Agenda • Bakgrunn – Medlemssituasjonen – Hovedpunkt fra Storefjell 2010 • Problemstillinger – Rekruttere, holde på medlemmer – Hva andre gjør • Sverige.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
F/NLF Fagseminar 2011 Formell skjermutdanning F/NLF Endre Jacobsen.
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Helgekurs Spill Bridge 1 på en helg Opplegg utviklet av: Sven-Olai Høyland.
Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Alkohol | SVØMMING.
ALKOHOL|IDRETT.
Sponsordugnad Sandar IL – mars Våre utfordringer •Vanskelige økonomiske situasjon •Dugnadsbasert klubb fra 2009 •Cupene krever mye ressurser •Forventer.
Del 2: Personlig økonomi.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Global Dignity Day Informasjon til rektormøte, Telemark Thomas Horne Prosjektleder Global Dignity Norge.
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Bridgetinget 5. juni 2010 Rekruttering og opplæring •Medlemsstatus •Et spill for framtiden •Vær en bridgevenn – verv en bridgevenn •Kretsens rolle i kampanjen.
Seilflyging – klubben min! Del 1 Seilflykonferansen 2006 Hotel Central, Elverum oktober.
Tanker om ny driftsform for Tønsberg Seilflyklubb
Av Oda, Magnus, Elfrid og Siw-Anita
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
HVORDAN VIDEREUTVIKLE DEG SOM SEILFLYGER Storefjell 7. oktober 2012.
Del 2: Personlig økonomi.
”Klubbens indre liv og vekst”
Arbeidslivssenteret i Oslo på besøk hos SYE
Hvordan lykkes med et prosjekt?
”A-Team” Gruppeoppgave. Har din klubb et rekrutteringsproblem / avtagende medlemsmasse? JA Problemet er å beholde elevene / medlemmene Rekruttering generelt.
Svar på gruppearbeid Gruppe E Spørsmål 1 Trenden for de fleste er at antall medlemmer går nedover. Men aktiviteten blir ikke nødvendigvis skadelidende!
Valdres Flyklubb Rekrutteringspresentasjon. Beskrivelse av klubben Antall medlemmer: totalt ca. 200, seil 88. Ca. 20 aktive seilflygere. Antall skoletimer/-starter:
Visjon Enklere, sikrere og artigere seilflyging For å nå vår visjon legger vi følgende til grunn: Seilflyging skal være en utfordrende aktivitet som utøves.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Cafédialog – elevmedvirkning
Samarbeidsprosjekt Svømmeaksjonen..  GjensidigeStiftelsen er en uavhengig stiftelse, som har som formål å tildele midler som gagner Trygghet og Helse.
Impulsuka 2013 Kristiansand
Kjære forskere! Dere er invitert til øya Engia i forbindelse med prosjektet IEA – Energi for framtida. Som dere kanskje skjønner har dere en viktig jobb.
Instruktører utgått på dato Ole Reistad Senter Starmoen – Elverum mars -
♥♥ Verv en bridgevenn ♥♥ Stor kampanje til høsten – vi løfter i flokk Alle verver én Trivelig å verve noen vi kjenner - sjansen øker for at de nye vil.
Juniororganisering 2007/2008. Agenda Velkommen og bakgrunn for møtet Arbeidsgruppen Juniororganisering 2007/2008 Junioropplegget for sesongen 2007/08.
Ny IA-avtale ”Aktiviserings og nærværsreformen”
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Veiviseren HÅNDBOK FOR TILLITSVALGTE I KLUBBENE
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
SCIENCE SHOPS – Innlegg på studiekvalitetsdagene 6. oktober 2014 ved Anne Bregnballe, APS.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Cafédialog – elevmedvirkning
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
1 Losam utdanning og læringskvalitet Inkluderende arbeidsliv Anne Lise S. Larsen Personalavdelingen Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel.
ForVei Konferansen MEG Informasjon om.
Om kurset Norges Fotballforbund |  Ungdomsfotballkvelden er et kveldskurs på 4 undervisningstimer – med både teori og praksis.
Velkommen til informasjonsmøte om Eikeli VGS’ tilrettelegging for Fossums langrennsløpere og skiskyttere !
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
SVØMMESKOLEANSVARLIG
Kom i gang med brettseiling for juniorer!. Hva er viktigst for å lykkes? 1.Tilgjengelig utstyr som er godt egnet å lære å seile på når man er år.
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
Utviklet av pedagoger i
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Klubbesøk Pr mai Klubbutvikling UtviklingsprosesserVerktøykassa Kurs Klubbesøk Startmøte Oppfølging.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Beholde medlemmer Dag 2 - Videre utvikling etter lisensen
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Kom i gang med brettseiling for juniorer!
Utforskende undervisning A – Forarbeid
La elevene løse oppdraget B – Samarbeid
Hovedmål ITF 5000 flere medlemmer sammenlignet med
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Utskrift av presentasjonen:

Agenda • Bakgrunn – Medlemssituasjonen – Hovedpunkt fra Storefjell 2010 • Problemstillinger – Rekruttere, holde på medlemmer – Hva andre gjør • Sverige • Danmark, NL • Frankrike • Oppsummering

Medlemssituasjonen • Samfunnet endrer seg • Dugnadsånden endres • Antallet seilflygere går ned i verden/Europa • Det er ikke likt fordelt mellom nasjonene • Noen nasjoner øker: Nederland, Frankrike, … Hva gjør nasjoner som lykkes?

Rammefaktorer, generelt • Endringer i samfunnet som påvirker medlemstilgangen for alle aktiviteter – Overgang fra dugnad til betalte tjenester • Betale og kreve ift delta og bidra • En ønsker å være med der det er fremgang • Det er mange faktorer som påvirker medlemstilgangen • Det tar gjerne en tid før tiltak virker

Antall medlemmer pr innb. • Danmark 2,9 • Finland4,2 • Frankrike1,7 • Tyskland3,6 • Nederland2,4 • Norge2,5 • Polen 0,6 • Sverige1,9 • Storbritannia1,1 • USA0,9 Vi gjør det ikke så verst, men kan bli bedre

Scenario i medlemsbildet (iå 2010)

Sunn fordeling av kompetanse nivå (iå2010)

Oppsummering fra Storefjell 2010 • Tilpasse oss til 2010 • Utdanningstiden må ned- maks 1 sesong – Mer forutsigbart – Mer effektiv – Mer profesjonell – Mer kommersiell – Ta betalt for det det koster • Det kan gjennomføres: • I en bra organisert klubb – I en større klubb – I klubber som samarbeider – I klubber som restrukturerer seg • I regionsentre

Problemløsning 1.Finne hva som er det virkelige problemet 2.Finne hensiktsmessige tiltak for å løse problemet 3.Gjennomføre tiltakene 4.Evaluere om tiltakene fungerte etter hensikten 5.Finne hva som er problemet nå ….. 6.…….

Sammenhenger Etterspørsel Tilbud iht ønsker • Flypark • Tilgjengelighet • Kurs/utvikling • Miljø Generell problemstilling for alle klubber

Undersøkelser • Prosjektrapport Svenska Segelflygforbundet – Børja Flyga • Operation Optima (Frankrike, oversatt til Tysk) • Dansk Svæveflyver Union – Rapport om øyeblikksbildet i 10 klubber • DSvU- Unionshåndbok – Breddepolitikk • Stopping the Rot – Membership Retention (BGA)

Operation Optima • Hvorfor medlemmer faller fra – Kostnader – Tidsforbruk Viser at mange knappe 70% ønsker å begynne igjen

Stoppe frafall BGA, Roger Coote 2003 Rekruttering AD E B C Frafall 15% 10% 5% 10%15% A: Stor vekst. Rekruttering overstiger frafallet B: Liten rekruttering lite frafall, bør vurdere økt rekruttering. C: Rekruttering og frafall i balanse. Potensiale for finjustering. D: God rekruttering og stort frafall. Bør vurdere hvordan en kan redusere frafallet. E: Liten rekruttering og stort frafall. Effektive tiltak er nødvendig for at klubben skal overleve.

Franske tiltak • Samarbeid med skoler • Simulatorere

Fransk opplegg

Fransk opplegg forts.

Fast track (Nederland – Danmark) • Hensikt – Raskere progresjon / tidligere mestring • Gjennomføring – 5 timer TMG (lærer generell flyging) – Utdanning på startmetode (vinsj/flyslep/TMG) – Solo på startmetode

Herning Svæveflyveklubb • Eget fast track opplegg – 4 instruktører ansvarlig – Elevgruppen forplikter seg • Min 60 starter i løpet av 3 mnd (solo) • Sertifikat innen ½ år – Fornøyde elever, kull – Fornøyde instruktører Flere instruktører ønsker å delta

Redusere avgang - medlemspleie • Dansk idrettsforbund har mye på dette – Arbeidshefte: • Medlemssuksess; rekruttering og fastholdelse • Skape tilknytting til klubben, aktiviteten, miljøet Generell problemstilling

DSvU Breddeutvalg • Arbeid som ser på: – Hva kan klubben/du gjøre for at de andre medlemmene er fornøyde? – Hva skal til for at medlemmene som utvikler seg i forskjellige retninger, skal få sine forventninger innfridd? – Hva skal til for å skape fornyelse og rekruttering? – Hva kan breddeutvalget/vi gjøre for dere/dine medlemmer?

