Kapittel 4 Forestillinger om det norske

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
Advertisements

Demokratiet slår rot i Norge
VG3 – norsk: Språkdebatt og språkpolitikk
GOD DAG.
Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Fra håndverk til industri
Opprinnerlser, språk debatt, forskjeller og likheter.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Kapittel 4: Året 1814 BOKMÅL Elevene skal kunne
Nasjonsbygging og demokratisering (Del 1)
Kapittel 5 Europeisk middelalder og norrøn litteratur
Perioden ideene personene
Historiefaget i skolen
Kapittel 3 oppgave j. (På bildet: Asbjørnsen og Moe)
VANN LOKALT OG GLOBALT.
Forfatterstudium Jonas Lie.
1 Tema Vg1, kap 2.
Skriftspråk og talemål
Nasjonsbyggingen på 1800-tallet
Læreplanen i eldre historie
Nasjonalromantikk
Høgskolen i Oslo Strukturering av studie- og vurderingsopplegget (SU) Samarbeid på nettet ved hjelp av programmet Task 2.0 En kort innføring laget av Sissel.
Kunsten å lese skjønnlitteratur
Kompetansemål Mål for opplæringen er at elevene skal kunne - bruke ulike materialer og redskaper i arbeid med bilder ut fra egne interesser - samtale.
c. Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 3 oppgave b Bjørnstjerne Bjørnson ( )
Sett inn riktig tid/form av verbene.
Læreplanen Historie Vg2.
Oversikt læreplan norsk Vg2 SF
Johan Sebastian Welhaven
Kapittel 2 Språkdebatt og språkpolitikk 1830–1900
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
Rammefaktorer Klassetrinn: 10. klasse
Kapittel 6 Folkediktning
Språkutviklingen i Norge
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Realismen.
Språkutviklingen i Norge
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
ROMANTIKKEN
Grunnloven, Norge og uavhengighet
Norsk, dansk eller norsk-dansk?
Repetisjon og fortsettelse!
Side 156 – 158 Hvilke pronomen mangler?
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
Kap 8: Litterære utviklingsliner
Fra urnordisk til to offisielle skriftspråk: Nynorsk Bokmål
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Sammensatte tekster PPU
Sammensatte tekster ALU
Den norske romantikken
BRNO AKADEMIA REISE TSJEKKIA Historiske steder i Europas hjerte UNESCO minnesmermerker.
Språkdebatt og Språkpolitikk. Hvorfor oppstod språkdebatten Unionsoppløsningen viktig årsak Unionsoppløsningen 1814 Danmark  Sverige tar over.
Førskrivingsfasen – enkelt refleksjonsnotat Arbeid først alene: Hva leser du ut av bildet? Se på skrifttype, grafikk, språk, ordenes betydning og fargebruk.
Forestillingen om det norske Fra slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Førestillina om det norske Frå slutten av 1700-talet til 1870-åra.
Førestillingar om det norske – del 1 Frå 1700-talet til om lag 1900 Anders Folkestadås/Flickr.com.
Språkhistorie 1800-tallet Kilde: Tekst i tid og rom.
Undervisningsopplegget 17.mai om 17.mai. Hvorfor feirer vi 17.mai? Samtale med ungene om 17.mai og hva vi vanligvis gjør den dagen. Synge og øve på 17.mai.
Romantikeren og jødeforkjemperen
1780 – 1850: Romantikken Følelser og lengsler
Nasjonalromantikken Realismen / Naturalismen
Kapittel 12 Litteratur på 1700-tallet
Fordypningsemnet i norsk, vg3 2017
1780 – 1850: Romantikken Kjensler og lengsler
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Språklige forhold
: Språklige forhold Panorama Vg3 Tendenser og faser
Panorama Vg2 Tendenser og faser 1700-tallet: Fornuft og naturdyrking
Panorama Vg2 Tendenser og faser : språklige forhold
Gjør greie for nasjonalromantiske trekk
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 4 Forestillinger om det norske Læreplanen sier at du skal kunne forklare hvordan ulike forestillinger om det norske ble skapt i sentrale tekster fra 1800 til 1870 forklare hvordan litteratur og andre kunstuttrykk i og utenfor Norge har påvirket hverandre de siste århundrene lese et utvalg sentrale norske tekster fra middelalderen fram til 1870 i original språkdrakt og reflektere over språk og innhold Tema vg2

