PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Møte med komut Trondheim
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
1 Status på meldinger og innholdsstandarder Veien videre 28. Mai 2013.
OSS 13. september 2012 • NHN koordinators rolle og aktiviteter • Nytt mandat IKT-forum.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. Status hovedprosjektet • Oppbygging av «Kongsbergskya» ferdig høsten- 12 • WinMed-innstallasjon/testing innen okt.
Gardermoen, 5. desember Ståle Tunang-Nybakk Leverandørhåndtering «nytt konsept for godkjenning av meldinger»
Gardermoen, 24. september 2013 Ståle Tunang-Nybakk Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6.
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Utbredelse av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
”Nyttige erfaringer bør benyttes!”
FUNNKe Teknisk.
Innovative offentlige anskaffelser
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
PLO-meldinger v1.6 Planer fra RHF SamUT
Status Elektronisk meldingsutveksling Helse, Pleie & Omsorg.
Meldingsløftet i Hitra Kommune
E-melding HALD-kommunene
E-meldinger Hva innebærer det ? Ulf K. Rønneberg 2011.
Brukerforum SSP, 28. mai Status Test & godkjenningsordningen 2008 Av Magnus Alsaker.
test- og godkjenningsordningen
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
Geir Klaussen PLO-meldinger PROSJEKT FUNNKe
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Drift og meldingsovervåking
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Er sertifisering viktig?
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Meldingsutbredelse Kommunal utbredelse Sør-Trøndelag 20. mars, 2013 Sverre Fossen.
Adressekit Mars 2013 v/ Trondheim kommune. Hva er et Adressekit????  Kommunen ”eier” Adressekit  Inneholder opplysninger om kommunen som:  Organsisasjonsnummer.
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
ELIN-k-prosjektet Elektronisk informasjonsutveksling med utgangspunkt i pleie- og omsorgstjenesten i kommunene Om forholdet til standardiseringsarbeidet.
SSP Ny målstruktur Ny målstruktur i SSP SSP-aktiviteterSSP-leveranser Anvendelser/ut bredelse i sektoren Effekt Andre tiltak.
Standardisering og arkitektur. SSP 2008 Av programleder Standardiserings- og samordningsprogrammet Avdelingssjef Bjarte Aksnes, KITH.
Elektronisk pasientjournal
Samordnet utbredelse 28. mai, 2013 Sverre Fossen Status Meldingsutbredelse.
Pilot av pleie- og omsorgsmeldinger v1.6
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Kommunenes behov nå – og i framtiden
Nasjonalt meldingsløft – status pr november -08
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Elektronisk meldingsutveksling
Elektronisk samhandling – et prosjekt i Bergen kommune
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
Overvåking Feilhåndtering
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Veiledning Beslutningsprosess
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
FUNNKe Tekniske forhold
Lærerik bruk av læringsteknologi «Skoleår»
Vi vil – og vi får det faktisk til!
Minstekrav til elektronisk meldingsutveksling
Fremtiden er nå! Infodocs erfaringer med PLO-meldinger
Utskrift av presentasjonen:

PLO meldinger versjon 1.6 test og pilotering Hva mener kommunene? Ditt foredrag Ditt foredrag holder du mandag 15.april kl.10.30. Tittel på foredraget er « Kommune 432 – Den digitale drømmen vi alle må ha ». Ingress: «Hvordan må vi alle forandre oss for å få til den digitale hverdagen? Hvorfor er dette viktig for demokratiet og hvilke rolle vil KommIT, kommunene, fylkeskommuner og stat, men ikke minst leverandørene ha i dette scenariet? » .

