Turtle Terse RDF Triple Language, a concrete syntax for RDF

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tillsetningstoffer – en verden ADDITIVE BROWSER. Aims of the project  Why did we choose this project ?  What kind of ideas we had ?  What did we want.
Advertisements

Arkitekter skal skape verdi Espen Berger TANDBERG.
Hva ligger i begrepet om ansvarlig nanoteknologiutvikling? Roger Strand (Senter for vitenskapsteori, UiB)
3D printing.
@ TDT4120 Algoritmer og datastrukturer Trær og søking i dem, samt litt diverse emner Åsmund Eldhuset asmunde idi.ntnu.no.
ANDROID-PROGRAMMERING VÅREN ACTIVITY OG INTENTS Repetisjon fra forrige gang.
1 KravprosessenKravprosessen Noen sentral punkter.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering torsdag 31.8 Kapittel 3: Grunnlag for programmering i Visual Basic.
Linked Data og UBiT Rurik Thomas Greenall, NTNU Library.
1 Information search for the research protocol in IIC/IID Medical Library, 2013.
XML.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
1 Arrayer og form(ularer) (Kapittel 4). 2 Mål  Forstå assosiative og superglobale arrays  Kunne behandle webformularer (forms)  Kjenne forskjellen.
Grunnleggende PHP - Ronny Mandal1 Grunnleggende PHP.
Å skrive for nettet Anne Bjørklund Leikny Øgrim. Bjørklund og Øgrim, Å skrive for nettet, mai 2007 TIMSIS Teacher In-service Traning Material Concerning.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
Juridisk nettviser Dokumentasjon av konvertering.
Fra Mitose til Happy-meal Innføring i “Prototype Patterns” og “Builder Patterns” Gruppe 2 Carl-Erik Herheim Leendert Wienhofen Olav Dæhli Thomas Julsen.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Dias 1 Lene Offersgaard Center for Sprogteknologi, Københavns Universitet DK-CLARIN status WP 5.
A PROJECT WEEK 45: INTRO+ RESEARCH AND PLANNING WEEK 46: RESEARCH AND WIKI WRITING WEEK 47: NO ENGLISH WEEK 48: FINISHING TOUCHES WEEK 49: ORAL PRESENTATIONS.
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
What is a good text? And how do we get pupils to write them?
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Geografiske informasjonssystemer (GIS) SGO1910 & SGO4930 Vår 2004 Foreleser: Karen O’Brien Seminarleder: Gunnar Berglund
HUMIT1731 Hypermedier Introduksjon til XSL Transformation (XSLT)
Linked Data 2: Hvordan KoG31 Uke 8, 2013.
MEST 2724: Dataspill i et mediekomparativt perspektiv Gruppeseminar, dag 1.
Using To Teach English?. Background The value of authentic communication Practice, 2013: – Exchange – Present themselves – Get information about.
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Distributed modelling for a centralized data model - The Danish Basic Data Model Per de Place Bjørn Ph. D., Information Architect Basic Data Model Project.
OpenRefine. Hvorfor vaske og rydde?  All metadata er uryddig Konverteringer Duplikater Inkonsistent bruk av navn Datoformateringer Flere verdier i samme.
SoMe – dei nye privatarkiva?
the Entrepreneurial Skills Pass
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Kapittel 8: Merkeevalueringer
MikS WP1/WP2 Planned work from SINTEF.
Citation and reference tools for your master thesis
Lecture 17.
Meta-analyser og systematiske oversikter
Citation and reference tools for your master thesis
Hvordan ta ut læring etter granskede hendelser?
Group theory I dette kapitlet skal vi se på utvidelse av lister som vi behandlet generelt i kap 04. Vi skal nå benytte klassehierarkiet som vi utviklet.
Ole Kristoffer Dybvik Apeland Nkom
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Klar melding! Klar til å skanne jobben
Using nursery rhymes and songs
Citations and citation databases
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Course PEF3006 Process Control Fall 2017 Plant-wide control
Citation and reference tools for your master thesis
Er han god, da vil han. Kan han så vil han
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Godt grep – presentasjon
21. september 2018 SPARQL.
SS-generasjonen HL-senteret,
24. november 2018 SPARQL.
Emner: Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 2 •
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Vaccine Delivery in Developing Countries
Kom i gang med Alma Analytics i dag!
Course PEF3006 Process Control Fall 2018 Plant-wide control
Behind the scene Anders Hattestad ,
EPiServer Connect for CRM
A sentence is a complete thought.
The courts February 2018 Court Administration.
URI-pattern Geographical data in Norway
Utskrift av presentasjonen:

Turtle Terse RDF Triple Language, a concrete syntax for RDF Erik Espenakk • Magnus Johan Knalstad

Oversikt/Agenda Syntaks - The basics Liten oppgave Litt om embedding i HTML Kort Kahoot Stikkprøve Oversikt/Agenda

Turtle - The basics

Turtle basics - Simple Triple <Subjekt> <Predikat> <Objekt>

Turtle basics - Predicate Lists Accomplishment 1 Når subjektet refereres av flere predicates Istedenfor å skrive samme subjekt to ganger, kan heller avslutte med “;”

Turtle basics - Object Lists Når objekter repeteres med samme subjekt og predikat, bruk “ , “ til å separere objektene

Turtle basics - Internationalized Resource Identifier(IRI) Tre måter man kan definere en IRI på: Absolutt Lukkes med “< >” , kan inneholde numeriske “escape sequences” Eks: <http://example.org/#green-goblin> Relativ “Lukkes med < >” , kan inneholde numeriske “escape sequences” Bruker relative path mhp. basen som er satt “@base” Prefix Settes med “@prefix” og skilles ved “:” mellom label og lokale del. Hvis vi ønsker: http://www.perceive.net/schemas/relationship/enemyOf Konkatineres og utgjør prefix navnet. Hvis man bruker PREFIX så skal det ikke være punktum på slutten. Med alfakrøll, skal det være det.

Turtle basics - Internationalized Resource Identifier(IRI) Her ser vi at det kan skrives på adnre måter for å støtte SPARQL

Turtle basics - Literals I RDF: Brukes til å identifisere verdier som strenger, tall, numre og datoer. Quoted Literals “^^” Language tags Ekstra info: FOAF describes the world using simple ideas inspired by the Web. In FOAF descriptions, there are only various kinds of things and links, which we call properties. The types of the things we talk about in FOAF are called classes. FOAF is therefore defined as a dictionary of terms, each of which is either a class or a property. Other projects alongside FOAF provide other sets of classes and properties, many of which are linked with those defined in FOAF.

Turtle basics - RDF Blank Nodes in Turtle Uttrykkes som “_:” etterfulgt av tegnrepresentasjon

Turtle basics - Nesting unlabeled blank nodes 1/2 Innerste “[“ etablerer en subjekt blank node reverterer til ytterste node på “]” Blir da nåværende subjekt for predicate object list

Turtle Basics - Nesting unlabeled blank nodes 2/2

Turtle Basics - Collections “(…)”Må dukke opp enten ved subject eller object posisjonen av triplet.

Oppgave - Gå inn på linken https://goo.gl/forms/GDwTYRUTyS2wUUFN2

Fasit - eksempel <Erna> foaf:name "Erna"; foaf:familyName “Solberg”; foaf:member “Høyre”; foaf:enemyOf [ foaf:name “Jonas”; foaf:member "Arbeiderpartiet"; foaf:familyName “Gahr Støre” ].

Embedding turtle in HTML <script type="text/turtle"> @prefix dc: <http://purl.org/dc/terms/> . @prefix frbr: <http://purl.org/vocab/frbr/core#> . <http://books.example.com/works/45U8QJGZSQKDH8N> a frbr:Work ; dc:creator "Wil Wheaton"@en ; dc:title "Just a Geek"@en ; frbr:realization . . </script>

Kahoot LINK

The End