Reklamasjonsrett inn i evigheten? Anna E. Nordbø Advokat i Norges Bilbransjeforbund.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Advertisements

JUS102 Dag
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 2011
Forbruk Kompetansemålet er å kunne si noe om forbruksmønsteret i Norge og redegjøre for de rettighetene en forbruker har K-06.
Kurs i avtale- og kjøpsrett
Advokatforsikring Fra er også Advokatforsikring inkludert i medlemskapet i SAFE! Du får nå ennå mer igjen for medlemskapet! SAFE har fremforhandlet.
Hvilke rettigheter og plikter har vi som forbrukere?
Advokat Trond Ingebrigtsen
Handel, priser og forbrukerrettigheter
Advokatforsikring som ny fordel for medlemmer av Industri Energi Først ute igjen!
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Dagens program Forsinkelse (fortsetter fra forrige uke…) Reklamasjon
Endring leasingkontrakt status pr. nov. 10
Tvisten Holm – Tak Tekk Partene: Byggherre Holm
JUS100 Dag
Laksesaken EU Trond Davidsen, 10. mars Markedsadgang •EU er vårt viktigste marked - Idag, imorgen og om fem år •Russland er vårt største vekstmarked.
Tidsfrister i planleggingen
Arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet
Regionkonferanse NBF Oslo og Akershus
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Per Ragnar Johansen og John Fiskvik
IT-kontrakter Mislighold.
Offentlighet.
Lov- og avtaleforhold Distrikt Nord 27. og 28. februar 2008 Dag Sandvik.
Stortinget Landets lovgivende forsamling
Ny tjenestepensjonsordning i Posten Norge AS Odd Christian Øverland Norsk Post- og Kommunikasjonsforbund.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1 Nettregulering 2007 Innhold Hva er nettregulering? Inntektsrammemodellen NVEs forslag pr
Lotte Lundby Kristiansen Namsfogden i Oslo
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
Arbeidsgivers styringsrett Rt (Nøkk)
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Offentlighet og partsinnsyn
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Noen rettslige problemstillinger vedrørende elektronisk samhandling i offentlig sektor Prof. Dag Wiese Schartum, Senter for rettsinformatikk, Avdeling.
Regler om offentlighet og åpenhet
© Olav Torvund - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK UNIVERSITETET I OSLO IT-kontrakter Mangler.
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Vern av kjennetegn - næringslivets behov Advokat Anna E. Nordbø, NHO. NIR mellomkonferanse 27. mars 2009, København.
Interkommunalt samarbeid innenfor lønnsområdet
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Innlevering og behandling av listeforslag ved stortingsvalg v/ Siri Dolven Bystyrets sekretariat, Oslo kommune Kommunal- og regionaldepartementets valgkonferanse.
Reklamasjon Kjøper kan tape retten til å gjøre mangelskrav gjeldende, dersom han ikke reklamerer i tide. Han må reklamere innen både den relative og den.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Husleige- og eigarseksjonsrett Hausten Opplysningssvikt Urette opplysningar, § 2-3 Manglande opplysningar, § 2 ‑ 4.
Lasse Simonsen Dag 6 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Utbedring som sanksjon – rettingsplikten Utbedring som rettighet – den defensive utbedringsretten.
Naturaloppfyllelse – retting
Kåre Lilleholt Obligasjonsrett våren Mishald – verknader for mishaldarens yting Fasthalding i forseinkingstilfelle –krav på oppfylling av anna enn.
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Forbrukerrett Dine rettigheter som forbruker ved kjøp av varer og tjenester.
Lasse Simonsen Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen. 1 Innledning Rettssystematisk plassering av utbedringsplikten.
Totalleverandør av juridiske tjenester. Forbrukerkjøp Frokostmøte HRNF
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
Tvisten Peder Ås-Lars Holm
Advokat (H) Tor Lars Onarheim Og Advokatfullmektig Olav Barstad Lund
Obligasjonsrett I Mislighold
Naturaloppfyllelse – retting
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Erstatning ved selgers kontraktsbrudd
Dag 7 a) Retting Lasse Simonsen Lasse Simonsen.
94 svar fra 9 ulike verksted Svarprosent på 31 %
Advokat Trond Ingebrigtsen
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Obligasjonsrett I Mislighold
Oppsummering ved Professor Hans Petter Graver
Utskrift av presentasjonen:

Reklamasjonsrett inn i evigheten? Anna E. Nordbø Advokat i Norges Bilbransjeforbund

Høyesterettsdom om klage over mislykket mangelsutbedring Sakens faktum: •Forbrukerkjøp •Bruktbil, Mercedes, 2000-årgang •Bilen ble kjøpt i 2003 •Kjøper reklamerte over rust i 2005 •Rustskaden ble utbedret i 2006 •Kjøper klaget over at reparasjonen var mislykket i

Reklamasjonsfrister for bilkjøp etter forbrukerkjøpsloven Leverings-tidspunkt Mangel oppdaget Utløp relativ frist Utløp absolutt frist Absolutt reklamasjonsfrist for biler: 5 år Relativ reklamasjonsfrist: rimelig tid

Høyesterettsdom om klage over mislykket mangelsutbedring •Tilbake til rettssaken: –Bilen ble kjøpt i 2003 –Kjøper reklamerte over rust i 2005 –Rustskaden ble utbedret i 2006 –Kjøper klaget over at reparasjonen var mislykket i 2009 •Absolutt reklamasjonsfrist ute i Men hva med reklamasjonen/klagen i 2009? 4

Høyesterettsdom om klage over mislykket mangelsutbedring Høyesteretts dom: •Det er samme mangel •Reklamasjonen i 2005 avbrøt den absolutte reklamasjonsfristen •Loven regulerer ikke frist for klage over mislykket utbedring •Domstolen kan ikke innføre absolutt frist. Dette er eventuelt lovgivers oppgave → Stortinget •Kun krav om at klagen kommer "innen rimelig tid" 5

Høyesterettsdom om klage over mislykket mangelsutbedring •Derfor: klagen var rettidig, selv mer enn 5 år etter levering! •I prinsippet kan kjøper reklamere over mislykkede utbedringer inn i evigheten… •Vurder om det (fremdeles) foreligger mangel! 6

Husk totrinnsraketten! 1.Er det reklamert/klaget i tide? 2.Dreier det seg om en mangel?

Handlingsrom Høyesterett skriver i domspremissene: "Poenget i vår sammenheng er likevel at slike absolutte frister vel etter omstendighetene kan avtales."

NBFs tolkning av Høyesteretts utsagn •Det er en viss avtalefrihet for klager over mangelsutbedringer. •NBF mener det går an å avtale en frist for klage etter mangelsutbedring •NBFs syn er kvalitetssikret •Forsøk på samarbeid med NAF førte ikke frem Leveringstidspunkt Utløp absolutt frist Absolutt reklamasjonsfrist - 5 år Avtalefrihet

NBFs skjema for klage over reklamasjonsarbeid "Frist for en eventuell reklamasjon på denne utbedringen er ett år i tillegg til den opprinnelige fem års reklamasjonsfristen jf. Forbrukerkjøpsloven § 27, men med en samlet minimumsfrist på to år etter utbedringstidspunktet."

Anna E. Nordbø advokat