Når resultatene uteblir Arne Vilberg
Resultatene blir tydelig dårligere enn forventet Ta deg tid til en skikkelig evaluering Sett av minst tre timer sammen med utøveren Det er disse utøverne som virkelig trenger deg. Selv om det ikke nødvendigvis synes så godt i toppen av resultatlista, er det egentlig i håndteringen av disse løperne dine kvaliteter som trener kommer fram
Praktisk tilnærming Vurdering/evaluering = Trenerklokka 12 steg / hovedpunkter å vurdere
Trenerklokka
Klokka ett: mål Mål
Klokka 1 Sjekk målene Hva hadde man som mål før sesongen Er egentlig resultatene bra i forhold til dette? Urealistiske? Viktig med to typer mål Det generelle prestasjonsnivå Mesterskapet/hovedløpet/hovedoppgaven i år
Klokka to: fysikk / den fysiske treninga Mål Fysiske forhold
Klokka 2 Fysikken / den fysiske treninga Hva var planlagt? Hva er gjennomført? Diskrepans? Åpenbare forklaringer? Evalueringsskjema
Evalueringsskjema Skala fra 0 – 10 hvor verdens beste er 9. Utholdenhet Ultralang 30 min 12 min 3 min Spenst Hurtighet (100m)
Evalueringsskjema forts Styrke Mage Rygg Sete Hoftebøyere Lår Legger
Klokka tre: tekniske forhold Mål Fysiske forhold Tekn Teknikk Teknikk Teknikk
Klokka 3 Teknikk O-tekniske momenter Løpsteknikk Terrengtyper Underlag Opp, bratt opp, ned, bratt ned, skrenter, flatt
Klokka fire: Mentale forhold Mål Fysiske forhold Teknikk Mentalt
Klokka 4 Mentale forhold På trening Konkurranse Innstilling, tørre å prøve seg, gjøre feil i andres påsyn… Konsentrasjon Konkurranse Spenningsnivå, nervøsitet Konsentrasjonsevne (også over tid) Innstilling (f ex til kontinentalt terreng..)
Klokka fem: Restitusjon Mål Fysiske forhold Teknikk Mentalt Restitusj
Klokka 5 Restitusjon Næring! Hvile Stress Samvittighet
Klokka seks: Medisinske forhold Mål Fysiske forhold Teknikk Teknikk Mentalt Restitusj Medisin Medisin Medisin
Klokka 6 Medisinske forhold Spiseforstyrrelse Skade Jern Pust (f ex astma og lignende tilstander) Infeksjon Hjerte Overtrening / feiltrening
Klokka sju: Personlighet Persontype Med
Klokka 7 Personlighetsfaktorer Pedagogiske evner Kognitive evner Evne til å lære, ta nye ting, metodisk, bygge erfaringsbase.. Kognitive evner Smart nok Emosjonelle faktorer Stabil, affektiv, positiv, pessimist… Motivasjon og vilje Egen eller foreldres? Evne til å prioritere, langvarig fokus.. Sosiale evner Samspillet med andre
Klokka åtte: Sosiale forhold
Klokka 8 Sosiale forhold Støtte fra omgivelsene? Lagbygging / miljø innad på laget Foreldre Kjæreste / partner / familie Venner Klubben Kretsen Treningspartnere
Klokka ni: Økonomiske forhold
Klokka 9 Økonomiske forhold Jobb Studier Lån Stipend
Klokka ti: Ytre forhold
Klokka 10 De ytre forhold (konkrete) Geografi, klima, terrengtyper, nærmiljø I forhold til de viktigste konkurranser Varmeakklimatisering, høyde, terrengtype Utstyr Kompasstype, lupe, piggsko, velprøvd (Ski)
Klokka elleve: Arv Arv
Klokka 11 Arv Kroppstype Maksimal utholdenhetskapasitet Mentale egenskaper Har nådd sitt faktiske potensial?
Klokka tolv: Deg selv (treneren)
Klokka 12 Treneren selv = jeg Gjør jeg god nok jobb?
Treneren selv Lyst = alfa og omega Arne Næss’ formel om trivsel Trivsel = glød2 : (mentale + kroppslige plager)
Hvorfor er du trener? Hva er positive drivkrefter for akkurat deg? Har jeg passe Løpere (nivå, alder), kunnskap, evne til å implementere kunnskapen i praksis, tid, mestringsevne, utviklingslyst, autoritet, pedagogiske evner, motivatorevner, lagbyggingsegenskaper, samarbeidsevner, kontaktflate (støtteapparat), stamina/kontinuitet