UTBILDNING o Bättre logistik vid segelflygutbildning o Effektiv utbildning=att verkligen flyga/producera utbildning på plats o Skola på TMG och SLG vid dåligt elevunderlag o Använda segelflygsimulator Utnyttja segelflygtränare i utbildningen!

Konkreta förslag!  Utbildningen måste tydligt planläggas och krav på elevnärvaro  Använda TMG i skolning  Teori vid vissa inställda flygpass  använda segelflygsimulator, FSF stöd, SISU mm  Tydlig målbild och krav på resultat. Elev måste bli klar med hela utbildningen inom en viss tid, t.ex. från start till S-cert, max 24 månader.

PR/REKRYTERING o Utveckla hemsida, centralt och klubb nivå o Segelflygets dag i augusti o Kontakta f.d. medlemmar med utgångna cert o Samverkan med Young pilots och FFK o Samverkan med FVRF och FV o Kampanj med profilkläder inom FSF o Fånga elever genom skolan/gymnasiet o Utbildning i PR och hur man säljer vår produkt o Använda Google och Facebook för PR/rekrytering o Annonsering i lokala tidningar o Gå ut med kampanjer kopplat till segelflyg

Konkreta förslag!  Samverkan med FFK  Utveckla nya profilkläder  Utveckla segelflygutbildning som ett val inom gymnasiet, börja med att skapa en enkel marknadsundersökning  Lägg upp annonser på Google och Facebook  Alltid en kampanj om segelflyg aktiv, ta fram dekaler, banners, bokmärken, flyers etc.

MEDLEMSVÅRD o Det skall alltid finnas aktiviteter för nya certinnehavare i klubbarna o Organiserad flygträning med stegtränare o Tydliggör de olika mål som finns efter cert o Ordna klubbtävlingar, mini GP etc. o TEMA kvällar med olika fokus på instrument, termikflygning, utelandningar etc. o Organisera och stimulera till vidareutbildning för TMG-, AVA-, IMC- behörighet, segelflygtränare, ledarutveckling etc. o Få de nya certinnehavarna/medlemmarna att bli självgående (självflygande) och stimulera alla att ta internationella märken Silver-C, Guld-C etc. o Komma igång med tävlande i RST o Starta upp NAV tävlingar med TMG liknande de som finns inom motorflyg o Alltid ha en kampanj om segelflyg aktiv!

Konkreta förslag!  Utveckla tränarsystemet, skapa en segelflygtränare som personligen har olika kompetensnivåer, från markinstruktör till sträckflygtränare  Skapa en broschyr som beskriver alla utvecklingssteg efter cert, från internationella diplom till alla vidareutbildningar inom segelflygning  Få elever att ta höjdvinster i RST  Skapa en ny NAV/precisionstävling för TMG  Ta fram exempel på kvällsaktiviteter i klubbarna  Ta fram enkla förslag på enkla klubbtävlingar  Ta fram dekaler, banners, bokmärken, flyers mm för kampanjer

Medlemspleie/holde på medlemmene • Skape trivelig miljø – Sosiale tilstellinger/klubbkvelder, samlinger, klubbturer • Ha muligheter for videreutvikling – Strekk, TMG, acro, instrument • Konkurranser – Klubbkonkurranser – Felles deltagelse i nasjonale konkurranser • Anlegg/materiell – Hensiktsmessig anlegg – Tilfredsstillende materiell

SPØRSMÅL?

Videre lesing • • BANK/kurser/klubudvikling.aspx BANK/kurser/klubudvikling.aspx • info.org/dwnl/EGU%20Proceedings%20Amste rdam%20workshop% pdf info.org/dwnl/EGU%20Proceedings%20Amste rdam%20workshop% pdf • les/2012/sportarten/segelflug/download/vere insservice/optima.pdf les/2012/sportarten/segelflug/download/vere insservice/optima.pdf