Psykososialt skolemiljø

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevenes rettigheter og plikter
Advertisements

Samarbeid mellom skole og hjem
Salhus Skole Et trygt sted for læring hvor alle opplever mestring og utvikling i et inkluderende fellesskap.
Ansvar og prosesser i skolen
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Jurist Lene Duesund Svendsen Seniorrådgiver Helene Kløcker
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
innholdet i enkeltvedtak
Motivasjon = Begeistring Tillitsvalgte foreldre er viktige i skolen!
Handlingsplan mot mobbing
Forebygging og rutiner ved Mobbing
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Velkommen til informasjonsmøte for foreldre / foresatte til elever i Vg 2 3. september 2014.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
FYLKESMANNEN I TELEMARK 1 Nytt kapittel om skolemiljø – forslagene til endringer Fylkesmannen i Telemark Utdannings- og vergemålsavdelingen Helga Lilleland.
Opplæringsloven kap. 9a – aktuelt om lovverket Ragnhild Øvrebø, jurist, fagstab Oppvekst og levekår, Stavanger kommune Kurs i opplæringsloven kap. 9a for.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldremøte 4.September 2017.
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
ELEVENES RRETT TIL ET TRYGT OG GODT SKOLEMILJØ
Hvordan forebygge mobbing?
Nye føringer – nye muligheter
Elevenes skolemiljø.
ER SINE BARNS FØRSTE OG VIKTIGSTE LÆRERE
Opplæringslova kapittel 9A
Utruste til et godt liv gjennom trygghet, kunnskap og humør
«Elevenes arbeidsmiljølov» Nytt kapittel 9A
Velkommen til foreldremøte høsten 2017
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE
Mål for skoleåret – «indremedisin»
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Velkommen til foreldremøte på Kannik skole!
Rykkinn skole September 2017
1.-4.trinn Foreldremøte Eydehavn skole - august 2017.
Mobbeombudet i Stavanger
Nytt kapittel 9A om skolemiljø -
Nye regler om skolemiljø og mobbing
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Åkrahamn vgs 4.september 2017 Program for skolering av elevrådet
Foreldremøte 6.kl..
23. November 2017 Skolen fyller 50 år !
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Foreldreundersøkelsen 2018
Skøyenåsen skole Foreldremøte 9 og 10.trinn Tirsdag 5.september 2017.
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 1.trinn
Velkommen til Teglverket skole! Foreldremøte høsten 2017
Velkommen til foreldremøte 6. og 7.trinn
Velkommen til foreldremøte for 10. trinn på Nordberg skole
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Trygt og godt skolemiljø
Velkommen til foreldremøte 4.trinn
Visjon: Aktiv læring med varme og tydelighet
Kjære foreldre Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Mobbing – hva er vårt ansvar?
Trygt og godt skolemiljø
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Kjære foreldre! Foreldreinvolvering og et godt samarbeide mellom hjem og skole fører til: ”Bedre læringsutbytte, bedre selvregulering, bedre trivsel, færre.
Endringer i opplæringsloven kapittel 9A og rundskriv Udir
Opplæringslova kapittel 9A Lovendring fra 1. august 2017
Sinne Film:
Elevenes rettigheter og plikter
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Foreldremøte Tau skole
Nulltoleranse mot mobbing - nytt regelverk om skolemiljø
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Nytt regelverk om skolemiljø «Nulltoleranse mot mobbing»
Utskrift av presentasjonen:

Psykososialt skolemiljø Opplæringsloven kap. 9 A Anita Rolland Frølich Fuglesang (seksjonssjef) Joachim Majambere (seniorrådgiver) Marte Grutle Aasebø (rådgiver) 11.Sept 2019

Utfordringer i mange ledd men hva virker? Vi synes det gjøres mye godt arbeid der ute Vi merker at temaet har høyt fokus Vi synes håndhevingsordningen virker Konstruktiv kommunikasjon virker Vi opplever at alle aktørene er fremoverlente og har fokus på elevenes skolemiljø og at regelverket er med på at «mobbetallene går ned». Vi vil i denne økta gå gjennom «gangen» i en 9 A-sak, og ta tak i utfordringer underveis.

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsel rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Følge med Dette sier loven: Alle som arbeider på skolen skal følge med på om elevene har et trygt og godt skolemiljø Skolen har et skjerpet ansvar for å ivareta elever med en særskilt sårbarhet Utfordringer: -Sårbare elever -«Usynlige» saker Diskusjonsspørsmål: Hvordan kan vi identifisere sårbare elever på egen skole?

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsel rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Gripe inn Dette sier loven: Alle som arbeider på skolen skal gripe inn mot krenkelser… …dersom det er mulig Utfordringer: Opplæringsloven gir ikke hjemmel for bruk av tvang og makt Diskusjonsspørsmål: Hva vil det si å gripe inn?

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsel rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Mistanke eller kjennskap Dette sier loven Terskelen for hva som vekker mistanke eller kjennskap skal være lav. De som arbeider på skolen må være bevisste på at barn og unge viser utrygghet og mistrivsel på ulike måter. At en elev verbalt sier fra at eleven ikke har det trygt og godt oppfyller kravet til kjennskap Utfordringer - Lav terskel - Subjektiv opplevelse - Ta hendelser og informasjon på alvor Diskusjonsspørsmål - Når har vi mistanke om at en elev ikke har det trygt og godt? - Når har vi mistanke om at en voksen har krenket en elev?

