SKJÆREHASTIGHET Skjærehastighet er et viktig moment for elever på grunnkurs mekaniske fag. Skjærehastighet finner vi som et av hovedelementene i dreiing,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Hva bør vektlegges ved muntlig eksamen i Historie og filosofi?
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Skedsmo 12. november 2009 Tonje Hilde Giæver
(Konf+årstall)-QUIZ (dette er en mal som må tilpasses lokalt, la kreativiteten få fritt spillerom! Tilpass etter tema og opplevelser dere hadde i løpet.
Yrkesfaglig konferanse Opptek Tysværtunet, 18.oktober 2012
Tester og opplæringsprogrammer
Treningslære 2 Evaluering av eksamen våren 2011
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Matematikk muntlig på studieforberedende program
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Transport fra lager til kunder. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Lager 1 Lager 1 Lager 2 Lager 2 Lager 3 Lager 3 Kunde 1 Kunde 1 Kunde 2 Kunde 2 Kunde.
Velkommen til kurs. Velkommen til kurs Kursene i Min vei Veien inn Veien videre Veien fram Veien fram - Yrkesnorsk Helsenorsk Norsk på nytt.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Kristiansand ,8 og senere I gymsal I klassen I grupper.
Cafédialog – elevmedvirkning
Instruktører utgått på dato Ole Reistad Senter Starmoen – Elverum mars -
TIDSLINJER 1.
Alt-i-ett-bøker med elevnettsteder og felles lærerressurser.
Bruk av GeoGebra og andre digitale verktøy
Rapportering til SSB og Udir. Brio-kontroller.
Målene for regning og bruk av regnestrategier
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Agenda Praktisk opplegg med WIE fra Bø vgs Praktisk opplegg med WIE fra Porsgrunn vgs Jobpics v/Guri Espedalen, Sauherad u-skole Erfaringer med kurset.
1 Tekniske tjenester ved NT-fakultetet Elektronikk- og datatjenesten Glassblåserverksted Finmekanisk verksted Instrumentmakerverksted Verksted Bergbygget.
KUNNSKAPSLØFTET Ny skolereform i 2006.
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
Opplegget er utarbeidet i et samarbeid mellom:
Motorens merkeskilt.
Den grønne boksen Film moodboard og referanser. Alle sekvenser er tenkt skutt i en blanding mellom slowmotion og 25fps. Når refrenget kommer inn så begynner.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Mappeoppgave i Verksted og konstruksjon
Kristin Granne Avdeling for opplæring og tjenester
Sett inn preposisjoner eller adverb som passer
Cafédialog – elevmedvirkning
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
God rådgivning for veien videre i utdanning og arbeidsliv
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Hvem er vi? Navn: Roger Erlandsen Stilling: Daglig Leder  Arctic Steel & Machining AS ble stiftet i Januar ASM er forhandler av Polaris snø skuter.
El-bilparkering 1 Oppgave: Beregn verdien av gratis parkering. Et element i denne gratisfesten er at el-biler parkerer gratis i Bygarasjen.
Øysteins ultrakorte kurs i bruk av regneark IKT for 4A på Sagdalen Strømmen, © 2007 Øystein Gran Larsen,
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Teikning av mekaniske delar
Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dem.
Faget Utdanningsvalg Jobbskyggedag
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Bygg- og anleggsteknikk
Bedre gjennomføring i matematikk
Grubleoppgave #1711 Per og Jonas konkurrerer i samme 100-meter løp. Når Per passerer mållinjen er Jonas kommet til 90 meter merket. Per foreslår å løpe.
4 forskjellige måter å løse 2-grad likning
Veilederen er utarbeidet av SINTEF Byggforsk, på vegne av KS, 2006.
Elevintervju B – Samarbeid
Elevintervju B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Læreplanforståelse B – Samarbeid
Matematisk kompetanse B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Intervju Vi skal se på tre varianter av intervju…
Hva er representasjoner i matematikk? B – Samarbeid
Frode Hammer Håvard Gustad
Roboter og omkrets Etterarbeid
Dybdelæring – regneark B – Samarbeid
Planetslette B r e t t e k a n t Store stjerner
Utskrift av presentasjonen:

SKJÆREHASTIGHET Skjærehastighet er et viktig moment for elever på grunnkurs mekaniske fag. Skjærehastighet finner vi som et av hovedelementene i dreiing, fresing og boring. I læreplan for den videregående skole for grunnkurs mekaniske fag finner vi i for faget 2.2 sponfraskillende bearbeiding: Mål 1: Dreiing 1 i ved bruk av nomogrammer eller dataprogram kunne velge skjæredata og skjæreverktøy etter materialtype, arbeidsoperasjon og overflatekvalitet Mål 2: Fresing 2 i kunne vurdere omdreiningstall og mating ut fra materialkvalitet og overflatekrav Mål 3. Boring,saging/kapping 3f kunne velge skjæredata for boring.

Skjærehastighet v. Antall meter som passerer dreiestålet i løpet av et minutt. Omdreiningstall n. Hvor mange omdreininger arbeidstykket (eller verktøyet) gjør i løpet av et minutt.

Omkrets O = p * d

Formel Skjærehastighet Skjærehastighet er oppgitt i meter pr. minutt (m/min)

Formel 2 Omdreiningstall Omdreiningstallet er oppgitt i omdreininger pr. minutt. (r/min)

Snu formel

Kilde: Verkstedshåndboka, mekaniske fag. Gyldendal Nomogram Eksempel: et arbeidstykke har diameter ø 22 mm. Skjærehastigheten er 26 m/min. Finn omdreiningstallet: Følg eksemplet på nomogramet Svar: 350 r/min Kilde: Verkstedshåndboka, mekaniske fag. Gyldendal

Nomogramer kan ha forskjellig utforming. Eksempel: Dersom den skjærehastigheten du ønsker er 25 m/min, og diameteren på arbeidstykket, fresen eller boret er 10 mm, blir omdreiningstallet 800 r/min Kilde: Håvard Bergland. Mekanikerpermen. Gyldendal.

Forklaring til formel. Svar: m/min

Regneark

Eksempel 212 r/min