Entrepriserettsforeningen i Bergen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny lov og forskrift om offentlige anskaffelser
Advertisements

Viktige prinsipper i offentlige anskaffelser - Crash-kurs i regelverket Honne, v/ innkjøpsrådgiver Kristin Bjerkli.
Tilbyder konferanse Utvidelse av kjøleanlegg
Offentlige anskaffelser 7 Avslutning av konkurranser
Utfordringer ved deltakelse i anbudskonkurranser - sett fra leverandørenes side Tone Gulliksen, advokat i Maskinentreprenørenes forbund.
Innkjøp ved Universitetet i Agder
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Anskaffelsesregelverket og kjøp av pensjonstjenester.
Valgsystem 2007 Anbudskonkurransen Innspill fra Trondheim kommune
Av advokat Hanne S. Torkelsen
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Førstelektor Ingun Sletnes.
Superbrukerforum – velkommen!
Fagforum for infrastruktur i Grenland
RAMMEAVTALER Innlegg på fagseminar: Valg av reklamebyrå
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Minikonkurranse AV-samling 10. november 2009 Hege Vanebo
Leverandørseminar Innkjøpsreglement Lov og Forskrift Ivar Larsen
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2014
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2014 Førstelektor Ingun Sletnes.
Evaluering av kompetanse og personlig egnethet som tildelingskriterium
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
INTERNKURS I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Mulighetenes Oppland ÅPNING AV TILBUD Tilbud som mottas for etter tilbudsfristen er gått ut skal avvises Åpning skal skje på oppgitt tidspunkt av min.
IT-utstyr 2015 Tilbudskonferanse Agenda for møte Presentasjon av prosjektgruppa Kort gjennomgang av de mest relevante punkter i konkurransegrunnlag.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Rådgivertjenester til Bergen kommune Tilbyderkonferanse 24. september 2015, kl
Tilbyderkonferanse fredag 8. mai kl Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale matvarer produksjonskjøkken.
Åpen anbudskonkurranse EØS Vinterdriftstjenester til Bergen kommune Tilbyderkonferanse kl
Anbudskonferanse Rammeavtale for kjøp av Konsulenttjenester - IKT kl Fylkeshuset, Erling Skakkes gt 14 Møterom Kobberkis 5 etg.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Offentlige anskaffelser Virkeområdet for anskaffelsesregelverket og for de ulike delene av anskaffelsesforskriften Administrasjon og ledelse og.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
Innkjøp fra A til Å Hva gjør vi fra vi lager et konkurransegrunnlag til vi evaluerer og avslutter en anskaffelsesprosess? Ser spesielt på forbedringspunkter.
© Bergen kommune Tilbudskonferanse Mellomlederutdanning Program: Seniorrådgiver Ole Vorland : BHI – kompetansestrategi Rådgiver Harald Pedersen:
LEVERANDØRSEMINAR RfD Clarion Collection Hotell Tollboden, Drammen Agenda 9:30-9:35 Velkommen v/RfD 9:35-9:55 Overordnet presentasjon, visjon.
Viktige KOFA avgjørelser NHOs anskaffelseskonferanse 11 mai 2016 Direktør/sekretariatsleder Anneline Vingsgård og Gruppeleder Jonn Sannes Ramsvik.
Innkjøpsseksjonen 1 Tilbyderkonferanse IKT-utstyr EØS Rammeavtale (
Orientering konkurranse Fisk og fiskemat 2 årig rammeavtale +1+1 års opsjon.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser høst 2015 Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent Ingun Sletnes.
Anskaffelse av prosjektoppfølgingssystem Tilbudskonferanse
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for vaktmestertjenester Møterom Deichmann.
Tilbyderkonferanse Rammeavtale for kjøp av post- og kopitjenester kl Fylkeshuset, Erling Skakkes gt. 14 Møterom Skifer, 5. etg.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – 4x4 Pickup patruljebil, varebil og personbil DL nr:
Offentlige anskaffelser i vegsektoren Seminar NVF 8. september 2010 Advokat Ingrid Lund Logo til kunde el.
Tilbyderkonferanse Anskaffelsesprosess – produksjon og levering av blanketter Ref
Tilbyder konferanse/ befaring Rehabilitering av 3. etg ved Stord sjukehus §
Tilbudskonferanse Digitale trygghetsalarmer Kvalifikasjonskrav, tildelingskriterier og frister.
Tilbudskonferanse for kjøp av avlastningstjenester Konkurransegrunnlaget - Prosedyre for gjennomføring av anskaffelsen Byrådsavdeling for helse.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale Kjøkkeninnredning til Bergen kommune Tilbudskonferanse 13. mai 2015, kl
Offentlige anskaffelser 6 Avslutning av konkurranser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning 2015 Dosent Ingun Sletnes.
Åpen anbudskonkurranse EØS Rammeavtale blomster(2) Tilbyderkonferanse torsdag 15.januar kl
Offentlige anskaffelser 7 A vslutning av konkurranser Endringer i kontrakten og oppsigelse Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst.
Offentlige anskaffelser 10 Anskaffelser av helse- og sosialtjenester anskaffelsesprosesser Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Dosent.
Noen refleksjoner og innspill
Offentlige anskaffelser 13 Oppsummering høst 2016
Offentlige anskaffelser Kunngjøring og frister
Anskaffelse av uniformsprodukter
Offentlige anskaffelser
Offentlige anskaffelser 11 Oppsummering høst 2015
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning Høst 2017
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Administrasjon og ledelse og organisasjon og ledelse
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Offentlige anskaffelser
Arnhild Dordi Gjønnes, advokat, NHO
Lovens formål Utlagt på Fobe`s nettsider: Forfatter: Knut A. Olsen
Utskrift av presentasjonen:

Entrepriserettsforeningen i Bergen Dypdykk i utvalgte avgjørelser 7. Mars 2007 Advokat Arnhild Dordi Gjønnes, NHO

Innledning Nytt regelverk for offentlige anskaffelser Ny struktur Terskelverdier Protokollplikt, skatteattest og HMS-erklæring Nye prosedyreformer Rammeavtaler Livssykluskostnader, universell utforming og miljømessige konsekvenser Elektronisk kommunikasjon Vekting Korrupsjonsregler Ulovlige direkteanskaffelser DM 76901

1. Plikt til kunngjøring Sak 2003/25 Bravida sør AS – Kongsberg kommune Anskaffelse av nytt elektronisk anlegg til skole, verdi noe under 1 mill. Begrenset anbudskonkurranse uten kunngjøring i Doffin. Sak 2003/21 Kågens Linjebygg – Det frivillige skyttervesen Anleggskontrakt for støyutbedring av skytebane ikke kunngjort. Ble sett på som et offentligrettslig organ. Skulle dermed vært kunngjort. DM 76901

Sak 2003/08 GHV Montasje – Mandal kommune Ombyggingsarbeider på rådhuset som ble delt opp i flere kontrakter fra kr. 15.000,- til kr. 170.000 inngått uten utlysning. Når et bygge- og anleggsarbeid er delt inn i flere delarbeider som det skal inngås særskilte kontrakter for, skal verdien av hvert delarbeid tas med i anskaffelsesverdien. Delkontraktene skulle ha vært slått sammen. Sak 2005/256 Automatikk og Hygiene Partner AS – Helsebygg Midt-Norge Utlysning av konkurranse for anskaffelse av renholdsutstyr. Etter tilbudsfristens utløp avlyste oppdragsgiver konkurransen og besluttet å anskaffe renholdsutstyret ved en tilleggsbestilling under en sluttet kontrakt om leveranse av renholdsutstyr. Unnlatelse av å kunngjøre anskaffelsen på nytt, utgjorde en ulovlig direkteanskaffelse. Sak 2006/70 19.02.2007 Elverum Takservice AS – Steinkjerhallen AS Konkurranse for anskaffelse av kombi-gulv til en idrettshall. Kontraktssum 3,5 mill. Manglende kunngjøring. Ulovlig direkteanskaffelse. DM 76901

2. Avvisning Avvisning som følge av manglende dokumentasjon av kvalifikasjoner ved anbudsfristens utløp. Sak 2003/14 MEF – Leksvik kommune HMS-erklæring ikke med ved innlevering. Oppdragsgivers anledning til å sette tilleggsfrist, selv om det stod i konkurransegrunnlaget at tilbudet som ikke hadde HMS-erklæring ville blitt avvist. KOFA: Kunne ikke tolkes som en fraskrivelse av retten til å sette en tilleggsfrist. Nytt regelverk: Kan sette tilleggsfrist, jf. §§12-3 og 21-3 DM 76901