Kunstneren har tatt to fotografier av et bilde av maleren Lars Hertervig. Blitsen fra fotoapparatet speiler seg i bildene, slik at det blir en slags kommentar til det romantiske bildet. Mari Slaatelid (f. 1960): Romantic Backdrop with a Flash No 1 og No 2, 2003

Forestillinger om det norske Læreplanen sier at elevene skal kunne forklare hvordan ulike forestillinger om det norske ble skapt i sentrale tekster fra 1800 til 1870 Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske Johan Christian Dahl (1788–1857): Bjerk i storm, 1849 Svein Rønning (f. 1946): Samtale, 1979 Dette er et eksempel til på samtidskunst som kommenterer nasjonalromantisk kunst. Her er kommentaren ikke så subtil, med kraftige overstrykninger og malingsflekker spredt utover. Det hvite i forgrunnen kan minne om halsen på et strengeinstrument. Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske Hva er en nasjon? Svar: Det er ei gruppe mennesker som blir oppfattet som og føler seg som en enhet. To tradisjonelle oppfatninger: a Et plikt- og rettsfellesskap ideal fra opplysningstida og den franske revolusjonen alle i landet skal være frie, likestilte og ha visse rettigheter yte noe til gjengjeld (for eksempel respektere landets lover) Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske b Et kulturfellesskap tysk romantisk tradisjon ei gruppe mennesker som i hovedsak har – det samme språket – den samme religionen – en felles historie – en oppfatning av at de hører sammen Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske Grunnloven demokratisk maktfordelings- prinsippet symbol på norsk frihet/selvstendighet medborgerlige rettigheter kulturfellesskap tro på politiske institusjoner Oscar Wergeland (1844–1910): Riksforsamlingen på Eidsvoll, 1885 Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske Naturen nasjonalt symbol (storhet) romantisk naturdyrking annerledes enn naturen i Danmark sammenheng mellom naturen og folkekarakteren? Torbjørn Rødland (f. 1970): I et norsk landskap 18, 1995 Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske Språket dansk skriftspråk? norsk skriftspråk? – fornorske – skape et nytt språk to språk – ingen nasjon? P.A. Munch, H. Wergeland, Ivar Aasen og Arne Garborg Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske Historien trekke linjene tilbake til middelalderen vise historisk kontinuitet folkekarakter odelsbonden innvandringsteori Fra utgravingen av Osebergskipet Hamar Olympiahall Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske Diktningen nasjonsbyggende linjer til eldre litteratur valg av motiver idyllisering naturromantikk folkekarakteren Jørgen Moe, J.S. Welhaven, Bj. Bjørnson og H. Ibsen> Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske Hans Gude (1825–1903): Høyfjell i soloppgang, 1854 Hva blir oppfattet som norsk i dag? - «Mellom bakkar og berg» anno 1854 Tema vg2, kap 4

Forestillinger om det norske Anne Katrine Dolven (f.1953): 1.15 am South, 2003 Hva blir oppfattet som norsk i dag? «Mellom bakkar og berg» anno 2003 Tema vg2, kap 4

Bildeliste side 2 © Mari Slaattelid / BONO 2008 Mari Slaattelid (f. 1960): Romantic Backdrop with a Flash No 1 og No 2, 2003 side 4 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6d/ICDahl%2C_Bjerk_i_storm.jpg Johan Christian Dahl (1788–1857): Bjerk i storm, 1849 side 4 høyre © Svein Rønning / BONO 2008 Svein Rønning (f. 1946): Samtale, 1979 side 7 http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ed/Eidsvoll_riksraad_1814.jpeg Oscar Wergeland ( 1844–1910): Riksforsamlingen på Eidsvoll, 1885 side 8 © Torbjørn Rødland / BONO 2008 Torbjørn Rødland (f. 1970): I et norsk landskap 18, 1995 side 9 (ingen kreditering) P. A. Munch, Henrik Wergeland, Ivar Aasen og Arne Garborg side 10 Kulturhistorisk Museum, Universitetet i Oslo Frå utgravinga av Oseberg-skipet i Vestfold i 1904 side 10 høyre Scanpix / Hans Brox Hamar Olympiahall fra 1992 side 11 Jørgen Moe, Johan Sebastian Welhaven, Bjørnstjerne Bjørnson og Henrik Ibsen side 12 Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design, Nasjonalgalleriet / foto: Jacques Lathion Hans Gude (1825–1903): Høyfjell i soloppgang, 1854 side 13 Galleri MGM / © Anne Katrine Dolven / BONO 2008 Anne Katrine Dolven (f. 1953): 1.15 am South, 2003 Tema vg2, kap 2