Når resultatene uteblir

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Harald Munkvold Høsten 2006
Tønsberg SK ønsker velkommen til konkurransesvømmere med foreldre
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
” målsetting, planlegging og evaluering”
- Hovedrolle eller birolle
Terrenglandslaget «The Golden Chain»
Personlig utviklingstrapp Skøyter
Trenerrollen og motivasjon
- Hovedrolle eller birolle
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
EVALUERING AV GRENLAND SKI 2013 • Målgrupper: Løpere, foreldre, trenere • Forslag til hovedtema: – Trening: Bra? Kan bli bedre? – Sosialt: Bra? Kan bli.
Hva er aktivitet og deltakelse?
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
Overtrening En ikke planlagt reduksjon i prestasjonsevnen i fravær av sykdom og til tross for normalt eller økt treningsnivå. Skyldes for stor belastning.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Blooms taksonomi for kunnskap
Noen illustrasjoner til Svebaks foredrag (NB
Hvilken stress utfordringer byr toppidretten på?
BSK 2005 Sammen mot nye mål. Støtteapparat (ansvar) Sportslig leder Erik Paulsrud Trener Hanne Staff/Bjørnar Valstad Sportslig motivator/organisator Erik.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Klokka.
HVOR MANGE ER KLOKKA?.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Pilotprosjekt: ”Fysisk aktivitet som behandlingsmetode i ettervern og i poliklinisk behandling av personer med rusrelaterte problemer og psykiske lidelser”
O-trenerrollen I diskusjons/gruppeoppgaver Hvilke egenskaper er de fem viktigste for en o-trener som jobber med mannlige utøvere alderen a)16-20 b)21-25.
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
© Olympiatoppen1 Hvordan benyttet jeg kognitive teknikker i min karriere? Hovedløpsprosjektet 5. november 2011.
Overtrening Av: Patrulje Ekorn
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
FRA TALENT TIL TOPPEN HVA KREVES ??. MENGDE TRENING regelen Konsekvenser:  Tåle trening  God restitusjon  Mindre tid til TV dataspill  Mindre.
Prestasjonsutvikling
Paul Harris En kreativ og nytenkende mann Han grunnla Rotary i 1905 fordi han savnet nære venner i sin nye hjemby Reiste rundt i USA i fem år.
TEKNIKK KVELD VIKERSUND 1.november 2010
HURTIGHET TJENSVOLL FK JENTER
Veiledernes oppgave og rolle
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Foreldremøte Gutter ’99 Mandag Agenda / Saker: Spillere og foreldre Kort oppsummering fra trenermøte / sesongen ’08 Spiller / foreldres feedback.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For utøvere.
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Spillermøte onsdag 7.januar - Treningsgruppe 1. Vi er et godt lag!
BSK skiskyting : Tilbud til junior- og HL-løpere 2009/ skisse til diskusjon 2/3/2009 For styret: Jon Håvard Loge Mars 2009.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder Innledning.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Varegg Nordnes Guttelagene 2006 Oppsummering etter sesongslutt 8.oktober.
Individuelle samtaler Eierskap til egen teknikks utvikling Motivasjon Barmark.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
MJØSSKI
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Kursdeltakerundersøkelsen Deltakernes opplevelse av oss
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Livsstil og god helse Tekst, figur, bilder etc..
Arbeidskrav og treningsplanlegging i orientering
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

Når resultatene uteblir Arne Vilberg

Resultatene blir tydelig dårligere enn forventet Ta deg tid til en skikkelig evaluering Sett av minst tre timer sammen med utøveren Det er disse utøverne som virkelig trenger deg. Selv om det ikke nødvendigvis synes så godt i toppen av resultatlista, er det egentlig i håndteringen av disse løperne dine kvaliteter som trener kommer fram

Praktisk tilnærming Vurdering/evaluering = Trenerklokka 12 steg / hovedpunkter å vurdere

