SO YOU THINK YOU CAN HELTID?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Det store heltidsvalget Stokmarknes 3. april 2014
Advertisements

1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
Om skolekonkurranser i Nordland Informasjon ved koordinator seniorrådgiver Gunnar Pedersen
Offentlig tjenestepensjon Et kritisk blikk på rapport fra ASD av desember 2015 Forsvar Offentlig Pensjon Oslo 11/1 – 2016 Stein Stugu.
Oslo 4. og 5. mars 2010 Tariff 2010 Møte NLS. Unios medlemsforeninger s2 ForeningAntall medlemmer Utdanningsforbundet Norsk Sykepleierforbund87.
Realkompetansevurdering i høyere utdanning? Landsmøte til Fagforbundet Gardermoen Dosent Runar Bakken.
Oppegård kommune innbyggere 37 km2 Pleie- og omsorgsektoren og tjenester for funksjonshemmede har til sammen 472 årsverk og består bl.a. av: - 3.
Kommunereformen HTV-konferanse 26. april KMD - egen hjemmeside Milepæler – prosess med 2 løp
Arbeidsmiljøkurs 9.mai Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser.
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
PROSJEKTOPPGAVE gruppe 2 FASE 3 – Høsten Presentasjon av gruppe 2: Herbjørn Henningsen – Finnmark Linda Ellingsen – Nordland Arvid Storegjerde –
Lunner kommune: Medbestemmelse - lønner det seg ? Fagforbundets konferanse : Kommuner og egenregi Gardermoen, 5. mai 2015/Ole Øystein Larsen.
1. Problemstillinger  I hvilken grad påvirker kompetansesituasjonen kommunenes evne til å levere gode tjenester?  Hvilke utfordringer har kommunene.
Bruk av digitale sosiale medier Presentasjon av kvantitativ undersøkelse Frokostmøte Undersøkelsen er gjennomført av Research International.
IA-avtalens delmål 2 Økt sysselsetting for arbeidstakere med nedsatt funksjonsevne.
Erfaringer med byparlamentarisme i Tromsø Grete Theodorsen, leder Utdanningsforbundet Tromsø
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Storting og regjering Vedtar lover og regler Setter i verk lover og gjennomfører politikken (departementene) Vedtar budsjetter og fordeler økonomiske ressurser.
Kvalitetskommune- programmet.
Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Arbeidstilsynet10. oktoberTom Østhagen Hvorfor har Arbeidstilsynet valgt å gjennomføre tidenes største tilsynsprosjekt.
SFS 2201 – kjennelsen Slutningen – partsforholdene I.SFS 2201 prolongeres med følgende endringer: Pkt. 1 gis slik ordlyd: Denne særavtale er.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Veileder for gevinstrapportering
Kommunereformen – status
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Undervisnings- og vurderingsformer
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Nord-Odal kommune - Kommunesammenslåing.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Lønnspolitisk drøftingsmøte HTA. Kap. 4.1, 5.1 og 3.4.2
Velkommen som ny medarbeider i Modum Kommune
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
METODE VED GJENNOMFØRING AV TILSYN
Hvorfor er det vanskelig å ta gode beslutninger?
Familieråd En for alle, alle for en
Sykehusreformen – Et hamskifte i styring av helsetjenesten
Den nye sekretæren Den typiske kontormedarbeideren i Fagforbundet er en 48 år gammel kvinne Hun er ansatt i stilling som sekretær Hun er ansatt i en norsk.
Samarbeid og medbestemmelse
Kommunens arbeid med internkontroll innenfor ROP-området
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Lederlønn i kommunal sektor Praksis og erfaringer fra lokale lederlønnsforhandlinger. Undersøkelse av forhandlinger etter kapittel 3 i Hovedtariffavtalen,
For: KS, YS kommune, LO kommune, UHO og Helse & sosialdirektoratet.
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
Norsk frivillighet og organisasjonsliv: hvor, hva, hvem, hvorfor, hvordan… Hvorfor er utviklingstrekkene i norsk frivillighet og organisasjonsliv tema.
Gevinstrealisering – hva og hvorfor? En enkel innføring
HMS i kvinneyrkene er dårlig utviklet
Medarbeiderundersøkelsen UiT 2011
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Effekter av en heltidskultur:
NÅR KJØNNET KOMMER I LØNNINGSPOSEN – FOR EKSEMPEL I HARSTAD
Matematikk på ungdomstrinnet
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 31. januar 2018
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Kandidatundersøkelsen 2018
Gülay Kutal, Hos Nei til EUs kvinneutvalg
Kvinner, helse og yrke Hur mår du Norden ? WORKSHOP 3:
Kvikkbilde 2 Distributiv egenskap A – Forarbeid
Ny IA-avtale for Avtalen ble signert 18. desember 2018
Gjennomføring etter 5 år
Evaluering av Hovedavtalen
Ny IA-avtale - hva innebærer dette for oss?
IA skole Omsorgstjenesten.
Sykefraværsstatistikk for Det medisinske fakultet 2018
Heltidskultur Utfordringer og muligheter
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

