Www.uhr.no Internasjonalisering - rapport fra SIU/ NRT-delegasjon til USA 13.-17. oktober 2008 Ingebjørg Birkeland SIU Linda Prestegård SIU Geir Anton.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan det er å studere og bo I Brussel!
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Reaksjoner på og tilpasninger til resultatbasert finansiering av universiteter.
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
BI Norwegian Business School Kvoteplasser i Øst SIU seminar 9 mars 2012.
Rådgiverseminar Lena Dammen, Ingunn Egedius og Silje Ingrid Ruud
Strategiske partnerskap med institusjoner i sør – Erfaringer og utfordringer Marit Egner, Forskningsadministrativ avdeling.
UNIVERSITETET I BERGEN Navn eller avdeling / enhet Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato og klokkeslett.
UNIVERSITETET I BERGEN TALL, FAKTA OG GRAFISKE FREMSTILLINGER Legg inn «Navn eller avdeling / enhet» på hver side: 1 Gå til menyen «Sett inn» 2 Velg: Dato.
Delstudier i utlandet Fellesveiledning Australia/ New Zealand
1Internasjonalisering April Internasjonale mål Delta i det europeiske utdannings-, forsknings- og innovasjonsområdet Samarbeide med kinesiske.
Heriot-Watt University
Kvalitetssikring av analyser til forskningsbruk
Rotary Foundation Seminar høsten The Rotary Foundation er Rotarys hjelpeorganisasjon.
Internasjonalisering Rapport fra et høgskoleperspektiv ved Jørn Wroldsen, rektor HiG.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Utdanning & Forskning i Norge - Gullslottet som henger i luften? Betyr veivalgene for norsk utdanning & forskning egentlig så mye.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Institusjoner Nasjonale universiteter (40 i 2009) Delstatsuniversiteter (234 i 2009) Deemed to be universities (128 i 2009) Institutes of national importance.
Oppfølging av samarbeidsavtaler med India innen Forskning og utdanning
The Rotary Foundation of Rotary International Distriktssamlingen 2009.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
1 March 2010 STRATEGISK PLAN Revidert ROTARY INTERNATIONAL “ This is a changing world. We must be prepared to change with it” Paul Harris, 1935.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
Japan: Studier og arbeid
NHHs internasjonale virksomhet - smaken av suksess? 19. oktober 2009 Miniseminar om Internasjonalisering, UiS Nina Gry Stein.
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Utviklingsstudier - utveksling Studenter på utviklingsstudier kan ta delstudier i utlandet i 4. og/eller 5 semester Søknadsfrist (for 4. semester): 15.
Kringsjå studentby – fra bomaskin til frilufts studentby
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Samveiledning, cotutelle, utveksling eller fellesprogram: Hva vil vi egentlig med mobilitet på ph.d.- nivået? Internasjonaliseringskonferansen Anna.
ENDELIG ER DET DIN TUR!. Nødvendige verktøy Linker herfra til universitetenes egne hjemmesider Fronter –
Gründerskolen Sørmarka. Gründerskolen This award winning Norwegian entrepreneurship programme aims to develop students’ theoretical and practical.
1 Thor Hægh 2011Slide 1 The Rotary Foundation’s Future Vision Plan ET FUNDAMENT FOR FREMTIDEN UTTESTING VED 100 DISTRIKTER.
Uib.no UNIVERSITETET I BERGEN Organisatoriske utfordringer ved utdannings- og forskningssamarbeid – forskningsutdanningen som bindeledd Anne Christine.
Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”. A new National.
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
INTERNASJONALT KARRIERESENTER ICC Ann-Mari Haram 1.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Internasjonalt arbeid og studentutveksling Institutt for Matteknologi, IMAT, NTNU Universitetslektor Anne Feren Faglig ansvarlig for praksis.
1 August 2013 Internasjonalisering. 2 August 2013 Internasjonal handlingsplan 2011–2014 Internasjonalisering skal integreres i all faglig aktivitet i.
FUGE – funkskjonell genomforskning. FUGE: Norges flaggskip innen bioteknologi - Levetid Totalt budsjett: 1,5 milliarder -Nasjonal organisering.
Tall og fakta 2015 Universitetet i Bergen Oppdatert Her kan du skrive enhet/tilhørighet! Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. [PLASS FOR ENHET.
Internasjonal studentmobilitet for alle Kari Omdahl Rådgiver SIU Trondheim
1 Delstudier i utlandet Fellesveiledning Singapore
Centre for Integrated Petroleum Research University of Bergen, Norway Erfaringer fra CIPR, Senter for fremragende forskning Erfaringer fra start og drift.
1 Utveksling til Storbritannia Fellesveiledning: Storbritannia – Anja L. Valberg, Internasjonal seksjon.
1 Utvekslingsavtale mellom SVT-fakultetet, NTNU og University of California, Berkeley Institutt for sosiologi og statsvitenskap Department of Sociology.
Her kan du skrive enhet/tilhørighet. Sett blank hvis dette ikke er aktuelt. Innhold i dette feltet styres her: Meny -> Sett inn (Mac=Vis) -> Topptekst.
Utenlandsopphold - Midtøstenstudier med hebraisk
IFRS- sporet Regulering innen EU og internasjonalt.
Innovasjon, viktig del av samfunnsoppdraget til NTNU – møter globale utfordringer og skaper kommersielle muligheter. «Nytt utdanningstilbud i innovasjon»?
Student Exchange to Japan
NTNU in International University Rankings 2017
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Digital elektrisk energi
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
Resultater for Rettsvitenskap &
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
Norway. A unique student experience
Utskrift av presentasjonen:

Internasjonalisering - rapport fra SIU/ NRT-delegasjon til USA oktober 2008 Ingebjørg Birkeland SIU Linda Prestegård SIU Geir Anton Johansen NRT (UiB) Skriftlig rapport er under arbeid og sendes alle rådsmedlemmer så snart den foreligger, sannsynligvis før jul. NRT høstmøte, Oslo 11. november 2008

•Focus on four action areas –Strengthen cooperation at government level: MOU –Encourage an increase in student mobility –Stimulate closer cooperation between higher education institutions –Provide more and better information about study opportunities •$ 6,7 million allocated by government to follow-up over the next four years.

Norske studenter i USA

Viktige forskjeller mellom USA og Norge •Det amerikanske utdanningssystemet (i hovedsak): –Skolestart: 6 år, 6 år elementary school, 3 år middel school, 3 år high school → Alder: 18 år (mot 19 i Norge) –4 år Bachelor, 2 år Master og 3 år PhD, men i flere fag går man rett på PhD etter Bachelor. •Karaktersystemet i USA består av A, B, C, D og F (ikke E), alle karakterutskrifter har en forklaring av karaktersystemet. •Studiepoengsystemet i USA er basert på credits der 1 amerikansk credit = 2 norske studiepoeng •Det føderale ansvaret for godkjenning og kvalitetssikring av høyere utdanning i USA er desentralisert, de amerikanske utdanningsinstitusjonene er i større grad en norske autonome i forhold til å bestemme innhold i studiene. •Alle studenter betaler skolepenger (tuition fee) –Varierer fra $5000 to $30000 pr. år avhengig av institusjon, fag og oppholdsstatus.

Norwegian Research Priorities Internationalization Basic research Research based innovation FoodHealth Energy and environment Ocean New materials Nanotechnology ICT Biotechnology •21 Centres of Excellence •14 Centres for Research-based Innovation •9 Norwegian Centres of Expertise •~8 Centres for Eco-friendly Energy research

Unofficial grade conversion In Norway: •A should be the grade for an excellent performance •C should be the average grade over any large population and a long period of time. There is no demand for a statistical distribution of grades in a specified population or class. All grades are to be used equally at all levels of the education, which means that C should be the average grade both at Bachelor’s and Master’s levels.

Besøk på 5 forskningsuniversiteter 2008 Iowa State University Ames (13.10) University of Wisconsin Madison (15.10) University of Michigan Ann Arbor (17.10) University of Iowa Iowa City (14.10) University of Illinois at Urbana-Champaign (16.10) Alle disse 5 er offentlige universiteter som er tunge på engineering

•Ligger i Ames, en by med innbyggere. • studenter, herav 2500 internasjonale fra 112 land. •Ikke lenger på tilleggsstipendlisten (tatt ut i 2007), skole- penger for et fullt år for norske studenter er ca. kr ,-. •Blant beste i Jiai Tong ”World Universities” •Agriculture, biological sciences og engineering er spesielt sterke fag. •Arbeider med å styrke internasjonalisering. •College of Engineering (4200 studenter) deltar i dag i en rekke internasjonale samarbeidsprogrammer. –I stor grad basert på kontakt mellom fagfolk. –Fagfolk her vil primært oppmuntre til utveksling på undergraduate nivå, ettersom de vil beholde graduate- studenter for å utføre forskning. –Er interessert i kontakter i Norge.

•Ligger i Iowa City som har innbyggere. • studenter herav 2200 internasjonale fra 113 land. •Er på tilleggsstipendlisten, skole-penger for et fullt år for norske studenter er ca. kr ,-. •Blant beste i Jiai Tong ”World Universities” 2008 og er staten Iowas ”flagship institution •Stor fokus på engineering (1700 studenter), særlig environmental engineering, men smalere enn ISU. •Også sterke bånd mellom teknologifagene og medisin innen for eksempel biomedical engineering. •Stor fokus på internasjonalisering –Eget fond på $ for internasjonalisering, primært for å støtte studentmobilitet. –Ønsker god tilpasning av fag ved utveksling, vil helst ha en liste over godkjente emner.

