Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Løpeteknikk - Økt fart, færre skader.
Advertisements

Betingelser for motorsykkelkjøring for barn
Når resultatene uteblir
4 Bruk øynene riktig.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Skitrening gjennom sesongen
Turdag Mandag 26.August gikk til Askedalen/ Idrettsplasssen Vi hadde en helt topp tur til Askedalen/ Idrettsplassen Vi hadde med fotballer på banen, men.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Layout - utforming - design i
HVERDAGSAKTIVITETER & ENERGIØKONOMISERING
Motivasjon.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Mestring og forebygging av depresjon
- Hovedrolle eller birolle
Olympiatoppens ansvarsområder
Hva er aktivitet og deltakelse?
DFI Alpin – GBPS! 9-10 år år 13 år og eldre Treningsplan sesongen 2005/06.
Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb
Sonemodell AFK. Oppbygging Region Klubbhverdag Sone Kretslag Landslag.
Tankens kraft Vi blir det vi tenker!.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
NFFs Modulkurs Ferdighetsutvikling i ungdomsfotballen Modul 4: Gå i press! Om 1. forsvarerferdigheten.
Fotballkompetanse Treningsgjennomføring Oppdal, november 2005.
Velkommen til klasse- foreldrene
Eldre & bevegelse Et møte med brukere av eldresentre
Impulsuka 2013 Kristiansand
NIVÅSTIGEN Gå gradene 4 Avhengig av utv.nivå, ikke alder
12 Reflekterende lesing.
SAMLING PÅ NORDSETER 25. – 27. NOVEMBER 2011 Gruppe Junior/senior Trener: Eirik Dessverre lite snø – men vi skal ha det moro likevel.
-ikke bare for zippylæreren…
TEKNIKK KVELD VIKERSUND 1.november 2010
HURTIGHET TJENSVOLL FK JENTER
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
13-16 år år Økter for unge utøvere Øktene bør inneholde: Organisering/feedback: Oppvarmingsdel (generell og spesiell) Hurtighet/spenst Utholdenhetsdel.
TRENER ROLLEN I LSK - ALPIN!
Samtaleverktøyet «Gode vaner for god helse» er utviklet av Kreftforeningen i samarbeid med helsesøstre og fysioterapeut. Målgruppen for samtaleverktøyet.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Arrangørmøte Agenda: Arrangørens plikter –Skal følges. Gjennomføring –Oppbygging av en god treningsøkt –Smålagsspill –Unngå kø –Differensiering.
BARNEFOTBALLKVELD Forberedelse til ungdoms- og voksenfotball Brovold, 19. april 2012.
BSK Alpint treningstilbud sesongen : Alpint 2006 BSK Alpint Sesongen 2013/14 har BSK Alpint en egen gruppe for barn født i 2006 eller tidligere.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
1 Ha det kjekt med fotballen i sommer Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig flyt i det vi gjør,
Hasle/Lørens Fotball 5-åringer Jeg og ballen! Hasle-Løren skal lage gode fotballspillere som tar selvstendige valg! Aktivitet: 1 trening ute i uka fra.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Egentrening i ferien Minde Storm. 2 Ha det kjekt med fotballen Det å spille og trene fotball skal stort sett alltid være kjekt. Noen dager har vi skikkelig.
Stiftet 3. Mars 1920 En aktiv samfunnsdeltaker og samfunnsbygger i over 90 år Utdrag av presentasjon Trener- og lagledermøte Barnefotballen som.
Kroppsøving # Formål # Hovedområder # Vurdering # Mål og tiltak.
Barnefotballkvelden. Innhold Verdier og retningslinjer Klubben som sjef God fotballaktivitet – i økta og kampen God fotballaktivitet.
Overgang barnehage -skole Brunes naturbarnehage. Endelig eldst i barnehagen Gaupe som 3 åring, Rådyr som 4 åring og endelig ELG som 5 åring! Forventningene.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
KLUBBEN FOR ALLE. VÅR VISJON FL Fart – «klubben for alle på og utenfor banen» Fart jobber bevisst med holdningsskapende arbeid, og tenker Fair Play på.
Sportslig plan 2016 – KIL G14 år Treningsgruppe 3 Presentasjon på foreldremøte onsdag 11. november 2015.
Aktiv livsstil og hjemmeprogram Uke 3. Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie Prioritering på lik linje med annet Unaturlig/ ubehagelig.
Velkommen – presentasjon av deg selv
Klubben for alle.
Forslag innøvde trekk 5`r fotball «Skap overtall!!!»
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Aktiv Livsstil Aktiv/ inaktiv familie Trening på ferie
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Workshop for u-10 og u-12 Mandag 6/
STANDARDER FOR OSERØD SKOLE
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Modul 1.5 Aldersrelatert trening
Trener 1, Alpint Modul 1.07 Skiprepp og valg av utstyr
Modul 1.06 Treningsplanlegging
Utskrift av presentasjonen:

Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet Trener I Alpint Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet

Læringsmål for modul Læringsmål: Gi kunnskap om prinsipper for å skape utvikling på ski Kunne skille mellom å gi oppgave og legge til rette for gode læringssituasjoner

Hva utvikler god skiferdighet ? # 7 åring (nybegynner); grunnleggende # 12 åring (viderekomne); finstyring # 18 åring (ekspert); Hvordan utnytte grunnteknikk til å skape fart

Hva er viktigst i Trener I? MEST MULIG AKTIVITET Lek Variasjon Opplevelse av å ha det artig! Læring/erfaring gjennom egenaktivitet Organisering som gir MYE aktivitet og har mulighet for differensiering der det trengs.

