Prinsipper for beregning av kWh-potensial

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Advertisements

Unntak fra tilknytningsplikt for fjernvarme Fjernvarmedagene 2011 Arne H. Trollstøl.
Varmepumpeanlegget ved Universitetet i Bergen
Stock Optimiser Beslutningsstøtteverktøy for optimalt reservedelslager
1 Hva kan konsulentmiljøene støtte opp med? Enova kundesamling i Stavanger Den 10. Juni 2014.
Kombinert kjølemaskin/varmepumpe – Tungregnesenteret, NTNU
Enhalet og tohalet hypotesetest
Biogass 09 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Optimal drift av fjernvarmesystem Optimal utnyttelse av rimeligste energikilde. Kjelvelgersystemer og samkjøring av flere varmesentraler Anders Meeg.
Velkommen til WorkShop Trio Statistikk
Biogass 11 Ørlandet 8.mars 2011 Enovas støtteprogram for produksjon av biogass Jens Musum Enova SF.
Nærings-ph.d. Haugesund, august Hva er Nærings-ph.d?  En ordning der NFR gir støtte til en bedrift som har en ansatt som ønsker å ta en doktorgrad.
Spillemiddelseminar den Steinkjer
Objektorientert utforming In 140 Forelesning Nr 13 Sommerville kap 12 – del 2.
Jakten på kvaliteten.
Julemøte i Norsk fjernvarmeforening 2013 Anleggsbidrag i fjernvarmen Fredrik Dahl-Paulsen Markedssjef Akershus Energi Varme Tilknytningsavgift.
Fasit 1) a)P(T>1)=P(T≠1)=1-P(T=1) = 1-1/6 = 5/6 ≈ 83.3%. Evt. P(T>1)=p(T=2)+P(T=3)+P(T=4)+P(T=5)+ P(T=6)=5/6. P(T=2 | T≠1) = P(T=2 og T≠1)/P(T≠1) = (1/6)/(5/6)
Spillemiddelseminar 2011 – fallgruver i søknadene.
Automated Testing Tool & When to Stop Testing
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
IT For medisinsk sekretær Fredrikstad Kai Hagali FORELESING KVELD 10.
Brownson 2003 Centre for evidence-based medicine 1999.
Nytt kursadministrasjonsverktøy. Internettsidene for potensiell deltager.
SHIPREP - PORTWIN Logo.
Bellonas Energiforum 19.juni 2009 ENOVAs program for biogass Seniorrådgiver Jens Musum Enova SF.
Hovedfagspresentasjon
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Kim Daniel Hersel Sogge I EA-1
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
© Telemarksforsking telemarksforsking.no Likeverdig behandling av barnehager i forhold til offentlig tilskudd Trond Erik Lunder Seminar for Fylkesmennene.
Enovas støtteprogram rettet mot bygg og anlegg
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
1 Kap. 61 – Case: An Adaptive System How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Møte med NTNU 6. november Søknadsinformasjon.
Kokk- og servitørfag Vg2 Videregående skole trinn 1, - Restaurant - og matfag RESTAURANT OG MATFAG: SERVITØR* KOKK* INSTITUSJONSKOKK* BAKER KONDITOR.
Veien videre – veiledning og støtte Line Helene Nilsen, internasjonal rådgiver, næringsseksjonen Østfold fylkeskommune Horisont 2020.
Oift Fartøyvernets ABC Kostnadsoverslag. Fartøyvernets ABC KOSTNADSOVERSLAG Er det noen vits i å få et kostnadsoverslag på en jobb som skal utføres? Hvorfor.
Dialogkonferanse Tromsø, Sjø. TFT. Konkurranseform - tidsperspektiv En god anbudsprosess: Gi tilbyderne god tid til å utarbeide tilbudet (ikke.
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
10 år med digitalisering «Fra pain til gain» Det går ikke lenger å vente til i morgen – ikke bare må du sikre deg, du må utnytte fordelene! Hva kan vi.
Transporttjenesten for forflytningshemmede – i gamle spor eller på ny vei ?
Forsideslide med bilde Dette bildet kan ikke endres. Ønsker du et annet bilde, bruk forsideslide. Sidsel Skappel ERFARINGSDATABASEN 1.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
Veileder for gevinstrapportering
Eksempler på beregning av kWh-potensial
refleksjoner rundt en Næringsfaglig vurdering
Markedsleder i Norge på elektriske busser
FØRING AV FRAVÆR PÅ VITNEMÅLET
Velkommen til WorkShop Trio Statistikk
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
HMS-kort i Byggenæringen
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Statnett og prosumenter
Enovas støtte til landstrøm
Beskyttelse mot overbelastningsstrøm og kortslutningsstrøm
Prosjektveileder Forklaringer og enkle hjelpemidler
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Datagrunnlag og transportnettverk
Case og øvingsoppgaver
Folkehelse som regionalpolitisk satsingsområde
Utendørs musikk og bruk av høyttaleranlegg
Utdanningsvalg Timene på skolen Aktiviteter Infoteam
Har vi energi* og effekt nok?
ESøknad - Et webbasert system for elektronisk innlevering av søknader om forskningsmidler Kort presentasjon av systemet beregnet på prosjektledere/forskere.
Brukerveiledning for timeregistrering med DFØ-appen
Eksempler på beregning av kWh-potensial
Finansiering og budsjettering
Hvordan gjøre beregninger på muligheten for solenergi på gården
Utskrift av presentasjonen:

Prinsipper for beregning av kWh-potensial Landstrøm til skip i norske havner Enova - 6. utlysningsrunde

Beregning av kWh-potensial kan gjøres på 3 ulike måter avhengig av detaljnivået på datamaterialet – metodene kan også kombineres ved behov. Metode 1 Søker kjenner skipenes faktiske effektbehov ved kai Den mest presise metoden, og også den gunstigste Nødvendig informasjon: Antall skipsanløp per skip Effektbehov per skip Antall liggetimer per skip All statistikk må dokumenteres Med skipsanløp av relevante fartøy menes de skip som anløp havnen i løpet av 2017 og som potensielt kan betjenes av det eller de landstrømanlegg det søkes støtte til Med effektbehov menes fartøyenes gjennomsnittlige effektbehov ved kai Det trekkes ½ time fra liggetiden for hvert anløp for å hensynta til- og frakoplingstid Det kan ikke beregnes høyere kWh-potensial enn slik at anleggene/tilkoblingspunktene utnyttes mer enn 90 % av tiden. Tidligere innvilget kWh-potensial kan ikke gjenbrukes.

Beregning av kWh-potensial kan gjøres på 3 ulike måter avhengig av detaljnivået på datamaterialet – metodene kan også kombineres ved behov. Metode 1 Søker kjenner skipenes faktiske effektbehov ved kai Den mest presise metoden, og også den gunstigste Nødvendig informasjon: Antall skipsanløp per skip Effektbehov per skip Antall liggetimer per skip All statistikk må dokumenteres Metode 2 Søker kjenner anløpende skipstype/størrelse, men ikke skipenes effektbehov ved kai Konservative sjablongverdier danner grunnlaget for kWh- potensialet Nødvendig informasjon: Samlet antall liggetimer per skipstype og størrelse (GT) All statistikk må dokumenteres Med skipsanløp av relevante fartøy menes de skip som anløp havnen i løpet av 2017 og som potensielt kan betjenes av det eller de landstrømanlegg det søkes støtte til Med effektbehov menes fartøyenes gjennomsnittlige effektbehov ved kai Det trekkes ½ time fra liggetiden for hvert anløp for å hensynta til- og frakoplingstid Det kan ikke beregnes høyere kWh-potensial enn slik at anleggene/tilkoblingspunktene utnyttes mer enn 90 % av tiden. Tidligere innvilget kWh-potensial kan ikke gjenbrukes.

Beregning av kWh-potensial kan gjøres på 3 ulike måter avhengig av detaljnivået på datamaterialet – metodene kan også kombineres ved behov. Metode 1 Søker kjenner skipenes faktiske effektbehov ved kai Den mest presise metoden, og også den gunstigste Nødvendig informasjon: Antall skipsanløp per skip Effektbehov per skip Antall liggetimer per skip All statistikk må dokumenteres Metode 2 Søker kjenner anløpende skipstype/størrelse, men ikke skipenes effektbehov ved kai Konservative sjablongverdier danner grunnlaget for kWh- potensialet Nødvendig informasjon: Samlet antall liggetimer per skipstype og størrelse (GT) All statistikk må dokumenteres Metode 3 Søker har ikke loggført skipenes størrelse, men kjenner skipstyper og liggetider Konservative sjablongverdier danner grunnlaget for kWh- potensialet Nødvendig informasjon: Samlet antall liggetimer per skipstype All statistikk må dokumenteres Med skipsanløp av relevante fartøy menes de skip som anløp havnen i løpet av 2017 og som potensielt kan betjenes av det eller de landstrømanlegg det søkes støtte til Med effektbehov menes fartøyenes gjennomsnittlige effektbehov ved kai Det trekkes ½ time fra liggetiden for hvert anløp for å hensynta til- og frakoplingstid Det kan ikke beregnes høyere kWh-potensial enn slik at anleggene/tilkoblingspunktene utnyttes mer enn 90 % av tiden. Tidligere innvilget kWh-potensial kan ikke gjenbrukes. Regnearkene/malene som ligger ved utlysningen MÅ vedlegges i orginalform (xlsx)

