Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Situasjonen sett fra Stavanger kommune
Advertisements

Status meldingsutbredelse i region Midt
Samhandlingsarkitektur for helsesektoren
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Forprosjekt Meldingsovervåking
Samhandling med St. Olavs Hospital
OSS 13. september 2012 • NHN koordinators rolle og aktiviteter • Nytt mandat IKT-forum.
Meldingsutbredelse Midt-Norge Møte Utskrivingsrapport Hvordan får vi til en god melding for begge parter? • Hjemmetjenesten trenger info om.
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
Uavhentede meldinger og Meldingsteller
OSEAN Søk Oppslag Integrasjon Oppdatering Mappingløsning 2-nivå
Status Elektronisk meldingsutveksling Helse, Pleie & Omsorg.
E-læringsprogram FUNNKe Drift og meldingsovervåking Nettverksmøte Fauske, 7.mai 2014 Eirin Rødseth, prosjektmedarbeider FUNNKe.
E-melding HALD-kommunene
Konfigurering og forvaltning
E-meldinger Hva innebærer det ? Ulf K. Rønneberg 2011.
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Forprosjekt Meldingsovervåking
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Elektronisk meldingsutveksling Hvordan sikre drift og organisere meldingsovervåkningen FUNNKe Sandnessjøen Guri Selnes, rådgiver Helse- og Omsorg.
FUNNKe Meldingsutveksling, utfordringer og løsninger ved Lars-Andreas Wikbo Fauske – 28/
NAV sin erfaring med eSignatur i helsesektoren Øyvind Gjørven, NAV IKT
Nettverksmøte på Sortland
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling ALF – drift og rutiner ved Lars-Andreas Wikbo Line Nordgård.
Geir Klaussen PLO-meldinger PROSJEKT FUNNKe
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Drift og meldingsovervåking
Pleie Rehabilitering Omsorg – Sentralt system - Informasjons Teknologi
Adressering av meldinger
Hvordan nå rett mottaker i kommunen
1 Utfordringer knyttet til full utbredelse av samhandlingsløsningene Implementering og bruk av NHN adresseregister.
Rammeverket i et overordnet perspektiv  Annebeth Askevold HelsIT, Rammeverket i et overordnet perspektiv Av Annebeth Askevold Brukerforum KITH.
Adressering og standardisering SSP Brukerforum Innlegg ved Egil Rasmussen.
PLO-meldingen er klar – hva nå? SSP Brukerforum Egil Rasmussen.
Status for elektronisk samhandling Meldingsløftet i Helse Sør-Øst RHF
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
Hovedsamarbeidskommune Line Nordgård, rådgiver IKT helse og omsorg Meldingsløftet i kommunen Prosjektleder ELIN-k Tromsø kommune Prosjektleder Meldingsløftet.
Nettverksmøte FUNNKe 18.juni 2012 Elektronisk meldingsutveksling Forberedelser.
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
FUNNKe Regionalt kompetanseløft innen elektronisk samhandling
Hovedsamarbeidskommune
FUNNKe Tekniske forhold ved Lars-Andreas Wikbo
FUNNKe Meldingsutveksling PLO - HF ved Lars-Andreas Wikbo Svolvær– 15. mai 2012.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Hvordan sikrer vi drift og hvordan organiserer vi meldingsovervåking?
E-læringsprogram FUNNKe Drift og meldingsovervåking Nettverksmøte Mosjøen, 17.juni 2014 Eirin Rødseth, prosjektmedarbeider FUNNKe.
Elektronisk meldingsutveksling
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Mosjøen 17
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
Overvåking Feilhåndtering
Elektroniske meldinger – Gevinst eller merarbeid - for hvem? Ove Nordstokke - SUS.
Samhandling med Pleie og omsorgssektoren med bruk av elektronisk informasjonsutveksling Pleie og omsorgsmeldinger GSU Gjøvik Nasjonalt standardiserte.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Elektronisk meldingsutveksling mellom HF og Rauma kommune Erfaringer og status May-Grethe Gridset Systemansvarlig Profil.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Meldingsløftet i kommunene  Formålet med Meldingsløftet i kommunene er utbredelse av effektiv, helhetlig og fungerende informasjonsutveksling.
Presentasjon for FSU inn/ut
Superbrukerforum 23.april 2013 Seksjon Samhandling Anne Fiskaa Spes.rådgiver, stab samhandling.
Eksterne epikriser – hvordan sikre at de når frem til rett mottaker Digital samhandling, OUS –
Innkomne meldinger: Lese og kvittere innkomne meldinger: Innleggelsesrapport og Forespørsel/Svar på forespørsel. Følges opp fortløpende, det vil si minst.
Elektroniske pleie- og omsorgsmeldinger (PLO) Avdeling for kliniske systemer.
Samarbeid om utskriving av pasienter til kommunene Avd. samhandling og helsefremmende.
FUNNKe Tekniske forhold
Sendte meldinger blir liggende i status «Sendt, venter på kvittering»
Standardisering – hvorfor det?
Standardisering – hvorfor det?
Utskrift av presentasjonen:

Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN Meldingsforvaltning Ragnar Husum Vestre region Lisbet Guttormsen NHN

Eksempler fra hverdagen 1 Sykehuset sender «melding om innlagt pasient - på bruker i annen kommune Tydelig feilsending –hvordan varsle avsender ? For å besvare mld må den flyttes ut av innboksen- kan da besvares med avviksmelding MEN : meldingen blir alltid liggende i arkivet, ikke mulig å slette Siden der en åpenbar feil slettes meldingen ! Hvordan vet avsender da om sin feilsending ? Ingen kvittering sendes ut når mld slettes…..

Eksempel 2 Sykehuset sender epikrise som feiler inn i Profil pga feil i format ( teknisk feil ) Ingen sluttbruker i PLO vet at meld har feilet Den som har sendt epikrisen vet ikke at den har feilet Den som har overordnet ansvar for mld overvåkningen i kommunen vil se dette i meldingstjeneren Problem: en feil i Profil gjør at kvitt sendes tilbake til sykehuset med feil ident ( saken avdekket og meldt til Visma ) Sykehuset klarer derfor ikke avdekke at det har oppstått feil hos kommunen t

Å slå inn åpne dører Helhetlig sammenhengende (elektroniske) pasientforløp Suksess forutsetter: Drift 24/7/365 for alle store Drift 7/365 for de mindre Kvalitetsrutiner i fagmiljøet Rett behandling/bruk av meldinger Kvalitetsrutiner i driftsmiljøet Proaktiv overvåkning av meldingsmiljø Kvalitetsrutiner utvikling Systemer for avvikshåndtering Nødrutiner Varsling Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Utfordringsbilde Mange aktører Ulik kompetanse og terminologi Fingern og konvolutten Edi adresse Organisatorisk skille mellom helsefag og teknikkfag Men også ofte samme person Org. rutiner for mottak og behandling av meldinger Org. rutiner for overvåkning Systemer er i stor grad basert på manuelle overvåkningsrutiner Ulike kategorier av avvik sauses sammen Avvik blir inni silo - ikke mellom aktørene Hvem skal varsles – når? Person eller system Sertifikathåndtering Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Utfordringsbilde Mange aktører Ulik kompetanse og terminologi Fingern og konvolutten Edi adresse Organisatorisk skille mellom helsefag og teknikkfag Men også ofte samme person Org. rutiner for mottak og behandling av meldinger Org. rutiner for overvåkning Systemer er i stor grad basert på manuelle overvåkningsrutiner Ulike kategorier av avvik sauses sammen Avvik blir inni silo - ikke mellom aktørene Hvem skal varsles – når? Person eller system Sertifikathåndtering Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Utfordringsbilde Mange aktører Ulik kompetanse og terminologi Fingern og konvolutten Edi adresse Organisatorisk skille mellom helsefag og teknikkfag Men også ofte samme person Org. rutiner for mottak og behandling av meldinger Org. rutiner for overvåkning Systemer er i stor grad basert på manuelle overvåkningsrutiner Ulike kategorier av avvik sauses sammen Avvik blir inni silo - ikke mellom aktørene Hvem skal varsles – når? Person eller system Sertifikathåndtering Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Varsling - scenarier Oppgradering Ikke planlagt nedetid Utløp av sertifikat Bytte av sertifikat Andre feil i elektronisk samhandling Ennå ikke klare rutiner og definerte kontaktpunkt Mye er personbasert – ikke system Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

