Beredskap og samfunnssikkerhet HMS dagen 2008 Sola, 29. januar 2008.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Advertisements

Systematisk HMS arbeid
Høyere livskvalitet -færre bekymringer. Ny teknologi – nye muligheter Eiere: Konseptutviklingen startet våren Tryggere Hjem AS ble stiftet:
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Arbeidsgruppe for bekjempelse av fallende gjenstander
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Risikovurdering Systematisk HMS – arbeid dreier seg om mestring av risiko, for å unngå skader og sykdom Mestring av risiko- redusere eller fjerne.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Eksperter i Team – Landsby nr 50 HJEM I FARE! Hvordan takler vi naturfarer? Fasilitatorteam: Ivar Berthling, HjemmesideHjemmeside.
Gjenfinningssystemer og verktøy II
Internkontroll i kommuner
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Kompleksitetsanalyse
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Oppgave gjennomgang Kap. 3 og 4.
Regionalt senter for samfunnssikkerhet og beredskap
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Konsekvenser av beredskapsveileder sett fra et fjernvarmeselskap Kjartan Aarbø25/
Oppgaver 1)Vi anser hvert av de seks utfallene på en terning for å være like sannsynlig og at to ulike terningkast er uavhengige. a)Hva er sannsynligheten.
1 FOU-prosjekt Bruk av forsikringsskadedata. 2 En typisk VA-kommune? 5000 innbyggere Sentrumsbebyggelsen: ett vannverk og ett avløpsrenseanlegg Grendesamfunn:
Kommunal beredskap Kommunenes Brann- og redningstjeneste.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Risikostyringsprosessen
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
FN-SAMBANDET Eva Gran, Internasjonal uke i Bodø 2008.
Cake Q3 Storulykke 1.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
1 Lokale beredskapsplaner. 2 Hovedmål Det skal gjennomføres beredskapsanalyser og utarbeides beredskapsplaner for NTNUs enheter. De lokale beredskapsplanene.
CAKE session no. 9 SAFEtalk Vårt nye sikkerhetsverktøy.
Workshop, Dokka – 9. nov
”Utfordringer i forebyggende sjøsikkerhetsarbeid og oljevernberedskap” Haugesundkonferansen 8. og 9. februar 2005 ved fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
Beredskap Risikohåndtering, kontinuitets- og katastrofeplaner.
ROS-analyse.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Naturskadeloven – de neste 50 år ! Utredning av ny naturskadelov Seniorrådgiver Tron R. Bøe Statens landbruksforvaltning.
2 HMS og beredskap ved UiO 16. oktober HMS og beredskap - UiO –HMS og Beredskap (EHMSB) ble etablert med i alt syv medarbeidere (tre nye.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
Et trygt og robust samfunn – der alle tar ansvar Utfordringer for brannvesenet i den samlede beredskap Avdelingsdirektør Finn Mørch Andersen DSB.
Kommunal beredskapsplikt
Kommunal planlegging.
Kvalitet, risiko og avvik
ROS-analyse.
Beredskap og krisehåndtering i virksomheten
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Samfunnssikkerhet og ROS!
Nytt planleggingsverktøy for ekstremnedbør
Hensynssoner rundt Borregaard
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
03 Introduksjon til ROS-analyse 08 PowerPoint-mal for ROS-analyse
Utskrift av presentasjonen:

Beredskap og samfunnssikkerhet HMS dagen 2008 Sola, 29. januar 2008

Oppsummert kan man si at en krise er en større uheldig hendelse som bringer med seg problemer som ikke kan løses gjennom ordinær organisering og handlekraft. Hentet fra « Svært vanskelig, farlig situasjon, akutte vanskeligheter, også omslag fra oppgnag til nedgang. Ordet stammer fra gresk – krisis - avgjørelse Hentet fra Riksmålsordboken

Det skjer i utlandet..

Det skjer hjemme….

