Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UU og Fylkesmannens rolle
Advertisements

Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Ny plan- og bygningslov og nye muligheter for uu-arbeidet
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
NÆRINGSVENNLIGE ASKVOLL SEMINAR FOR POLITIKERE 22.APRIL 2013.
1. Gran kommune – planstatus:  Kommuneplanens samfunnsdel: – vedtatt i 1989 – vedtatt i 1998 – vedtatt i 2007  Kommuneplanmelding: – vedtatt i 2008.
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Universell utforming og reguleringsbestemmelser
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Nasjonalt forventningsbrev Statens forventninger/erfaringer
Fylkesmannen i Sør-Trøndelag Folk og samfunnBarnehage og opplæring Barn og foreldreHelse og omsorgMiljø og klimaLandbruk, mat og reindrift Kommunal styringPlan.
Informasjon og nyheter: Ny plandel til plan- og bygningsloven Framtidens byer - Fornebu Seniorrådgiver Øyvind Aarvig.
Plan- og bygningsloven
Sykkeltransport i kommuneplanen Sykkelseminar november 2014.
1 Temadag kommunedelplan Tromsdalen Enhetsleder Øivind Holand.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Hensikten med gruppearbeidet
Utfordringer ved å planlegge for et klima i endring – hvordan få til koordinering og kunnskapsoversettelse? Gro Sandkjær Hanssen Norsk institutt for by-
16. jun Husbankens tanker omkring Plan- og bygningsloven som boligpolitisk verktøy Planseminar Namsos 11. mai 2009 Randi Selseth, Husbanken.
Ny planlov, nye muligheter Morten Strand, spesialrådgiver i KS.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Fylkesmannen i Nordland I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I I.
Kommunal planstrategi Temadag Regionalt planforum 12. april 2016.
HVORDAN HAR VI DET I FAUSKE? Folkehelserådgiver Irene Larssen 1.
Statistikk og klagebehandling Nina Westby Evensen
Presentasjon 2008 Energi og klima Ny plandel og plan- og bygningsloven - oppgaver og hensyn i planleggingen Karin O’Sullivan, rådgiver Livskraftige kommuner.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
1 Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: –Samfunnsdel –Arealdel – «Arealplanen» Hensikt: Samordne den fysiske, økonomiske, sosiale, estetiske.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
KOMMUNEPLANENS AREALDEL Folkemøte: Midsund skule den Midøy Grendahus den Heggheim den
Kommuneplanen – samfunnsdel og økonomi
Noen tanker rundt etablering av grønn grense Øyvind Dalen med bistand fra Gunnar Berglund og Rune Skeie.
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kommunal planlegging.
Samhandling for effektive planprosesser
Regional plan for masseforvaltning i Akershus
Roller, offentlige planer og forvaltning - eller «Liv og røre i buffersonen» En plan-praktikers erfaringer og refleksjoner VERDENSARVFORUM 2016, TELEMARK.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
KLIMATILPASNING Plansamling Valdres regionen 16. november 2016
Seniorrådgiver Tord Smestad Samordnings- og beredskapsstaben
Samhandling om plan Fylkeskommunens rolle Regionalt planforum
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Massehåndtering og kulturminner
KLIMATILPASNING Plansamling Otta 17. november 2016
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Planbestemmelser.
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
Gruppe 3: samarbeid i partnerskap
Presentasjon på KS-nettverk
Ambisjoner for utvikling i Alta
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
UU og Fylkesmannens rolle
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Veiledere klimatilpasning Halden kommune
LÆRINGSNETTVERK FOR KLIMATILPASNING SARPSBORG KOMMUNE
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Hva tenker staten om tverrfaglighet og samordning av planer?
Svein Einar Stuen Seniorrådgiver Miljøvernavdelinga
Klimatilpasning i styringsdokument
Hva har det med GIS å gjøre?
Utskrift av presentasjonen:

Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold 22.11.2017 Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold Maren Øinæs – Arealplanlegger, Bærekraftig samfunnsutvikling

I hvilken grad og hvordan er klimatilpasningsarbeidet innarbeidet i ROS og andre styringsdokumenter i kommunen? Helhetlig ROS etter Sivilbeskyttelsesloven, sammen med Sarpsborg og Hvaler. Klimatilpasning er ikke behandlet som eget tema, men 3-4 hendelser som kan ha sammenheng med endring i klima. ROS i reguleringsarbeidet, etter PBL. Klimatilpasning i både arealdelen og samfunnsdelen, definert som bestemmelser (overvann) og spm mål og strategier på overordnet nivå. I forbindelse med rullering skal denne forankringen forsterkes. Mål om at dette fagområdet skal inn i kommunens budsjett- og handlingsplanarbeid, på overordnet nivå. Klima- og energiplanen omfatter ikke klimatilpasning. VA-plan omtaler klimatilpasning En ekstern kartlegging viser at klimatilpasning er lite forankret i fagavdelingene på virksomhetsnivå. Dette er et fagområde vi må videreutvikle.

Hvilke gode eksempler på prosesser, verktøy og tiltak for klimatilpasning kan vi ta med inn i dette arbeidet? Ny statlig planretningslinje for klima- og energiplanlegging og klimatilpasning i kommunene er konkret på hvilke forventninger staten stiller til kommunene. Etablering av interne fagnettverk, slik at man i samarbeid kan utvikle et nytt politikkområde. Være tidlig ute med tilsyn på rammesøknadsnivå, når det gjelder ROS i reguleringsplaner, og for eksempel behandling av overvann. Behov for bedre aktsomhetskart fra NVE, som viktig grunnlag i saksbehandlingen. Klimaprofil for Østfold – Angir anbefalinger man skal følge i planleggingen. Kommunen er avhengig av hjemler i lovverk for å kunne kreve noe, derfor er det viktig at vi får inn bestemmelser og retningslinjer om klimatilpasning i kommuneplanens arealdel. Fortettingsstrategi – Her er det viktig at vi sørger for at klimatilpasning hensyn tas, og at dette ses i sammenheng med levekår/ folkehelse og god byutvikling. Tiltak som har merverdi utover å være rene VA tiltak må prioriteres.