Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kasus Mannen elsker mannen. Der Mann liebt den Mann. Die Frau gibt ihn dem Tiger. Die Frau gibt ihm den Tiger.
Advertisements

Ordklasser i norsk Oversikt Leksjon II.
VG3 – norsk: Grammatikk og språkhistorie
Verbal a) Form Verbalet blir dannet av verbene i setningen.
Stilistikk 4 En setning En ytring.
Finn alle setningsleddene du kan.. Hvilke setningsledd kan du?
SYNTAKS
Kommaregel 2 Vi setter komma etter en leddsetning som står først i en helsetning.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Automatisk gjenkjenning av subjekt – og objektsfunksjon i norsk
Fra læreplanen i norsk:
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Grammatikkspill for elever på Internett - bokmål og nynorsk
Setningsledd: Verbal, subjekt, objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, konjunksjonal, subjunksjonal.
Frase: ei gruppe ord som henger sammen ut fra grammatiske bindinger. En frase er gjerne ei gruppe ord som utgjør et setningsledd eller del av et setningsledd.
Velkommen, språkeksperter!
Velkommen, språkeksperter!
Leddenes syntaktiske funksjoner
Ordklasser.
Valencia.
Kursmøte 1-2 Hvor er barnet på vei? – mot 3- 4åringens språklige nivå.
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
ADVERB Han går inn. hvor=sted Tor skriver pent. hvordan=måte
Setningsskjema For… helsetninger og leddsetninger
Ordklasser Inndelingen
Enspråklig terminologiekstraksjon TRANS 2110
A1A, : Grammatikk: Litt mer om feltanalyse til A1A
Syntaks 1 ALU1,
Syntaks Astrid Granly
Morfologi – formlære - ord
Grunnleggende grammatikk- og språkkunnskap LUB
Om grammatikkens stilling
Oppsummering i grammatikk
Norsk som andrespråk Kontrastiv grammatikk LUB
Feltanalyse Det kan stå bare ett ledd foran det finitte verbalet i vanlige setninger (fortellende helsetninger). Denne plassen kalles FORFELTET. Oftest.
Morfologi Astrid Granly
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
GRAMMATIKK OG GRAMMATIKKDIDAKTIKK Hva er grammatikk? GRAMMATIKK FONOLOGIMORFOLOGISYNTAKSTEKSTGRAMMATIKKSEMANTIKK.
1 Tema Vg1, kap 9 Olav Christopher Jenssen: Edition Biographie, 1997 Galleri Ris © Olav Christopher Jensen/BONO 2009.
A1C, : Grammatikk: Setning og fraser. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst.
KAPITTEL 50 Josephs julaften. a) Sett strek mellom ordene og forklaringene som betyr omtrent det samme desember 2. å gå 3. trist 4. nettopp 5.
Grammatikk. Ordklassene 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiver 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjoner 7.Konjunksjoner 8.Subjunksjoner 9.Interjeksjoner 10.Adverb.
A1C, : Grammatikk: Feltanalyse. Kilder Iversen, Harald Morten, Hildegunn Otnes og Marit Skarbø Solem (2004): Grammatikken i bruk – i tekst og.
Grammatikk. Ordklassane 1.Verb 2.Substantiv 3.Adjektiv 4.Pronomen 5.Determinativ 6.Preposisjonar 7.Konjunksjonar 8.Subjunksjonar 9.Interjeksjonar 10.Adverb.
Sammensatte verb repetisjon. ----VERB  det første leddet i sammensetningen kan tilhøre mange ordklasser  Delta  Databehandle  Muliggjøre  Sykmelde.
MORFOLOGI A1B, Morfologi:  Formlære. Læren om morfemer.  Omhandler: hvordan ord er bygd opp, hvordan ord bøyes, hvordan ord dannes, hvordan.
Språkhistorie – Norrøn tid (ca ) Litteratur: Otnes og Aamotsbakken 2006.
Syntaks 2 ALU1, Leddstilling i norsk språk Kurt reddet den tynne mannen med blå uniform. Den tynne mannen med blå uniform reddet Kurt.
Setningsanalyse og tekstsammenbindere
Grammatikk.
ARTIKLENE ~ Analyse ~.
LEDDSETNINGER 23/10.
Norsk som fremmedspråk Side 131
Setninger 9/
SYNTAKS 6/11 17 SETNINGSSKJEMA.
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig.
Kapittel 25 Othilie i barnehagen
Bli kjent med ordboka - en oversikt over innholdet
Workshop for sommerskolen 2008 v/ Vibeke Holtskog
Forelesning i RUS februar 2006.
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Norsk Grammatikk .
Gøy med grammatikk Kurs på Elvebakken vgs 12. 2
Ord som beskriver En stor hatt Ei skummel rotte
Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo
Elementær innføring i grammatikk for RUS1110
Tilpasset opplæring Kurs 5
Inkluderende bruk av digitale hjelpemidler.
Utskrift av presentasjonen:

Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo Setningsledd Janne Bondi Johannessen Tekstlaboratoriet Universitetet i Oslo

Hvorfor lære noe om setningsanalyse For å forstå hvordan man bygger opp setninger i skriftlige arbeider (”en setning må minst bestå av et subjekt pluss et verbal”) For å lære andre språk (nominativt kasus på tysk brukes for subjekt, mens dativ brukes for indirekte objekt) For å forstå noe om hvordan det menneskelige språk er bygget opp

Setningsledd Språkets hierarkiske natur Adverbialtilhørighet Pronomenbinding V2

Adverbialtilhørighet, analyse 1) (Dama så mannen med den grønne kikkerten uten lue)

Adverbialtilhørighet, analyse 2) (Dama så mannen med den grønne kikkerten uten lue)

Adverbialtilhørighet, analyse 3) (Dama så mannen med den grønne kikkerten uten lue)

Adverbialtilhørighet, analyse 4) (Dama så mannen med den grønne kikkerten uten lue)

Pronomenbinding: viser at språket ikke bare grupperer lineært, men at det er hierarkisk Petra leste i boka si om at mannen var snill. Ulrikke leste for Petra i boka si. Petras mann leste i boka si. Petra med den lange hestehalen og den snille mannen leste i boka si.

Refleksivt pronomen må referere til et ord lenger foran i setningen:

Refleksivt pronomen må vise til et subjekt som er lenger foran (ikke et hvilket som helst ledd)

Refleksivt pronomen må vise til ordet til høyre i et subjekt som er lenger foran (?)

Refleksivt pronomen må vise til ordet til venstre i et subjekt som er lenger foran (?)

Ikke venstre eller høyre, men hva som er hierarkisk øverst (kjernen i frasen): [Petras [mann]] [Petra [med den lange hestehalen og den snille mannen]] Hva er kjernen? Jo, det som kan representere helheten: Petras mann = han, mannen Petra med den… = hun, Petra

V2-fenomenet: Verbet i norske helsetninger står på annen plass i setningen. Men annen plass etter hva? Etter et ord? Mannen sa at det var greit Etter en nominalfrase? Mannen hennes sa at det var greit Etter en leddsetning? Fordi han var snill, sa han at det var greit. Etter et adverb? Da sa han at det var greit.

Adverbialtilhørighet, pronomenbinding og V2 viser: At setninger er hierarkisk ordnet At setningens bestanddeler er setningsledd og ikke enkeltord (selv om et ledd kan bestå av et enkeltord) At setningsledd er fraser som har en kjerne og en eller flere modifikatorer. I VISL-systemet og GREI er Frase = gruppe (g) Overledd/kjerne = hode (H) Underledd = dependent (D)

Setningstyper

Subjunksjonal - SUB (subjunksjonal) brukes av for å gi de subjunksjonene en setningsleddsanalyse Infinitivsmerket er også å regne som SUB Infinitiv (med og uten utfyllinger) blir regnet som leddsetning. Hvorfor? Jo, syntaktisk likhet: Barna likte at vi las eventyr Barna likte å lese eventyr Det duger ikkje å berre tenkje om nettene Det duger ikke at han bare tenker om nettene

Subjekter Vi bruker tre typer: S (subjekt), Sr (egentlig subjekt) og Sf (formelt subjekt). Det sitter en gammel mann i parken (Sf og Sr) Dørene lukkes/Dørene blir lukket (S) Det går alltid et tog (Sf +Sr) Det regner (Sf)

Ordklasser og analyse for barnetrinnet (Det som er merket med +, gis bare i den vanskeligere delen på dette trinnet) Trinn/Tema Barnetrinn 10 ordklasser verb, substantiv, determinativer, adjektiv, pronomen, adverb, konjunksjoner, subjunksjoner, preposisjoner, interjeksjoner Setningsanalyse subjekt, verbal, direkte objekt, indirekte objekt+, adverbial+, predikativ+ (men bare eksempler med subjektspredikativ) Varierte forfelt!

Ordklasser og setningsanalyse over barnetrinnet (Det som er merket med +, gis bare i den vanskeligere delen på dette trinnet) Ungdomstrinn Videregående Avansert Samme Subjekt, verbal, direkte objekt, indirekte objekt, predikativ, adverbial, formelt subjekt, leddsetninger+ Eksempler på både objekts- og subjektspredikativ Som v.g.s. Også vokativ, utbryting, ekstraponering osv.

Oppsummering Setningsanalyse er veldig viktig for å forstå at språket er et system som er oppbygget av små deler som sammen utgjør større deler som sammen utgjør større deler osv... => Språketshierakiske struktur Setningsanalyse er viktig for mange praktiske formål For å forstå ordbøker For å følge skriveregler For å anvende rett grammatisk kategori i fremmedspråk