P R E S E N T A S J O N.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Rutiner for finansforvaltning
Argumentliste for at våre kunder skal akseptere NSAB som en del av kontraktsforpliktelsene NSAB er en avtale der kundene er part. Det er viktig å fremheve.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
ESMA retningslinjer egnethetstest
Om autorisasjonsordningen
Hva er Fretex ?.
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Norges Bilbransjeforbund ”Samhandling mellom forsikrings- og bilbransjen for samfunnsansvar” Skade- og lakk konferanse Gardermoen 22. mars 2011.
Styrearbeid i Norwegian
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
E-handel.
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
”Obligasjonssaken” – orientering til formannskapet
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Serviceerklæringer i Oslo kommune
Rapportering til departementet Seminar NPH, 16. januar 2007.
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
Velkommen til TrygVesta
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Presentasjon av forskningsprosjektet Styring mot gevinst -
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Avslutningsseminar pilotprosjekt 2014 Prosjektets erfaringer sett fra finansnæringen = Forsikring Kari Mørk (aktuar) fra Finans Norge.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Likelønn - Systematisk likestillingsarbeid. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Internkontroll i norske kommuner
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Relansering av eFaktura B2B. Nord Europas ledende meldingsformidler Itella leverer elektroniske informasjons- løsninger og -tjenester i ti nordeuropeiske.
Distriktsmedisinsk senter (DMS) i Sunndal kommune Storfjordkonferansen Harriet Berntsen assisterende rådmann.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Verdien av god virksomhetsstyring – Folketrygdfondets perspektiv Seminar NFF 29. januar 2014 Olaug Svarva - Administrerende direktør NFF 29. januar 2014.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
2004 NAO-prosjektet Ny AnskaffelsesOrganisering
…når resultater betyr noe
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Prosjektavslutning og sluttrapport
Page 1 WE MOVE THE INDUSTRY THAT MOVES THE WORLD RISK MANAGEMENT Fra operatørenes ståsted Solakonferansen 2014 Øivind Solberg, PhD.
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Varige forbedringsresultater ”Sustainability - Bærekraft” Utfordringen er ikke å komme i gang, men å fortsette etter at den første entusiasmen har lagt.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Status på oppfølgingsarbeidet i forbindelse med tilsynsrapporten og varsel om pålegg fra Arbeidstilsynet, ”Arbeid for helse” per
ABS-rapportering 2008 for Regionalnett
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Regionale forskningsfond
Rana kommune -systematisering av kommunalt folkehelsearbeid – 1.Bakteppe 2.Oppbygging av det systematiske folkehelsearbeidet 3.Forklaring av modell for.
INTERNKONTROLL - Medlem av Norges største frittstående elektrikerkjede -
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Oslo, 2016.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Kvalitet, risiko og avvik
Prosjektpresentasjon for [Virksomhet]
RIS-metoden for prosessforbedring
Asker - mulighetenes kommune
Oppsummering av FOU - prosjekt
Utskrift av presentasjonen:

P R E S E N T A S J O N

Agenda // Hvem er vi Referanser Kostnadselementer Hvordan arbeider vi - Analysefase - Servicefase Hva har vi oppnådd Oppsummering

Goldberg Partners // Vår virksomhet omfatter rådgivning, utvikling og administrasjon av skade-, person- og pensjonsforsikring. Våre medarbeidere skal ha høy forsikringsfaglig kompetanse og lang erfaring fra forsikrings- og finansmarkedet. Vår virksomhet skal være bygget på tillit, kvalitet, service og nære kundeforhold

Organisasjon // Styreformann Mats Mitsell (60) Vice President SAS Sjef for SAS operative divisjon Sjef for SAS Cargo Linjeflyg AB Fraktsjef og grunder av Jetpakk CEO Amadeus / SMART Travelink AB Grunder

Referanser // Vårt primære satsingsområde er mellomstore og store kunder innenfor privat og offentlig sektor. Blant våre referansekunder finner man hotellkjeder, eiendoms- selskaper, sikkerhet-/vaktselskaper, transportfirmaer, teknisk industri, betongvarefabrikker, sportskjeder, plastbåtproduksjon, oppdrettsanlegg, møbel- produksjon, fylkeskommuner, kommuner

Kostnadselementer // Administrasjon Poliseproduksjon Forvaltning Skadebehandling Reassuranse 55% Påvirkbare kostnadselementer 45% Underwriting - Variabel 50% Reassuranse - Variabel 15% Vekst i premier og erstatninger

Analyse // Plassering Metode Evaluering Analyse

Service // Affinity I P M S Grunnpakke Risk Management Skadeservice

Hva har vi oppnådd // Referanser Besparelse Risikobærere AIG Allianz Chubb City Group Codan Gerling if… Gjensidige Inter Hannover KLP Lensforsikringar Locton Loyds Munich Re Nemi Storebrand Swiss Life Vesta Winthertur Zurich I 2007 hadde gjennomførte vi Ca 20 analyser. Resultat: Gj.besparelse: 31% Største besparelse: 73% Minste besparelse: 23% Vilkår: Tilsvarende eller bedre Service: Serviceprogram Goldberg Partners herunder Risk Survey Report fra risikobærer.