Trenerklokka

Klokka ett: mål Mål

Klokka 1 Sjekk målene Hva hadde man som mål før sesongen Er egentlig resultatene bra i forhold til dette? Urealistiske? Viktig med to typer mål Det generelle prestasjonsnivå Mesterskapet/hovedløpet/hovedoppgaven i år

Klokka to: fysikk / den fysiske treninga Mål Fysiske forhold

Klokka 2 Fysikken / den fysiske treninga Hva var planlagt? Hva er gjennomført? Diskrepans? Åpenbare forklaringer? Evalueringsskjema

Evalueringsskjema Skala fra 0 – 10 hvor verdens beste er 9. Utholdenhet Ultralang 30 min 12 min 3 min Spenst Hurtighet (100m)

Evalueringsskjema forts Styrke Mage Rygg Sete Hoftebøyere Lår Legger

Klokka tre: tekniske forhold Mål Fysiske forhold Tekn Teknikk Teknikk Teknikk

Klokka 3 Teknikk O-tekniske momenter Løpsteknikk Terrengtyper Underlag Opp, bratt opp, ned, bratt ned, skrenter, flatt

Klokka fire: Mentale forhold Mål Fysiske forhold Teknikk Mentalt

Klokka 4 Mentale forhold På trening Konkurranse Innstilling, tørre å prøve seg, gjøre feil i andres påsyn… Konsentrasjon Konkurranse Spenningsnivå, nervøsitet Konsentrasjonsevne (også over tid) Innstilling (f ex til kontinentalt terreng..)

Klokka fem: Restitusjon Mål Fysiske forhold Teknikk Mentalt Restitusj

Klokka 5 Restitusjon Næring! Hvile Stress Samvittighet

Klokka seks: Medisinske forhold Mål Fysiske forhold Teknikk Teknikk Mentalt Restitusj Medisin Medisin Medisin

Klokka 6 Medisinske forhold Spiseforstyrrelse Skade Jern Pust (f ex astma og lignende tilstander) Infeksjon Hjerte Overtrening / feiltrening

Klokka sju: Personlighet Persontype Med

Klokka 7 Personlighetsfaktorer Pedagogiske evner Kognitive evner Evne til å lære, ta nye ting, metodisk, bygge erfaringsbase.. Kognitive evner Smart nok Emosjonelle faktorer Stabil, affektiv, positiv, pessimist… Motivasjon og vilje Egen eller foreldres? Evne til å prioritere, langvarig fokus.. Sosiale evner Samspillet med andre

Klokka åtte: Sosiale forhold

Klokka 8 Sosiale forhold Støtte fra omgivelsene? Lagbygging / miljø innad på laget Foreldre Kjæreste / partner / familie Venner Klubben Kretsen Treningspartnere

Klokka ni: Økonomiske forhold

Klokka 9 Økonomiske forhold Jobb Studier Lån Stipend

Klokka ti: Ytre forhold

Klokka 10 De ytre forhold (konkrete) Geografi, klima, terrengtyper, nærmiljø I forhold til de viktigste konkurranser Varmeakklimatisering, høyde, terrengtype Utstyr Kompasstype, lupe, piggsko, velprøvd (Ski)

Klokka elleve: Arv Arv

Klokka 11 Arv Kroppstype Maksimal utholdenhetskapasitet Mentale egenskaper Har nådd sitt faktiske potensial?

Klokka tolv: Deg selv (treneren)

Klokka 12 Treneren selv = jeg Gjør jeg god nok jobb?

Treneren selv Lyst = alfa og omega Arne Næss’ formel om trivsel Trivsel = glød2 : (mentale + kroppslige plager)

Hvorfor er du trener? Hva er positive drivkrefter for akkurat deg? Har jeg passe Løpere (nivå, alder), kunnskap, evne til å implementere kunnskapen i praksis, tid, mestringsevne, utviklingslyst, autoritet, pedagogiske evner, motivatorevner, lagbyggingsegenskaper, samarbeidsevner, kontaktflate (støtteapparat), stamina/kontinuitet