Hvordan balansere hensyn?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Personopplysningsloven: -innhold, styrker og svakheter
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til samtykke og informasjon.
Advokatfullmektig Per Harald Pettersen, Advokatene Enoksen og Steiro,
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
E-post l Raskt l Oversiktlig? l Uformelt l Kan nå mange l Raskt l Uformelt l Upersonlig l Informasjons- oversvømmelse l Søppelmail l Overvåking.
Oppgave 2. Oppgave 2 a) De sentrale paragrafene her er §§ 2 og 31 i personopplysningsloven (herretter forkortet til p.o. loven) og § 7-16 i forskriften.
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
Personopplysningsloven
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Personopplysningsloven
Barn i forskning: Barn av innsatte og barn av asylsøkere Rundebordshøring i regi av NESH 17.april 2007 Dr.polit Hilde W.Nagell Sekretariatsleder i NESH.
Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere som bruker biobankmateriale? Forslag til Helseforskningslov Blir det enklere for forskere.
Helsinkideklarasjonen
Hvorfor er vi her? Vi er mange instanser med delvis overlappende ansvarsområder og uklare myndighetslinjer Forskere møter ulike synspunkter og konklusjoner.
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Barn som pårørende –lovendring
Personopplysningsloven Morten S Hagedal
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre Dag Wiese Schartum, AFIN.
Offentlighet og partsinnsyn
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Dag Wiese Schartum, AFIN
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten
1 Status i lovverket om GPS seniorrådgiver Arne Erstad Seminar i velferdsteknologi, Bergen kommune den 6. juni 2013.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Konsesjons- og meldeplikt Datatilsynets og Personvernnemndas oppgaver og myndighet Prof. Dag Wiese Schartum.
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hovedoppgaveforberedende seminar
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 15./20. februar 2008 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Personvern i offentlig forvaltning DRI 1010 Gruppeundervisning 3: Krav til rettslig grunnlag 9./11. februar 2009 Jon Berge Holden Mona Naomi Lintvedt.
Diskusjon av mulig fremtidig regulering av biometri i Norge Dag Wiese Schartum, AFIN.
Personvern og opphavsrett A03 – V2005 fagenhet for IKT v/ Vibeke Bjarnø & Roar Sørensen.
Å redusere unyttig helseforskning i Norge ved å bruke systematiske oversikter – kommentar sett fra erfaring med forskningsetiske vurdering i REKVEST Berit.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
1 Genetisk veiledning Termin IC Frank Skorpen Institutt for laboratoriemedisin, barne- og kvinnesykdommer NTNU.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger («behandlingsgrunnlag») Dag Wiese Schartum.
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Dag Wiese Schartum, AFIN
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte
Dag Wiese Schartum, AFIN
Registrerte personers rettigheter
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Erfaringer med biobankloven. Seniorrådgiver Vibeke Dalen
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Om myndigheter som har med ivaretakelse av personvern å gjøre
Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan balansere hensyn? Knut W. Ruyter Sekretariatsleder NEM

Når kan man balansere? Hovedregel samtykke Hvis ikke mulig/hensiktsmessig/utilrådelig/uforsvarlig: Og hvis nødvendig for vitenskapelig formål Enten tillate unntak: vilkår/betingelser Eller foreta balansering: vekting Vilkårene eller vektingen handler om etiske hensyn Simonsen: unntak må sees i sammenheng med og tolkes i lys av øvrige unntaksbestemmelser, slik at det sentrale (etiske) vurderingstemaet blir om forskningens og samfunnets interesse i at det dispenseres fra taushetsplikten ”klart overstiger ulempene det kan medføre for den enkelte” (POL § 9 første ledd bokstav h)

Hvilke etiske hensyn? Hva man gjør er nødvendig for vitenskapelige formål Samfunnsinteresser overstiger ulempene Hvor stor ulempene er avhenger av hva type opplysninger, situasjon osv. Nytte ”stå i forhold til” risiko Beskytte opplysningene (personvern) (skranke) Forskningsetisk finnes grunnlag for å foreta avveining Rettslig finnes hjemmel for å kunne balansere Vurderingsgrunnlaget ikke fastlagt.