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Dersom det er mistanke om at ansatt har krenket Varsle Varsle rektor: I alle tilfeller der de som arbeider på skolen får mistanke eller kjennskap om at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø Varsle skoleeier: I alvorlige tilfeller Dersom det er mistanke om at ansatt har krenket Diskusjonsspørsmål: - Skoleeier for friskolene er Styret, hvordan fungerer samarbeidet med styrene? - Hva er alvorlige tilfeller? - Når har vi mistanke om at en ansatt har krenket?

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Undersøke Utfordringer: Dette sier loven: Ved mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, skal skolen snarest undersøke saken Utfordringer: - Hva undersøkes i de sakene det er mange utfordringer (Utagering/helse/spesialundervisning) - Bred tilnærming/bakenforliggende årsaker Case: Lise har spesialundervisning 5 timer i uka. Da er hun ute av klasserommet alene med en lærer. Når hun er inne i klasserommet vandrer hun rundt i klasserommet, forstyrrer og havner i konflikter. Hvordan undersøker dere dette? Per pleier å havne i konflikter med andre elever i friminuttet. Det ender ofte med fysisk utagering, slag og spark. Mor sier at Per ikke trives på skolen. Hvordan undersøker dere dette? Pål vil ikke lenger komme på skolen. Han vil bare være hjemme på rommet sitt. Hvordan undersøker dere dette?

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Aktivitetsplan Dette sier loven: Skolen skal lage en skriftlig plan når det skal lages tiltak i en sak. I planen skal det stå: 1. Hvilket problem tiltakene skal løse 2. Hvilke tiltak skolen har planlagt 3. Når tiltakene skal gjennomføres 4. Hvem som er ansvarlig for tiltakene 5. Når tiltakene skal evalueres Utfordringer: For vag problembeskrivelse Diskusjonsspørsmål: Hvordan lager dere en god problembeskrivelse i aktivitetsplanen?

Tiltak Utfordringer: Dette sier loven: - Individ vs. gruppe/system Når en elev sier at skolemiljøet ikke er trygt og godt skal skolen så langt det finnes egnede tiltak sørge for at eleven får et trygt og godt skolemiljø. Det samme gjelder når en undersøkelse viser at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Utfordringer: - Individ vs. gruppe/system - Tverrfaglighet - Forankring i forskning - Samarbeid med elev/foreldre om utarbeiding av tiltak Diskusjonsspørsmål fra dere: Kan man kreve at en elev som truer og mobber andre kan flytte tilbake til nærskolen? Hvor langt kan man gå i å skjerme andre elever fra en utagerende elev? Diskusjonsspørsmål: Hvor henter friskolene kompetanse fra, slik at tiltakene er faglig forankret, dersom man ikke har kompetansen på skolen. Hvordan kan man best samarbeide med elev og foreldre om utarbeidelsen av tiltak?

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Evaluere Dette sier loven: Plikten til å sette inn tiltak må tolkes utvidende og innebærer også en plikt til å følge opp tiltakene, evaluere virkningen og eventuelt legge til eller endre tiltakene. Plikten til å sette inn tiltak varer helt til eleven har det trygt og godt. Utfordring: -Samarbeid mellom skole og hjem - Vite hvordan eleven har det

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Fylkesmannens behandling Dette sier loven: Dersom en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø, kan eleven eller foreldrene melde saken til Fylkesmannen. Fylkesmannen skal avgjøre om aktivitetsplikten er oppfylt. Utfordringer : - Saksbehandlingstid - Vi er ikke så tett på skolene – plikt til å opplyse saken - Dokumentasjonsplikten Utfordringer dere har tatt opp: - Når det kommer anklager mot lærere på skolen, hvordan sikrer Fylkesmannen at skolen og læreren får uttale seg - Kan Fylkesmannen komme til at skolen har oppfylt aktivitetsplikten selv om en elev ikke har det trygt og godt? - Ivaretagelsen av helheten i skolemiljøet Tips: Utdanningsdirektoratet har lansert en nettressurs for skolemiljøtiltak på Utdanningsdirektoratet sine hjemmesider: https://www.udir.no/laring og trivsel/skolemiljo/tiltak skolemiljo/

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Husk barnekonvensjonen Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn Barnet har rett til å bli hørt underveis i prosessen Vis hvordan dere hører og vurderer barnets beste

Informasjon og kommunikasjon Følge med Gripe inn Mistanke/ kjennskap Varsle rektor/skoleeier Undersøke Tiltak og Aktivitetsplan Evaluere Dokumentasjon Informasjon og kommunikasjon Barnets beste og retten til å bli hørt Saken kan meldes til Fylkesmannen

Informasjon og kommunikasjon Kan nesten ikke informere for mye Taushetsplikt Hvordan vise at man tar en sak på alvor Lytte «Virkelighetsoppfatning»

Spørsmål? Takk for oss!