Kristin Clemet1 Samarbeidsregjeringens utdanningspolitikk – hva fikk vi til – og hva sto igjen? PF Senior 6.2.06.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Sorømødet 2006 Fra synes- til videnkultur Kristin Clemet, utdannings- og forskningsminister 2001–05, Sorø,
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Noen utfordringer for skolene
HVORFOR KUNNSKAPSLØFTET?
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
PEDAGOGISK UTVIKLINGSPLAN 2008 /2009
Kunnskapsløftet i videregående opplæring Statssekretær Lisbet Rugtvedt Elevorganisasjonens nasjonale seminar 19. november 2005 Engebråten skole.
Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd. Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Oppsummering Kvalitetsutviklingsplan
PISA Litt om resultatene bak overskriftene - og noen fortolkninger Halden 14. februar 2008 Svein Lie ILS, Universitetet i Oslo.
Satsing på MNT •Norge har siden 2002 hatt nasjonale strategier for satsing på MNT •Startet med resultatene fra PISA og TIMSS.
Ludvigsenutvalget Fremtidens skole
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Kvalifikasjonsrammeverket - en pedagogisk reform
Høgskolen i Oslo Studiet i bibliotek- og informasjonsvitenskap – i lys av bolognaprosessen og kvalitetsreformen Liv Gjestrum Høgskolen i Oslo Avdeling.
Vi forandrer Norge! Motivasjon - Mestring - Muligheter Ungdomstrinnet Melding til Stortinget nr. 22 ( ) KD ah.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
UFD Den kulturelle skolesekken Helge Ole Bergesen, Konferansen “Museenes plass i de kommunale planene”
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ungdomstrinn i utvikling
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
1 Styres norsk utdanningspolitikk og lærerutdanning av internasjonale aktører? Møte med lærerutdannere i Nord-Norge Per Ramberg, leder for NTNUs.
Tidlig innsats for livslang læring
Kvalitetsreformen og Kunnskapsløftet
Grunnskolelærer-utdanningene GLU 1-7 og GLU 5-10
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Kampen om de kloke hodene -og jobben med å få dem ut til næringen…
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling UiO Hva i all verden har skjedd i realfagene? Norske elevers resultater fra TIMSS 2003 Liv.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Nasjonale prøver.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
KUNNSKAPSLØFTET UNNEBERG SKOLE
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Regjeringens navn på den nye skolereformen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
1 Kunnskap Mangfold Likeverd Kultur for læringUFD Kultur for læring Kunnskap Mangfold Likeverd.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
Velkommen til et nytt skoleår!
Vurdering og læring - hva kan vi lære av internasjonale komparative studier?
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
En politikk for Kunnskaps-Norge Statssekretær Åge R. Rosnes LOs utdanningskonferanse 2. november 2005 Sørmarka.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
KUNNSKAPSLØFTET Rakel.K.Rohde Næss. Tradisjonelt syn på læring og undervisning Pensumstyrt Lærerstyrt undervisning fra kateteret Memorere,rette svar Læreren.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Meld. St. 20 (2012–2013) På rett vei Kvalitet og mangfold i fellesskolen.
Two Teachers En kort innføring til foreldre. Hva er Two Teachers? En av tidenes største norske studier på utdanning. På initiativ fra Kunnskapsdepartementet.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Kapittel 9: Utdanning i Norge
Studiespesialisering
Utskrift av presentasjonen:

Kristin Clemet1 Samarbeidsregjeringens utdanningspolitikk – hva fikk vi til – og hva sto igjen? PF Senior

Kristin Clemet2 Noen viktige saker og tiltak •Bedre kvalitet i utdanningen: –Kunnskapsløftet i grunnskolen og vgo –Kvalitetsreformen i høyere utdanning •Bedre tilgang til utdanning – for elever, studenter, voksne •Mer og bedre forskning •Livslang læring: –Fornyelse av kompetansereformen

Kristin Clemet3 Bakgrunnen for Kunnskapsløftet

Kristin Clemet4 Mye er bra i norsk skole •Meget høy brukertilfredshet •Store ressurser •God tilgang til utdanning •Høyt utdanningsnivå •Gode systemer for livslang læring •Som regel godt læringsmiljø •Gode læringsutbytte for mange •Gode i engelsk, kunst- og kulturfag, praktisk-estetiske fag •Gode demokratikunnskaper •Små forskjeller mellom skoler

