Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Advokat (H) Tor Lars Onarheim Og Advokatfullmektig Olav Barstad Lund

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Advokat (H) Tor Lars Onarheim Og Advokatfullmektig Olav Barstad Lund"— Utskrift av presentasjonen:

1 Kontraktsmislighold, skillet mellom forsinkelse og mangler, og passivitetsvirkninger
Advokat (H) Tor Lars Onarheim Og Advokatfullmektig Olav Barstad Lund Bergen, 24. september 2013

2 Innledning Temaet Kontraktsforhold Bakgrunnsretten
Mislighold av forpliktelse som følger av kontrakt Kontraktsregulering av misligholdsbeføyelser Skillet mellom forsinket levering og mangelfull levering Passivitetsvirkninger Bakgrunnsretten Obligasjonsrettens regler om mislighold Kjøpslov Forbrukerkjøpslov Foreldelseslov Morarentelov Rettspraksis Tolkningsfaktorer

3 Hva er mislighold Ikke oppfyllelse av plikt som følger av avtale
Plikt til å levere kontraktsmessig Rettidig, i henhold til spesifikasjoner Betale for mottatte ytelser Pliktene følger av avtalen Klart avtalt Tolkning og utfylling Forhold til bakgrunnsretten Fritaksgrunner Force majeure Kontrollansvaret (K § 27) Utløser ansvar Erstatning, utbedring, omlevering, prisavslag

4 Forsinkelse Hva er forsinkelse? Krav om kontraktsmessig ytelse
Leveringstid er kommet Kjøpsloven «hentekjøp» Levering Risiko for forsendelse Krav om kontraktsmessig ytelse Kunnskap om avvik fra kontraktsmessig ytelse Kontraktsregulering i større, komplekse kontrakter NS 8405 – 2008 punkt 11, jf punkt 18 – tidsplan for utførelsen, punkt 34 dagmulkt NF 2007 art 4.1, jf art. 11 – fremdriftsplan, art. 24 forsinkelse Kontrollansvaret Forsinkelseserstatning – dagmulkt og hevingsadgang

5 Mangler Avvik mellom bestilt og levert ytelse
Kjøpsloven § 17 For lite levert Feil ved det leverte Skjulte feil/mangler Kontraktsregulering i større komplekse kontrakter NS 8405 – 2008 punkt 32, Overtakelse, jf punkt 32.5 og punkt 36 om mangler NF 2007 art. 25, jf art. 19 Leveringsprotokoll

6 Skillet forsinket levering og mangelfull leveranse
Kan mangelfull ytelse leveres? Plikt til å levere mangelsfritt, K § 17 Utvidet erstatningsansvar hvis kjent med mangel K § 33, § 40, 3 (b) jf § 20 Mangelsvurderingen er på tidspunktet for risikoens overgang Omlevering/heving hvor mangelen er vesentlig K § 34 Erstatning Kontraktsreguleringer NF 2007 art 24.1: Behandles som forsinket: «... foreligger forsinkelse når det Arbeidet Vedlegg C forutsetter ikke er kontraktsmessig utført på tidspunktet for dagmulktsanksjonert milepæl» NS 8405 – 2008 Punkt 32.5: Kan nektes overtatt «Byggherren kan nekte å overta kontraktarbeidet hvis det ved overtakelsesforretningen påvises slike mangler at disse eller utbedringen av dem vil hindre den forutsatte bruken av kontraktarbeidet» Forsinkelseserstatning vs. Utbedringsplikt og erstatning?

7 Kontraktsregulering av forsinkelse
Bakgrunn for regler i NF og NS Behovet for justert fremdrift Endring i arbeidet Forhold på kjøpersiden Lover og regler Dagmulkt Oppfyllelsespress Avtalt kompensasjon forenkler utmålingen Hevingsadgang Enkelt å beregne Et valg kjøper har Avregnes ved sluttfaktura Pro & Contra oppgjør Avslutter krav og motkrav

8 Kontraktsregulering av mangel
Bakgrunn for reguleringen i NF og NS Sammenheng med Overleveringsprotokoll «Punch list» Garantitid Starttidspunkt Varighet Fornyet garantitid? Opphøret av garantiansvar Dokumentasjon i NF Bortfall av sekundær garanti (Parent Company Guarantee/Forsikring) Kjøpslovens regulering Relativ reklamasjonsfrist Absolutt reklamasjonsfrist