Tre eksempler Personvernnemnda klagesak 2004/01 om Datatilsynets vilkår om samtykke fra konsesjon ad epidemiologisk forskning STAMI HOD klagesak 2006/04270 om SHDirs vilkår om avslag for dispensasjon fra taushetsplikt for de som er i live re prosjekt om diabetes mellitus og koronarsykdom – sammenhenger belyst ved data fra HUNT SHDirs brev til NEM ad dispensasjon fra taushetsplikten i forbindelse med observasjonsstudier

Prevalens og årsaksfaktorer for kreft og lungesykdom blant ansatte i industri Formål: Kartlegge forekomst av kreft og lungesykdom hos tidligere og nåværende ansatte, opp mot 2500 personer Fem delprosjekter (alt fra historiske data til nye undersøkelser)

Ber om At opplysninger kan innhentes uten samtykke iht vilkårene i POL § 8 d og 9 h.

Datatilsynet Vilkår at delstudier 1-3 og 5 innhenter frivillig og uttrykkelig samtykke

Klage Ber om å få vurdert om prosjektet oppfyller krav til ”balansering” iht POL § 8 og 9. Hevder at Datatilsynet setter strengere regler enn loven forutsetter ”for vitenskapelige formål” Hevder at Datatilsynet unnlater å foreta den brede interesseavveiningen som loven tillater: Stort behov for kunnskap, kartlegging, til arbeidsmiljø, ivaretakelse av arbeider i live, forebygging etc. Ingen ulempe for den enkelte Datasikkerhet ivaretatt STAMI åpner for informasjon med reservasjonsmulighet (styrke den enkeltes pesonvern)

Datatilsynet bikker ikke Hovedregel er samtykke Avveining skal leses i lys av denne regel: meget høy terskel Datatilsynet anfører: Samfunnets interesser ikke avgjørende (i hvert fall ikke at Stortinget har bevilget penger til det) Ulempe I SEG SELV å delta i forskning uten å vite det Ulempe å være objekt for forskning Å få informasjon med mulighet for reservasjon innebærer ”moralsk påtrykk” (vanskelig å avslå) Konklusjon: Hensynet til den enkelte overstiger samfunnets interesse

Personvernnemnda Før man kan foreta en avveining må den baseres på en nødvendighetsbegrunnelse angitt i POL § 8 a-f. Behandlingen er NØDVENDIG for vitenskapelige formål Dernest kan det vurderes om samfunnets interesser overstiger ulempene for den enkelte

Nødvendighet Ikke likestilt med samtykke Avvik fra hovedregel krever begrunnelse Samsvar med HD: hvis nødvendig for å fremme helse til gruppen osv. Godtar ikke rene hensiktsmessighetsbetraktninger Anfører: Begrunnelse er metodisk (vitenskapelig nødv. begrunnelse) Med samtykkekrav, vil svarprosent være 40-50%: vesentlig forringelse av kvalitet av studien: Skal man få pålitelige resultater, er det nødvendig å gjennomføre studien uten samtykke

Vekting Vektingens forhold: samfunnets interesser skal KLART overstige ulempene Først: slutter seg ikke til at det I SEG SELV er ulempe eller at gjøres til objekt. Det kommer an på hvilke opplysninger som benyttes, og her er de ”lite sensitive”. Opplysningene er også beskyttet. Ulempene er derfor små. Samfunnsinteresse: ja Men vektlegger særlig arbeidernes felles interesse for forbedret arbeidsmiljø og helse ”for den gruppen med personer som omfattes” At vektingen går i favør av å tillate pro uten samtykke støttes av lignende vurderinger fra REK og NSD

Sammenhenger mellom diabetes og koronarsykdom Formål med prosjekt: Sammenligne langtidsoverlevelse og langtids koronar mortalitet i en gruppe nyoppdagete diabetikere med kontrollgruppe Studere betydningen av god blodsukkerregulering på langtids overlevelse og langtids koronar mortalitet i en gruppe nyoppdagete diabetikere Sammenligne forekomst av koronare hendelser i en gruppe nyoppdagete diabetikere med en kontrollgruppe og analysere betydningen av god blodsukkerkontroll for forekomst av hendelser