– Påfallende dårlig rustet for kriser Vi kan ikke unngå alle ulykker, men Kåre Willoch synes det er uholdbart at vi ikke har bedre reserveløsninger. En liten brann på Oslo S ødela fem høyspentledninger, satte tele- og internettlinjer ut av spill og lammet kollektivtrafikken i flere timer i Oslo-området onsdag. – Jeg synes det er helt uakseptabelt, sier Kåre Willoch. – Du mener altså at beredskapen når noe skjer er hovedproblemet? – Ulykken burde ikke ha inntruffet, og det er et spørsmål hva man burde gjort for å unngå den. Uansett må man ha kriseløsninger klare for hva man gjør dersom en ulykke kommer. – Er det norske samfunnet mer sårbart enn før? – Det tror jeg absolutt. For 20 år siden ville togene fortsatt å gå over store deler av Østlandet. Internettforbindelser eksisterte ikke, men nå er vi avhengige av dem. – I fjor var innbyggerne i Steigen strømløse i flere dager. Må vi regne med at strømbrudd vil lamme samfunnet oftere? – Dette er nok noe vi kommer til å merke mer av. Vi vet at det blir mer ekstremvær, og at ledningsnettet må forsterkes. Jeg synes alt dette viser at Norge mangler en enhetlig totalledelse av sikkerhetsarbeidet. Det er ganske dyrt å ha reserveløsninger på mange områder. Men det er mye billigere enn den samfunnsøkonomiske skaden ved langvarig stopp i viktige funksjoner.

9 av 10 bedrifter tror de vil kunne håndtere en krise tilfredstillende 25% har hatt en eller flere kriser de siste 2 årene 7 av 10 bedrifter tror de blir ammet av en alvorlig krise de neste årene 30% har eget kriseteam 50% har egen kriseplan 40% har krisekommunikasjonsplan 20% har egen krisetelefon 26% vil styrke beredskapen

"Det sårbare samfunn” ?? -Hyppige teknologiske endringer -Endring i klima -Økende kostnads- og effektiviseringspress -Bemanningsreduksjoner i mange virksomheter -Konkurranseutsetting av offentlige tjenester til kommersielle aktører Synliggjøring og bevisstgjøring av sikkerhets- og beredskapsarbeidet er viktigere enn noen sinne i alle prosesser. En bevisst satsing på samfunnssikkerhet vil øke forutsigbarheten og tryggheten i arbeids- og samfunnslivet.

Kommunens viktigste oppgaver ifm en krise – sagt litt enklere…. 1.Sikre liv&helse – inkl psykososial omsorg 2.Opprettholde driften av samfunnsviktige funksjoner 3.Sikre materielle verdier 4.Miljø 5.Ressursleverandør til redningstjenesten

For å møte disse utfordringene, må følgende være på plass: 1.Forebyggende arbeid for samfunnssikkerhet Beredskapsmessige hensyn i samfunnsplanleggingen BIS Risiko- og sårbarhetsanalyser ROS 2.Krisehåndtering Kriseplaner på ulike nivå ”Infrastruktur” KOORDINERT MED ANDRE!!

Seks dager uten strøm…… Steigen kommune

Mer vær i vente?

Gjensidig avhengighet

Foto: Stavanger Aftenblad En ny form for sårbarhet •Naturskapte •Menneskeskapte •Ondsinnede Mediabildet

Stavanger kommune er et trygt og robust lokalsamfunn som avverger trusler og overvinner kriser

Viktige elementer – konkrete delmål •Kartlegging av risiko og sårbarhet •Forebygging •Planlegging •Krisehåndtering •Kommunikasjon •Kvalitetssikring •Samarbeid og samordning •Forebyggende sikkerhetstjeneste

Viktige elementer – konkrete delmål •Kartlegging av risiko og sårbarhet •Forebygging •Planlegging •Krisehåndtering •Kommunikasjon •Kvalitetssikring •Samarbeid og samordning •Forebyggende sikkerhetstjeneste

Kort om ROS-analyser En forutsetning for dimensjonering av beredskap •Hva kan gå galt? •Hvor farlig er det? •Hva kan vi gjøre for å forebygge/begrense skadene?

