Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
Advertisements

Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Bruk av ulike plantyper og utredninger
Innherred samkommune 1 Mulig organisering av arbeidet med felles kommuneplan Dialogseminar Åre 13. mars 2007.
1 1 Kommunenes nye byggesaksbehandling – nye kontrollformer: Byggesaksarbeidet i endring Presentasjon Norges Forskningsråd 12. november 2004 Sosialpsykolog.
1 Naturfag i norsk skole Besøk fra Danmark 1. februar 2016 Anders Isnes Naturfagsenteret.
Virksomhetsplan Prosessgrunnlag veiledere. Hvorfor virksomhetsplan?
Presentasjon – Econa Riksrevisjonens stilling i statsapparatet Riksrevisjonen er direkte knyttet til Stortinget og er uavhengig av forvaltningen.
Kommuneplanlegging Lokale utfordringer sett fra regionalt ståsted Dato 11.juni 2012 Foto: Peter Hamlin.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
EIERSKAP Behov og muligheter for politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene Bent Aslak Brandtzæg, Terje Kili og Ailin.
Foto: Bjørn Erik Olsen Kommunal planstrategi Tim Chr. Tomkins-Moseng Dato Plannettverk Salten.
Akershus fylkeskommune 2010 Internasjonal strategi Østfold fylkeskommune Kjersti Helene Garberg 21. april 2010.
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Strategisk Næringsplan Knutepunkt Sørlandet 1. Bakgrunn Målet er å utvikle kommunene og sikre innbyggerne i regionen et så godt og effektivt tjenestetilbud.
KS si rolle som medlems- og interesse- organisasjon Arbeider for styrking av lokaldemokratiet og best mulige rammevilkår for kommunene Formidling av fakta-
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Kommunal planstrategi Folkevalgtopplæring Sigdal Kommune Tyrifjord Hotell
KOMMUNAL PLANSTRATEGI – ERFARINGER. Pbl § 10 – 1 « […] Planstrategien bør omfatte en drøfting av kommunens strategiske valg knyttet til samfunnsutvikling,
Foto: Bjørn Erik Olsen Dialogmøte planlegging Greta Johansen 21.April 2014.
KS Folkevalgtprogram Holmestrand. KS – kommunesektorens organisasjon.
Prioriteringer og handlekraft Sammenheng fra overordnede mål til handling 1.
Kommunal planstrategi
Det kommunale og fylkeskommunale risikobildet
Kommuneplanen En helhetlig kommuneplan består av: Samfunnsdel
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Kommunal planlegging.
Kommunal planstrategi
Et prosjekt finansiert av KS for Bergen bystyre
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
«Å bygge nye Asker kommune»
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Bærekraftig samfunnsutvikling
Rapport: Å ville utvikle skolen
Hvordan sikrer kommunen langsiktig økonomisk styring?
Tips, råd og verktøy til kommunenes planstrategier
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Delevaluering av prosjektet Haugalandsløftet
Hvilket planstadie er klubben på?
Bærekraftig samfunnsutvikling
Samarbeidsgruppemøte 5.november 2015 SAK: 5 Status veikartarbeidet
Samarbeidsgruppemøte 21.januar 2016 Rolf Olai Jacobsen
Samarbeidsgruppemøte 5. november 2015
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Lørenskog kommune PUBLISERT: 11. OKTOBER 2015
Tema 8 Strategier for hvordan kommunene bør gå fram når plan- og byggesaksprosessen skal digitaliseres (sjekkliste på noe av det som må vurderes nærmere.
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
Jevnaker kommune, May-Britt Nordli
De kommunale inntektene og økonomiforvaltningen 12. mars 2018
Skoleeier i utvikling av skolen. Ordfører Nina Sandberg
Transportsystemer Kort introduksjon til modulen.
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Partsammensatt samarbeidsutvalg 09. mars 2015
Regionalplan for Setesdal Vesthei Ryfylkeheiene og Setesdal Austhei = Heiplanen Hva, hvorfor, litt hvordan. Muligheter 1.
Samhandling Hvordan få til god samhandling mellom regionale aktører?
Hva mener Arkivverket? 19. november 2018 Fagdirektør Kjetil Reithaug
Nå er vi spente!.
Planarbeid Tim Christian Tomkins-Moseng
Presentasjon av Høringsdokumentene
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Hjemmelekse Nettverkssamling klimatilpasning Østfold
Strategisk kompetansestyring i kommunene
Utskrift av presentasjonen:

Kommuneplanens handlingsdel knyttet til økonomiplanen Tim Christian Tomkins-Moseng 4. juni 2018 Brønnøy Sømna og Brønnøy skal begge slå handlingsdelen sammen med økonomiplanen. -hvilke planer kan inngå i handlingsdelen og hvilke planer vi bør kjøre som kommunedelplaner/temaplaner osv. Snart tid for ny planstrategi - stort etterslep på planområdet. Så hvis vi kan forenkle noe, så hadde det vært det beste. Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen

Hvorfor lages det planer i kommunene? Forutsetninger…. Hvorfor lages det planer i kommunene? Blir kommunale planer gjennomført? TJENESTEPRODUKSJON OG FORVALTNING HANDLINGSPLANER springer ut fra behov… Hvorfor? Fordi kommunene er stadig i utvikling grunnet indre og ytre påvirkninger/årsaker/behov som fører til planer som skal realisere eller dekke dette. Mål og strategier legges for dette, og de ulike nivåene håndterer arbeidet, eller??? Dette er en forutsetning for å kunne drive tjenesteproduksjon og forvaltning

Større vekt på samfunnsdelen som et reelt styringsverktøy i et plansystem Må være aktuell for det sittende kommunestyret. Revideres tidlig i valgperioden – om den skal revideres. Visjon, vise kommunens identitet og vilje til utvikling Tydelig på satsingsområder og hovedprioriteringer i valgperioden Skal ikke ha tiltak! Må ha en kobling til handlingsdel og med økonomiplan! Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2019 - 9. september 2019

FORHOLDET MELLOM KOMMUNEPLANENS HANDLINGSDEL OG ØKONOMIPLANEN Kommuneplanens samfunnsdel – Strategiske føringer Handlingsplan Økonomiplan Asplan Viak har vært engasjert av KS og KMD for å gjennomføre en oppfølgende utredning om kommuneplanens handlingsdel i et velfungerende kommunalt plansystem og økonomiplan etter forslaget til ny kommunelov. Ny kommunelov ble presentert av Monica Mæland i KMD 16. mars 2018. St. prop 46 L (2017-2018) Det er 26 år siden sist!

KS FoU prosjektet – noen funn I erfaringsinnhentingen fra første generasjon planstrategi blir det fra politisk nivå blant annet pekt på at det er krevende med en offentlig styringsprosess, der en vedtar overordnede planer, mens de ikke følges opp. Det pekes også på at det er en utfordring for politikere at det ikke er spor fra de overordnede føringene fra samfunnsdelen i økonomiplanen, da økonomiplanen ofte har definert egne målformuleringer som avviker fra samfunnsdelen både i ordbruk og innhold.

Handlingsdel Samfunnsdel Økonomiplan God sammenheng? God sammenheng mellom KPS og HØP (Handlingsdel med økonomiplan) er en betydelig utfordring for mange kommuner. Den reiser problemstillinger om ledelse, organisering, hvordan samfunnsdelen utvikles som plantype, hvordan satsingsområder og mål i samfunnsdelen integreres i HØP, og kommunenes plan- og styringskultur. Sammenhengen er også knyttet til hvordan den kommunale organisasjonen oppfatter samfunnsdelen. Utgangspunktet må være at de kommunale sektorene har et selvstendig ansvar for å klarlegge hvilke av samfunnsdelens satsingsområder og mål som angår sektoren, og så svare dette ut i sektorens eget arbeid med temaplaner og i HØP.

Kobling og årlig revisjon = status Økonomiplan/ handlingsdel Samfunnsdel § 11-1. Kommuneplanen skal ha en handlingsdel som angir hvordan planen skal følges opp de fire påfølgende år eller mer, og revideres årlig. Kommuneloven § 44 sier at Økonomiplanen kan inngå i handlingsdelen. Omtales i Prop 46 L KAP. 20.3.3 Økonomiplanen og handlingsdelen til kommuneplanens samfunnsdel Høring av handlingsdel: Forslag til vedtak gjøres offentlig minst 30 dager før kommunestyrets behandling. Gjelder bestemmelsene om kommunal planstrategi §10-1. Økonomiplan skal legges til alminnelig ettersyn minst 14 dager før den behandles i kommunestyre.

Veileder

Oppbygging av handlingsdel i følge T-1492 Kommunene må utvikle mål- og styringssystem som er tilpasset egen kommune. Systemet bør i henhold til veilederen ha en klar sammenheng fra kommuneplan, handlingsdel, økonomiplan til virksomhetsplan for de enkelte virksomhetene. Logisk oppbygning av handlingsdelen er viktig for å vise en klar sammenheng mellom samfunnsdelens visjoner, mål og strategier og hvordan disse følges opp i handlingsdelen

…helheten i det kommunale plan- og økonomistyringssystemet «Økonomiplanen er bindeleddet mellom den overordnede kommuneplanleggingen og årsbudsjettet. Føringene fra kommuneplanen skal finnes igjen i økonomiplanen, som igjen skal konkretiseres videre i årsbudsjettet. Sentralt i denne forståelsen ligger koblingen mellom kommuneplanens samfunnsdel og økonomiplan. Denne sammenhengen har vært førende helt tilbake til generalplanperioden, og er også understreket i veileder for økonomiplanlegging gitt ut av KRD i 2013;

