Arkivkurs praktiske arkivrutiner

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Faglig Forum for Formannskapssekretærer i Sandnes mandag 8. juni 2009
EVurdering Et webbasert system for elektronisk vurdering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av elektronisk system for vurdering av forskningssøknader.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Forstandere i trossamfunn
Hvordan kan arkivplan bli et nyttig verktøy i arkivarbeidet?
: Elektronisk post Hva er elektronisk post
Personopplysningslovens formål, grunnbegreper og virkeområde
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Dag Wiese Schartum, AFIN
PERIODISERING Bergen Byarkiv2 Periodisering av arkiv Periodisering: alle saker som er avsluttet ved overgangen til ny arkivperiode skilles.
IKA Opplandene Journalføring og arkivering av e-post, sms, e-skjema og noen utfordringer knytta til bruk av sosiale media sett fra arkivets side.
Overgang til elektronisk personalarkiv
Arkivering av nettsider
Arkivtjenesten i Oppland fylkeskommune Presentasjon for nye ledere
Royal Ministry of Culture and Church Affairs idrettsanlegg.no Seniorrådgiver Morten Roa Kultur- og kirkedepartementet, Idrettsavdelingen E-post:
Rett til innsyn i offentlige dokumenter
Åpenhet i kommunal forvaltning
Ny offentlighetslov Norsk Redaktørforenings høstkonferanse 2008.
Noark-4 spesifiserer et fullstendig elektronisk arkivsystem som kan integreres med elektronisk post og elektronisk saksbehandling.
Elektronisk saksbehandling i moderne forvaltning – Ole P. Pedersen 6. mai 2004 Full åpenhet på nett Hvorfor kommunene og det offentlige må skjerpe seg.
Basware Purchase Management
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen
Elektronisk saksbehandlingsprosjekt ved Universitetet i Bergen Stabsmøte
Elektronisk saksbehandling og arkiv
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Interkommunalt arkiv i Vest-Agder IKS (IKAVA)
Møte- og utvalgsbehandling
Søknad om tilskudd/ prosjektmidler Skriv søknad og be om at evt. tildelte midler overføres bankkonto Kopi til regnskap sammen med bilagsblankett.
NOARK 5 arkitektur - kommune
Offentlighet og partsinnsyn
Forvaltningsrevisjon gjennomført 2012/13: Prosedyrer og rutiner for journalføring og tilgjengeliggjøring av dokument/saksutredning Statusrapport 2014.
Informasjon til brukere av Sikret sone i P360
Rutine vedr. saksfremlegg og protokoll til Høgskolestyret
Arkivlederseminar, IKA Kongsberg
Dagens tema: roller og tilganger i ePhorte
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Arkivering Brukerseminar Oppad 24.September 2013 Harald Torbjørnsen Harald Torbjørnsen, IKT-koordinator skole, Elverum kommune.
3 Marius Stub.
Kort brukerveiledning Arkiv plug-in Februar 2015
Ledernes bruk av ePhorte
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Elektronisk saksbehandling Hvordan blir det? og hvorfor det ikke er noe godt spørsmål Seniorrådgiver Kari Thoresen, Statskonsult, IT-avdelingen KORG-dagene.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Arkivledersamling 21. november 2013 June Wahl og Vibeke Hammerhaug.
Forprosjekt – nytt skoleadministrativt system Vedlegg 5 - Prosessbeskrivelse Privatistopplæring.
1 Post/arkiv rutiner Barnehagene i Gjøvik kommune Utarbeidet av arkivleder Anne Haugom, feb 2011.
To begrunnelsen for bevaring av arkiver Arkiver ivaretar verdier som er knyttet til kulturarv og forskning, noen ganger kalt "nasjonens hukommelse" Dokumentasjon.
Vi skiller oss! Hilsen Sak og Arkiv 20. august 2015, Elin E. Harder, Enhetsleder Trondheim byarkiv Trondheim byarkiv.
- Tryggere for meg!- Enklere for oss! Forberedelse til forandring.
Foto: Geir Hageskal Bevare eller kaste? – Dokumenthåndtering i Trondheim kommune Bevaring- og kassasjonskartlegging IKA Finnmark, , Eirik Andersen.
Allmennoffentlighet Av Marius Stub. 1. Innledning Reglene i offentleglova gir enhver krav på innsyn i forvaltningens saksdokumenter mv. – En part kan.
ARKIVRUTINER I NAV-KONTOR. Jorunn Holsbøvåg Olsen Arkivansvarlig NAV Møre og Romsdal 22. oktober 2010.
Saksgangen i ansettelsessaker Pr oktober Ansettelsessak/rekruttering En ansettelsessak skal dokumentere ansettelsesprosessen og at: - lover og retningslinjer.
Rett til innsyn i forvaltningens dokumenter
OT-MAPPE Hvordan skal den behandles?
Saksgangen i tilsettingssaker
Bevaring og kassasjon Statusrapport Norge
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
3 Marius Stub.
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
ELEVMAPPE Hvordan skal den behandles?
Arkivering og journalføring av anskaffelsessaker
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Kort brukerveiledning Oktober 2016
3 Marius Stub.
Utskrift av presentasjonen:

Arkivkurs praktiske arkivrutiner Postmottak, Journalføring, Arkivering Nettverkssamling for privatarkiv 31 mai 2012, Vadsø

Daglige post og arkivrutiner arkivforskriften kapittel III, A. Postmottak og fordeling Stempling og journalføring Saksfordeling og oppfølging Utekspedering, arkivering og kontroll Utlån

POSTBEHANDLING Posten skal leveres til arkivtjenesten Post er post. Det spiller ingen rolle hvordan posten leveres eller i hvilken form den kommer

Ulike typer post og saksdokumenter Personlig adressert post Kopier og rundskriv mottatt fra andre Møteinnkallinger fra andre Post til egen administrasjon, fagsaker Regninger, fakturaer, innbetalingsgiroer Personalsaker Verdipost Telefax E-post Hastesaker

Mottak og åpning av post Skill ut personlig adressert post eller sendinger som etter åpningen viser seg å være feil adressert. Post adressert til kontoret, eller med kontorets navn påført fremfor personnavn åpnes av arkivpersonalet og legges i omslag. Kontroller innholdet, er alle vedlegg med? Skill ut alt som etter åpningen viser seg å være arkivuverdig materiale Rundskriv kan registreres i en egen rundskrivsliste

Telefaks og e-post Telefax og e-post som på grunn av innholdet må regnes som saksdokumenter skal arkivmessig sett behandles på samme måte som vanlig post. Organet (kommunen) skal ha et sentralt e-postmottak Det sentrale e-postmottaket skal ligge i arkivtjenesten, og det er dennes oppgave å åpne og vurdere e-post

POSTBEHANDLING All post som kommer inn til organet skal håndteres i henhold til innholdets karakter Ordinær post adressert til organet Åpnes av arkivtjenesten

POSTBEHANDLING Personlig adressert post Adressaten står alltid øverst i adressefeltet. Slik post skal, dersom arkivtjenesten ikke har fått fullmakt til å åpne, leveres uåpnet til adressaten Inneholder brevet sakspost, skal denne leveres arkivtjenesten for vanlig postbehandling

ARKIVBEGRENSING Arkivforskriftens § 3-18 og 3-19 inneholder bestemmelser for arkivbegrensning i offentlige organer og virksomheter Retningslinjene og gjennomføringen av arkiv-begrensningen er et felles ansvar for både ledere, saksbehandlere og arkivtjenesten

STEMPLING Arkivverdige dokumenter stemples med et journalstempel for å knytte dem til journalen, og for å kunne identifisere dokumentene senere. Organets navn, hvilken avdeling/kontor saken sorterer under, saksansvarlig og saksbehandler, saks- og dokument-nummer, journalføringsdato og arkivkode

KLASSERING Arkivverdige dokumenter skal klasseres, det vil si påføres arkivkode etter innhold. Klasseringen foretas vanligvis i arkivtjenesten, og det skjer i forbindelse med postbehandlingen. Man skal alltid klassere i henhold til den arkivnøkkelen som virksomheten bruker.

Stempling- datering- klassering. Alle dokumenter som skal registreres skal stemples Arkivuverdig materiale skal ikke stemples eller registreres. Stemplet bør ha en enhetlig standard innad i kommunens administrasjon. Stempelet skal identifisere dokumentene; Dersom omslag brukes må man likevel stemple selve dokumentet. Et rødt (el. blått) stempel skiller originaldokumenter fra kopier.

Journal - journalføring Et fortløpende register over inn- og utgående brev. Restansekontroll og oppfølging av saksbehandler For å se sammenheng i arkivet og for framfinning av dokumenter Identifisere dokumenter for innsyn Dokumentasjon Viser hvilke brev som er mottatt, hvor de er i arkivet og hvordan de er fulgt opp

Hvilke dokumenter skal journalføres? 1. SAKSDOKUMENT Det er journalføringsplikt for alle inn- og utgående dokumenter som etter Offentlighetslovens §§2 og 3 må regnes som saksdokumenter for organet, dersom de er gjenstand for saksbehandling og har verdi som dokumentasjon. 2. SAKSFREMLEGG MED VEDLEGG TIL KOMMUNALT FOLKEVALGT ORGAN

