Spesielle utfordringer i Barentshavet Standard Norge, Oslo 21. mai 2014 Norge setter standarden for arktiske operasjoner Spesielle utfordringer i Barentshavet Johan Petter Barlindhaug Styreleder North Energy ASA
Presentasjonen Overordnede føringer Operasjonelle utfordringer Forsyningssikkerhet Ressursutnyttelse NORSOK N-003 Operasjonelle utfordringer Økonomiske utfordringer Sikkerhet og risiko Konseptuelle perspektiver Behov for operative rammebetingelser?
Barentshavet - geopolitisk betydning Forsyningssikkerhet for Europa Gass erstatter kull Norsk gass erstatter russisk gass Olje som økonomisk driver Norges beste geopolitiske kort Kompetanse og teknologi Infrastruktur og kapasitet Bærekraftig utvikling Suverenitetsutøvelse Gjennom faglige krav og strenge rammer Ikke ved fredning
Activity in the Norwegian Barents Sea Kommersielledrivkrefter ? Hoop Politiske drivkrefter Johan Castberg Oil Terminal Veidnes
Barentshavet Arktiske forhold Vinterklima Grensen bestemmes av sannsynlige hendelser Ift. fast sikkerhetsnivå Vinterklima
Perseevsky Rosneft/Statoil
Arktiske klimautfordringer Erkjenne forskjellen mellom Kystnært Barentshav som krever «Vinterisering» Arktisk Barentshav som krever «Arktisk tilrettelegging» Hva er spesielt i Arktis Arktiske stormer og polare lavtrykk Ising i lange perioder Snødrev (tråg) i lange perioder Isfjell, «growlers» og «blåis» Totalt mørke i flere måneder Svært lange avstander Dårlig kommunikasjon (ikke sann tid) Tett tåke i sommerhalvåret
Operasjonelle utfordringer i Arktis Skille mellom leting og produksjon Boreoperasjoner kun i sommermånedene Produksjonsfasiliteter tilpasset tøffe arktiske forhold «Ice Management» Kontinuerlig overvåkning av isfjell og iskant Isbryting og borttauing av isfjell Maritim sikkerhet Teknologi, operasjoner og miljørisiko Polar Code and EER Økonomi Regularitet og risiko for produksjonsstopp
Økonomiske utfordringer i Arktis Høy Capex og høy Opex krever Stor ressursbase Samordnet områdeutvikling (OD) Avbrutt leteboring Ising/isblokker under plattform Oljelasting til havs Regulariteten vil være svært lav pga. værforhold Kapteinen på fartøyet bestemmer regulariteten Tapt produksjon og kostnader for ekstra lagringskapasitet og eskortefartøy kan overstige økte kostnader ved ilandføring
Maritim sikkerhet i Arktis Mannskapsskifte Uforutsigbar regularitet Nye konsepter bør vurderes EER Nytt livbåtkonseptet Ny standard for redningsfartøy Operasjoner og teknologi Oljelasting i perioder med ising Manøvrering «uten sikt»/kollisjonsrisiko Uhell og risiko for oljeutslipp
Konsept for Arktisk Barentshav Store feltsentre Knutepunkt for prosessanlegg på havbunnen Tilpasset senere feltutbygginger Senter for energiforsyning og beredskap All olje til land Trygghet og markedstilpasning Barentshavet-Nord bør inkluderes Egnet for GBS Kan gi sikrere utbygginger enn lenger sør Legge premisser uavhengig av forvaltningsplanens grenser
ExxonMobil Hebron platform Produksjonsstart 2017
Framtidsvisjon
Operasjonell veiledning Operasjonelle rammer for arktiske forhold bør etableres Av hvem? Leteboring Tidsvindu sør for ……… o N (helårig ?) Tidsvindu nord for ……… o N (Q2 og Q3 ?) Avstand til iskant ……... km Oljelasting til havs Sør for ……… o N (helårig/ikke ising) Nord for ……… o N (ingen lasting pga. ising/tråg)