Case 1: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X” METODE 1 Case 1: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X” Én kai hvor det skal etableres landstrømtilkobling (2 parallelle tilkoplingspunkter) Havnen trafikkeres av stykkgodsskip, kjøle-/fryseskip, tankskip og containerfartøy Søker har god oversikt over den historiske trafikken (kjenner kW-behov og liggetimer for alle anløpende skip) og velger metode 1 som grunnlag for estimatene Navn på skip eller peker til relevant vedlegg med dokumentasjon Gjennom-snittlige effektbehov ved kai Antall liggetimer fratrukket ½ time fra liggetiden for hvert anløp Totalt antall tilkoblingspunkter som kan kjøres parallelt uten å overskride anleggets maksimal effekt Sjekk av om dokumenterte liggetimer overstiger teoretisk maksimalt antall liggetimer (Ok/Ikke OK) Samlede budsjetterte investeringer Andel egenfinansiering (minimum 25%) Totalt antall liggetimer som legges til grunn i metode 1 Totalt antall kWh som legges til grunn i metode 1 Omsøkt støttebrøk som legges til grunn i konkurransen

Case 2: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X” METODE 2 Case 2: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X” Én kai hvor det skal etableres landstrømtilkobling (2 parallelle tilkoplingspunkter) Havnen trafikkeres av stykkgodsskip, kjøle-/fryseskip, tankskip og containerfartøy Søker har noe begrenset oversikt over den historiske trafikken (kjenner skipstyper, størrelser og liggetid for anløpende skip) og velger metode 2 som grunnlag for estimatene Totalt antall tilkoblingspunkter som kan kjøres parallelt uten å overskride anleggets maksimal effekt Sjekk av om dokumenterte liggetimer overstiger teoretisk maksimalt antall liggetimer (Ok/Ikke OK) Antall liggetimer fratrukket ½ time fra liggetiden for hvert anløp Antall kWh som legges til grunn i metode 2 (kalkuleres automatisk) Samlede budsjetterte investeringer Andel egenfinansiering (minimum 25%) Omsøkt støttebrøk som legges til grunn i konkurransen

Case 3: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X” METODE 3 Case 3: Beregning av kWh-potensial for Havn “Blandingshavn X” Én kai hvor det skal etableres landstrømtilkobling (2 parallelle tilkoplingspunkter) Havnen trafikkeres av stykkgodsskip, kjøle-/fryseskip, tankskip og containerfartøy Søker har svært begrenset oversikt over den historiske trafikken (kjenner kun skipstyper og liggetid for anløpende skip - SOM ER MINIMUM FOR Å KUNNE SØKE OM STØTTE) og velger metode 3 som grunnlag for estimatene Totalt antall tilkoblingspunkter som kan kjøres parallelt uten å overskride anleggets maksimal effekt Sjekk av om dokumenterte liggetimer overstiger teoretisk maksimalt antall liggetimer (Ok/Ikke OK) Antall liggetimer fratrukket ½ time fra liggetiden for hvert anløp Antall kWh som legges til grunn i metode 3 (kalkuleres automatisk) Samlede budsjetterte investeringer Andel egenfinansiering (minimum 25%) Omsøkt støttebrøk som legges til grunn i konkurransen

De vanligste misforståelser og feil ved søknadene Anløpsstatistikk må legges ved og det må trekkes fra 0,5 time per anløp. Anløpsstatistikken må gi informasjon om skipet, når det ankom, og når det forlot havn. Anløpsstatistikken må være på excel format (ikke pdf) fordi beregningene må kunne ettergås under saksbehandlingen. Stort sett passer metode 2 best for de aller fleste søkere. Metode 1 kan kun benyttes når energiforbruk til hvert enkelt skip er kjent. Med dette menes at man har målt det faktiske energiforbruket om bord i det faktiske skipet. Det er ikke tilstrekkelig med en teoretisk beregning fra motor om bord – da skal man benytte metode 2. Et skip kan kun benyttes i en av metodene (1, 2 eller 3). Hvis man bruker det samme skipet i flere metoder blir det dobbel telling noe det ikke er anledning til å gjøre. Søknaden må inneholde en god beskrivelse av det planlagte anlegget og det må bekreftes av en at det tilfredsstiller standarden. For at flere skip skal være koblet til et anlegg i parallell må det være separate transformatorer for hvert koblingspunkt. Hver transformator kan ha flere kabler uten at de kan kobles til 2 skip i parallell Det er kun kostnadene til de delene av anlegget som er etter standarden som det kan søkes om støtte til