Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd"— Utskrift av presentasjonen:

1 Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Dag 4 Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd Lasse Simonsen

2 1 Innledning

3 Rettsbevarende utsagn (preklusive frister):
(Varsel om en irregulær utvikling av kontraktforholdet.) Sanksjoner (rettighet) Kontraktbrudd D K Preklusive frister Reklamasjon (melding) Andre (endringer, osv) Reklamasjon Lasse Simonsen

4 Absolutte frister. Nei, Rt 1984.445
Hjemmelsgrunnlag: Hjemmel Positive kilder Alminnelig kontraktsrett Absolutte frister. Nei, Rt Relative frister. Ja. Lover Avtaler Avhl Kjl Buofl Osv NS 8405 Osv Lasse Simonsen

5 2 Komponentene i en reklamasjonsregel

6 Eksempel: Avhl § 4-19 (1): Reklamasjonsplikten
”Kjøparen taper retten til å gjere avtalebrotet gjeldande dersom kjøparen ikkje innan rimeleg tid etter å ha oppdaga eller burde ha oppdaga det, gir seljaren melding om at avtalebrotet vert gjort gjeldande og kva slags avtalebrot det er.” S ”Seljaren” ”Innan rimeleg tid” Konsekvensene: ”taper retten til å gjere avtalebrotet gjeldande” M ”Burde ha oppdaga” Melding Avhl § 4-9 ”Slik god skikk tilsier” ”Avtalebrotet vert gjort gjeldande” ”Kva slags avtalebrot det er” Nøytral reklamasjon Lasse Simonsen

7 Komponentene i en fristregel:
Adressat (virkningstidspunktet) D Fristens lengde Skjønnsmessig Fast Fristens utgangspunkt Konsekvensene (preklusjon) Absolutt Relativ Melding Objektivt Subjektivt - Form - Innhold: Nøytral/spesifisert Hva Kunnskap Oppdagelsesfasen Lasse Simonsen

8 Prosjekteringsgruppe
Entreprenør Prosjekteringsgruppe Anleggsleder Rette adressat? Byggherre Lasse Simonsen

9 ”sender ho på forsvarleg måte”
Forsendelsesrisikoen, se eksempelvis avhl § 2-8: D K Forsinkelse etc Avsendelse ”sender ho på forsvarleg måte” Lasse Simonsen

10 Virkningene av brudd på reklamasjonsreglene:
Preklusjon Erstatning For sen reklamasjon Ulike virkninger Bevisbyrde Ordensforskrift Lasse Simonsen

11 3 Nøytral reklamasjon

12 3.1 Innledning – hvilke typer kontraktsbrudd

13 Nøytral reklamasjon: Nøytral reklamasjon Spesifisert reklamasjon
(påberopelse av kontraktbruddet) Spesifisert reklamasjon Heving Rt Kontraktbrudd Omlevering Retting Oppfyllelse Lasse Simonsen

14 Realdebitors kontraktbrudd:
P Krav D K Y Kontraktbrudd Mangel. NB! Forsinkelse Lasse Simonsen

15 Realkreditors kontraktbrudd:
- Forsinket betaling P D Krav K Y Lasse Simonsen

16 3.2 Reklamasjonens innhold

17 Reklamasjonens innhold
Påberopelse av mangelen Hva slags mangel Ot prp nr 66: ”I slike tilfeller må det vere nok å forklare korleis mangelen viser seg.” Rt (63) ”Det er ikke noe krav etter loven at årsaken til mangelen skal angis i reklamasjonen.” Lasse Simonsen

18 3.3 Fristen – den absolutte reklamsjonsfristen

19 Fristutgangspunktet – absolutte reklamasjonsfrister:
Et objektivisert, ytre faktum Overtakelse Overtakelsesforretning Ferdigstillelse Lasse Simonsen

20 Forholdet mellom foreldelse (F) og reklamasjon (R):
Maks 10 år 3 år K F 1 år Irt ? R 5 år (2 år) Se nå påminnelsen i avhl § 4-19 (4): ”Retten til å gjere avtalebrotet gjeldande kan også bli tapt etter reglane om forelding i foreldingslova.” Lasse Simonsen

21 Forholdet mellom foreldelse (F) og reklamasjon (R):
Maks 10 år 3 år K K K F 1 år Lasse Simonsen

22 3.4 Fristen – den relative reklamsjonsfristen

23 (”oppdaget den” dvs mangelen)
Fristutgangspunktet – relative reklamasjonsfrister: Fristutgangspunktet ”Kunnskap” (”oppdaget eller burde ha oppdaget”) Kunnskap om hva (”oppdaget den” dvs mangelen) Objektivt Subjektivt Undersøkelses- plikten Identifikasjon Rt 1998 side 656 Lasse Simonsen

24 Forholdet mellom ”burde” og ”måtte”:
Mistanke Ligger i dagen (åpenbar) M Oppdagelses- horisonten B Undersøkelsesplikt Lasse Simonsen

25 Kreditors undersøkelsesplikt:
Avtalen Overtakelse Mistanke om mangel U1 U2 U3 Kjl § 32 Kjl § 20 Forundersøkelse Kjl § 31 Etter levering ”så snart …” Lasse Simonsen

26 Fristens lengde – relative frister:
Lovgiving: Innen rimelig tid Avtale: Uten ugrunnet opphold Fristen løper ut når man ikke lenger har en rimelig grunn for å vente Lasse Simonsen