9 Virkning av forsinkelse
Kjøpsloven: Fastholde, heve og krav på erstatning K kap V Ingen betalingsplikt før levering Heving hvis «vesentlig kontraktsbrudd» Erstatning for «det tap han lider» som følge av forsinkelsen uten begrensning NF 2007: Dagmulkt og heving Art. 24: Dagmulkt under veis faller bort hvis endelig leveranse er rettidig Begrenset til 10 % av kontraktsverdien Art. 26.1: Heving når rett til maks dagmulkt nådd, NS 8405 – 2008: Dagmulkt og heving Punkt 34: dagmulkt i stedet for erstatning Med mindre det foreligger grovt uaktsomhet eller forsett Løper bare fra ferdigstillelsesdato Overtatt arbeid, eller kun mindre mangler/arbeider som gjenstår Begrenset til 10 % av kontraktssummen

10 Virkning av mangel - obligasjonsrettslig
Kjøpsloven Undersøkelsesplikt Utbedring Omlevering Heving Krav må fremsettes innen rimelig tid Absolutt frister i § 32, (Forbrukerkjøp utvidet frist) Erstatning Direkte og påregnelig tap Reklamasjon nødvendig

11 Virkning av mangel etter NF 07 og NS 8405 - 2008
NF 2007: Garantiansvar art. 25 Spesifisert reklamasjon «uten ugrunnet opphold» Tak på ansvaret for utbedringsarbeider 25 % av kontraktsverdi Konkrete unntak fra ansvarsomfanget Garantiperioden bestemt i art 23.3: to år fra Leveringsprotokoll signert NS 8405 – 2008: Mangelsansvar punkt 36 Uten ugrunnet opphold, maks fem år fra overtakelse/utbedring Relativ plikt til utbedring – uforholdsmessig kostnad i forhold til hva som oppnås Plikt til å utføre arbeidet selv om ikke omfattet av garantiansvaret Ansvar/risikofordeling Interesseavveining

12 Passivitetsvirkninger/rettstap ved passivitet
Mangel på håndhevelse = preklusjon Praktisk i det virkelige liv. Hvilke regler regulerer forholdet? Sammensatt tema Reklamasjonsregler Foreldelse Ulovfestede passivitetsprinsipper

13 Alminnelig kontraktsrett: Reklamasjon
Kjøpsloven av 1988. Praktisk eksempel. Mangelfull vare. Kjl. § 32 (2) Absolutt reklamasjonsfrist: «Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende.» Ikke unntak for skjult mangel.

14 Alminnelig kontraktsrett: Reklamasjon
Kjl. § 32 (1) Relativ reklamasjonsfrist: «Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder.» Hva som er «rimelig tid», vil bl.a. avhenge av; typen kjøp, partsforholdet, kyndigheten, type mangel, osv… Parallell ordlyd i Avhendingsloven: Rt s. 103 og Rt s

15 Alminnelig kontraktsrett: Reklamasjon
Kjl. § 39 (2) Krav om spesifikk reklamasjon for heving: «Kjøperen kan ikke heve kjøpet med mindre han gir selgeren melding om heving innen rimelig tid etter at han fikk eller burde ha fått kjennskap til mangelen…» Heving må særskilt påberopes. Hevingserklæring. Hva er utgangspunktet for «rimelig tid» -fristen?

16 Alminnelig kontraktsrett: Reklamasjon
Kjl. § 33 og § 39 (2) Unntak fra reglene om reklamasjon: «… dersom selgeren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.» Prisavslag eller heving kan likevel kreves, uansett for sen reklamasjon. Men: Bestemmelsen hindrer ikke tap av rett på grunn av alminnelige foreldelses- og passivitetsregler.

17 Alminnelig kontraktsrett: Kontrareklamasjon
Problemstillingen: Kjøper har oversittet en relativ reklamasjonsfrist. Reklamasjon fremsettes overfor selger. Selger forholder seg passiv, ignorerer kjøpers reklamasjon. Har selger plikt til å kontrareklamere (påpeke at reklamasjonen er for sen) innen rimelig tid, for å ikke tape retten til å anføre reklamasjonsregelen som frifinnelsesgrunn? Ikke grunnlag for en slik regel.

