Reklamasjonsrett inn i evigheten? Anna E. Nordbø Advokat i Norges Bilbransjeforbund
Høyesterettsdom om klage over mislykket mangelsutbedring Sakens faktum: •Forbrukerkjøp •Bruktbil, Mercedes, 2000-årgang •Bilen ble kjøpt i 2003 •Kjøper reklamerte over rust i 2005 •Rustskaden ble utbedret i 2006 •Kjøper klaget over at reparasjonen var mislykket i
Reklamasjonsfrister for bilkjøp etter forbrukerkjøpsloven Leverings-tidspunkt Mangel oppdaget Utløp relativ frist Utløp absolutt frist Absolutt reklamasjonsfrist for biler: 5 år Relativ reklamasjonsfrist: rimelig tid
Høyesterettsdom om klage over mislykket mangelsutbedring •Tilbake til rettssaken: –Bilen ble kjøpt i 2003 –Kjøper reklamerte over rust i 2005 –Rustskaden ble utbedret i 2006 –Kjøper klaget over at reparasjonen var mislykket i 2009 •Absolutt reklamasjonsfrist ute i Men hva med reklamasjonen/klagen i 2009? 4
Høyesterettsdom om klage over mislykket mangelsutbedring Høyesteretts dom: •Det er samme mangel •Reklamasjonen i 2005 avbrøt den absolutte reklamasjonsfristen •Loven regulerer ikke frist for klage over mislykket utbedring •Domstolen kan ikke innføre absolutt frist. Dette er eventuelt lovgivers oppgave → Stortinget •Kun krav om at klagen kommer "innen rimelig tid" 5
Høyesterettsdom om klage over mislykket mangelsutbedring •Derfor: klagen var rettidig, selv mer enn 5 år etter levering! •I prinsippet kan kjøper reklamere over mislykkede utbedringer inn i evigheten… •Vurder om det (fremdeles) foreligger mangel! 6
Husk totrinnsraketten! 1.Er det reklamert/klaget i tide? 2.Dreier det seg om en mangel?
Handlingsrom Høyesterett skriver i domspremissene: "Poenget i vår sammenheng er likevel at slike absolutte frister vel etter omstendighetene kan avtales."
NBFs tolkning av Høyesteretts utsagn •Det er en viss avtalefrihet for klager over mangelsutbedringer. •NBF mener det går an å avtale en frist for klage etter mangelsutbedring •NBFs syn er kvalitetssikret •Forsøk på samarbeid med NAF førte ikke frem Leveringstidspunkt Utløp absolutt frist Absolutt reklamasjonsfrist - 5 år Avtalefrihet
NBFs skjema for klage over reklamasjonsarbeid "Frist for en eventuell reklamasjon på denne utbedringen er ett år i tillegg til den opprinnelige fem års reklamasjonsfristen jf. Forbrukerkjøpsloven § 27, men med en samlet minimumsfrist på to år etter utbedringstidspunktet."
Anna E. Nordbø advokat