Kristin Clemet5 Men mye kan bli bedre •Mange elever med svake faglige resultater •Store forskjeller som følge av sosial bakgrunn •Svak progresjon i vgo •Bråk og uro •Svake læringsstrategier •For lite tilpasset opplæring •Manglende kultur for læring •”Det norske paradoks”: Store ressurser – store forskjeller

Kristin Clemet6 Nærmere om realfagene: PISA/TIMSS 2003 •Stor tilbakegang i matte og naturfag for 4. og 8.klasse fra 1995 – 2003 •Tilbakegang i matte, naturfag og lesing for 15-åringer fra 2000 – 2003 •Norske lærere har generelt høyt utdanningsnivå og deltar mye i EVU •Norske lærere har lite fordypning i sine undervisningsfag og lite relevant EVU •Elevene arbeider mer på egen hånd enn i andre land •Leksene følges mindre opp enn i andre land •God tilgang på IKT – men brukes lite •Elever, lærere og rektorer rapporterer om mye bråk, uro og sløsing med tid •Norske elever synes de har mindre utbytte av skolegangen sin

Kristin Clemet7 Mulige årsaker •Endrede lærer- og elevroller (”ansvar for egen læring”, læreren som veileder) •Fra undervisning til læring – eller til aktivitet/underholdning? •For lite tidlig trening på grunnleggende ferdigheter •Tilpasset opplæring – en rettighet for svake? •Uklare mål i læreplanene •Metodetvang •Svak lærerkompetanse •Sviktende lærerautoritet •L97: Innhold og praktisering

Kristin Clemet8 St.meld. 30 Kultur for læring (Kunnskapsløftet)

Kristin Clemet9 Rammebetingelser (ressurser, læreplaner, lover og regler etc.) Kompetanse (i fag, ledelse etc.) Kultur Bedre (holdninger, undervisning motivasjon etc.) og læring

Kristin Clemet10 I: Bedre lærerutdanning •Fordypning og spesialisering •Obligatorisk begynneropplæring i lesing, skriving, regning •Påbygning til mastergrad + integrerte mastergrader •Egne skolelederutdanninger •Opptakskrav

Kristin Clemet11 II. Strategi for kompetanseutvikling •Historisk kompetanseløft: 3 mrd kroner (2005 – 06: 1,1 mrd. kroner) •Felles strategi for kompetanseutvikling 2005 – 08 •Satsingsområder: Reformrelatert, videreutdanning, skoleledelse •Prioriterte områder for videreutdanning: Matte, naturfag, norsk/samisk, engelsk, 2.fremmedspråk, tilpasset opplæring •Annen kompetanseutvikling – bl.a. nasjonale sentre

Kristin Clemet12 III: Ny læreplan og fag- og timefordeling •Generell del videreføres •Læringsplakaten innføres •Gjennomgående læreplaner •Tydelige kompetansemål •Lokal metodefrihet •Grunnleggende ferdigheter i alle fag •Innføres fra skoleåret 2006/07 •200 skoler ”tjuvstartet” høsten 2005

Kristin Clemet13 IV: Større vekt på læring •12 ekstra timer i barneskolen siste fire år •Grunnleggende ferdigheter •Lese- og skriveopplæring fra 1.trinn •Styrking av bl.a. matte, naturfag, norsk, engelsk, fremmedspråk m.m. (mindre SEV og frie aktiviteter) •Strategiplaner for lesing, IKT, realfag, minoritetsspråklige, fremmedspråk m.m. •Obligatorisk 2.fremmedspråk •Programfag i ungdomsskolen •Skjerpede krav til generell studiekompetanse

Kristin Clemet14 V: Tilpasset opplæring og større lokal handlefrihet •Fleksibel fag- og timefordeling: 25 pst avgjøres lokalt •Lokal metodefrihet •Fleksible klassedelingsregler •Gjennomgående planer: Tilpasset tempo •Fleksibel læring i skole og bedrift •Lærefag fra vg1 •Friere skolevalg i vgo •Y-veien til høyere utdanning •Rett til vgo før 25 år •Forhandlingsansvaret til kommunene

Kristin Clemet15 VI: Bedre lærings- og arbeidsmiljø •Opprustning av skolebygg •Manifest mot mobbing •Tiltak for bedre disiplin •Læringsplakaten •Skoleledelse

Kristin Clemet16 VII: System for kvalitetsvurdering •Bredt kvalitetsbegrep •Bredt valg av metoder •Nasjonale prøver underveis •Skoleporten.no – et informasjonssystem •Ikke rangering •Veiledning og støtte