ROS ANALYSE • En samlebetegnelse for en rekke systematiske fremgangsmåter for å identifisere, beskrive og/eller beregne risiko og sårbarhet • Brukes aktivt i forbindelse med utarbeiding av planer • Kan også brukes i beredskapssammenheng for å kartlegge potensielle hendelser • Eller på andre områder i kommunen….

Hva visste man? Hva burde man visst? Hvem visste hva??? Hvem har ansvar?? Hva skulle man ha gjort??

Ulike ROS-analyser, 1 ROS nivå 1 ROS nivå 2 ROS nivå 3 Nivå 1:Omfattende ROS-analyser på infrastruktur Nivå 2:Risikovurderinger på arealplannivå Nivå 3:ROS-analyser på reguleringsplannivå

Hva planlegger vi for? Gjelder historien fremover???

”Alt henger sammen med alt” Samarbeid i arbeidet med ROS-analyser

•ROS gir verdifull beslutningsstøtte •ROS misbrukes ofte: •fremstilles som objektiv •brukes til å fastslå at risikoen er akseptabel Hva betyr det om ROS-analysen viser til at sannsynligheten for omkomne i XX-tunnel er 0,01%?? ”Konsulentene” er for dårlige på: •Hva er usikkerheten i analysen? •Hva er forutsetningene? •Hva er effektene hvis forutsetningene endres?

ROS-analysen må komme på rett sted i prosessen – verken for tidlig eller for sent ROS-analysen gir et godt samarbeid – også på andre områder – viktig input ROS-analysen gir gode løsninger!!! •ROS-analysen gir ingen fasit! •Det er behov for ”bestillerkompetanse” •ROS-analysen må implementeres i det videre arbeid/prosess •ROS-analysen må revideres

Behov for verktøy • Trenger verktøy som kan brukes i ROS og beredskapssammenheng • Forebygging • Øvelser • Krisehåndtering • Viktig å overbevise ”beredskapsfolk” og planleggere om kartets fortreffelighet

Hvordan startet det hele… •Raset i Bergen utløste et behov for raskartlegging i Stavanger. •Gasslekkasje satt som et scenario (Farlig gods, naturgass) •Idédugnad –Aktuelle scenario, hendelser, behov, analyse/GIS, ekspertise vurdering, handling, forebyggende arbeid…

Og før det….

Vannansamling

Forurensing i luft • Modell for å beregne konsentrasjonen av en gitt gass i et område ved en ulykke • Kan gi input på gassmengde, gasstype, diffusjonshastighet, vindhastighet, vindretning • Simulerer hvordan gassen sprer seg og viser hvor det er kritiske konsentrasjoner • Gir grunnlag for å vurdere evakuering • Når / hvis en ulykke skjer er man avhengig av rask tilgang til data for å kunne bruke dette

Ressursgruppe: Identifisere ulike trusselforhold. Utgangspunkt ca 300 ulike scenarier/hendelser, så utvalg av ca 20%. Disse analyseres grundig = ROS-analyse Med utgangspunkt i ROS-analysen skal det etableres et sett med ca 20 typiske scenearier. Disse blir betegnet ”Dimensjonerende scenarier”. For hver at de dimensjonerende scenariene blir det gjennomført en ”Beredskapsanalyse”. Analysen sier hvilke krav som må stilles til beredskap mht bemanning, organisering, opplæring og utstyr/ressurser. Beredskapsanalysen vil bla omfatte table-topøvelser og danne grunnlag for koordinerte beredskapsplaner. Beredskapsplanlegging Fullskalaøvelser Evaluering, revidering, justering

•Kartlegging av risiko og sårbarhet •Forebygging •Planlegging •Krisehåndtering •Kommunikasjon •Kvalitetssikring •Samarbeid og samordning •Forebyggende sikkerhetstjeneste