SO YOU THINK YOU CAN HELTID? Heltidskultur, medbestemmelse, samarbeid og de store sammenhengene

Dette er helt sikkert: Det blir ikke lett Dere kommer til å gjøre feil Det finnes ingen enkle løsninger

Kvinners deltid: 36,9 % Menns deltid: 14,6 % Over 60 % av alle deltidsarbeidende er kvinner

LIKESTILLINGSPARADOKSET Antall kvinner som deltar i arbeidslivet er nesten like høy som menn Kvinner har en betydelig mindre arbeidsinnsats, fordi kvinner i langt større utstrekning arbeider deltid Den største forskjellen mellom kvinner og menn i det norske arbeidslivet er hvilken jobb de typisk har

10 største yrker blant kvinner (SSB 2014/Solveig Osborg Ose, SINTEF) Antall sysselsatte kvinner Andel av alle sysselsatte kvinner % Andel kvinner i næringen % Helsefagarbeidere 138 966 11 84 Butikkmedarbeidere 119 047 10 65 Sykepleiere 83 883 7 89 Barnehage- og skolefritidsassistenter 80 050 6 Kontormedarbeidere 58 598 5 78 Grunnskolelærere 56 218 74 Renholdere 49 381 4 76 Ledere for vareproduksjon og tjenesteyting 45 767 37 Høyere saksbehandlere i offentlig og privat virksomhet 44 324 61 Førskolelærere 27 866 2 92 Totalt 704 100 59 72 10 største yrker blant kvinner (SSB 2014/Solveig Osborg Ose, SINTEF)

DET NYE ARBEIDSLIVET, HMS OG KVINNEHELSE Forskning på arbeidsliv i Norge (inkl. arbeidsmedisin) har i stor grad vært konsentrert rundt industriarbeidsplasser Hele arbeidsmiljøloven er basert på forskning på industriarbeidsplasser på 60-og 70-tallet Foreløpig er lite gjort for å undersøke om loven gir tilstrekkelig vern for kvinnedominerte yrkesgrupper: barne- og ungdomsarbeidere (86 prosent kvinner) hjelpepleiere og omsorgsarbeidere (90 prosent kvinner) sykepleiere (92 prosent kvinner) førskolelærere (93 prosent kvinner).

Yrkesskadeerstatning og yrkessykdom Belastningsskader (slitasjeskader) og psykiske lidelser regnes fremdeles ikke som yrkesskade/yrkessykdom, og det forskes ikke på ”diffuse” helseplager som rammer kvinner HMS-arbeidet er i realiteten kanskje ikke tilpasset kvinneyrkenes belastninger, og en må stille spørsmål ved om det i adekvat grad arbeides det ikke systematisk med det arbeidsrelaterte sykefraværet 88 % av all yrkesskadeerstatning går til menn (2012), også når yrkesgruppen er den samme som menns. 87 % av alle minstepensjonister i Norge er kvinner (2012)

HVA ER GJENNOMSNITLIG AVGANGSALDER FOR EN NORSK SYKEPLEIER?

8 AV 10 HELSEFAGARBEIDERE BEGYNNER SIN PENSJONSTID SOM UFØR (2013)

FRA UFRIVILLIG DELTID TIL HELTIDSKULTUR(2011-2015)

2013: DE SENTRALE PARTENE ERKLÆRER ENIGHET

INNHOLDET I PRIVATE OG KOMMERSIELLE TJENESTER ER IKKE UNDERLAGT DEMOKRATISK STYRING ELLER KONTROLL Det er ikke mulig å foreta seg noe som helst når det gjelder heltid i tjenester som ikke drives i egenregi.