Hvorfor // Målrettet, engasjerte og tilgjengelige medarbeidere Medarbeidere med nasjonal og internasjonal erfaring Økonomisk solid Høy kvalitet på service Oppnår gode og langsiktige resultater Insurance Portfolio Management System

Takk for oppmerksomheten Samarbeidsavtale Megler Klient Gøteborg 25.01.2008 Megler Kunde Takk for oppmerksomheten

Hyperlinker

METODEOVERSIKT FOR ANALYSE SKADE- OG PERSONFORSIKRING Fase Hva Hvorfor Hvordan Når 1 Tilpasning av metodeverktøy Tilpasse metode-verktøyet til kundens organisasjon og systemer Sikre felles refe-ranseramme for arbeidet Tilpasse maler, rutiner og dokumentstruktur Tilpasning gjøres i for-bindelse ved oppstart 2 Definere mål for oppdrag Identifisere hva som skal være resultatet for oppdraget på en konkret og målbar måte Nødvendig for å sikre fornuftig fremdrift, velge team m.v. Møte med kunde mht. å vurdere oppdrag mot strategiske behov hos kunde Målsetting defineres normalt i starten av et prosjekt 3 Identifisere krav og forventninger Avtale krav til løsning, prosess, fremdrift m.v Sikre videre prosess Gjennomføre møte med kunde, befaring av risiko, bruk av eksterne rådgivere m.v. Gjennomføres i starten av prosjektet gjerne ved forhånds-definerte mile-pæler 4 Definere prosess Identifisere hensikts-messig prosess basert på oppdrag, mål-setting, krav og forventninger Øker kvalitet, effektivitet og forutsigbarhet i gjennomføring Analyse av oppdrag, krav målsetting, og for-ventninger skjer med kunde Gjennomføres når man kjenner rammene for prosjektet 5 Innhente faktainfor-masjon Identifisere informasjonsbehov og kilder samt systematisere Faktisk innsikt og for-ståelse er vesentlig for at vi kan gi gode og konkrete råd Innhenting av dokumenter, møter med kunde, og uavhengige kilder. Etter at rammene og prosessen er lagt.

Analyse / Evaluere // Fase Hva Hvorfor Hvordan Når 6 Analyse og vurdere Analysere muligheter, utfordringer Usikkerheter Systematisering av fakta Analyse av fakta, risiki og muligheter mot relevante forutset-ninger, mål, krav og forventninger Revidere mål Sikre at gjennomføring fører til maksimal måloppnåelse Konkludere Varierer av oppdragstype. Ledes og utføres av ansvarlig partner i GP med tungt forsikringsfaglig tilsnitt Når man vurderer at faktiske forhold m.v. er tilstrekkelig kartlagt. Vil i mer komplekse prosjekter regel-messig skje vekselvis med innhenting av informasjon 7 Gjennomføre Realisere målet ved å implementere resultatet av analyser og vurderinger Oppnå målsetting Avhengig av oppdrag 8 Evaluere Verifisere om målsetting, krav og forutsetninger ble oppfylt og om forventninger til GP oppfylles Lære og forbrede prosesser og metodeverk Møte eller skriftlig oppsummering Ved større oppdrag ved avslutning av analysefase SERVICEFASE

Grunnpakke // a) Partner b) Servicemanual c) Forvaltning, herunder avtalekontroll, analyse, fornyelse, årsrapport d) Porteføljeovervåkning og avtalekontroll e) Daglig support i forsikringstekniske spørsmål f) Goldberg Newsletter g) Personalforsikringsbrosjyrer til ansatte h) Kvalitetshåndbok(er) ’ Sjåførhåndbok

I P M S // Vi tilbyr et avansert og brukervennlig porteføljeforvaltningssystem som gir bruker en totaloversikt over: Portefølje og porteføljereguleringer Vilkår og sikkerhetsforskrifter Historikk Skader Rapportering Kontaktpersoner Betalingsservice m.v.

Skadeservice // Vår skadeserviceenhet (service 24) kan tilby følgende tjenester: Skaderådgivning - Vilkår og sikkerhetsforskrifter sett i forhold til avtale og policy - Utarbeidelse og implementering av skade- og melderutiner - Juridiske tjenester - Tilgang til lege, tannlege, fysioterapeut, kiropraktor og takstmann b) Skaderegistrering c) Skadeoppfølging d) Skadeoppgjør e) Utarbeidelse av skadestatistikk, vedlikehold og arkivering d) Kontroll av reassuransekrav e) Regress

Risk Management // Hensikten med skadeforebyggende arbeid ? S k a d e p r o s e n t Premieutvikling 20 40 60 80 100 120 140 Reduserer risikoen for premieøkning Redusere skaderisiko Bedre skadehistorikk Vårt RM konsept tar utg. pkt. i Risiko for avkortning og kostnader ved skadeoppgjør Redusere kostnader knyttet til egenandeler ved skader Redusere antall skader herunder småskader Redusere risiko for andre risikorelaterte kostnader som det ikke er mulig å forsikre seg mot. Øke kriseberedskap Sikre forbedring og godt miljø i egen organisasjon

Affinity // Biltype Årsmodell Kjørelengde Km.stand Dekning Tekniske data Biltype Årsmodell Kjørelengde Km.stand Dekning Spesifikasjon Volvo XC70 AWD 2008 16000 pr. år Ny A + K + UL + L Premieberegning 2008 Ved skadefri kjøring 2009 2010 2011 Ønskes tilbud på andre forsikringer Ta kontakt Tekniske data Spesifikasjon Premieberegning Villa Hjem-/Innbo Fritidsbolig Ulykke Reise