Kristin Clemet17 Klare tegn til bedring! •Leseferdighetene på 2.trinn mye bedre •Forekomsten av mobbing sterkt redusert •Bedre disiplin, økt trivsel, bedre brukertilfredshet •Flere lærerstudenter velger realfag •Bedre progresjon blant minoritetsspråklige i vgo

Kristin Clemet18 Friskolene (Lov om frittstående skoler)

Kristin Clemet19 Friskoler, privatskoler og offentlige skoler •Skille mellom: Offentlige skoler, friskoler (ikke- kommunale skoler som er offentlig finansiert og regulert, privatskoler og hjemmeundervisning •OECD: 2 – 80 pst. av elevene i friskoler •Streng friskolelov i Norge: –Samme kvalitet som i offentlig skole –Ingen siling av elever –Begrensning på egenandeler –Forbudt å ta ut utbytte

Kristin Clemet20 Effekten av friskoler •Empirisk spørsmål. Norge: •Valgfrihet •Ingen økt segregering –Lite unntak: Religiøse/alternativ pedagogikk •Foreldres motiver: Større mangfold •Økt kvalitet i alle skoler •Bedre tilpasset opplæring – mindre forskjeller?

Kristin Clemet21 Kvalitetsreformen i høyere utdanning

Kristin Clemet22 Hvorfor reform? •Fra elite- til masseinstitusjoner •Større krav til kvalitet, relevans, effektivitet og innsyn fra samfunnet •Synkende bevilgninger i mange land (men ikke i Norge!) •Internasjonal konkurranse – om studenter, forskere, penger •Dokumenterte kvalitetsproblemer – i undervisning og forskning

Kristin Clemet23 Kvalitetsreformens innhold •Studiereform: Gradsstruktur, karakterskala, DS, studieår, utdanningsplan, studentutveksling, medvirkning, gratisprinsipp, finansiering •Institusjonsreform: Autonomi, kvalitetssikring (NOKUT), finansieringssystem, ledelse, ny felles lov •Finansiering av reformen: Fullfinansiert •Evaluering av reformen: Justering?

Kristin Clemet24 Bologna-prosessen •Et felles rom for høyere utdanning (EHEA) •EHEA sees i sammenheng med ERA •Første ministererklæring i 1999 – målsettinger for 2010 •Pan-europeisk prosess: 45 land •Ministerkonferanse i Norge i 2005 •Viktig innhold: Gradssystem, karakterskala, DS, kvalifikasjonsrammeverk, kvalitetssikring, anerkjennelse, sosial dimensjon, fellesgrader •Tilsvarende for vgo (”København-prosessen”)

Kristin Clemet25 Internasjonalt samarbeid om utdanning •Unesco, Bologna, OECD, WTO, EU, Norden… •EFA: Education for all innen 2015 •Kvalitet i utdanningen •Mangfold i utdanningen •Mobilitet over landegrensene: Harmonisering, anerkjennelse, kvalitetssikring •Bedre kunnskapsgrunnlag – komparative studier •Bench-mark og best practice •Ny, sektorovergripende kompetansepolitikk

Kristin Clemet26 Rødgrønn regjering – hva skjer? •Flere timer og flere lærere –Hva betyr 15 elever pr lærer? •Studiekompetanse til alle – eller full retrett? •Ikke obligatorisk 2.fremmedspråk –Konsekvenser av tellende karakter? •Endring av læreplaner: ”Basiskompetanse”: Læringsstrategier, motivasjon og sosial kompetanse (”Del II”) •Opptakskrav til lærerutdanningen – fjernes likevel ikke? •Skoleporten.no – mindre åpenhet? •Nasjonale prøver – hvordan videreføres disse? •Kunnskapsdepartementet: Barnehager, skole, høyere utdanning og forskning •Mindre interesse for kunnskap i og om skolen?

Kristin Clemet27 Veien videre i Norge •Førskolealder: Språkopplæring •Gjennomføre Kunnskapsløftet •Felles kvalifikasjonsrammeverk i vgo – ”København- prosessen” •Livslang læring – ny kompetansepolitikk –Flere lærende virksomheter –Bedre samspill utdanning – arbeidsliv –Et mer inkluderende kunnskapssamfunn, herunder programmet Ny sjanse •Evaluering/justering av Kvalitetsreformen •Fullføre Bologna-prosessen •OG gjennomføre st.meld. 20 Vilje til forskning!