Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Modul 1.5 Aldersrelatert trening

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Modul 1.5 Aldersrelatert trening"— Utskrift av presentasjonen:

1 Modul 1.5 Aldersrelatert trening
T1 Alpint Modul 1.5 Aldersrelatert trening Læringsmål: Gi en rød tråd i utviklingsfokusert trening med basis i alder og modning Alpine modell; Treningsiver, allsidighet og glede

2

3 Canada: Long Term Athlete Development Plan
Trener 1 Trener 1; fokus på 3 første fasene

4 Aldersgrupper Modning – vekst
Alpin klasseinndeling = Kronologisk alder Biologisk utvikling. Forskjellen er stor! Drøft: Fordeler av å være tidlig utviklet i alpint? Bør inndeling i treningsgrupper og konkurranser være annerledes?

5 Utvikling - resultatfokus
Hva kjennetegner (i trening og renn) Utvikling fokus? Resultat fokus? Diskusjon Jobbe med langsiktig utvikling; hvordan påvirker det kortsiktig resultat? Forklar Hva er marginer? Hvordan håndtere spredning i nivå og alder??

6 Faser - Hovedpunkter AKTIV START (3-6 år) MÅL: GØY Hva betyr dette?
Positiv foreldrestøtte Bygge på smil og skape generell idrettsinteresse Skape stor og variert aktivitet Hva er målet?

7 Faser - Hovedpunkter FUNdament (7-9 år) MÅL: BASIS & GØY
Hva betyr dette? Fokus på trivsel og samhold, fellesskap Grunnleggende generelle bevegelses ferdigheter Barmarkstilbud (spes høsten); utvikle samhold. Grunnleggende alpinteknikk kombinert med varierte utfordringer på ski. Få energi og retning en vei. Bygge et samhold.

8 Faser - Hovedpunkter LÆRE Å TRENE (10-12 år) MÅL: LÆRING
Hva betyr dette? Begynnende systematisering av trening. Drill og variasjon. Kunnskap om og holdning til langsiktighet Miljø, samvær og treningsglede. Utnytte optimale læringsperioder i fht. Vekst Riktige holdninger til konkurranser. Barmark som middel for arbeidskultur og grunnlag for teknisk utvikling.

9 Canadian; Long-Term Athlete Development
Hva sier ; Canadian; Long-Term Athlete Development Hva sier Canada – (generell plan)? Overlapp? Vesentlige forskjeller?

10

11 Forskning:  Fra 11 år  8-12 år Fra 6-12 år vekstspurt
Jenter fra 14 år gutter fra 15 år  Før og etter «m. gullalder»

12 «»Motoriske gullalder» «Windows of opertunities»
Så mye som mulig: - Koordinasjon - Lære ferdigheter

13 Norsk modellen: Godt trent og allsidig!
Hvordan fylle på og få bonus i bevegelseserfaring? Andre idretter Aktivitet i fritid, skole

14 VOLUM: UTNYTTE MULIGHETER NÅR SNØ… ORGANISERT SKI MEST I EGEN HJEMMEBAKKE  MYE SKI UTENOM TRENING

15 Mulighetene i nærmiljøet – ski organisert?
- I og utenfor preppet løype - Utnytte når snø - Bruke terrenget «alle veier» - Is – pudder… Kun «snøflekk»: Balanse lek / konkurranser en ski, hopp

16 Så mye aktivitet som mulig!

17 Holde kostnadsnivået nede
Hvordan? 1. Når kommer presset på resultater og «kravet» om flere samlingsdøgn? 2. Hva er viktig og hvorfor? 3. Løsninger?

18 Diskusjon Er det viktig når på året skitrening foregår?
Når det først kommer snø i nærområdet / bra forhold; Hvordan utnytte situasjon til å trene så mye som mulig? Samling i egen bakke?

19 Stå mye på ski: glede mestring
Hvordan skape mer trening og entusiasme basert på uforpliktende moro? Åpen trening, frivillig? Få «gratis» trening ved å løpe, sykle til trening? Skape miljø og bevissthet hos foreldre om å bli igjen etter org. Trening? Komme før… Aktiviteter og ski med familie og venner i helgene og ferier? Tilrettelegge for skogsløyper, ferdigheter i bakken for egenaktivitet? Gi «hjemmelekser» Samarbeide med andre om aktivitet for variasjon, spenningens skyld? Egentrening, hva - hvordan? Mengde er undervurdert? Må all trening være styrt av detaljer? Er klubbens trening nok? Hvordan «utvide» aktivitets tilbudet gjennom frivillighet, familie, venner, extra….

