Brukerveiledning for timeregistrering med Betalmeg Prosjekt E-skjema 22.01.2019
Du må ha fått tilgang til Betalmeg fra OsloMet før du kan logge på Innlogging Du må ha fått tilgang til Betalmeg fra OsloMet før du kan logge på Logg på med pc her https://selvbetjening.dfo.no/ Hjelp med innlogging: Kontakt DFØ kundesenter telefon 400 18 659 e-post lonn@dfo.no
Pålogging DFØ-appen Du logger inn med ID-porten: MinID, BankID, Commfides osv.
Hovedmeny Det første bildet etter påloggingen Betalmeg for timelønnede er i BETA-versjon, så alle funksjoner er ikke aktive ennå
Hovedmeny Trenger du hjelp? Trykk på ? og en chatbot vil hjelpe deg Står chatboten fast settes du til en kundebehandler
Hovedmeny Ny timeliste: Velg Registrer godtgjørelse
Registrer godtgjørelse Klikk på + Lag ny
Registrer godtgjørelse Fyll ut Formål med saksnummer fra din gjeldende arbeidsavtale Etter elektronisk signering med Digipost mottar du en kopi av avtalen – der finner du saksnummeret
Registrer godtgjørelse Hver arbeidsavtale inneholder saksnummer Saksnummeret er oppgitt øverst til høyre, etter signering av arbeidsavtalen
Registrer godtgjørelse Velg Annen under Kostnadsfordeling Under Kostnadssted, fyll ut budsjettenhet oppgitt i arbeidsavtalen Under K-element 4, fyll ut Prosjekt / Arbeidsordre fra arbeidsavtalen
Registrer godtgjørelse Budsjettenhet og prosjekt finnes i arbeidsavtalen, under Lønn og kontering Budsjettenhet / kostnadssted / prosjekt endres i forskjellige oppdrag Budsjettenhet er alltid 5 sifre
Registrer godtgjørelse Det er søkefunksjoner under Kostnadssted og K-element 4 Du kan søke på navn og på sifferkoder
Registrer godtgjørelse Gå videre i skjemaet ved å trykke «Trinn 2»
Registrer godtgjørelse Trykk + Legg til godtgjørelse for å opprette timeliste
Beskriv oppdraget i Beskrivelse Velg dato for utførte timer, innenfor avtaleperioden Velg lønnarten oppgitt i arbeidsavtale eller av kontaktperson Siste brukte lagres som forslag Søk med symbolet til høyre på Lønnart
Registrer godtgjørelse Lønnart Beskrivelse Brukes til 2003 Pensj.avlønning 37,5t/uke Pensjonister på timelønn, artskonto 5106 2006 Bto timel m/pensjon Timelønn, artskonto 5106 2102 Eksamensvakter Eksamensvakter, artskonto 5114 3203 Timel praksisveil. m/p Timelønn, artskonto 5112 3204 Timelærer m/pensjon Timelønn, artskonto 5110 Registrer godtgjørelse Lønnart styrer timelønnen Din arbeidsavtale eller kontaktperson informerer om riktig lønnart Dersom du har avtalt tillegg for arbeid på morgen/kveld/natt/helg, bruk følgende lønnarter i tillegg til riktig lønnart for timer: Lønnart Beskrivelse Brukes til 2040 Morgen/kveldstill. Pluss 15 kr/time for morgen/kveld (arbeid mellom 06:00-07:00 og mellom 17:00-20:00) 2045 Nattidskompensasjon Pluss 45%time for natt (arbeid mellom 20:00 og 06:00) 2065 Lørdag/søndagstill. Pluss 55 kr/time for lørdag, søndag
Registrer Godtgjørelse Eksempel: Du har jobbet 17:00 – 21:00. Du registrerer: 17:00 – 21:00 lønnart 3204 17:00 – 20:00 lønnart 2040 20:00 – 21:00 lønnart 2045 Da får du timelønn for alle timene, pluss riktig tillegg for kveldstimene (lønnart 3204 er et eksempel på en gyldig lønnart; sjekk med din kontaktperson hva du skal bruke) Registrer Godtgjørelse Har du avtale om kveldstillegg? Bruk avtalt lønnart for alle timer PLUSS lønnart 2040 for timer mellom 17:00 og 20:00 – gir +15,- pr time lønnart 2045 for timer etter 20:00 – gir +45% pr time
Registrer godtgjørelse Skriv antallet timer på den aktuelle datoen Faktor må beregnes inn i timeantallet Trykk Ok
Registrer godtgjørelse Trykk Legg til godtgjørelse for å legge til flere timer For å se antallet timer pr dato må du trykke på de enkelte linjene
Registrer godtgjørelse Trykk Trinn 3 for å gå videre BETA-versjon: Sum er alltid 0,00 Riktig lønn blir beregnet etter godkjenning
Registrer godtgjørelse Vedlegg kan lastes opp Må være i pdf- format
Registrer godtgjørelse Kommentar kan skrives til godkjennere Det er valget av kostnadssted som styrer hvem som er godkjennere Velg Gå til innsending
Registrer godtgjørelse Klar til innsending? Trykk Send til godkjenning
Registrer godtgjørelse Ekstra kontroll ved innsending av skjema
Registrer godtgjørelse Bekreftelse på innsending
Skjema i retur Ved feil eller mangler kommer timelisten i retur Du mottar en epost om dette Logg på Betalmeg for å behandle - ikke bruk lenken i eposten Feilen må behandles for å få utbetaling av timer
Skjema i retur Årsaker til retur: Feil lønnart, godkjennere kan ikke endre denne Feil kontering, gir feil godkjennere Manglende opplysninger om saksnummer Et rødt tall markerer det som må behandles Trykk Registrer godtgjørelse
Skjema i retur Saker merket Returnert må behandles Klikk på saken for å åpne
Skjema i retur Ved retur gis kommentar fra den som har kontrollert og returnert Det står her hva som må endres Utfør endringene og velg Send til godkjenning, eller Slett og send nytt skjema
Skjema i retur Ekstra kontroll ved sletting av skjema
Utbetaling Digitale timelister må sendes for kontroll og godkjenning innen den 20. i måneden. Lønnsutbetalinger foretas den 12. hver måned. Oppdragsengasjementet kan ikke overskride 60 timer totalt pr måned, totalt for alle kontrakter med OsloMet. Dette gjelder alle timelønnede. Skattekort overføres elektronisk fra Skatteetaten
Behandling av digital timeliste Pass på at saksnummer til den gjeldende arbeidsavtalen, lønnart og kostnadstilordninger er riktig utfylt Utførte timer må være innenfor tilsettingsperioden som er oppgitt i arbeidsavtalen Timene må være registrert på de dagene jobben ble utført (ikke samlesummer), se eks: Skjemaer som ikke er utfylt etter dette, sendes i retur til avsender for korrigeringer Avsender får e-post varsel om at skjemaet er sendt i retur og må korrigere etter kommentarene fra godkjennere
Lønnslipp Lønnslipper finnes under Lønnsslipper Timelønnede som bruker Betalmeg får ikke lønnsslipp i Altinn