Metode for utvikling av skiferdighet Situasjonsstyrt og oppgavestyrt trening Stor variasjon og fart i treningen Hands-off prinsippet (ingen teknikkinstruksjon) Fokus på basisferdigheter som grunnlag for all ferdighet Allsidig spesifikk trening Trygghet og tilhørighet

Mål for utvikling av skiferdighet Alle utøvere i aktivitet gjennom hele treningsøkta Lystbetont og spennende innhold Mestring og positive opplevelser Skape varig interesse for skiaktivitet

Situasjonsstyrt trening Terrenget og selve aktiviteten gjør at utøveren utvikler skiferdighet Situasjoner skapes av trener eller de finnes naturlig i terrenget Treneren bruker ingen verbal forklaring av utførelse, det er terrenget og situasjonen som underviser

Variasjon i situasjonsstyrt trening Skogsterreng Løyper Løypemodeller Bratt, flatt Bølgeterreng Kuler Halfpipe Hopp (store/små) Jevnt / ujevnt Løst / Isete

Arbeidsoppgaver: Situasjonsstyrt trening Hvordan kan terrenget der dere trener utnyttes til å skape gode situasjoner på ski? Skriv noen forslag til hvor og hvordan du kan trene balanse i din løype Utfortrening/øve på å kjøre nedover Øve på rask padling og diagonalgang oppover på en lystbetont måte

Treneren gir konkrete oppgaver som utøveren skal løse Oppgavestyrt trening Treneren gir konkrete oppgaver som utøveren skal løse Mål – hurtig start: ”la beina løpe som trommestikker ut fra veksling” Mål – hurtighet: ”diagonalgang nedover” Mål – teknikkskifter: ”mellom kjeglene løper vi fiskebein” Mål - balanse: ”stå så langt ned i bakken på ei ski som du klarer” Mål –utfor: ”kjør så fort som en sint tiger!”

Organisering av oppgavestyrt trening Vær rask med å samle gruppa Vær kort og konsis når du gir informasjon Alle må se og høre deg Bruk få ord og ord som målgruppa skjønner, evt snakk gjennom bilder Bruk stemmen Oppgaven skal ikke gå direkte på person Unngå å fokuser på detaljer Ta for deg ett og ett skiteknisk mål [ 11 ] www.skiforbundet.no/utdanning

Kombinering av oppgaver og situasjoner Gi oppgaver underveis i situasjonsstyrt trening Varier situasjonen Skaper større fart i bevegelsene Skaper større kompleksitet i problemløsningen Krever større presisjon i utførelsen Arbeidsoppgave: Lag helhetlige oppgaver som du kan gi i en kuleløype [ 12 ] www.skiforbundet.no/utdanning

Det er i stor fart vi virkelig lærer å mestre utfordringer Teknikk utvikles i høy hastighet Fart stiller store krav til utøverens basisferdigheter Høy hastighet på trening er spennende og ofte fylt av action Fart er et nøkkelord – det er et av de viktigste pedagogiske verktøyene vi har Fart er målet med all skiaktivitet – en genuin veileder, pedagog og utvikler Viktig å trene i de hastighetene de skal konk i – tekn utvikles best i konkurranse hastighet Tekn innlært i lav hastighet ikke direkte overførbart til høy hastighet Stiller store krav til balanse, timing, rytme og tyngdeoverføring – uten at treningen fokuserer på dette [ 13 ] www.skiforbundet.no/utdanning 13

Aktivitetsprinsippet Trenerens viktigste oppgave er å holde barna i aktivitet Av en klokketime skal 55 minutter være aktivitet Barn som står i kø mister muligheten til å bli bedre 14

Organisering Stor aktivitet gjennom rask igangsetting Lite prat Overvekt av enkle/kjente øvelser Ingen instruksjon eller venting/køståing Utfordring på sitt nivå Beredskap på å imøtekomme bevegelseshemmede Mulighet for progresjonstilpasning i alle aktiviteter Allsidighet og stor variasjon Forsterke egenstyrt aktivitet

Organisering - alle i aktivitet

Flytsonemodellen Utvikling Mestring Utfordring

All aktivitet på ski er verdifull trening Organisert trening er et «supplement» Barns egen aktivitet og lek på ski er en viktig faktor for ferdighetsutviklingen Å være i bevegelse mange timer i uka i lek/selvorganisert trening er viktig Å ha muligheter til skiaktivitet i nærmiljøet er avgjørende Barn i aktivitet på ski All aktivitet på ski er verdifull trening [ 18 ] www.skiforbundet.no/utdanning