18 Alminnelig kontraktsrett: Uforbeholdne realitetsdrøftelser
Problemstillingen: Kjøper har oversittet en relativ reklamasjonsfrist. Reklamasjon fremsettes overfor selger. Selger undersøker tingen og drøfter med kjøper om hvorvidt det foreligger en mangel som selger er ansvarlig for. Har selger plikt til å påpeke at reklamasjonen er for sen (eller ta forbehold om dette) senest samtidig med drøftelsene, for å ikke tape retten til å anføre reklamasjonsregelen som frifinnelsesgrunn?

19 Alminnelig kontraktsrett: Uforbeholdne realitetsdrøftelser
Berørt: Rt side 831 (Viking Canning), Rt side 980 (Drammens Privatbanker I), Rt side 740 (Drammens Privatbanker II) og Rt side 961 (Hoppen Lubba). Pro og Contra… Konklusjon: Ingen regel/automatikk i rettstap. Men det kan forekomme. Det avgjørende er alminnelige passivitetsprinsipper. Monsen, Erik. Om reklamasjonsregler, passivitetsprinsipper og realitetsdrøftelser. JV

20 Alminnelig formuerett: Foreldelse av fordringer
Lov om foreldelse av fordringer § 1 «Fordring på penger eller andre ytelser foreldes etter reglene i denne lov…» § 24 Rettsvirkningen: «Ved foreldelse taper fordringshaveren sin rett til oppfyllelse.» § 2 Fristens lengde: «Den alminnelige foreldelsesfrist er 3 år.» § 3 (2) Fristens utgangspunkt: «For krav som oppstår ved mislighold, regnes foreldelsesfristen fra den dag da misligholdet inntrer.»

21 Alminnelig formuerett: Foreldelse av fordringer
§ 10 Tilleggsfrist på ett år: dersom fordringshaveren «…manglet nødvendig kunnskap om fordringen eller skyldneren…» Praktisk ved skjult mangel. Avbrytelse av fristen: § 14 Erkjennelse § 15 Rettslige skritt (forliksklage/stevning) § 18 Konkursbegjæring Osv…

22 Alminnelig formuerett: Foreldelse av fordringer
Separate regelsett. Uavhengige av hverandre. Til tross for korrekt og hurtig reklamasjon, dersom det gikk over 3 år fra overleveringen av ankeret (og over ett år fra man oppdaget mangelen) før man tok ut søksmål for å få tilbakebetalt penger: prisavslag eller hele kjøpesummen(heving) = foreldelse.

23 Alminnelig kontraktsrett: Ulovfestede passivitetsprinsipper
Det eksisterer et alminnelig formuerettslig prinsipp om rettstap ved passivitet i norsk rett. Må ikke forveksles med avtalerettslig dispositivitet og lojalitetsplikten i kontraktsforhold. Passivitetsprinsippene er selvstendige. Rettstap ved passivitet på ulovfestet grunnlag er en vurdering i to trinn.

24 Alminnelig kontraktsrett: Ulovfestede passivitetsprinsipper
Vurderingstemaet: Det overordnede vurderingstemaet er om en bred rimelighetsvurdering tilsier rettstap i det konkrete tilfellet. Rt s. 407 og Rt s. 1199 Hovedmomenter: 1) passiviteten, 2) forholdet hos den berettigede og 3)forholdet hos den forpliktede

25 Alminnelig kontraktsrett: Ulovfestede passivitetsprinsipper
Passiviteten Fordringer etter foreldelsesloven (kreves andre tungtveiende forhold i tillegg til tiden) Rt s. 430 (25 % -dommen) Hadde kreditor en særlig oppfordring til å reagere? Tvist etablert eller synlig. Rt s. 295 (Custos) og Rt s. 878 (Ashcraft) Nærmere om Rt s. 295 (Custos).

26 Alminnelig kontraktsrett: Ulovfestede passivitetsprinsipper
Passiviteten Passivitetens omfang i tid (sentralt) regnet fra oppfordringen til å reagere. Helt konkret. Se Rt side 613 (Helland), Rt side 210 (Rosenberg) og Rt side 1199.

27 Alminnelig kontraktsrett: Ulovfestede passivitetsprinsipper
Forholdet hos den berettigede Spekulasjon? Eksempelvis når prisene svinger i konjunkturmarkeder. Styrkeforholdet mellom partene. Er kreditor mer kyndig? Rt side 610 (Fallskjerm) og Rt side 821 (Dreyer AS). Finnes det en rimelig forklaring/årsak for passiviteten? Passivitet som skyldes tålt bruk eller annen form for kulanse, bør normalt ikke medføre rettstap.

