Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVA ER ?.
Advertisements

Logg inn med ditt brukernavn og passord. Glemt passord?
Er datasikkerhet viktig for deres firma ? Hva ville dere gjøre hvis alle data plutselig ble borte ved: •Tyveri ? •Brann ? •Datahavari ? •Menneskelig svikt.
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Nettevett – utvidet versjon
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Utfordringer for bibliotekene i det 21.århundre – presentasjon av BS Weblån Lillestrøm 19. november 2008.
NETTVETT Bjørn Jakobsen.
Personvern: Hvorfor kundene bryr seg? Tor W. Andreassen, PhD Professor.
Salgsteknikker & Sosial media
GrannyOS Get Granny Connected. Skaperne •Mats Ringstad •Johan Steen •Johan Isaksen •Marius Thøring •Anders Lassen.
Godt verktøy er halve jobben
Sikkerhet - bakgrunn og introduksjon til kryptosystemer
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
D ATASIKKERHET For foreldre med barn og unge som bruker datamaskin og internett - Hvilke trusler står vi ovenfor, og hvordan kan vi avverge disse?
Vibeke Bjarnø, Avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Hva er ?. Facebook er et av de mest kjente sosiale medier eller nettsamfunn. Det er en gruppe mennesker som ved hjelp av data (internett) kommuniserer.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Sikker oktober UiOs sikkerhet – vårt felles ansvar Espen Grøndahl
Funksjoner og Innstillinger i
Nasjonal Sikkerhetsdag 2009 Røros kommune. Hva er Nasjonal Sikkerhetsdag? En mulighet til å lære mer om informasjonssikkerhet En dugnad for å bedre informasjonssikkerheten.
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
Kap. 15 – Privacy and Security How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Strategiweekend Vatnar Ungdomssenter Fredag 4. – 5. april 2008 Hjelpemidler for å få til en effektiv kommunikasjon.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Prosjektsamarbeid eDialog24 og Telehuset. Telenor Telehuset AS 100% eid av Telenor i eget AS Mer enn 10 års erfaring i markedet Markedsleder på SMB og.
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Digital postkasse: Få med innbyggerne! Felles innbyggerrettet kommunikasjon fra offentlige avsendere Februar 2015.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 13 – Cultural Constraints How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Oppgave 2 Digitale Rettigheter slik de fremstår teknologisk, i forhold til hvilke rettigheter man som forbruker tradisjonelt har hatt.
Livslogg (aka Lifelog) INF5261 – Utvikling av mobile informasjonssystemer Gruppemedlemmer: Eivind Austad Hovet Kristoffer Joachim Sivertsen Rupinder Bains.
ELLER. Ringe Spille Se TV You tube Ta bilde / video Kommunisere på sosiale medier GPS/kart Handle/bank tjenester Styring av strøm hus bil Nyhetsoppdatering.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Mobilapper. Nett bank apper Reise og navigasjon.
Digitale kommunikasjonsarenaer. Digital kommunikasjon Digital informasjon vil si informasjon som er lagret som tallkoder (0 og 1) Digitale medieplattformer.
Digitale medier. Wikipedia: Former for elektronisk kommunikasjon gjort tilgjengelig gjennom datateknologi. Mobiltelefon, cd, digital video, digital-tv,
Kap. 58 – Collecting Data How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Markedsføring og video Sosiale medier og bruken av disse er viktige – i noen tilfeller alene men også i kombinasjon med tradisjonell markedsføring.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 13 – Cultural Constraints
Kap. 15 – Privacy and Security
Kap. 48 – A Better Model? How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Kap. 65 Internet and Democracy
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Kapittel 27 Kommunikasjon med hjemlandet og å sende pakker
Casino Tjene Penger Tips og Råd. Bare Flaks? Har du noen gang spurt deg selv et spørsmål, hvorfor noen spillere er mer profesjonelle enn andre? Hvordan.
Lær å logge inn til offentlige tjenester med MinID
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Tokerud skole Tokerud skoles plan for bruk av Skoleplattform Oslo og krav til minimumskompetanse.
Enkel brukerveiledning
Datafangst med PDA i Hafslund v/ Arne Ringstad
Enkel brukerveiledning
Utskrift av presentasjonen:

Kulturelle begrensninger Pensum: Olsen, kap. 4 ”Cultural Constraints”

Kulturelle begrensninger  Juridiske begrensninger (som Copyright)  Kritisk masse (når alle må skifte tekologi samtidig).  Sosiale relasjoner  Ny teknologi kan kreve endring i eksisterende maktstrukturer  Kunnskap og erfaring. Ny teknologi kan gjøre gammel kunnskap avleggs.  Konservatisme. Brukerne er ikke villig til å lære noe nytt.  Trussel mot personvern.

Juridiske begrensninger  Ny teknologi kan gi nye muligheter, men dette kan bli hindret av de som eier rettigheter til data  Eksempel:  Nedlastning av musikk. Kan gjøres nesten uten utgifter. Kan åpne for abonnementsordninger som kan gi fri nedlastning  De som eier rettighetene tror de kan tjene mer på å distribuere musikken via tradisjonelle kanaler  Derfor har vi hatt den paradoksale situasjon at piratene har tilbudt de beste tjenestene  Nå er endelig musikkbransjen tvunget til å etablere egne nedlastningstjenester

Rettigheter skaper problemer  Copyright kan skape problemer for de som vil etablere lovlig digitalt salg  Ofte er det for komplisert å innhente tillatelse fra alle rettighetshaverne:  Skuespillere  Filmskaper  Komponister/musikkrettigheter  Dette begrenser mulighetene for å tilby mange gamle filmer digitalt