Skal det gjennomføres pilot, hvis ja hvor omfattende må den være? Trenger vi pilot i det hele tatt? JA, men ikke langvarig Er det nødvendig å teste alle kombinasjoner av systemer og alle meldinger? Alle pleie- og omsorgssystemene må testes mot partnere som benytter de ulike relevante systemene for legekontor og sykehus. Viktig å få testet de ulike meldingstjenerne CGM har gitt tilbakemelding om at de ikke vil sertifisere systemene Winmed 2 og Vision på de nye meldingene. De skal imidlertid bygge inn støtte for disse meldingene i sine systemer. Bør også Winmed 2 og Vision omfattes av en pilot? JA, må gjennomføres før bredding Mange legekontor (+ legevakt) vil ha disse systemene i flere år framover dersom CGM ikke presser sine kunder til å bytte Organisere og bemanne Kommit: Etablere samhandlingsgrupper og arenaer Bruk av K10-gruppen (Delta for å motta innspill og informere) Arbeidsutvalget (inn i det større AU og nærmeste rådgivere Abeidsutvalget i KommIT - deltagere fra AU K10 og andre AU i kommune-samarbeid Oppgaver: Styring, rekruttering, distribuere og ta i bruk Brukeforum – K10 rekrutterer deltagere til brukerforum og foreslår kanidater til styret Styret i Brukerforum ansvar motta innspill, prioriterer, opprette arbeidsgrupper for utføre utviklingsoppgaver Programstyret mottar forslag til prioriteringer fra ulike styrer til brukerforum, prioriterer og setter tilbake utviklingsoppgaver KommIT sekrteriat bemanner opp med prosjektledelse, organiserer arbeidet og forhandler innkjøp og forvaltning Deltagere i Arbeidsutvalg og styrer er kandidater til representasjon i statlige program innenfor temaområde med mandat om kommuneperspektiv, innspill interessepolitikk med nødvendige aktiviteter og utviklingsbehov Ansette arkitekturkompteanse (som utfører og er rådgiver for mange av underliggende problemstillinger). Ansette fagledere for å ta tak i helse, utdanning, teknisk +evt andre områder 2

Hva kan kommunene bidra med? Valg av piloter? Anbefaler at man bruker kommuner som har erfaring fra testarbeid Benytte ”Sjekkliste for testing av elektroniske meldinger mellom virksomheter” utarbeidet av Nasjonalt meldingsløft NHN avklare med leverandørene hvilke kommuner som er aktuelle ut fra; Versjon av EPJ Versjon og type meldingstjener Testkompetanse Ressurstilgang Vurdere om det er behov for frikjøp av ressurser Kommune som kan legge inn rettelser raskt

Hva kan kommunene bidra med? Hvilken egeninnsats ser dere for dere? Avhenger av teknisk test (avdekking av eventuelle feil) Teknisk test 1- 2 dag pr system, Ressursperson som kan følge pilot tett Teste og gi tilbakemelding på innhold Er dere allerede i gang med pilot og finnes det nyttige erfaringer fra disse? Oslo har så vidt startet å se på meldingene i testmiljø opp mot Ahus men kan ikke ansees som klar for pilotering p.t

Rammer Pilot skal foregå i produksjonsmiljø hos brukerne? JA, pilotering må skje på ”ordentlig” for å kunne kalles pilot Pilotperiode – Når kan denne starte og hvor lenge bør den vare? De som kan velge versjon pr mottager kan starte når meldingene er tilgjengelig i test og produksjon, i prinsippet Gericakommuner Teknisk test ved bruk av testpasienter i produksjonsmiljøet – teste alle meldingene inkl apprec –Gjøres sammen med fastlegenes LEVERANDØRER, eller legekontor som har kapasitet/kompetanse fra tidligere testløp Kommune/sykehus bør teste både i testmiljø og i produksjonsmiljø med muligheter for roleback Kort pilot (1-2 uker) i produksjon før man definerer løsningen for trygg. Opplæring - Er det behov for dette? Så langt det har vært mulig å se skulle ikke dette være nødvendig på kommunesiden Akseptansekrav – Fungerer eller fungerer ikke? OK, men er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel

Risikomomenter: Versjonbytte i CosDoc og Profil er en utfordring fordi man i disse systemene ikke kan bestemme versjon per mottaker? Dette må tas hensyn til i pilot. Bør stiller krav til Visma og Acos at de må tilrettelegge for dette. Det vil medføre en enklere utrulling av v 1.6, og vil også i framtiden medføre at det ikke blir så sårbart ved nye meldingsversjonsoppdateringer Må som et minimum kunne motta versjon 1.6 for å kunne teste i produksjon Ikke realistisk med nasjonal D-dag for overgang til 1.6 Winmed 2 og Vision gjennomfører ikke godkjenning Det er likevel viktig at de er med i en pilot Forsinkelse  fra én leverandør kan være nok til å forsinke hele prosjektet HELT RIKTIG!! Bør kunne bruke begge meldingsversjoner innenfor et gitt tidsluke og kunne bestemme versjon pr mottaker for å komme i mål med utrulling

Hvilke forventninger har dere til NHN og deres bidrag i piloten? Oppfølging og koordinering rundt test og pilot – system for system. Være en pådriver til å få rettet feil som eventuelt avdekkes raskt Utarbeide en risikoanalyse i forkant av bredding av 1.6. i henhold til krav i Normen Kommunisere hvilke risiki man har funnet, hvilke tiltak som er iverksatt for å redusere risiko, samt definere akseptabel risiko