IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE Aktiv Oppvekst Nordlandsprosjektet har gjennomført en spørreundersøkelse ved en videregående skole i Nordland
Fakta Spørreundersøkelse i mai 2003 238 elever deltok, 152 jenter/86 gutter Elever fra studieretningene: Idrett, helse/sosial, bygg/tømrer, tegning/form/ farge og musikk/dans/drama Spørsmål om: Idrettslig aktivitet i fritida Idrettslig aktivitet i skoletida Litt om røykevaner
Bakgrunn Sammenlikne elevene ved de ulike studieretningene og deres forhold til organisert og uorganisert idrettslig aktivitet. Uttalelser: Elevene ved ”helse- og sosialfag” har et negativt forhold til skolens gymtimer, mange vanerøykere. Stemte dette? Klasseskille blant ungdom: A-laget: De som deltar veldig mye i organisert og uorganisert aktivitet idrettslig C-laget: Voksende gruppe passive unge uten overskudd til å trene eller anstrenge seg fysisk. De opplever ikke gleden og samholdet som idretten kan gi B-laget: Økende frafall………….
Organisert trening i fritida (% fra hver studieretning)
Ant.dager med org.trening/uka (antall elever)
Uorganisert trening i fritida 40 av de 238 elevene som trente i et idrettslag, drev i tillegg 3 dager/uka med egenorganisert trening 51 av de 238 elevene som ikke deltok i organisert trening, drev heller ikke med egenorganisert aktivitet i fritida
Grunner for å trene
Deltakelse i gym på skolen i %
Årsaker til at jeg ikke deltar i gym Har ikke overskudd Synes det skal være opp til hver enkelt Liker ikke å gjøre det lærerne bestemmer Har dårlig kondis
Påstander om kroppsøving ”Jeg liker kroppsøving” Idrett: 90% helt enig MDD: 75% helt enig BT, TFF, HS: ca. 50% helt enig ”Det er mange i klassen som ikke liker kroppsøving” BT, TFF, HS: 70-80% helt enig eller litt enig ??? Det fleste elevene uansett studieretning var fornøyd med læreren og innholdet gymtimen
Hvis jeg fikk velge innhold i gym Idrett Trent mer spesifikk min idrett Styrketrening Jeg ville skifte ofte mellom de ulike aktivitetene. Koordinasjon, basisøvelser, Mer lek og moro Lengre gymtimer og mer friluftsliv Bygg/tømrer, tegning/form/farg Styrke Ballspill; volley,fotball,basket Musikk/dans/drama Mer lek. Ballspill er og gøy Aerobic, sykling Basistrening Mindre ballspill Mer variasjon
Hvis jeg fikk velge innhold i gym Helse- og sosialfag Gym er noe dritt…. Har viktigere ting å gjøre ! Trener privat. Gidder ikke å bli tvunget på skolen til ting jeg ikke vil. Lage små turneringer/tester slik at man kan øve seg på skolen til å bli bedre. Lære å bli tøffere, eks. rugby Mer ballspill; fotball, kanonball, volley, innebandy Linedancs, jazzballett, aerobic Mer uteaktiviteter; - ut å gå
Røyker du i dag? - %
Ønsker du å slutte å røyke? 60-70% av de som røykte ønsket å slutte
Påstand: Helse/sosial er ”verst”, stemmer det? Fritida: 75% fra HS trener ikke organisert i fritida. ”Verst” var TFF og BT med 82% 21% trener overhodet ikke i fritida. ”Verst” var TFF med 37,5%, 35% av HS elevene trener ikke Skolen: 19% fra HS deltar ikke i gymtimen. Her var studieretningens uttalelser om kroppsøving veldig udelt; noen positive og andre meget negative. Tobakk: 56% fra HS er vanerøykere. De var ”verst”.
Endre ungdommens livsstil Aktiv Oppvekst, Nordlandsprosjektet vil stimulere flere unge til å endre livsstil til en mer aktiv hverdag. flere naturopplevelser glede og samhold med andre gjennom idrett skolen er et viktig satsingsområde