Sak 2003/24 Advokatfirma Schjødt – Justisdep. Anbudskonvolutten skulle merkes ”tilbud juridiske tjenester, åpnes kun av adressat.” Den var i stedet merket ”Justisdepartementet v/xx”, men ble levert personlig til oppgitt kontaktperson innen fristen. Manglende merking ansett rettet opp under overlevering når vedkommende var riktig person. Ingen fare for at det skulle bli åpnet av andre. Sak 2006/15 Forsvarets Logistikkorganisasjon – Bama Storkjøkken Oppdragsgiver gjennomførte en åpen anbudskonkurranse om rammeavtale for kjøp av næringsmidler til Forsvaret. KOFA fant at innklagede skulle avlyst konkurransen etter kun å ha mottatt tilbud som ikke var sammenlignbare. I stedet fikk tilbyderne lov til å endre tilbudene etter anbudsåpning. I strid med forhandlingsforbudet. DM 76901

Sak 2006/58 ScanDykk AS – Sørum kommune Åpen anbudskonkurranse for anskaffelse av undervannsledning i Glomma. Tilbyder ble avvist, idet firmaet ikke innehadde sentral godkjenning. Kravet om sentral godkjenning var usaklig konkurransebegrensende, i strid med kravene til likebehandling og konkurranse i LOA § 5. DM 76901

3. Valg av anskaffelsesprosedyre Åpen anbudskonkurranse Forbud mot forhandlinger Sak 2003/35 (05.06) Asplan Viak Sør AS – Ålesund kommune Anbudsgrunnlaget forutsatte at kostnader i forbindelse med reiser skulle være inkludert. Verken i rubrikken ”forbehold” eller andre steder i anbudsbrevet hadde firmaet tatt forbehold mot denne forutsetningen. I et tillegg med mer utfyllende informasjon fremgikk at ”i tillegg til ovennevnte honorarrammer og timepriser kommer reise og diett etter statens satser”. Reisekostnadene anslått av partene til minst kr. 50.000,-. Ikke adgang for oppdragsgiver å ta kontakt med leverandøren for å avklare om reiser var inkludert eller ikke. Tilbudet skal avvises dersom det på grunn av feil eller uklarheter kan medføre tvil om hvordan tilbudet skal bedømmes i forhold til de øvrige tilbudene. DM 76901

4. Kravet til klarhet Tildelingskriteriene skal være formulert slik at det er mulig for alle rimelig opplyste og normalt påpasselige leverandører å tolke tildelingskriteriene på samme måte, jf EF-domstolens dom C-19/00 SIAC Construction. Sak 2003/88 (05.06) Proba AS - Forsvarsbygg Den endelige begrunnelse for tildeling forholder seg bare delvis til de kriterier som er omhandlet i sakens tidligere fase, og er også ufullstendig. Bl.a. er pris som tildelingskriterium overhodet ikke berørt, selv om pris er nevnt både i kunngjøringen og i konkurransegrunnlaget. Uklart hvilke tildelingskriterier som faktisk var brukt. Brudd på kravet til forutberegnelighet og gjennomsiktighet. DM 76901

Sak 2005/245 FuCom – Aetat Larvik Gjennomføring av konkurranse med forhandling til innkjøp av arbeidsmarkedskurs. Konkurransegrunnlaget var ikke klart nok utformet, jf LOA § 5. Oppdragsgiver hadde i strid med regelverket godtatt tilbud som avvek fra minstekravet i konkurransegrunnlaget om 38 ukers undervisningstid. Sak 204/211 Harlem Transport AS – Posten Norge AS Konkurranse om posttjenester. I kunngjøringen hadde innklagede invitert til en åpen anbudskonkurranse, mens konkurransegrunnlaget opplyste at konkurranseformen var konkurranse med forhandlinger. Uklarheten som her var skapt, var i strid med kravene til forutberegnelighet og gjennomsiktighet i LOA § 5. DM 76901