? Varsling Kommune Lege Driftsoperatør Driftsoperatør HF meldingshjelp@en.lege.no En meldingstelefon meldingshjelp@en.kommune.no En meldingstelefon Kommune Lege Driftsavtale Driftsavtale Driftsoperatør Driftsoperatør meldingshjelp@et.hf.no En meldingstelefon HF Driftsavtale Driftsoperatør Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Virksomhetssertifikat Varsling Buypass Commfides Virksomhetssertifikat meldingshjelp@en.lege.no En meldingstelefon meldingshjelp@en.kommune.no En meldingstelefon Kommune Kommune Lege Driftsavtale Driftsavtale Driftsoperatør Driftsoperatør meldingshjelp@et.hf.no En meldingstelefon HF Driftsavtale Driftsoperatør Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Utfordringsbilde Mange aktører Ulik kompetanse og terminologi Fingern og konvolutten Edi adresse Organisatorisk skille mellom helsefag og teknikkfag Men også ofte samme person Org. rutiner for mottak og behandling av meldinger Org. rutiner for overvåkning Systemer er i stor grad basert på manuelle overvåkningsrutiner Ulike kategorier av avvik sauses sammen Avvik blir inni silo - ikke mellom aktørene Hvem skal varsles – når? Person eller system Sertifikathåndtering Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Utfordringsbilde Mange aktører Ulik kompetanse og terminologi Fingern og konvolutten Edi adresse Organisatorisk skille mellom helsefag og teknikkfag Men også ofte samme person Org. rutiner for mottak og behandling av meldinger Org. rutiner for overvåkning Systemer er i stor grad basert på manuelle overvåkningsrutiner Ulike kategorier av avvik sauses sammen Avvik blir inni silo - ikke mellom aktørene Hvem skal varsles – når? Person eller system Sertifikathåndtering Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Overvåknings-systemer Systemstøtte og varsling Fag Driftsavtale Krav til leverandør!!! Driftsoperatør EPJ SMS MAIL Overvåknings-systemer SNMP Krav til leverandør!!! Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Tiltak og flere gode erfaringer ? For å kunne overvåke elektronisk meldingsutveksling har IT avdelingen behov for å knytte meldingsutveksleren til et overvåkningssystem. Det finnes ikke overvåkningssystemer som ikke støtte SNMP (Simple Network Management Protocol), den benyttes til å overvåke (og i noen tilfeller administrere) IT Utstyr. Den benyttes også til overvåkning av strøm, temperatur mm. SNMP er en tjeneste som finnes på alle servere – så utvikling av dette skal være «plankekjøring». Legge press på leverandørene til å støtte dette i sine meldingsutvekslere SNMP overvåkning vil gi mulighet for: Eskalering av feil – både mtp. kjøring av skript som kan rette feilsituasjoner, som sende SMS til vakttelefon osv. osv. Se hvor mange meldinger som har gått gjennom (grafikk pr. time/dag/uke/mnd) Se feilprosenter, advarsler mm. Sammenhengs overvåkning – dvs. få med seg når en feil et annet sted fører til feil i meldingsutveksling.