STATISTISK KVALITETSSTYRING

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Effektiv prosjektplanlegging
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Parapsykologi.
Sommervikar i Blend.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Eksperimentelt arbeid
KONTROLLKORT Et viktig redskap i kvalitetsstyring av tilvirkningsprosesser.
En innføring i spillet: Dobbeltkrig – Grønn
Vurdering av statistiske analysemetoder brukt i Læringslabens undersøkelser i videregående skole i Rogaland.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
5 Øk lesesynsfeltet. 5.1 Lesesynsfeltet, lesehastigheten og oppfatningen •Når du fikserer blikket på et sted i teksten, kan du bare lese bokstavene og.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Forbedringsprosjektet
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Observasjon ?.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Oppgave Se på 3BI eksamen V-1999 Gå igjennom punktene og plasser dem i gruppe etter ”produkt”, ”prosess”, ”samfunnsinstitusjon” Er det noen av spørsmålene.
Grunnleggende testteori
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Et av de viktigste målene for prosjektet
Analyse og tolkning av datamaterialet
Komplekse tall Naturlige tall
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
Human Factors (HF) i kontrollrom - En revisjonsmetode 2003
Klare mål for kvalitets- og miljøarbeidet Nye utfordringer krever nye tanker: Skal vi sertifisere oss? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar.
Kontrollregler Z- tabell Kontrollregler Tillatt totalfeil
Helse Sør Kvalitetsstrategi Ingrid Risland Helse Sør RHF
Målinger – i forbedringsarbeid
Praktisk forbedringsarbeid ved Ringerike Sykehus HF
Mestring og forebygging av depresjon
Bærekraftig utvikling - forskerspiren
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
= pasning = løp uten ball = føring av ballen PASNINGSØVELSE
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Noen nyttige råd og tips – IK - Akvakultur
«Lese og løse oppgaver»
Ordforklaringer Sysselsatte er personer med inntektsgivende arbeid. Arbeidsledige er personer uten inntektsgivende arbeid, men som forsøker å skaffe seg.
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Usikkerheter og sannsynligheter Petter Mostad
….ViBeR… i farta Vi er på vei!.
Matematikk 1 årskurs 26. oktober 2009
M1 årskurs HVE 7. september 2009
Statistikk M4 Mandag 20. april 2009.
Stian Grønning Master i samfunnsøkonomi Daglig leder i Recogni.
Arbeidsmiljøet angår alle. Bra for både deg og din bedrift. Samarbeid, ledelse og medvirkning Hva kan ESENER fortelle om om arbeidsgivers ledelse og arbeidstakers.
Om å undervise, tilrettelegge veilede, kartlegge, teste, prøve og vurdere elever i en læringsaktivitet Berit Bratholm:
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Kvalitet, risiko og avvik
Forbedringssamlingen
MAT0100V Sannsynlighetsregning og kombinatorikk
Beregningsmodell for hverdagsrehabilitering
Forskningsdesign: eksperiment
Statistikk 2 Sentral- og spredningsmål
Om veiledning av team i læringsnettverk
Håvard Hansen Doktorgradsstipendiat Institutt for markedsføring
Oppsummering fra forrige gang
Utskrift av presentasjonen:

STATISTISK KVALITETSSTYRING KAMPEN MOT UØNSKET VARIASJON

Variasjon En skiller mellom systematisk variasjon og tilfeldig variasjon. Så lenge systematisk variasjon er er eliminert eller kompensert, sier vi at vi har en prosess under statistisk kontroll, eller en stabil prosess, se Fig. 10.1 Shewhart (1931) uttalte at ”et fenomen kan sies å være under kontroll, når vi, ved bruk av tidligere erfaringer, kan forutsi, i det minste innen grenseverdier, hvordan fenomenet vil variere i fremtiden” Formålet med statistisk prosesskontroll er å: identifisere påviselige årsaker for å eliminere dem overvåke prosessen når den er i statistisk kontroll slik at ikke flere påviselige årsaker kommer inn uten operatørens kjennskap kontinuerlig gi informasjon fra prosessen, slik at nye årsaker kan identifiseres og elimineres

Prosessforbedring Gitt en sammensatt prosess der standardavvikene til deleprosessene er h.h.v. 4, 2, 1, 1 og 1. Standardavviket til prosessen blir da kvadratroten til summen av kvadratene for hver delprosess, lik 4,8. Greier vi å eliminere det nest største standardavviket, 2, blir resultanten 4,4, greier vi derimot i stedet å eliminere det største standardavviket, 4, blir resultanten 2,6 - altså en vesentlig forbedring det er altså ikke tilfeldig hvor vi begynner, og vi har verktøy for å prioritere og løse oppgavene (de 7 verktøy)

En prosess utenfor statistisk kontroll tidsakse Prosessen endrer sentrering (ustabil) og standardavvik underveis. Hvilket tidspunkt 1..4 regnet fra nede til venstre er prosessen tilsynelatende under kontroll? Hvilken feilslutning kunne vi trekke dersom dette var eneste undersøkelse?

Stabil prosess Denne prosessen er nå stabil mht middelverdi. Likevel er standardavviket varierende og tidvis stort, men prosessen kan modelleres og forbedres mot en smalere variasjonsbredde

Stabil og kapabel (dugelig) prosess Denne prosessen har gjennomgått en forbedring, den er stabil som forrige figur viser, men er i tillegg jevnere mht standardavvik

Demingsirkelen Når vi søker etter årsakene til systematisk variasjon, dvs. påviselige årsaker, er det viktig å håndtere problemene systematisk og nøyaktig Demingsirkelen er et av flere verktøy: Planlegg: Når problemer avdekkes, er det første vi må gjøre å avklare de viktiste årsakene til problemet Utfør: Når en viktig årsak er funnet, må forbedring utføres Iverksett Planlegg Utfør Vurder

Vurder: Når relevante tiltak er gjort må vi undersøke resultatet for å se om forbedringen virkelig var vellykket. Igjen, nyttes de 7 verktøy Iverksett: Hele tiden er det et spørsmål om å lære og vinne erfaring fra forbedringsprosessen for å unngå å gjøre de samme feil i fremtiden. Dersom vi ikke er fornøyd denne gangen, må vi kjøre gjennom prosessen en gang til osv.

Hva vi er ute etter I figuren som er hentet fra Juran’s trilogi ser vi hvordan en prosessforbedring kan se ut før og etter forbedring. Vi har oppnådd å senke feilkostnaden og kan arbeide med variasjonsbekjemping på et mye lavere nivå, dersom vi ikke velger å prioritere en annen og dårligere prosess først.