En beredskapsplan er et sett forberedte handlinger for å møte ulykker og andre påkjenninger som i art eller omfang går ut over det som regnes som normalrisiko og normalbelastning i fredstid. Kriser oppstår vanligvis uventet, og faller ikke alltid sammen med hendelser som er lagt til grunn i beredskapsplanene. Det vil derfor være nødvendig for den ansvarlige raskt å improvisere tiltak. Ny ”Plan for krisehåndtering”

•Kartlegging av risiko og sårbarhet •Forebygging •Planlegging •Krisehåndtering •Kommunikasjon •Kvalitetssikring •Samarbeid og samordning •Forebyggende sikkerhetstjeneste

Krisehåndtering går blant annet ut på å sikre liv, helse, samfunnsviktige funksjoner og materielle verdier når en krise inntreffer.  risehåndteringsverktøy (planverk, direktiver, instrukser og retningslinjer)  risehåndteringsorganisasjonen må være klarlagt, blant annet ansvars- og myndighetsforhold, samarbeidsprosedyrer, varslings- og rapporteringsprosedyrer og kommunikasjonsutstyr Lokaler/infrastruktur  ndividuell og organisatorisk kunnskap om krisehåndtering og ferdigheter i bruk av krisehåndteringsverktøy Kun det som øves, virker!

DISPOSISJON •Kartlegging av risiko og sårbarhet •Forebygging •Planlegging •Krisehåndtering •Kommunikasjon •Kvalitetssikring •Samarbeid og samordning •Forebyggende sikkerhetstjeneste

God informasjonsberedskap og en effektiv kommunikasjon er en forutsetning for god krisehåndtering. Som på mange andre områder, er det vi er gode til i det daglige også det vi normalt mestrer best ved en krise. Bad news are good news

Erkjennelse: •evnen til å kommunisere skiller vinnerne fra taperne på stadig flere områder •kommunikasjon er ikke ”alt”, men stadig mer

Vår kommunikasjonsstrategi •full åpenhet og ærlighet fra første stund •proaktiv informasjon •raskhet, tilgjengelighet og service •skal framstå som en troverdig og ansvarsbevisst kommune •tar høyde for ”worst case”

•Kartlegging av risiko og sårbarhet •Forebygging •Planlegging •Krisehåndtering •Kommunikasjon •Kvalitetssikring •Samarbeid og samordning •Forebyggende sikkerhetstjeneste

•Kartlegging av risiko og sårbarhet •Forebygging •Planlegging •Krisehåndtering •Kommunikasjon •Kvalitetssikring •Samarbeid og samordning •Forebyggende sikkerhetstjeneste

•Kartlegging av risiko og sårbarhet •Forebygging •Planlegging •Krisehåndtering •Kommunikasjon •Kvalitetssikring •Samarbeid og samordning •Forebyggende sikkerhetstjeneste

•Kartlegging av risiko og sårbarhet •Forebygging •Planlegging •Krisehåndtering •Kommunikasjon •Kvalitetssikring •Samarbeid og samordning •Forebyggende sikkerhetstjeneste

Ifølge FN ble antall mennesker som lever for under 1 dollar om dagen halvert ihalvert i årene mellom 1981 og 2001 Barnedødeligheten har ifølge UNICEF sunket dramatisk de aller fleste steder sidenifølge UNICEF 1960, tar man gjennomsnittet har det sunket fra 198 av tusen fødte i 1960 til 81 per tusen fødte i Vi har også færre kriger og væpnede konflikter: "The number of armed conflicts has declined by more than 40% since 1992.færre kriger og væpnede konflikter The deadliest conflicts (those with 1000 or more battle-deaths) dropped even more dramatically--by 80%." Ifølge USAID så har 9.5 millioner flere mennesker tilgang til rent vann, og tallet ertilgang til rent vann økende. Over en milliard mennesker sliter fortsatt, så her gjenstår mye arbeid. De siste tjue årene er sannsynligvis de mest framgangsrike i menneskehetens historie. For verden går framover, og framtidspessimistene tar feil.