Hva er viktig for idrettsutøveren når bosted og utdanning velges? v/Halvard Hanevold Miniseminar, Trondheim spektrum 7.6.10.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Studier i Tyskland.
2 Leseferdigheter og lesevaner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Hvor? Hvordan? Og ikke minst hvorfor studere videre -En latterlig bra framføring av SuperBjørn og StyreRichard Richard Schytte, Bjørn Tore Mathisen.
Del 2: Personlig økonomi.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
- Et samtaleverktøy for styrking av sosial og emosjonell kompetanse
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
- Hovedrolle eller birolle
Omstilling uten nedbemanning
Hva er aktivitet og deltakelse?
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Tannpleiernes tannpine -podcasting ved Odontologisk fakultet.
Del 2: Personlig økonomi.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Hendelser og nøtter Dommerseminaret 2012.
Bakgrunn:  Planer om samarbeid mellom, krets, skole og Bø Skiskytterlag i  I fylkestinget i desember 2010 ble dette tilbudet endelig vedtatt.
Utdanning eva magnus. Karin sa: Vi må jo jobbe litt ekstra (hørselshemmede), men det har vi jo gjort hele tida. For oss er det helt vanlig……..Jeg tror.
Min hobby. Basketball ble oppfunnet i 1891 av den kanadiske læreren James Naismith som bodde og jobbet i USA. Det begynte med at skolen der han jobbet.
HISTORIKK Historikk: Solan Gundersen Vinterleker ble første gang arrangert i 1998 etter at hoppanlegget Sandeggbakken ble full restaurert og gjenåpnet.
Hva avgjør studievalget?
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Line Nybakk Akerholt Astrofysisk bibliotek Erfaringer med kvalitative intervjuer.
Et arbeidsliv for alle! Jon Valestrand - tillitsvalgt for Fellesforbundet ved Åstvedt AS.
M ARI F ASTING orienteringsløper og arkitektstudent.
Toppidrett og utdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Suksesskriterier.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
100 lure ord å lære.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Studieveilederens verktøykasse
1 Kombinasjonen toppidrett og utdanning ved NTNU Jan Erik Tangen, NTNU Studentservice Miniseminar_Tr.lag_som_toppidr.reg._
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Noen kommentarer til Kostrat evalueringen EVA-8 Hurdalsjøen 5-6 september 2002 Hans Torvatn, SINTEF Teknologiledelse.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Velkommen til foreldremøte Ål vidaregåande skole
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
Livsstilsending - uke 5 -
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Høgskolen i Buskerud og Vestfold Studentundersøkelse 1.årsstudenter 2012 Høgskolen i Buskerud.
Kretssamling Furumo 20.april 2016 Løpsteknikk for o-løpere.
Klubben for alle.
Orientering om søkertall
Hva er den ekte og opprinnelige versjonen av deg selv?
Oppfølgingsmøte for ITALIENSK
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Emilios jobb som assistent
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Hva er viktig for idrettsutøveren når bosted og utdanning velges? v/Halvard Hanevold Miniseminar, Trondheim spektrum

Min Bakgrunn  På landslaget  OL: 3 gull, 2 sølv, 1 bronse  VM: 5 gull, 7 sølv, 4 bronse  Tillitsmann på landslaget  Student NTH (!)  Sivilingeniør fra NTH, Industriell økonomi og teknologiledelse  Studerte 0-75%.  Mye egenstudium  Mye hjelp av gode medstudenter og studieadministrasjon  Største utfordring; gruppeoppgaver og obligatoriske innleveringer Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Min Bakgrunn  På landslaget  OL: 3 gull, 2 sølv, 1 bronse  VM: 5 gull, 7 sølv, 4 bronse  Tillitsmann på landslaget  Student NTH (!)  Sivilingeniør fra NTH, Industriell økonomi og teknologiledelse  Studerte 0-75%.  Mye egenstudium  Mye hjelp av gode medstudenter og studieadministrasjon  Største utfordring; gruppeoppgaver og obligatoriske innleveringer Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Fellestrekk idrett og utdanning  Gjøres best i ung alder – vanskelig å ta igjen  Du skal lære noe nytt hele tiden  Må være målbevisst  Krever langsiktighet og strategisk planlegging  Krever konsentrasjon  Disiplin og vilje (for ikke å gi opp)  Innebærer mye problemløsning Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Hvorfor valgte jeg å trene og studere i Trondheim?  