20 Norsk filosofi - Allsidighet
Spesialisering Prioritering SL GS FART Utvikling Tilpasning / variasjon alle forhold To modeller: Spørsmål: Hva forteller figurene? Den ene gir et bilde på hvordan man faktisk utvider reportoar ut fra ferdighet (kunne stå ned til heisen – til å tilpasse, mestre til alle forhold i alle grener). Denne modellen viser hvordan man bygger opp bredden før spesialisering etter U18. Den andre viser basis før spesialisering, og at alle områder jobbes det med i alle alders-/ferdighetsnivå, men vektleggingen er forskjellig. Klassisk trekant modell: Viser fokus og prioriteringsområder på ulike alder og utviklingssteg. På alle alderssteg jobber en med alle nivå. Totalt vil en bruke mer tid på å utviklingsområdene, basisen for å kunne nå et høyere prestasjonsnivå. På høyere spesialiseringsnivå vil en også jobbe med grunnteknikk og flere grener, men bruker mindre tid på dette. Variasjonsbredde

21 Grunnteknisk plattform Ski allsidighet
Effektivitet Variasjon, tilpasning alle grener Grunnteknisk plattform Ski allsidighet Nivå - presisjon Tilpasning løper Metodisk progresjon Systematisk variasjon Utfordring og lek, målrettet lek

22 12-14 ÅR LÆR Å TRENE 15-16 ÅR TRENING FOR Å TRENE 17-19 ÅR TRENING FOR Å KONKURRERE 20+ ÅR TRENING FOR Å VINNE GENERELLE TRENING - GRUNNLAG SPESIFIKK TRENING % AV TOTAL TRENINGSMENGDE 6-11 ÅR FUNDAMENT

23 Variasjonsbredde SPESIALISERING, VEDLIKEHOLDE BREDDEN
Prioritere grener og forbedringspunkter i teknikk og fysikk Søker å vedlikeholde grunnteknikk og alle grener GS MAX VARIASJON U14/U16 Alle grener er med, tyngdepunktet i SL/GS Søker ekstremt stor variasjon i trening SL FART To modeller: Spørsmål: Hva forteller figurene? Den ene gir et bilde på hvordan man faktisk utvider reportoar ut fra ferdighet (kunne stå ned til heisen – til å tilpasse, mestre til alle forhold i alle grener). Denne modellen viser hvordan man bygger opp bredden før spesialisering etter U18. Den andre viser basis før spesialisering, og at alle områder jobbes det med i alle alders-/ferdighetsnivå, men vektleggingen er forskjellig. Klassisk trekant modell: Viser fokus og prioriteringsområder på ulike alder og utviklingssteg. På alle alderssteg jobber en med alle nivå. Totalt vil en bruke mer tid på å utviklingsområdene, basisen for å kunne nå et høyere prestasjonsnivå. På høyere spesialiseringsnivå vil en også jobbe med grunnteknikk og flere grener, men bruker mindre tid på dette. Fra 3 til 12 år: Variasjon i takt med ferdighetsutviklingen Balanse mellom utfordring og mestring Variasjonsbredde

24 Variasjonsbredde i løypestikking – vanlig praksis
Gartner modellen: 60% av trening skal ligge på det ekstremene (utenfor det vanlige, og utenfor reglement) Sterk utvikling av tilpasningsdyktighet Hva er vanlig praksis i Norge? Konsekvenser? FIS reglement ENSIDIGHET: «Typisk løypestikking på renn, trening»

25 Ex lite sving <-> ex mye
Variasjonsbredde - SL Reglement barn: 7-11 m 1. ENSIDIGHET? Læring stopper «Motivasjonsdreper» 2. VARIASJON? «Det spesifikke ved alpint er variasjon» (tilpasningsevne) Bedre læringsinput Ensidighet spesialisering Oftest? 9-11 m Større Variasjon Utvikling EKSEMPLER Løypemodeller En/to ski, stav /uten etc Terreng Underlag ……. Trene 5-18 m ? Ex lite sving <-> ex mye

26 Ex lite sving <-> ex mye
Variasjonsbredde - GS Reglement barn: 10-27 m «Norge er kjent for å stikke ensidig med lang avstand»? Kan resultere i statisk kjøremønster Ensidighet spesialisering Oftest? 22-27 m Kortere avstand, mer sving: Krever mer dynamikk Større Variasjon Utvikling Trene m ? Ex lite sving <-> ex mye Barneski har krappere svingradius; Hva betyr dette for løypestikking?

27 Utvikle ferdigheter i alle grener tilpasset alle forhold
Norsk modellen: Utvikle ferdigheter i alle grener tilpasset alle forhold Variasjonsbredde? Frikjøring, løype Preparerte løyper, skog / pudder Ufarliggjøre begrepet «fart» leke / utfordre med grunnelement balanse, støtte og gli Trene i tradisjonelt og «utenfor boksen»

28 Ski og idrettsglede Alpint skal være spennende og artig!!!
Det skal være så gøy at en gleder seg til neste gang.

29 Spennende ?

30 Ski og idrettsglede Opplevelsene bidrar til å skape verdier en ønsker å dele med sine barn eller som trener overfor andres barn Målet er ikke toppalpinist , men å skape et grunnlag for det - og gi muligheter til seinere å drive med annen idrett

31 Utvikle interesse

32

33 Aktiv start Hvordan håndtere barn under 6 år? Innhold?

34 FUNdament Hva bør ski innhold for 7-9 år beså av?

35 Lære å trene Hva betyr begrepet? Innhold?

36 DISKUSJON Hvordan kan grenene utfylle hverandre? Hvordan påvirker fart for svingteknikken? Hvordan kan løssnø, kuler – all type terreng ha positiv påvirkning på teknikk?


Laste ned ppt "Modul 1.5 Aldersrelatert trening"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google