28 Alminnelig kontraktsrett: Ulovfestede passivitetsprinsipper
Forholdet hos den forpliktede Aktsom god tro? Han må ikke ha vært klar over sin forpliktelse, eller i alle fall ha vært av den oppfatning at den ikke eksisterte (lenger). Opptrådt lojalt/illojalt? Rt side 878 (Fiskerstrand) Hvordan oppfattet han passiviteten? Rt side 407 (Obligasjonsleilighet) Passivitetens betydning for den forpliktede. Ekstra tap?

29 Pkt. 36.6 Reklamasjon ved overtakelse
­­­Passivitetsvirkninger i NS 8405: Entreprisekontrakt for bygge- og anleggsbransjen. Pkt Reklamasjon ved overtakelse «Byggherren taper sin rett til å gjøre mangel gjeldende dersom han ikke senest ved overtakelsesforretningens avslutning melder fra om mangel som han har eller burde ha oppdaget ved gjennomføringen av overtakelsesforretningen …» Se parallellen til undersøkelsesplikten i kjl. § 31. Rimelig tid fra da kjøper burde har oppdaget den. I NS 8405 må det da reklameres straks, i overtakelsesforretningen.

30 Pkt. 36.7 Senere reklamasjon (1) Relativ
­­­Passivitetsvirkninger i NS 8405: Entreprisekontrakt for bygge- og anleggsbransjen. Pkt Senere reklamasjon (1) Relativ «Byggherren taper sin rett til å gjøre mangel gjeldende dersom han ikke varsler entreprenøren uten ugrunnet opphold etter at han har eller burde ha oppdaget den.» Straks, dersom man ikke har grunn til å vente. Strengere enn kjl. Gjelder kun skjulte mangler som han ikke burde ha oppdaget ved overtakelsesforretningen.

31 Pkt. 36.7 Senere reklamasjon (2) Absolutt
­­­Passivitetsvirkninger i NS 8405: Entreprisekontrakt for bygge- og anleggsbransjen. Pkt Senere reklamasjon (2) Absolutt «Reklamasjonen kan ikke fremsettes senere enn 5 år etter overtakelsen.» Pkt Unntak fra reklamasjonsbestemmelsene «Uansett reklamasjonsbestemmelsene i 36.6 og 36.7 kan byggherren gjøre gjeldende mangel som har sin årsak i forsett eller grov uaktsomhet hos entreprenøren.» Nøyaktig som i kjl.

32 Pkt. 8 Kontrareklamasjonsplikt
­­­Passivitetsvirkninger i NS 8405: Entreprisekontrakt for bygge- og anleggsbransjen. Pkt. 8 Kontrareklamasjonsplikt «Hvis en part ønsker å gjøre gjeldende at den andre parten har varslet eller svart for sent, må han gjøre det skriftlig uten ugrunnet opphold etter å ha mottatt varsel eller svar. Gjør han ikke det, skal varselet eller svaret anses som gitt i tide.» Streng plikt for begge parter til å kontrareklamere. Kan gjenopplive tapte krav.

33 Pkt. 25.1 Reklamasjon Relativ og absolutt.
Passivitetsvirkninger i NF 07: Fabrikasjonskontrakter for større oppdrag om leveranser til Statoil på norsk kontinentalsokkel. Pkt Reklamasjon «Leverandøren har likevel bare ansvar for mangel som Selskapet har gitt Leverandøren melding om uten ugrunnet opphold etter at det oppdaget eller burde ha oppdaget den. Slik melding må senest være gitt innen utløpet av Garantiperioden» Relativ og absolutt. Obs: «Meldingen til Leverandøren skal inneholde en spesifisert angivelse av mangelen.»

34 Ingen regulering av kontrareklamasjonsplikt.
Passivitetsvirkninger i NF 07: Fabrikasjonskontrakter for større oppdrag om leveranser til Statoil på norsk kontinentalsokkel. Ingen regulering av kontrareklamasjonsplikt. Ingen unntak for grov uaktsomhet eller forsett. Analogi fra kjl./alm. Prinsipp?

35 TAKK FOR OPPMERKSOMHETEN


Laste ned ppt "Advokat (H) Tor Lars Onarheim Og Advokatfullmektig Olav Barstad Lund"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google