•Ligger i Madison som er delstatens hovedstad med innbyggere. • studenter, herav 4000 internasjonale. •University of Wisconsin System har 26 campuser og UiW Madison er flaggskipet i delstaten. •Nr. 17 i verden i Shanghai ”World Universities” •Det 7. beste off. universitetet i USA (US News, 2007) •Er på tilleggstipendlisten, skolepenger for et fullt år for norske studenter er ca. kr ,-. •Stort fokus på agriculture, engineering, og humaniora/ språkfag.

•Urbana- Champaign er et byområde som består av tre kommuner med til sammen rundt innbyggere. –Newsweek: En av verdens 10 beste teknologibyer. •42000 studenter. •Nr. 26 på Jiai Tong ”World Universities” •Er på tilleggstipendlisten, skolepenger for et fullt år for norske studenter er ca. kr ,-. •Store på teknologiske fag, tunge innen Biomedical, Industrial/Manufacturing og Chemical Engineering. •College of Engineering har 8100 studenter og 650 forskere fordelt på 12 institutter og 6 tverrfaglige sentre. •Uttrykker stor interesse for studentutveksling med Norge, men ser flere utfordringer i tilretteleggingen hvis studentene skal få god uttelling i studieplanene sine.

•Ligger i Ann Arbour som er en universitetsby med innbyggere •40000 studenter •Nr. 21 på Jiai Tong ”World Universities” •Er på tilleggstipendlisten, skolepenger for et fullt år for norske studenter er ca. kr ,-. •College of Engineering har 7600 studenter og spesiell vekt på teknologiske og medisinske fag. •Biomedical engineering og Chemical engineering hevder seg spesielt godt. •Wisconsin har lang kystlinje (Great Lakes) og mye til felles med Norge, også satsingsområder innen forskning.

Viktige utvekslingsnettverk Kjent i Norge •ISEP: International Student Exchange Programs •WUN: Worldwide Universities Network •USAC: Universtity Studies Abroad Consortium •CIEE: Council on International Educational Exchange Mindre kjent i Norge? - men viktig i USA: •GE3: Global Engineering Education Exchange Global E³ is an international exchange program for engineering students at member institutions. The program offers the opportunity for American students to study in one of 17 countries overseas, and for international students at partner campuses to study in the United States. The program is designed to allow students to take courses overseas for credit at their home institutions.

Oppsummering •Alle de 5 universitetene som ble besøkt uttykker stor interesse for utveskling med Norge. •Alle håndterer internasjonalisering og studentutveksling både sentralt og på ingeniøravdelingene. •Disse og andre universiteter i Midtvesten hevder seg godt internasjonalt innen ingeniørfag, men Midtvesten er nok ikke regnet for å være spesielt eksotisk for studentene. •Mulighetene for å redusere skolepengene varierer, University of Wisconsin har ingen anledning til dette. •TOEFL (Test of English as a Foreign Language) kreves for helårsstudenter, men er i praksis ikke noe problem.

Oppsummering •Semesterinndelingen (august-desember og januar-mai) er kompatibel med den norske. –For amerikanske studenter er det også av interesse med opphold i sommermånedene, gjerne i form av internship (praksis). •Bologna er nå forholdsvis godt kjent og det arbeides på flere hold med tilpasninger. –Norsk Bachelor er jevnt over prinsipielt akseptert, men foreløpig kreves det individuell godkjenning. –Flere kjenner til forskjeller i karaktersystem. •Utveksling på høyere grad er lettest å få til ved å bruke forskernettverk og kvalitetssikring gjennom dette. –Gjelder både på Master og PhD-nivå.

Oppsummering •Det poengteres at studentutveksling er krevende innen ingeniørfag på lavere grad på grunn av at detaljspesifiseringen som er nødvendig for tilpassing/ godkjenning av kurs. •Harmonisering er ønskelig. •Amerikanske ingeniørstudenter kan også ta kurs i andre eller relaterte fag (feks samfunnsfag teknologiledelse) •Institusjoner som har anledning å redusere skolepenger for innkommende studenter, ønsker balanse i utveksling og avtaler (MoU) hvis dette er oppfylles. •Flere amerikanske institusjoner ønsker kun avtaler som har volum i potensialet for utveksling, ellers koster det mer enn det smaker. Dette utelukker flere av de mindre ingeniøutdannigene i Norge! •En god grunn for nettverksbygging i Norge slik evalueringen av ingeniørutdanningen også konkluderer med.

Hva nå? - oppfølging •Enkle og gode websider er svært viktig for å trekke amerikanske studenter til Norge. •Når den skriftlige rapporten er klar vil naturlig oppfølging mest naturlig foregå ved at SIU eller NRT formidler kontakt for møter med fagmiljøene eller de sentrale kontorene for internasjonalisering. •For vurdering av faglig ”match” anbefales det å begynne med institusjonenes websider. •SIU undersøker muligheten for norsk deltakelse i GE3- nettverket. •Internasjonalisering for NRTs medlemmer er et godt argument for å gå sammen i nettverk og allianser og ellers samordne studieprogrammer.