Kritisk masse  Eier av den første telefonen hadde ingen å ringe  Om vi kopler oss til i dag er det et verdensomspennende nett  e-post og SMS blir mest effektiv når alle vi kommuniserer med benytter dette  MMS har fortsatt problemet at ikke alle har tjenesten  HDTV og ny digitalradio kan få et problem med kritisk masse

Sosiale faktorer  Mister vi noe når:  e-post erstatter telefon  videokonferanser (Skype og lignende) erstatter personlige møter  vi kan jobbe på geografisk atskilte steder med nettkontakt  når B2B løsninger erstatter personlig kontakt

Maktstrukturer  Hva skjer med eksisterende maktstrukturer når vi går fra:  CD til nettmusikk  DVD til nettfilm  TV til nett  ”papiraviser” blir distribuert elektronisk  Når forfatterne produserer bøker selv

Eksempel: Publisering av bøker  Med nye verktøy er det i dag lett å produsere bøker  Forfatteren kan gjøre dette selv  Bøker kan sendes rett til trykkeriet for trykking, eventuelt til en distributør  De kan selges lokalt eller gjennom bokhandlerkjedene (der det før var tusenvis av individuelle bokhandlere er det nå noen få kjeder)  Forlagene faller ut av verdikjeden  Eksempel:

Eksempel: Videoproduksjon  I dag kan vi få godt filmredigeringsutstyr for en billig penge  Alle kan produsere film (snutter)  Distribueres gjennom Youtube og andre kanaler  Indirekte konkurranse med de profesjonelle (kundene får mindre tid til film og TV)

Eksempel: Blogger  Mange blogger skrives av amatører  Noen har likevel større leserkrets på nett enn hva mange aviser har på sine nettsider  Vil dette fenomenet vare?  Paradoks: En blogg kan være en god trening for en kommende journalist, men på grunn av bloggene blir det få jobber for journalister.

Konservatisme  Ikke alle er villig til å bruke ny teknologi:  Ikke villig til å forsøke noe nytt  Manglende motivasjon  Liten personlig gevinst  Fornøyd med dagens løsninger  Manglende kompetanse  Manglende utstyr

Eksempel  Er du over 50 hadde du sannsynligvis en ungdom uten datamaskiner  Da kan det være vanskelig å ta i bruk PC, avanserte mobiltelefoner, MP3 spillere etc. (personavhengig)  Men dette gjelder ikke de som er født fra 1980 og utover.  Selv om utstyret skifter kan mange av brukserfaringene tas med til neste utstyrsgenerasjon

Komplisert i bruk  Mye nytt utstyr kan være komplisert i bruk, men vi har kalt dette mer en teknisk enn kulturell begrensning – siden det ofte er snakk om å lage et mer brukervennlig grensesnitt.

Personvern  Datamaskiner i nett øker risikoen:  Hacking, data kan bli sett og endret av uvedkommende  Virus, data og maskiner kan bli utilgjengelige eller ødelagte  Facebook, private data blir tilgjengelig  Overvåkning  Data (epost, transaksjoner, …)  Video  Posisjon (de vet hvor du er)  Vi lagrer mye data om enkeltpersoner – kan bli misbrukt av:  Forsikringsselskap  Arbeidsgiver  Myndigheter  Andre

Datatilsynet  Har forsøkt å bremse utviklingen (arkivering av personopplysninger, videovervåkning, posisjonsdata fra GPS,…)  Vanskelig vei å gå, dels er fordelene for store dels er teknologien for lett tilgjengelig  Kanskje bedre å slå ned på misbruk av data enn for selve lagringen?  Kanskje bedre å finne gode tekniske løsninger enn å forsøke å stoppe utviklingen?

Eksempel: Videovervåkning  Utstyret er billig, lett å montere og bruke. Datatilsynet har forsøkt å stoppe men uten resultat.  Organisasjoner av alle slag overvåker ute- og inneområder: dører, porter, parkeringsplasser, ganger, transportmidler…  Fordelen er at en hindrer hærverk, vold og tyveri der kameraene står.  Ulempen er at dette kan være et brudd på personvernet, f.eks. at styret i borettslaget morer seg med videosnutten der Hansen kommer full hjem.  Om vi derimot krever at all video skal gå inn på en lukket maskin som bare politiet kan åpne har vi fordelene uten ulempene.

Personvern i praksis  Kanskje mer advarsler enn reelle farer  Visstnok er det mange data tilgjengelig, men vi kan hindre misbruk med lover og regler  Fortsatt er det langt større fare for å bli frastjålet lommebok enn at noen stjeler din ID  Noen er redd for å være på Facebook, men det er sannsynligere farligere å ha postkasse.  Nye teknikker kan begrense mulighetene for tyveri av sensitive data (bank id, bedre kort, redusert bruk av minibank, bedre kommunikasjon, sikkerhetssystemer…)

Men – vi må passe på  Facebook hadde en funksjon i 2008 der opplysninger om dine kjøp på nett ble sendt dine venner: ”Kai har nå kjøpt en ny Phillips TV…”  Den ble tatt bort fort  Spotify har en kopling til Facebook der de legger ut melding om hvilken musikk du lytter til  kanskje greit, men hva med de filmene du ser på, de nettsidene du surfer på, hva du leser i nettavisene?

Utviklingen framover  Noen velger å slutte å bruke sosiale medier pga personvern (kanskje når gammelkjæresten vil ha kontakt)  Men en mer alvorlig trussel kan være at når disse tjenestene øker (chat, e-post, Web bruk, YouTube, sosiale medier) så øker også den tiden en bruker på dette, samtidig som gevinsten kan bli redusert