Ber om Disp fra taushetsplikt for å kunne: Innhente journalopplysninger fra sykehus vedr koronare hendelser hos 205 nyoppdagete diabetikere fra HUNT, samt tilsvarende kontroller Data fra HUNT 1 ble samlet inn for 20 år siden I dag: halvparten av gruppen er døde, den andre halvparten er ”godt over 80 år”

REK Tilrår Forskning kan tilføre helsetjenesten viktig ny kunnskap for gruppen HUNT har lovet at personer som har møtt opp til undersøkelsen ikke stadig skal få nye henvendelser Prosjektet innebærer ingen ulempe for personene REK anfører også at det vil være direkte galt å kontakte personene for nye samtykker (uten at det er gitt en begrunnelse) – men passer med CIOMS’ ”utilrådelig”

SHDir Innvilger disp for de døde Anfører som hovedregel at det ikke gis dispensasjon fra taushetsplikt ifbm forskning DERSOM samtykke KAN innhentes fra personen selv uten uforholdsmessige store praktiske hindringer

Klage Store praktiske problemer Ikke forsvarlig å belaste pasientene Viser til REKs vurdering Viser til HUNTs løfte om ikke nye henvendelser Men ikke spesifikt til hva som kan vektes i favør av ”samfunnsinteresse” osv.

SHDir omgjør delvis Disp gis for de som ikke lenger har samtykkekompetanse For de som har samtykkekompetanse skal det innhentes samtykke Fastholder at KAN, lite utvalg, gammel ikke god nok grunn, ser ikke at det kan reises noen ”etiske betenkeligheter” ved å innhente samtykke I HUNT finnes ikke samtykke til ”fornyet bruk”. De avgitte samtykkene i HUNT ikke gyldige for prosjektet

HOD omgjør SHDirs vedtak Disp fra taushetsplikt for ”alle”, med ett vilkår: gjenlevende skal informeres (med rett til å reservere seg mot deltakelse) Innebærer praktiske vansker, tidligere deltakelse gjør også at man kan formode at de ville ha hvis REK mener at det ikke er riktig å innhente samtykke Pro vil tilføre helsetjenesten verdifull kunnskap Det kan være betenkelig å skjelne mellom samtykkekompetente og de som ikke er det (innebærer at man må ta kontakt for å finne ut, osv) Ingenting som tilsier at de ikke skal informeres, som ”en meget viktig pasientrettighet og personvernrettighet”

SHDir brev til NEM (10.10.06) Svar på henvendelse fra NEM i enkeltsaker og i møte med SHDir ad deltakende observasjon NEM stiller spørsmål ved de vilkår som settes og mangel på balansering – også når mangel på disp fører til at lukket praksis ikke kan vurderes/kritiseres NEM reagerte på et prosjekt hvor det etter delvis omgjøring ble satt krav til at samtykke fra pårørende måtte innhentes. NEM anførte: Er ikke disp til for at det ikke skal innhentes samtykke? Er det ikke slik at det er de gode grunnene som oppveier evt ulempene for de som blir observert? Har det da noen betydning at man KAN innhente samtykke?

SHDir på prinsipielt grunnlag Bekrefter at pårørendesamtykke ”på selvstendig grunnlag” ikke gir rettsgrunnlag for prosjektet. Beslutning basert på ”konkret helhetsvurdering”: Om studien er til fordel for pas selv eller pasgruppen Om det er grunn til å tro at de ville ha hvis Hvor belastende det evt vil være Hvor nødvendig det er for å oppnå formål med forskningen (ref til Helsinkideklarasjonen) • Konklusjon: Det settes alltid vilkår for disp. ”Dagens praksis” re observasjonsstudier: disp kan innvilges etter konkret vurdering, hvor det blant annet settes som vilkår ”at nærmeste pårørende MÅ samtykke til deltakelse.”