De Facto og For Velferdsstaten, jan. 2019

HELTIDSKULTUR – TEORI OG PRAKSIS Tillitsreform kan vedtas, men en kan ikke vedta tillit, det må faktisk praktiseres Skal kommunens tjenester organiseres bedre, må de berørte ansatte i tjenestene inkluderes i prosessen Fagforbundet anbefaler at kommunene bruker utvidet partssamarbeid som metode for å utvikle de kommunale tjenestene og kommunenes organisering (trepartssamarbeid vs partssamarbeidet som er nedfelt i lov- og avtaleverk)

HER VIL DU MOTSTAND FINNE Administrasjonen Fagforeningene De folkevalgte Berørte ansatte (ledere, mellomledere og alle de andre)

Bemanningsselskaper i kommunesektoren. Erfaringer med Orange Helse De Facto rapport 2018 av Roar Eilertsen

EKSEMPEL FRA BERGEN: kommunal vikarpool Faglig politisk forarbeid: samarbeid om Orange helse med AP og SV fra 2013-14, opposisjon er et godt utgangspunkt for å produsere kunnskap gjennom skriftlige spørsmål i komiteer og i kommunestyret Politiske vedtak av byrådet (AP, KrF og V): trepartssamarbeid som metode, reversering av normtider i hjemmetjenesten, tillitsreform, byrådsplattformens arbeidsgiverpolitikk, lokal heltidserklæring mellom partene. Prosess? Resultat 2019: kommunal vikarpool med 21 hele stillinger (9 innenfor pleie- og omsorg og 12 innenfor barnehage)

TURNUS ER IKKE TRYLLEPULVER Selv om administrasjonen og kommunens ledere og mellomledere har vært på kurs og tror det, og vil komme i gang med nye turnuser med det samme.

GODE BIEFFEKTER (BERGEN) Vi fikk ny arbeidsgiverpolitikk, som fremhevet arbeidstakerorganisasjonenes viktighet Lokale tillitsvalgte og de hovedtillitsvalgte opplever at administrasjonen i kommunen inkluderer dem i høyere grad enn før i de prosessene som er nedfelt i lov- og avtaleverk, knyttet til informasjon, drøfting og forhandling enn før Større muligheter for gjennomslag i dag-til-dag saker fra de hovedtillitsvalgte, fordi det er bygget opp større grad av gjensidig tillit gjennom det faglig politiske samarbeidet

LÆRDOM FRA BERGEN Vi undervurderte administrasjonens uvilje Prosessene gikk altfor seint i gang Vi overvurderte tilliten mellom de faglige sammenslutningene Vi involverte berørte medlemmer og tillitsvalgte i altfor liten grad Det ble ikke satt av ressurser til gjennomføringen Vi undervurderte hvor vanskelig det er å endre en praksis som utelukkende tenker budsjettdisiplin og ikke har faglig kvalitet, faglig utvikling og medbestemmelse som selvstendige målsetninger

HVORDAN KAN VI VERDSETTE ARBEID? Politisk Administrativt Gjennom arbeidets organisering Gjennom lønnskompensasjon og andre goder Gjennom medbestemmelse

KAN VI MÅLE KVALITETEN PÅ TREPARTSSAMARBEIDET KAN VI MÅLE KVALITETEN PÅ TREPARTSSAMARBEIDET? HVILKE MULIGHETER GÅR DIN KOMMUNE GLIPP AV?

PARAMETRE

GODT SAMARBEID ER LØNNSOMT (De Facto:2015)

HVOR SKAL VI HEN? Kommuner med god kvalitet på tjenestene og tjenester som løser befolkningens utfordringer og hjelpebehov Kommuner som er anstendige, demokratiske og ansvarlige arbeidsgivere Økt verdsetting av arbeid fører til økt verdsetting av mennesker Kommuner med myndiggjorte ansatte på alle nivåer Kommuner som bruker samarbeid fremfor autoritær og instrumentell målstyring Kommuner som nyter befolkningens tillit Økt tiltro til demokratiet og skattefinansierte tjenester i egenregi

HVORDAN SKAL VI FÅ DET TIL? Kunnskapsgrunnlaget må omfatte mer enn bare stillingsprosenter Tjenester må rekommunaliseres Åpne for samarbeid med omliggende kommuner? Utvidet partssamarbeid må omfatte hele kommunen, ikke bare øverste etasje på rådhuset, og tillit må bygges opp mellom partene i ALLE ledd, også på den enkelte tjeneste Sammenhenger må forståes, kommunen må ses på som en helhet, og virkemidlene må være operasjonelle og forståelige for de som berøres

Dette er helt sikkert: Det blir ikke lett Dere kommer til å gjøre feil Det finnes ingen enkle løsninger

Sara Bell E-post: leder@fagforbundet-bergen.no Takk for meg Sara Bell E-post: leder@fagforbundet-bergen.no