IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Medbestemmelse og medansvar for ungdom i idretten
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Hva vet dere om MOT? Historien til MOT.
Unge & Rus.
”Psykisk helse i skolen –Noe å snakke om -Noen å snakke med?"
UNGDOMMEN OG KROPPSØVINGSFAGET I MODERNE TID
Tvedestrand og Åmli vgs Sam Eyde vgs
Olympiatoppens ansvarsområder
Hva er aktivitet og deltakelse?
Østgård skole ”Så lenge du er i bevegelse, kan du nå så langt du vil!
UkeAktiviteterTema/InnholdMål Uke 1STIKKBALL Man: Alle Tirs: Alle Ons: 3. og 4. trinn Tors: 1. og 2. trinn STIKKBALL Man: Stikkball Tirs: Fotball Ons:
Hvordan arbeide med min treningsjournal?
Motivasjon i et sosiologisk perspektiv
KROPPSØVINGSSEKSJONEN HVO Arbeid med Kunnskapsløftet I forhold til kroppsøving, fysisk aktivitet og helse har det fra statlig hold vært flere innfallsvinkler.
MOVE IT Barn og unges kommunestyre 2013
Velkommen til.
Aktivitetsskolen Rosenholm Infohefte 2013
Vil DU bidra til å gi ungdom med funksjonsnedsettelser ei uke full av opplevelser og aktiviteter? Og samtidig få med deg verdifull erfaring som du kan.
Ungdata-undersøkelsen i Levanger 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 43 – 45 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 644 (US) / 683 (VGS)
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Fysisk aktivitet og sunn livsstil
Resultatene av Spørreundersøkelsen i Langesund Rotaryklubb.
Fysisk aktivitet hver dag Hvordan? Hvorfor?
Miljøverkstedet Alle tiltak på skolen der målet er: trygghet trivsel
Stormøte i Bødalen.
Aktivitetsskolen Ammerud periodeplan august - desember 2012
Helse og trivsel U-skole Psykisk helse, subjektiv livskvalitet og helseatferd.
IBK Fotballskole.  Første gang arrangert i 1995  Fre – søn i mnd.skifte mai – juni  Invitasjon til alle elever i 2. – 7.kl. på Krokstad og Stenseth.
FARGERIK FOTBALL I ULLENSAKER KOMMUNE
Folkehelse i Nord-Trøndelag
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Fysisk aktivitet i institusjonen
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Fysisk aktivitet Bra for helsa!.
Den norske idrettsmodellen
De 100 mest brukte ordene i bøker i klasse..
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Tema: Prosjekt Byggfag Navn: Kim Johnsen
BEVEGELSESGLEDE.
Brukerundersøkelse Klikk Helse (antall respondenter: 439) Gjennomført i perioden 17. septmeber til 29. oktober 2008 Av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE
100 lure ord å lære.
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
NY GIV Kroppsøving Byåsen vgs Ny-Giv kroppsøving, et prosjekt rettet mot elever med IV og karakteren 1 og 2..
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Trivselsundersøkelse 2014 Brukerundersøkelse høst 2014 (utdrag) Skoler som ble kontaktet Alle 882 trivselsskolene som var aktive høsten Besvart av.
Mål: Mer og bedre idrettslig aktivitet i skolehverdagen Middel: Allsidig fysisk aktivitet skal gi bedre fysisk og psykisk helse blant ungdom Prosjekttid:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Lise Fornes Sosialfaglig rådgiver Trondsletten habiliteringssenter
Anne Ottestad Inkluderingsansvarlig Friskis&Svettis
Aktivitetstimen Gruben ungdomsskole Mo i Rana. Bakgrunn Ønske om å stimulere ungdom til mer idrettslig aktivitet i skoletida Idrettslig aktivitet der.
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Ungdata-undersøkelsen i Folldal 2015 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 4 – 5 Klassetrinn: 8. – 10. trinn Antall: 56.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Konnerudmodellen «Av ungdom for ungdom» Et samarbeidsprosjekt om å skape en inkluderende og aktiv bydel for barn og unge Joakim Dokka Nordstad Konnerud.
Utvalgte resultater for SVGS
UNG DATA – TYRIFJORD VGS
Oppstartsmøte National ballskole
Barn og ungdomsundersøkelsen 2016 Norsk Friluft
Utvalgte resultater for SVGS
Valgfag for 8 trinn 2017/18.
Idretten mister ungdommen
Emilios jobb som assistent
Utskrift av presentasjonen:

IDRETTSLIG AKTIVITET BLANT ELEVER I VIDEREGÅENDE SKOLE Aktiv Oppvekst Nordlandsprosjektet har gjennomført en spørreundersøkelse ved en videregående skole i Nordland

Fakta Spørreundersøkelse i mai 2003 238 elever deltok, 152 jenter/86 gutter Elever fra studieretningene: Idrett, helse/sosial, bygg/tømrer, tegning/form/ farge og musikk/dans/drama Spørsmål om: Idrettslig aktivitet i fritida Idrettslig aktivitet i skoletida Litt om røykevaner

Bakgrunn Sammenlikne elevene ved de ulike studieretningene og deres forhold til organisert og uorganisert idrettslig aktivitet. Uttalelser: Elevene ved ”helse- og sosialfag” har et negativt forhold til skolens gymtimer, mange vanerøykere. Stemte dette? Klasseskille blant ungdom: A-laget: De som deltar veldig mye i organisert og uorganisert aktivitet idrettslig C-laget: Voksende gruppe passive unge uten overskudd til å trene eller anstrenge seg fysisk. De opplever ikke gleden og samholdet som idretten kan gi B-laget: Økende frafall………….

Organisert trening i fritida (% fra hver studieretning)

Ant.dager med org.trening/uka (antall elever)

Uorganisert trening i fritida 40 av de 238 elevene som trente i et idrettslag, drev i tillegg 3 dager/uka med egenorganisert trening 51 av de 238 elevene som ikke deltok i organisert trening, drev heller ikke med egenorganisert aktivitet i fritida

Grunner for å trene

Deltakelse i gym på skolen i %

Årsaker til at jeg ikke deltar i gym Har ikke overskudd Synes det skal være opp til hver enkelt Liker ikke å gjøre det lærerne bestemmer Har dårlig kondis

Påstander om kroppsøving ”Jeg liker kroppsøving” Idrett: 90% helt enig MDD: 75% helt enig BT, TFF, HS: ca. 50% helt enig ”Det er mange i klassen som ikke liker kroppsøving” BT, TFF, HS: 70-80% helt enig eller litt enig ??? Det fleste elevene uansett studieretning var fornøyd med læreren og innholdet gymtimen

Hvis jeg fikk velge innhold i gym Idrett Trent mer spesifikk min idrett Styrketrening Jeg ville skifte ofte mellom de ulike aktivitetene. Koordinasjon, basisøvelser, Mer lek og moro Lengre gymtimer og mer friluftsliv    Bygg/tømrer, tegning/form/farg Styrke Ballspill; volley,fotball,basket Musikk/dans/drama Mer lek. Ballspill er og gøy Aerobic, sykling Basistrening Mindre ballspill Mer variasjon

Hvis jeg fikk velge innhold i gym Helse- og sosialfag Gym er noe dritt…. Har viktigere ting å gjøre ! Trener privat. Gidder ikke å bli tvunget på skolen til ting jeg ikke vil. Lage små turneringer/tester slik at man kan øve seg på skolen til å bli bedre. Lære å bli tøffere, eks. rugby Mer ballspill; fotball, kanonball, volley, innebandy Linedancs, jazzballett, aerobic Mer uteaktiviteter; - ut å gå

Røyker du i dag? - %

Ønsker du å slutte å røyke? 60-70% av de som røykte ønsket å slutte

Påstand: Helse/sosial er ”verst”, stemmer det? Fritida: 75% fra HS trener ikke organisert i fritida. ”Verst” var TFF og BT med 82% 21% trener overhodet ikke i fritida. ”Verst” var TFF med 37,5%, 35% av HS elevene trener ikke Skolen: 19% fra HS deltar ikke i gymtimen. Her var studieretningens uttalelser om kroppsøving veldig udelt; noen positive og andre meget negative. Tobakk: 56% fra HS er vanerøykere. De var ”verst”.

Endre ungdommens livsstil Aktiv Oppvekst, Nordlandsprosjektet vil stimulere flere unge til å endre livsstil til en mer aktiv hverdag. flere naturopplevelser glede og samhold med andre gjennom idrett skolen er et viktig satsingsområde