Utredningen synliggjør tre tilnærminger Ren økonomiplan Egen handlingsdel til kommuneplanen Handlingsdel til kommuneplanen integrert i økonomiplanen

I utredningen er det identifisert tre typer Økonomiplanen henviser til og/eller beskriver hvordan satsingsområder og hovedmål i kommuneplanens samfunnsdel følges opp Økonomiplanen beskriver hvordan de kommunale sektorene følger opp satsingsområder og hovedmål i kommuneplanens samfunnsdel Det er i økonomiplanen utviklet mål og indikatorer som har en synlig kobling til satsingsområder og hovedmål i kommuneplanens samfunnsdel

Økonomiplanen som KPs handlingsdel Her er en oversikt over hovedprinsippene i det kommunale plansystemet. I dette systemet ligger det en nødvendig arbeidsdeling mellom tre nivåer; Nivå 1 med kommuneplanen der samfunnsdelen fastlegger visjon, satsingsområder, hovedmål og strategier alt etter hvordan kommunene ønsker å bygge den opp. Nivå 2 med underliggende strategier, tema og sektorplanlegging, tematiske kommunedelplaner og arealplanlegging som følger opp arealdelen og eventuelle arealstrategier i samfunnsdelen. På dette nivået utvikles det tiltak og andre handlinger innenfor sektorer og tverrsektorielt som grunnlag for endelig prioritering i handlingsdel med økonomiplan, eller direkte oppfølging i virksomhetsplaner. - Nivå 3 der det gjøres en endelig prioritering av tiltak i handlingsdel med økonomiplan av tiltak som trenger økonomisk prioritet. Andre handlinger, som samarbeid med andre myndigheter, oppfølging som ikke krever budsjettmidler med videre, kan enten komme fram i handlingsdel med økonomiplan eller være definert i planer på nivå 2 der sektorer/etater følger direkte opp gjennom egen virksomhetsplanlegging. Handlingsdelen til kommuneplanen må være knyttet til nivå 3 og økonomiplanen om den skal understøtte arbeidsdelingen i det kommunale plansystemet.

To viktige hovedprinsipper Handlingsdelen til kommuneplanen = økonomiplan som viser hvordan samfunnsdelens satsingsområder og hovedmål følges opp 2) Samfunnsdelen må være forankret i det sittende kommunestyret for å være et reelt politisk styringsverktøy og ha tydelige satsingsområder og hovedmål som gir retning, og ikke være «altomfattende» Ut fra et helhetsperspektiv og praksis i kommuner som har arbeidet aktivt med kobling av samfunnsdel og økonomiplan, og integrert handlingsdel og økonomiplan, kan det trekkes ut to viktige hovedprinsipper;

Reell kobling mellom samfunnsdel og økonomiplan Tjenesteområdene (sektorene) har et selvstendig ansvar for å vurdere hvordan de kan følge opp satsingsområder i samfunnsdelen - «Speilvending». Vurdere hvilke satsingsområder i samfunnsdelen som angår de enkelte sektorene Vise hvordan disse følges opp i økonomiplanen = kommuneplanens handlingsdel etter §11-1 fjerde ledd i PBL Det er ikke kommunestyrets oppgave å forme ut en samfunnsdel som «er retningslinjer for sektorene» En viktig faktor når samfunnsdelen revideres er sektorenes deltagelse i arbeidet, og at sektorene vurderer hvilke satsingsområder/hovedmål som angår dem og hvordan de skal følges opp. periodemål og indikatorer

Kommunelovutvalgets forslag I første ledd er det foreslått at: I § 14-4 femte ledd er det foreslått at: Økonomiplanen skal angi hvordan kommuneplanens samfunnsdel etter plan- og bygningsloven § 11-2 skal følges opp. Økonomiplanen kan utgjøre kommuneplanens handlingsdel etter plan- og bygningsloven § 11-1 fjerde ledd. Første ledd: Dette er en god lovformulering og gir et enkelt og tydelig krav til kommunestyret og administrativ ledelse, som ikke minst vil styrke samfunnsdelen. Komm.loven § 14-4 Femte ledd: Dette leddet følger opp kommunelovutvalgets forslag om at økonomiplanen kan fungere som handlingsdel til kommuneplanen. Hovedutfordringen her er at handlingsdel fortsatt er definert som begrep i plan- og bygningsloven, og ikke i sin helhet er erstattet med økonomiplan med krav om at økonomiplanen skal vise hvordan satsingsområder og mål i samfunnsdelen følges opp.

Plan- og bygningslovens § 11-3 overflødig? Den særegne bestemmelsen i plan- og bygningslovens § 11-3 om at handlingsdelen også skal omfatte planleggings- og samarbeidsoppgaver er i praksis overflødig. Dette behovet ivaretas gjennom flere verktøy som planstrategi, tema og sektorplaner, virksomhetsplaner og økonomiplan. Pbl Kap 11 er foreslått endret

Takk for meg!