprosess etter plan- og bygningsloven Marit Winther.
Organiseringen av FN Generalforsamlingen (ofte kalt Hovedforsamlingen) er kanskje det nærmeste vi kan komme et verdensparlament FN-sekretariatet, som er.
I de fleste samfunn blir godene i dag fordelt på to måter: Fordeling gjennom offentlige budsjetter, der politikeres prioriteringer og vedtak står sentralt.
Diktatur I diktaturer er det viljen til én person eller en liten gruppe som bestemmer politikken. Et slikt fåmannsstyre kaller vi ofte for oligarki. Når.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Er private organisasjonar viktige i fredsprosessar? Elling N.Tjønneland og Arne Strand, UD – Februar
FN - FRED OG SIKKERHET Kan FN skape fred?. INNHOLD Hva er FN? FNs sikkerhetsråd Hva gjør FN med krig og fred?
NATO og EU – hvilket partnerskap? Bjørn Olav Knutsen Sjefsforsker Forsvarets forskningsinstitutt (FFI)
Rekommunalisering eller en entreprise?
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Representative inhabitants survey in Norway
En forskningsstudie utført av SINTEF og advokatfirma Schjødt
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Presentasjon av forretningsplan
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Kapittel 7 Demokrati.
hvordan kan det gjennomføres?
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Romerrikets nedgang og fall …
Utskrift av presentasjonen:

IKKE BLAND ROLLENE – Om militær maktanvendelse og sivil bistand Forsvarets Høyskole 10.09.09 Atle Sommerfeldt 1.

1. Kontekst a. Ulike kriser – Komplekse humanitære kriser – Folkemord – Militær-politiske kriser – Fredsbevaring 2.

1. Kontekst c. Internasjonal intervensjon – Legitimert i FN-pakten og FN-beslutning – Ulike aktører - politiske, humanitære, militære, økonomiske - statlige, inter-statlige, internasjonale og nasjonale NGOs, legitime og illegitime nasjonale og internasjonale militære aktører 3.

2. Samhandling mellom aktørene • Integrert intervensjon -FN styrer ulike aktører under FN-kommando -humanitære, utvikling, militære Koordinering mellom selvstendige aktører -OCHA: på en skala fra Sameksistens (co-existance) – stor avstand, ikke felles mål, hindre konkurranse, forstyrring og konflikt. Case: Irak til Samarbeid (co-operation) – gjensidig aksept av alle aktører med felles mål og samarbeid som skal tjene humanitære mål mest mulig effektivt. Case: Darfur Rollebevissthet er avgjørende i alle tilfeller 4.

3. Militærets rolle – Sikkerhet i den klassiske betydning: kontrollere væpnete konflikter – Sikre rom for sivile og humanitære aktører – Winning the hearts and minds – gjennom å levere sikkerhet for befolkningen 5.

3. Militærets rolle – Gjenoppbygging av infrastruktur for sikkerhet • Politi • Kommunikasjon • Broer • Trening av lokalt sikkerhetspersonell • Opprydding • Logistikkstøtte til humanitære organisasjoner er mulig 6.

4. Humanitære og sivile aktørers rolle – Organisere og drifte humanitær assistanse – Organisere og drifte gjenoppbygging av samfunnet – Organisere og drifte utviklingstiltak 7.

5. Faren for humanitære organisasjoner ved rolleblanding a. Humanitære prinsipper undergraves • Upartisk • Behovbestemt • Ikke-diskriminerende • Myndiggjøring 8.

5. Faren for humanitære organisasjoner ved rolleblanding b. Sikkerhetsrisiko • Humanitære organisasjoner - del av de militære og dermed legitime mål • Militære aktører bringer våpen inn i de humanitære prosesser 9.

5. Faren for bistands- organisasjoner ved rolleblanding a. Undergraver demokrati og godt styresett • Signaliserer galt om styresett og legitimerer derved ”warlords”-styresett b. Ressursdrenering • Militarisert operasjonsmåte er kostnadskrevende • Mindre ressurser til humanitære aktører c. Undergraver lokal kapasitetsbygging • Militær arbeidsmåte svært intervensjonistisk • Vekt på leveranse og infrastruktur, mindre på folkelig deltagelse og lokale resurser 10.

6. Erfaringer etter Afghanistan 1. - Koordinering på høyest mulig nivå - Begrenset synlig samhandling lokalt - Tydelig merking av militært materiell og personell 2. - PRT-konseptet - en begrenset suksess - Manglende enhetlig strategi fra ulike militære aktører - Krevende å skille mellom befolkningen og væpnede grupper 3. - Militær opptreden uheldig og uten klare prosedyrer for erstatning ved feil 11.