Var blant de beste skiskytterne i Norge i 1990  Var ambisiøs på skolen – ville ha en tung utdanning  Hadde hørt om det gode idretts-miljøet på NTH  Det var et lokalt skiskyttermiljø  Topp skiskytteranlegg  Flotte treningsomgivelser i marka og langs landeveien Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Hvorfor fullfører ikke flere utdanning ved siden av idretten? 1.Mange begynner å studere, men faller fra 2.Det krever stor disiplin å gjennomføre et egenstudium 3.Man klarer seg økonomisk uten å studere 4.Det er sosialt akseptert for en idrettsutøver å bryte av studiet 5.Blir ikke sett på som forenlig med å satse 100% på idrett Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Hva skal til for å motivere for utdanning 1.Positivt syn på utdanning må være forankret i idretten 2.Hvis flere på et landslag tar utdanning er det lettere å gjennomføre 3.Forbered utøveren på at satsing på studier vil ha noen kortsiktige negative sider Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Utdanning – negative sider for idrettsutøveren 1.Må kanskje trene litt mindre enn man ellers kunne klart 2.Går glipp av noen samlingsdøgn/konkurranser 3.Får ikke alltid restituert optimalt 4.Mister 100% fokus på idretten Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Utdanning – positive sider for idrettsutøveren 1.Får noe annet å tenke på – restituerer hodet bedre 2.Kan basere egen selvtillit og mestring på mer enn bare idretten 3.Kan komme seg raskere opp av ”dumpa” hvis det går tungt i idretten 4.Man får trygghet ved å ha en plan for fremtiden 5.Bedre sponsoravtaler Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Konklusjon; dette går i pluss!  Dagens samfunn krever utdanning  Mange ressurs-sterke idrettsungdom får ikke de mulighetene de fortjener etter endt idretts-karriere  Kan bli et voldsomt fall sosialt uten utdanning/kompetanse når man går over i den ”vanlige verden”  Lykkes man i idretten og har tatt utdanning øker man verdien av idretts-erfaringene både under og etter idrettskarrieren Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Utdanning; Trondheims bidrag  Trondheim må ha den utdanningen du ønsker  Tilrettelegging • Mulighet for deltidsstudier; 0-100% • Forelesninger filmet og lagt ut på nettet • Individuell undervisning (sponset av næringslivet?) • Fleksibilitet med gruppeoppgaver/innleveringer • Fleksibilitet med avlegging av eksamen  Tilrettelegging må ikke gå så langt at studiet får et B-preg Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Utdanning; Studenten/utøverens bidrag  Det må stilles krav til idrettsutøveren/studenten • Idrettslig fremgang • Må vise at studiet tas på alvor, totalvurdering av; •Progresjon •Karakterer •Planlegging • Holde studiestedet løpende orientert om planer og årsak til eventuelle avvik fra disse Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Ole Einar om hvorfor han flyttet til Trondheim  Skiskytteranlegg på høyt nivå  Skytebane rett ved bolig  Myr-terreng perfekt for å unngå skader  Skiløyper som ble preppa hver dag  Lokalt miljø i skiskyting og langrenn  Kort veg til flyplass  Det eneste som manglet var et skikkelig rulleski-anlegg • Dro til Meråker for bestemte økter  ”En av de beste plassene jeg har bodd som idrettsutøver” Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Emil om hva som er bra med Lillehammer  Anlegg og treningsmuligheter på topp-nivå for alle typer trening  Snø tidlig på høsten til langt ut på våren (Kunstsnø)  Forutsigbarhet; godt oppkjørte løyper  Skytebanen alltid klargjort. Kan bruke tiden på å trene. Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Idrettslige forutsetninger 1.Anlegg av høy kvalitet ”utenfor stuedøra” 2.Tilrettelegging • NB! Det må være lettvindt å trene • Kunstsnøanlegg • Løypekjøring • Asfaltering(!) 3.Lokalt treningsmiljø Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Idé: Utdanningsmegler  Utdanningsansvarlig knyttet til idrettsmiljøet • Informere toppidrettsutøvere om mulighetene i Trondheim • Rådgiver for valg av studium/fagkombinasjon • Være en mellom-mann mot studiestedet før studiestart og gjennom hele studiet Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold

Idé for Trondheim; fokus på tilrettelegging av tunge studier  Trondheim har tunge utdannings-institusjoner  Kan få en unik posisjon for tilrettelegging for toppidrettsutøvere som vil studere på høyt nivå: • Medisin • Gløshaugen - gamle NTH • Universitets-studier  Være fokusert på det Trondheim kan best; • Skiidrett • Fotball Miniseminar, Trondheim spektrum ©Halvard Hanevold