27 Utviklet særlige regler
Forbrukerlovgivningen: Partsforholdene Profesjonelle avtaler Forbruker- avtaler Tradisjonell modell Utviklet særlige regler Lasse Simonsen

28 Forbrukerlovgivning:
F-lovgivning Tjenester Løsøre Fast eiendom Fkjl Avhl Hvtjl Pakrl Buofl EF-dir Husll Lasse Simonsen

29 Rt-2010-103 As is-dommen, se avsnittene 60 flg:
Fra skjønnsmessig helhetsvurdering til standardregel: Konkret skjønn Normalbetraktninger Skjønn + Utgangspunkt Supplerende helhetsvurdering Lasse Simonsen

30 Fkjl § 27 første ledd: Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.” NB! Min to måneder Særlige grunner (Ot prp) BK FK Burde-kunnskap Faktisk kunnskap Rt As is-dommen, (64): ”Ved bedømmelsen av hvilken tid som i utgangspunkt står til rådighet for en privat huskjøper, er det naturlig å se hen til bestemmelsen i forbrukerkjøpsloven § 27.” Lasse Simonsen

31 Normallengde: ”Normalsone” Særlige grunner FK ”Minimumssone”
3 mnd normalt tilstrekkelig Særlige grunner (konkrete omstendigheter) FK ”Minimumssone” 2 mnd normalt minimum ”Bare noe i overkant av” Lasse Simonsen

32 Lengre frist enn normalfristen (65):
2-måneders fristen, (64): ”Etter min oppfatning kan en normal reklamasjonstid ved kjøp av fast eiendom, ut fra sammenhengen i regelverket, ikke være kortere enn ved forbrukerkjøp av løsøre.” ”En tilsvarende eller kortere reklamasjonstid kan imidlertid tenkes, særlig dersom feilens karakter tilsier rask reklamasjon av hensyn til bevissikring og skadeutvikling.” 3-måneders normalfrist, (66): ”Etter min oppfatning må en reklamasjonstid etter avhendingsloven på tre måneder være i ytterkanten av hvor lenge en kjøper normalt kan vente med å reklamere over feil som er blitt oppdaget. En 3-måneders frist vil i utgangspunktet være tilstrekkelig til å gi den ukyndige kjøperen tid til å konsultere sakkyndige med videre for nærmere avklaring og verifisering av reklamasjonsgrunnlaget, samt gi vedkommende noe tid til å områ seg.” Lengre frist enn normalfristen (65): ”Det er på den annen side få grunner til at reklamasjonstiden i utgangspunktet skal være så svært mye lenger enn to måneder ved kjøp av fast eiendom.” Lasse Simonsen

33 (i helhetsvurderingen)
Konkrete omstendigheter, se avsnitt 68 flg: Momenter (i helhetsvurderingen) Tidsforløpet Kjøpers kompetanse Forsikring? Forsikring Nytt! Lasse Simonsen

34 (sannsynlighetsbetraktninger)
(70) Kjøpers kompetanse: ”som ufaglært tømrer, hadde tilstrekkelig kunnskap til å reklamere da han konstaterte feilene i juli/august 2006”. Kjøper Normativ Deskriptiv Innsikt Hvorledes forholde seg Burde kunnskap Faktisk kunnskap Bevisspørsmål (sannsynlighetsbetraktninger) Reasonable man Undersøkelses- plikt Kari og Ola Lasse Simonsen

35 4 Spesifisert reklamasjon

36 Spesifisert reklamasjon:
(angivelse av reaksjonsform) Nøytral reklamasjon Heving Rt Kontraktbrudd Omlevering Retting Oppfyllelse Lasse Simonsen

37 Realdebitors kontraktbrudd:
P Krav D K Heving NB! Retting/omlevering Oppfyllelse Erstatning/prisavslag (nei) Y Kontraktbrudd Mangel Forsinkelse Lasse Simonsen

38 Heving - forsinkelse: L Svevende forsinkelse Levert for sent
Kjl § 29 Innen rimelig tid Lasse Simonsen

39 Heving ex nunc: Utført Gjenstår Heving ex nunc Lasse Simonsen

40 Realkreditors kontraktbrudd:
- Forsinket betaling P D Krav Heving Oppfyllelse Erstatning/renter (nei) K Y Lasse Simonsen

41 ”Fikk vite om oppfyllelsen”
Heving – forsinket betaling: Svevende forsinkelse Betalt for sent B ”Fikk vite om oppfyllelsen” Kjl § 59, avhl § 5-7, hvtjl § 43 (2) og buofl § 57,3 Lasse Simonsen

42 5 Unntak fra reklamasjonsreglene

43 Unntak fra reklamasjonsreglene, jf avhl § 4-19 (3):
Grov skyld Realitetsdrøftelser Krav D K Reklamasjonsvernet faller bort Lasse Simonsen

44 6 De alminnelige passivitetsreglene

45 Alminnelige passivitetsregler – venter urimelig lenge
Illojal passivitet: Forstår at den andre parten er i villfarelse om kravet Konkludent atferd: Gir inntrykk av ikke å ville fremme noe krav Reklamasjons- regler Alminnelige passivitetsregler – venter urimelig lenge Lasse Simonsen


Laste ned ppt "Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google