5. Ulovlige tildelingskriterier Tildelingskriteriene skal være knyttet til kontraktens gjenstand. I tillegg må kriteriet være klart og relevant for tilbudets verdi. Sak 2003/60 (04.08) Onyx – Fredrikstad kommune Pris, kvalitet, service, miljøhensyn og leverandørenes økonomiske situasjon. Vektlegging av tidligere kontraktsforhold, fordi vedkommende gjennom det hadde god kjennskap til tømmingssteder, innebar brudd på likebehandlingsprinsippet. Vektlegging av lokal tilhørighet. Lokaliseringen av leverandørenes hovedkontor faller ikke etter noen rimelig tolkning inn under tildelingskriteriet miljøhensyn. I strid med forbudet mot diskriminering på grunnlag av lokal tilhørighet. DM 76901

Sak 2004/245 Fagtakst AS – Harstad kommune Flere av tildelingskriteriene relaterte seg til leverandørens kvalifikasjoner (”sikkerhet” og ”kapasitet”). Videre ble det oppstilt kriterier som var i strid med likebehandlingsprinsippet og forbudet mot diskriminering på grunnlag av nasjonal eller lokal tilhørighet. ”Oppdragsgivers erfaring med rådgiveren” – vektlegging av gode erfaringer med den enkelte leverandør innebærer en usaklig forskjellsbehandling i forhold til leverandører som ikke allerede har utført oppdrag for oppdragsgiveren. I strid med forbudet mot forskjellsbehandling av leverandørene. DM 76901

Sak 2003/66 Brødrene Bjerkli AS – Malvik kommune Evaluering av forventet kvalitet ut fra tidligere negative erfaringer med en leverandør. ”… negative erfaringer med tidligere utført arbeid kan være en indikasjon på hvilken kvalitet oppdragsgiver kan vente seg ved den tilbudte ytelsen.” ”… evaluering av det tidligere arbeidet ikke er bestridt av klager, at den var nedfelt skriftlig og av nyere dato.” DM 76901

6. Avlysning Sak 2003/75 Hemsedal Maskinlag – Hemsedal Kommune Etter avvisning gjenstod kun én leverandør. Manglende konkurranse er saklig grunn for avvisning. Se sak 2006/136. Sak 2004/11 Norlandia Omsorg AS – Moss kommune Saklig grunn for å avlyse en konkurranse pga endret politisk standpunkt i bystyret vedrørende spørsmålet om konkurranseutsetting. DM 76901

Sak 2005/279 Kreativ Næringssenter AS – Sirdal kommune Konkurranse for anskaffelse av reiselivstjenester i kommunen. Oppdragsgiver avlyste konkurransen før den ble sluttført. Ikke saklig grunn. ”Avlysningen fremstår som motivert ut fra ønsket om å favorisere Sirdalsferie, hvor kommunen har eierinteresser. Noen saklig grunn er således ikke påvist, og avlysningen er i strid med regelverket.” DM 76901

7. Begrunnelsesplikt Meddelelse om hvem som skal få kontrakten skal inneholde en begrunnelse, jf. §§ 13-3 og 22-3. Når en leverandør skriftlig ber om det, skal det gis en nærmere begrunnelse hvor ”det valgte tilbudets egenskaper og relative fordeler” opplyses, jf §§ 11-14 og 20-16. Sak 2003/49 Toyota Nordvik – Vestvågøy kommune Når oppdragsgiver velger å tildele kontrakt til det økonomisk mest fordelaktige tilbudet, og dette ikke har laveste pris, må begrunnelsen synliggjøre hvilke fordeler det valgte tilbud har som mer enn oppveier den høyere pris. DM 76901

Gjennomgang av en del avgjørelser, forts. Sak 2005/307 Avikan AS – Høgskolen i Harstad Åpen anbudskonkurranse for anskaffelse av videokonferanseutstyr. Det fremgikk ikke av begrunnelsen som klager fikk hvordan flere av de enkelte tildelingskriteriene ble evaluert. Brudd på begrunnelsesplikten. ”Dersom tildeling skjer på bakgrunn av det økonomisk mest fordelaktige tilbudet, skal samtlige av de oppgitte tildelingskriterier evalueres. For å kunne kontrollere at dette har skjedd, må oppdragsgivers evaluering fremgå på en måte som gjør at den kan etterprøves…” ”… oppdragsgiver må kunne dokumentere tildelingsevalueringen…” DM 76901