Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner

Advertisements

Aftenposten Junior Norges eneste avis for barn
De dårige følelsene. Veiene ut..
Informasjonssjef Christian Fossen
Forum for stedsutvikling i lokalsamfunnet
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
Grav i all hast Siri Gedde-Dahl.
Her kan du lese om: Hvor finner du de ledige jobbene?
Østlendingen og skolene i tospann
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Vi hører stadig om “reglene" fra kvinnesiden. Her er endelig reglene sett fra mannens ståsted.
LANDSORGANISASJONEN I NORGE
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
1 8. Annonsen. 2 Magasin/fagpresse (ukepresse) •Omfang/struktur –Nasjonale –Rettet mot interesser –Segmentert •Konsum –Lav frekvens på utgivelse –Leses.
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Skattejakt-samling på torsdag
Alt i alt står lokalavisene meget sterkt blant leserne og annonsørene.
Kommunens informasjonsstrategi
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Kjennskap til – og oppfatning av Lom juni Om undersøkelsen Undersøkelsen henvender seg mot et representativt utvalg av befolkningen i hele Norge.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
God morgen.
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Hvordan gjøre lokallagsaktivitet mer synlig og kjent der du bor?
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
Lokale medier Denne presentasjonen handler om lokal synlighet.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Informasjonsarbeid Dialogkonferansene 2009 Side 6.
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
VI SKRIVER PRESSEMELDINGER informasjonssjef Erik Hansen Byrådslederens avdeling Kommunenes Hus, 17. oktober 2001 Oslo kommune Byrådet.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Et møte med Gud og andre troende
Matt 28:18 Og Jesus trådte fram, talte til dem og sa: Meg er gitt all makt i himmel og på jord! 19 Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler, idet.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Øving 2 – Markedsplanen I
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Uke Norsk: Jeg kan fortelle fakta om Asbjørnsen og Moe. Jeg kan skrive eventyr og ha med de viktigste eventyrkjennetegn. Matte: Jeg forstår.
Medietrening Slik får vi suksess. Mediearbeid for deg som tillitsvalgt ●Bruk av media for å få gjennomslag ●Hvordan håndtere de dårlige sakene ●Hvordan.
Tiden som gikk: I april har vi vært mye ute og kjent på været. Vi har hatt dager hvor vårsolen har varmet godt, men også dager hvor vi har hatt typisk.
Uke mars Verdiord: Lydighet Vi holder på å lære oss gitargrepet D i musikk. Da kan vi spille «Ro,ro, ro din båt og «Fader Jakob».
Media og marknadsføring. Målet med kommunikasjon: Skape samhøyrsle Spreie informasjon Påverke Verktøykassa © Noregs Ungdomslag Media og marknadsføring.
Markedsføring.
Presentasjon v/Vegard Tjørhom – journalist og kommunikasjonsrådgiver i Kirkens Nødhjelp: Dette er mine foreldre, som bur høgt oppi fjellet på sørvestlandet,
Er LMU i praksis studentenes viktigste organ?
Statsmaktene i Norge Samfunnsfag Tirsdag
Hvilke plattformer bruker dere?
Gang.
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
MEDIA.
Flere lesere, flere muligheter
Idrettsskolen på Kjenn skole, Lørenskog
Skriv bedre tekster av Dagfinn Hauge- Media serv
Referat Foreldremøte høst 3.trinn
Lett blanding: Skjerm Gå først inn på ”Utforsker” og deretter på skrivebord her er kan du velge forhåndsinnlagte åpningsbilder eller egne bilder fra.
Engasjement og frivillig arbeid
Kari Løken, distriktstrener og leder av kommunikasjonskomiteen i D2305
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media

Mediekanaler •Nasjonale medier : Fjernsyn, radio, riksdekkende aviser •Regionale medier •Lokale medier : lokale aviser, radioer og fjernsynskanaler

Hvilke medier skal vi bruke ? •LO medievaneundersøkelser (fra ) •Er LO’s medlemmer representative ? •68 % Oppgir at de leser lokalaviser og at dette er deres viktigste informasjonskanal •Ca 165 lokalaviser i Norge •Lokal radio og fjernsyn = hvilke grupper scorer de høyt hos ?

Lokalavisene står sterkt blant medlemmene 4137 spurte •Hvilke aviser leste eller tittet du i igår?

Hvilke oppgaver har lokale medier ? •Nyheter er det viktigste for journalistene. Store saker, vaktbikkje og lignende. •” Leserne skal bli født, gift og dø i lokalavisen” •Det skjer spalter – leses mer enn vi tror ! •Avisen skal speile lokalmiljøet – derfor teller ”kjøttvekta” i journalistenes hoder •Varierende terskel for avisene : Jo høyere opplag jo høyere terskel

Avisuken og avisdøgnet •Mandag er dagen for sport og kultur – som har vært og for planlegging av uken som kommer •Nyhetsjobbing foregår kontinuerlig hele uken ! •Feature ideer jobbes med utover uken, men skal som regel være ferdig levert torsdag midt på dagen

Avisuken og avisdøgnet •Sporten og kultur øker forhånds saker utover i uken med en topp fredagsavisen og litt i lørdagsavisen •Løpet for hva som dekkes i helgen legges seinest fredag etter lunsj •Telefonen lørdag formiddag som regel bortkastet tid !

Hvordan kontakter vi media •Regel nr 1 : Vær profesjonell ! •Du er ikke den første som ringer den uken og heller ikke den siste •Tenk nøye over vinkelen : Hvorfor i all verden skriver dere så lite om orkesteret vårt ? Sikkert riktig, men fører det til noen bedring ? •Pressemeldinger : virker de ?

Hvordan selge en sak til media ? •Tenk nøye gjennom hva du vil ha fram og ikke minst hvordan du legger det frem. •Skal du selge artist/ konsert ha gjort forarbeidet – regn ikke med at journalisten vet/ kan •Tenk på media når du avtaler med solister – kan vedkommende ringes ?

Er det mulig å legge en plan ? •Må vi finne opp kruttet hvert år / før hver aktivitet ? •Hvorfor medieplan ? •Langsiktige og kortsiktige mål •Ansvaret skal fordeles •Dokumenter hva som er gjort og ikke minst evaluer dem ! •Opprett kontaktarkiv !