Hvilke dokumenter kan Journalføres? 1. ORGANINTERNE DOKUMENT: kladder, interne beskjeder, meldinger og rapporter, arb.notater, dokument som er produsert i organet til bruk, registreres så langt organet finner det tjenlig. Merk: Forskjell mellom Arkivforsk §2-6 og Jf.offl. § 5-1 def. av “Interne dokument”. 2. STORE ENSTYPESAKER: lånesaker, søknad om tilskudd, bilag

Hvilke dokumenter skal ikke Journalføres? Dokumenter som kommer inn under bestemmelsene om arkivbegrensing i arkivforskr.§ 3-19, skal ikke journalføres og de skal heller ikke arkiveres: - Trykksaker, rundskriv, interne notater som ikke inngår i saksbehandling og som ikke inngår som dokumentasjon

Arkiveringsplikten går lenger enn journalføringsplikten Alle dokument som kommer inn under arkivlovens definisjon av arkiv i § 2 og som ikke er gjenstand for arkivbegrensning etter arkivforskr. §§ 3-18 og 3-19, skal arkiveres. Dette gjelder også organinterne dokumenter, enten de journalføres eller ikke.

Hvilke opplysninger skal registreres om det enkelte dokument? Journalopplysninger når dokumentet registreres inn: 1. Journalføringsdato 2. Saks - og dokumentnummer 3. Avsender og/eller mottaker 4. Opplysninger om sak, innhold eller emne, dvs dokumenttittel eller annen innholdsbeskrivelse. 5. Dokumentets datering 6. Arkivkode i henhold til arkivnøkkelen Ved arkivlegging registreres også: 7. Ekspedisjons- eller avskrivningsdato 8. Avskrivningsmåte

Viktig å passe på ved journalføring Viktig å passe på at arkivarene bruker samme språk og forkortelser hver gang de registrerer dokumenter i journalsystemet. (SKRIVEREGLER) For å få til god registrering som sikrer gjenfinning, må virksomheten lage regler for hvordan de forskjellige feltene i registreringsbildet skal fylles ut. Arkivkode; ved tvil om den er riktig, kontakt arkivtjenesten Virksomheten må også utarbeide regler for hva som defineres som en sak, slik at alle dokumentene i samme sak får samme saksnr.

Formål med disse funksjonene Gi dokumentene en sikker og entydig identifikasjon Knytte de enkelte dokumentene til den saken de tilhører Finne tilbake til sakene Hindre uhjemlet innsyn Plassere dokumentene i organets system for oversikt gjenfinning, gjenfinning, gjenfinning!

POSTLISTE / JOURNAL Fortløpende liste over alle journalførte dokumenter. Postlista følger dokumentene til den enkelte saksbehandlers enhet. Postlista gjennomgås med tanke på arkivkode, saksbehandler og unntak fra offentlighet, returneres til arkivtjenesten, som fører eventuelle rettelser i offentlig journal

AVSKRIVING Journalen skal etter avskriving vise: Om et inngående dokument er behandlet Hvordan dokumentet er behandlet Når dokumentet ble avskrevet Hvem som var saksansvarlig

KOPIBOK ”Organet skal normalt lage kopibok som inneheld kopi av alle utgåande dokument.” Kopiboka ordnes kronologisk Et organ kan gjerne ha to kopibøker slik at man kan skille ut de dokumentene som er unntatt offentlighet Kopibøkene er ikke kassable, og skal bindes inn senest ved bortsetting

SLUTTBEHANDLING Når en sak er ferdigbehandlet fra saksbehandler skal arkivtjenesten: Avskrive eventuelle uavskrevne dokumenter Kontrollere at alle utgående dokumenter er korrekt journalført Kontrollere at alle registrerte dokumenter finnes i den fysiske mappa Kontrollere at mappa er ryddig og ikke inneholder metall, plast og lignende Avslutte saken i sak-/arkivsystemet

ARKIVLEGGING Ferdigbehandlede, avsluttede saker legges på rett plass i arkivet Primærkoden saken er registrert under viser hvor i arkivet saken skal ligge.

OFFENTLIG JOURNAL Trenger kun å inneholde de obligatoriske opplysningene. Alle dokument som er registrert i en journal skal tas med på offentlig journal!! Konfidensielle opplysninger skal skjermes fra offentligheten. Nøytrale betegnelser som ikke røper opplysninger som skal skjermer : Hele journalen er offentlig Man kan registrere opplysningene som ikke skal være offentlige,og stryke disse ut i den kopien som legge ut for offentligheten: Man får en offentlig og en fullstendig journal, A- og B-journal

UTLÅN FRA ARKIVET Opprett regler for utlån av saksmapper Bruk utlånskort Kontroll på utlån sikrer : -bevaring av arkivene -rettsikkerhet for kommunen og individ -sparer tid på å leite hos saksbehandlere -hindrer ”personlige arkiv”